Pony vliegt als een gek zijn stal uit levensgevaarlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:07

Een tandarts heeft een speciaal halster waardoor hij de mond van het paard open kan doen, en de mond open kan houden. Dat jij de mond niet open kan maken is logisch, maar de tandarts die maakt dat vaak zat mee, en zal vast een goede manier vinden om toch het mondje open te krijgen.

Moet je paard bijkomen van de happenings van vandaag, of jij? Een paard redeneert namelijk niet zoals wij mensen, wij denken 'goh wat zielig wat er vanochtend is gebeurd' maar het paard denkt alleen maar 'ik heb pijn' Als je het zelf even niet meer aan kan door de stress is dat niet erg, dan zou ik in jouw geval gewoon even iemand anders vragen om de tandarts te bellen. Misschien je moeder, of een stalgenootje. Desnoods alleen om te vragen wat je nu het beste kan doen, en of slobber wel goed is of dat hij beter speciaal voer moet krijgen oid. Gewoon even bellen voor advies, of het spoed heeft kan de tandarts je gewoon via de telefoon ook wel vertellen.

Maar misschien dat ervaren bokkers uit dit topic je daar ook wel mee kunnen helpen, ik zie volgens mij genoeg kenners voorbij komen hier :)

Even een plaatje opgezocht, kijk zo'n ding bedoel ik, het heet een mondsperder en een tandarts kan hiermee de mond van je paard opendoen. Je paard hoeft hierdoor niet zelf zijn mond open te houden, en hij kan ook de tandarts niet per ongeluk bijten hierdoor :) Het is gewoon een soort halster.

Afbeelding

MondyJoker

Re: Pony vliegt als een gek zijn stal uit levensgevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:13

TS de tip van telpelva is inderdaad een hele goeie ! Denk dat het voor zowel jou als de pony het beste is op dit moment. Zo weet je a wat je het best met de pony kan doen en b "stel je een aantal bokkers gerust"

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:17

TS, heb je nu wel een DA laten komen voor je pony zijn verwondingen? Ik kan dat namelijk nergens terug lezen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:37

Die vraag wordt ontweken...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:40

Ja dat heb ik ook door ja. Daarom vroeg ik het nog een keer, want ik heb het idee dat er niemand langs is geweest... En uit dr verhaal te lezen was er zoveel bloed dat je amper meer in mond iets kon doen. Sorry, maar vind het echt schandalig...
Ik hoop dat ze nu echt prof gaan inschakelen, want dit kan zo toch niet....

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 16:44

Tamadine da is geweest,
Telpeva , de tandarts gebruikt voor elk paard een klem, als hij het gebit gaat behandelen van je paard,

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:45

En wat heeft de DA precies gezegd dan en wat heeft hij gedaan? Krijgt ie medicijnen of pijnstillers of ontstekingremmers?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 16:56

Tamadine schreef:
En wat heeft de DA precies gezegd dan en wat heeft hij gedaan? Krijgt ie medicijnen of pijnstillers of ontstekingremmers?

IK moet zijn mond een paar keer perdag gaan spoelen,
Hij heeft een grote snee binnen in zijn lip zitten, en dat was de reden waarom er zo veel bloed uit zijn mond kwam,
Pijnstilles krijgt hij niet daar heeft hij een tijdje geleden al op gestaan ,en op de Metacam
En daar heeft hij best wel veel van gehad ,en het is niet gezond om nog langer
antibiotica te gaan geven aan hem.of metacam,
Dit heeft hij een langetijd kregen van de da, omdat hij zich zelf verwond in zijn stal,
wat hij nu nog steeds doet, wij hebben rubber matten in zijn stal geplaatst, zo dat hij zich zelf niet helemaal meer kan gaan open halen,
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 01-12-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:58

En ben je nu wel van plan om prof hulp erbij te gaan roepen om dit probleem op te lossen voordat er nog meer en ergere ongelukken gebeuren??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:00

Ibbel schreef:
Overigens, als je zelf niet meer durft op te treden in de stal omdat je bang bent geplet te worden, zijn daar ook wel trucjes op hoor. Paard halster om, longe er aan, jij buiten de stal, longe via achterwand door de tralies (en anders zorg je voor een héél stevig bevestigingsoog in de achterwand), jij houdt longe in je hand. Paard wil op topsnelheid naar buiten? Longe houdt 'm tegen terwijl jij veilig buiten de stal staat. Paard rustig? Longe iets vieren. Halthouden in opening, paard weer achteruit zetten. Jojo maar een aantal keer, net zoals bij trailertraining, net zolang tot meneer weet dat-ie pas mag als jij dat zegt. Maar wel doorpakken en consequent zijn, anders heeft het allemaal weinig zin.

Oei... kijk daar wel mee uit, als het paard een ruk krijgt en zijn hoofd draait te snel om kan hij buiten vallen ook een nek letsel oplopen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:02

TS, heb je professionele hulp hierbij? Want je spreekt over "wij"?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 17:04

Tamadine schreef:
En ben je nu wel van plan om prof hulp erbij te gaan roepen om dit probleem op te lossen voordat er nog meer en ergere ongelukken gebeuren??

De mensen in mijn omgeving die hem kenen en met hem omgaan , hebben gezegt tegen mij dat hij er wel van geleerd heeft over wat er vandaag is gebeurd in zijn stal.
Gisteren was hij ook onderruit gegaan, toen ik een longeerlijn door de stalwand had gedaan,
toen vloog hij gewoon de bocht om uit zijn stal,

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:06

Dus er hoeft nu geen hulp meer te komen, of wil je dat daar niet mee zeggen? Het is dikke boel sjit dat hij van vandaag heeft geleerd. Meer voor de hand ligt, dat ie nog banger is geworden.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:06

jazzgps schreef:
Tamadine schreef:

De mensen in mijn omgeving die hem kenen en met hem omgaan , hebben gezegt tegen mij dat hij er wel van geleerd heeft over wat er vandaag is gebeurd in zijn stal.
Gisteren was hij ook onderruit gegaan, toen ik een longeerlijn door de stalwand had gedaan,

Ik denk dat het alleen maar erger gaat worden, want je creëert op deze manier een trauma.
Ik begrijp dus dat je geen professionele hulp hebt en wilt inschakelen?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:09

Conclussie, het werkt allemaal niet wat je doet. En als je paard zo in blinde paniekl de stal uit stormt kan ik je wel vertellen dat 'hij er niet van heeft geleerd'. Zo werkt dat bij paarden nu eenmaal niet.
Echt, ik weet niet hoe vaak het nog tegen je gezegd moet worden, maar schakel iemand in. Geef je om je paardje? Neem dan een juiste beslissing voor je paard, want dit gaat niet werken en er gaan echt ergere ongelukken gebeuren zo...

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:09

Gistern dus ook al gevallen? Daar heeft hij blijkbaar niets van geleerd anders was het vandaag wel anders gegaan. Je denkt toch niet serieus dat hij na vandaag wel begrepen heeft hoe het eigenlijk zou moeten??

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 17:10

En die tip vam Storm op pagina acht,
Wat vinden jullie daar van. ?
Dat je hem voor de stal gaat vast zetten ,en daarna de stal in gaat doen, zo dat hij leert dat hij niet zijn stal mag gaan in stormen.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:14

Lijkt me dan toch handig dat je heel snel hulp gaat zoeken, voor het of slecht met je pony of met jou afloopt als hij weer zo erg valt. Als stalgenoten dat zeggen zijn ze niet goed bij hun hoofd !!!! Je zegt nl net dat hij al een keer gevallen is , hij heeft er dus niet van geleerd zoals zij beweren.

Kun je niet bijv via bokt iemand proberen aan te spreken die weet hoe hiermee om te gaan ?

Babeth

Babeth schreef:
Ik denk dat het alleen maar erger gaat worden, want je creëert op deze manier een trauma.
Ik begrijp dus dat je geen professionele hulp hebt en wilt inschakelen?

Telpeva
Moderator Algemeen

jazzgps schreef:
Tamadine schreef:

IK moet zijn mond een paar keer perdag gaan spoelen,
Hij heeft een grote snee binnen in zijn lip zitten, en dat was de reden waarom er zo veel bloed uit zijn mond kwam,
Pijnstilles krijgt hij niet daar heeft hij een tijdje geleden al op gestaan ,en op de Metacam
En daar heeft hij best wel veel van gehad ,en het is niet gezond om nog langer
antibiotica te gaan geven aan hem.of metacam,
Dit heeft hij een langetijd kregen van de da, omdat hij zich zelf verwond in zijn stal,
wat hij nu nog steeds doet, wij hebben rubber matten in zijn stal geplaatst, zo dat hij zich zelf niet helemaal meer kan gaan open halen,

Al die tijd dacht ik dat het een tijdelijk probleem was, en dat hij er alleen niet in en uit durfde, maar als je paard zó bang is in stal dat hij zichzelf verwond... en dat dat al een tijd gaande is... vind je het dan niet een beetje gemakzuchtig van jezelf dat je niet al lang voor een andere oplossing bent gaan kijken? dat je paard zelfs medicatie moet krijgen, pijnstillers en aan de antibiotica moet? Ik probeer echt zo vriendelijk mogelijk te blijven, maar dit gaat echt ver... Sorry dat ik het zeg, maar dat je paard aan de pijnstilling en antibiotica zit, zichzelf verwond en nu zielig en gewond buiten in de wei staat, dat is jouw schuld. Is het luiheid, of durf je geen hulp te vragen? Of wil je geen hulp aanvaarden?

Een paard kan fluisteren, en een paardenmens zal zijn gefluister kunnen horen. Jouw paard SCHREEUWT naar jou, en je hoort het niet, of je wilt zijn geroep op hulp niet horen. Dat overkomt iedereen, echt waar, maar het is tijd dat je dit zelf in gaat zien, en hulp gaat zoeken. Want zoals je zelf nu ook kan zien, door zelf maar wat aan te rommelen kom je er niet, sterker nog je bent nu verder van huis dan toen je het topic begon.

Ga nou asjeblieft hulp zoeken, dit keer was het je paard die gewond raakte. Wat als het nog een keer gebeurt, en jij onder je paard terecht komt. Je paard heeft niks aan je als je dood bent...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:15

Waar kom je vandaan ts? Ik zou je graag eens willen helpen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:17

jazzgps schreef:
Tamadine schreef:

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het allemaal waar is, wat jij opschrijft.
En als het wel zo is, is het te erg dat jij sowieso een paard in handen hebt.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:20

Babeth schreef:
Waar kom je vandaan ts? Ik zou je graag eens willen helpen.

Dit zou dan toch perfect zijn ? Ajb ga er iets aan doen..
Je voorkomt er erger door ... Denk dat je je pony niet nog eens zo wilt zien

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 17:21

Ik heb bijna alles al geprobeerd wat mogelijk was , om hem rustig uit zijn stal te laten gaan,
Ik twijfel er ook over, of ik hem vanavond wel in zijn stal moet gaan zetten,
Als ik hem buiten in de paddock ga zetten dan haalt hij ook zijn benen open, en dan zit hij in de draden vast,
Er staat genoeg stroom op de paddock, de stal eigenaar heeft een stroommeter en die meet om de zo veel tijd hoeveel stroom er op de wei staat, en op de paddock.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:24

Je zegt nu dus al zelf dat je het niet meer weet, dus ga je nu prof hulp inschakelen???