Wat ik er maar even mee wil zeggen is dat niets gegarandeerd is. Verkoop je je paard naar jouw idee aan een geschikte baas dan verkopen ze hem zo weer door met winst aan een ander. Zoveel verhalen ervan gezien. Maar als het goed is voor je gemoedsrust om er veel op in te leveren en een paard bijna gratis weg te doen omdat je denkt dat ie een goede baas krijgt. Oke dan. Ieder moet dat voor zich weten
Als ze het paard niét naar de handelaar had gebracht, had hij winst gemaakt op een moeilijk paard wat verkocht werd onder valse voorwendselen. En ik vind het juist super dat je nu anderen wilt behoeden voor het kopen van zo'n paard als zijnde bomproof. Met een eerlijk verhaal erbij, zou het paard natuurlijk veel eerder een juist baasje krijgen, die krijgt wat hij verwacht.
Ik zal me er niet meer druk om maken, hij is weg, dus niet jouw probleem. Daarbij kan het maar zo zijn, dat als het paard bij een (profi) ruiter komt, het ineens een heel ander paard is, en wel meewerkt. Je hebt nu eenmaal profi-paarden en amateur-paarden.
MerelArfa
Geplaatst: 13-02-12 20:54
goed gehandeld vind ik.
Ik denk dat degene die het er niet mee eens zijn zoiets niet hebben meegemaakt.
Ik heb zelf een aantal weken een onwijs leuke pony mogen rijden. Die werd verkocht en dat wist ik. alleen was niet bekend wanneer. ik was al helemaal aan het denken en dingen op een rijtje te zetten om hem misschien erbij te nemen, totdat ik op een dag erop stapte, en ik zat nog niet eens en meteen bokkesprongen maken. Okee ik lag ernaast. een beetje verbaasd. Misschien druk omdat hij een aantal dagen niets had gedaan. daarna goed gelongeerd en hij deed niets. ik er weer op aan de longe. er stonden 7 getuigen bij en die pony die steigerde en bokte zo gericht om mij eraf te gooien. dat zei iedereen. ik ben met mijn scheenbeen tegen het hek gekomen (heb nog steeds een litteken) en had een klaplong. ben blij dat ik aan de longe zat en degene die hem vast had hem wegtrok. anders kon hij op mij zijn beland.
daarna gelongeerd en toen deed hij weer niets. ik deed niets verkeerd. ik dreef niet, zat niet aan de teugels te trekken en zat netjes stil.
hij was niet van mij en het weekend erna ging hij weg wat al was gepland. maar sinds dien ben ik toch veel voorzichtiger geworden met paarden. ik heb veel eerder dat ik paarden niet vertrouw.
ik heb dus niet kunnen uitzoeken waar het aan kon liggen (zadel, gebit, rug) maar ik weet nu toch bijna zeker dat er bij sommige paarden een steekje los zit.
wat gebeurd is is gebeurd. ik zou als ik zwanger was precies hetzelfde doen.
justjoos
Geplaatst: 16-02-12 15:49
Goed gedaan hoor, TS. Ik lees hier nou net weer terug waar ik ook altijd zo'n hekel aan had als ik op een stal stond. De ongezouten mening van elke meid die een pony had staan (en dus gelijk experts zijn) en dan lekker van de zijlijn kritiek leveren... Lekker makkelijk te zeggen dat je je verantwoordelijkheid niet hebt genomen. Het was niet jouw verantwoordelijkheid maar van degene die zo'n paard verkoopt wetende dat er problemen mee zijn. Had je haar moeten laten staan om haar met moeite maanden later (of nog langer want laten we wel wezen het grote gros van de ruiters ziet zo'n paard echt niet zitten) voor een zachte prijs door te verkopen? Wie is er rijk genoeg om dat doen voor een hobby!?
Ik ben werkelijk gek op paarden maar vind dat mensen (vooral wij vrouwen) echt te sentimenteel zijn over dit soort dingen. Er mag wel eens gerelativeerd worden ipv al die krokodillentranen in alle reacties. Dan zouden we nu allemaal ook alleen nog maar de paarden moeten kopen die overal zonder reden bij de slacht terechtkomen en die zelfs geen gedragsproblemen hebben. Keuze zat hoor! Ik heb zelf op die manier 2 gezonde lieve paarden met stamboom op de kop getikt (en ook nog niet duur wat willen jullie allemaal nog meer?) die nu lekker van het leven genieten ipv in de hondebrokken verwerkt zijn. Ipv allemaal schande roepen als iemand een paard terugbrengt omdat ze onbetrouwbaar is, ga es kijken naar al die betrouwbare en gezonde paarden die zo jong bij de slager staan. Of is dat dan ineens niet zielig omdat die paarden misschien niet de beste sportpaarden zijn of de mooiste afkomst of langste manen hebben?
Ik snap heel goed dat je liever het ene paard koopt dan het andere en dat we niet allemaal paardenredders kunnen zijn, maar snap dan ook dat het normaal is om je paard terug te brengen als hij gebrekkig is en ontzettend tegenvalt. Het enige probleem is het gevaar voor de ruiter na je, maar die morele verantwoordelijkheid ligt alweer bij diezelfde handelaar die haar doorverkoopt wetende van haar gebreken. Goed ook dat je hebt geprobeerd dit aan te kaarten bij de volgende verkoop. Helaas kun je verder weinig doen nu.
En er zijn idd paarden die gestoord zijn in het rijden. Idd waarschijnlijk vaak een trauma in hun vroege leven, maar dit wil niet altijd zeggen dat dit altijd nog weer op te lossen valt. Lekker makkelijk te zeggen dat je dan haar dan vast gewoon niet goed aankon, wie weet dat nou zonder haar eerst geprobeerd te hebben?
xHorseslove
Geplaatst: 27-02-12 11:55
hallo dit klinkt misschien een beetje raar maar zou ik de link van de site mogen weten ? ik ben namelijk op zoek naar een onhandelbaar paard om hier mee te werk gegaan. ik heb hier ervaring mee.