Paard heeft kind gebeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 02:23

Ten eerste, een dier blijft een dier en is nooit voor de volle 100% betrouwbaar. De mijne weet ik ook vrij zeker van dat ik haar met een baby op haar rug zo de weg op kan schoppen, zij zorgt wel dat de baby veilig terug komt. Maar ik doe het niet! Als ik kinderen bij me heb dan hebben die op gepaste afstand te blijven, de afstand die ik veilig acht, tenzij ik anders zeg. Als ze dat niet doen mogen ze voorlopig niet meer mee naar de paardjes.

Daarbij, niet elk paard houd van kinderen. Er zijn, ook onder de paarden, dieren die dol zijn op alles wat klein is. Er zijn er alleen ook genoeg die een gruwelijke hekel hebben aan alle mensenkinderen onder de grofweg 13/14 jaar, en ook met jonge soortgenoten niet goed uit de voeten kunnen. Ook heb je ze ertussen die mensenkinderen gewoon niet begrijpen, en ook niet willen begrijpen. Natuurlijk, je kan best een deel trainen. Je kan een paard dat niets met mensenkinderen heeft leren zich te gedragen in het bijzijn van het kind. Maar zo'n paard zal nooit volledig betrouwbaar zijn met kinderen en al helemaal niet als jij je even omdraait.

Ik vind het naief en eigenlijk ook gevaarlijk dat je zegt dat je je paarden voor 200% vertrouwt met je kinderen. Dieren zijn nooit voor de volle 100% betrouwbaar en zeker niet voor meer dan dat. Hoe braaf ze ook zijn, het blijven dieren met een eigen mindset. Wij kunnen ze behoorlijk doorgronden, maar wij zijn een andere diersoort en zullen nooit volledig begrijpen hoe een dier nou helemaal precies werkt en denkt. Er zullen altijd onverwachte aspecten zijn. Dat heb je met medemensen al, laat staan met andere diersoorten die ook nog eens heel anders in het leven staan (prooidier/ herbivoor versus roofdier/ allesvreter). En een kind kan en hoeft ook nog dat verschil niet te begrijpen, daarvoor ben jij er als volwassene. Jij moet gewoon zorgen dat er geen situaties ontstaan waarin een paard (of ander dier) een kind kan aanvallen. Zodra jij het mogelijk maakt dat een paard een kind in een onbewaakt moment KAN aanvallen zit jij als volwassene al hopeloos fout. Maargoed, dat gebeurt niet, jouw paard is 200% betrouwbaar... Dat zeiden de meeste voorgangers in het ziekenhuis ook.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 02:47

mick75 schreef:
Ten eerste, een dier blijft een dier en is nooit voor de volle 100% betrouwbaar. De mijne weet ik ook vrij zeker van dat ik haar met een baby op haar rug zo de weg op kan schoppen, zij zorgt wel dat de baby veilig terug komt. Maar ik doe het niet! Als ik kinderen bij me heb dan hebben die op gepaste afstand te blijven, de afstand die ik veilig acht, tenzij ik anders zeg. Als ze dat niet doen mogen ze voorlopig niet meer mee naar de paardjes.

Daarbij, niet elk paard houd van kinderen. Er zijn, ook onder de paarden, dieren die dol zijn op alles wat klein is. Er zijn er alleen ook genoeg die een gruwelijke hekel hebben aan alle mensenkinderen onder de grofweg 13/14 jaar, en ook met jonge soortgenoten niet goed uit de voeten kunnen. Ook heb je ze ertussen die mensenkinderen gewoon niet begrijpen, en ook niet willen begrijpen. Natuurlijk, je kan best een deel trainen. Je kan een paard dat niets met mensenkinderen heeft leren zich te gedragen in het bijzijn van het kind. Maar zo'n paard zal nooit volledig betrouwbaar zijn met kinderen en al helemaal niet als jij je even omdraait.

Ik vind het naief en eigenlijk ook gevaarlijk dat je zegt dat je je paarden voor 200% vertrouwt met je kinderen. Dieren zijn nooit voor de volle 100% betrouwbaar en zeker niet voor meer dan dat. Hoe braaf ze ook zijn, het blijven dieren met een eigen mindset. Wij kunnen ze behoorlijk doorgronden, maar wij zijn een andere diersoort en zullen nooit volledig begrijpen hoe een dier nou helemaal precies werkt en denkt. Er zullen altijd onverwachte aspecten zijn. Dat heb je met medemensen al, laat staan met andere diersoorten die ook nog eens heel anders in het leven staan (prooidier/ herbivoor versus roofdier/ allesvreter). En een kind kan en hoeft ook nog dat verschil niet te begrijpen, daarvoor ben jij er als volwassene. Jij moet gewoon zorgen dat er geen situaties ontstaan waarin een paard (of ander dier) een kind kan aanvallen. Zodra jij het mogelijk maakt dat een paard een kind in een onbewaakt moment KAN aanvallen zit jij als volwassene al hopeloos fout. Maargoed, dat gebeurt niet, jouw paard is 200% betrouwbaar... Dat zeiden de meeste voorgangers in het ziekenhuis ook.

Even een Quote..

Ik vertrouw mijn paard 200%.
Omdat ik weet hoe hij is opgegroeid, en dat hij nu al ruim 9 jaar contiu (elke dag) kinderen om zich heen heeft, sinds hij van de baan af is.
En ook toen hij nog op de baan liep zaten er veel kinderen op hem, ook toen hij nog hengst was (en hij is helemaal niets veranderd qua karakter of wat dan ook.. blijft een goede sul)
Zijn weinig paarden, denk ik, die zo zijn als mijn ruin.
Waarbij ik mijn kinderen wel vertrouw.

Tuurlijk leer ik ze dat ze NOOIT achter een paard langs moeten lopen.
En helemaal er (nog) niet onderdoor als ik er niet bij ben.
Ze weet wat de grenzen zijn, dat zit er al vroeg in.
Ze weet wat wel en niet kan.

Kan haar ook rustig op mijn draver zetten, en op afstand met mijn stem sturen.

Mijn paard heeft mij destijds (6jaar geleden) uitgekozen. En heeft mij geholpen met veel persoonlijke problemen etc.
Zelfs bij mijn depressie was hij er voor mij.
Toen hij in een dip zat, was ik er voor hem.
En dat zal altijd zo blijven, tot hij ooit zijn adem voor de laatste keer zal uitblazen.

Maar normaals denk ook dat het per persoon verschilt.
Ik denk er zo over.
Heb aardig wat dierenkennis en begrijp zo'n beetje elk dier, dus ik weet wat ik aan mijn paard(en) heb.

Zo loopt ze ook regelmatig mee het land op.
Ze roept hem 1x, en hij komt naar haar toe, en beschermd haar!

Dus ik denk zelf dat het grotendeels je eigen gevoel is die je hebt.

Mijn oudste weet wat ze wel en niet mag.
En mijn paard past zich aan haar aan.
Zijn weinig paarden die dat doen, of snel toe zouden laten.
Maar ja, ze hebben al vanaf vlak na haar geboorte een band (hij dook zelf met zijn snuit de kinderwagen in, om gedag te zeggen, en zachtjes met zijn snuit tegen haar wang aan). Dus ik vertrouw hem wel met haar.
Straks als er andere kinderen (voornamelijk uit de buurt) hier langskomen, ga ik meer veiligheidsmaatregelen nemen.
Maar op de stal waar hij nu staat, weet ik wat hij doet, en ook als mijn dochter hem alleen borsteld (en ik even wegloop om wat te pakken uit de kast).

Ze mag NIET alleen de stal in, dat mag ze alleen met mij.
Maar ze luisterd vanaf begin af aan al zo goed, en weet wat ze wel en niet mag borstelen (tot halverwege zijn buik tot aan zijn hoofd), de achterkant doe ik.
Het gekke is, bij haar vind hij het heerlijk als ze zijn hoofd borsteld, bij mij wil hij wel eens wegkijken.

Maar ik vertrouw hem dus wel voor de volle 200%. Kan hem rustig aan de halstertouw los laten als mijn dochter hem vast wil houden, wat ze 9 van de 10x wil doen als de hoefsmit komt.

Denk dat het een (eindeloze) discussie blijft worden/zal zijn.
Maar wou wel mijn eigen mening geven.

Tuurlijk zijn er paarden die niet bestemd zijn voor kinderen. En moet je altijd waakzaam zijn.
Maar met mijn draver weet ik (durf mijn handen ervoor in het vuur te steken) dat hij niets zal doen.
Dat heeft hij en nog nooit gedaan sinds ik hem heb, en die band is daarvoor te sterk (vind ik zelf)

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 09:00

Hier weer eens een reactie van deze "ontaarde" moeder }>
Ik heb alles in dit topic gelezen en ben zo wijs geweest om niks meer te posten.
Jee,wat kunnen sommige bokkers hier door blijven gaan, de meeste weten precies hoe
het moet en maken nooit een "inschattings" fout bij/met paarden....gelukkig maar...!!!!
Natuurlijk mogen jullie je mening geven,maar als je dat al 3 x hebt opgeschreven begrijp ik
hem wel hoor....ook na de 1e keer trouwens :+
Ik was blij te lezen dat er ook wat bokkers zijn die mij niet meteen aan de galg hebben gehangen _/-\o_

Nou,nu de UP date.
Ik wil graag reageren op de negatieve opmerkingen over mijn paard.
Ik heb dingen gelezen over "breng dat paard terug", hij is vals en ook de plaats "Nijkerk" is zelfs voorbij gekomen !
Dit alles is nooit een moment in mijn hoofd opgekomen !!!!
We zijn nu 4 weken verder en wat ben ik blij met mijn haflinger !!!
Het is echt een geweldig lief beest,alles wat ik zocht in een paard staat nu bij mij op stal !!
Wat het incident betreft,ik heb mijn zoontje niet meer bij mijn paard laten lopen als ik er zelf niet bovenop zit.Het gaat nu ontzettend goed tussen die 2, dus dat gaat helemaal goed komen !

Ik heb dit niet geschreven om nogmaals de negatieve reacties opnieuw te krijgen,maar juist omdat ik echt onwijs blij ben met mijn paard...en dat wil ik graag gezegt hebben !

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:28

Fijn dat het zich goed ontwikkeld heeft en dat je blij bent met je haflinger: dat is het belangrijkste.
Ik was al benieuwd hoe het met jullie ging.
Veel plezier samen.

joyce2

Re: Paard heeft kind gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:23

Ik zat stiekem ook op een update te wachten over hoe het nu gaat en ben blij te horen dat het allemaal in orde is!! Heel veel plezier met zn allen, maar dat komt vast goed!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:32

Heb niet alles gelezen maar moet toch even wat kwijt over kinderen en paarden...

Kwam altijd uit mn werk langs een huis waar 2 paarden en een shet liepen.. op een dag denk ik wat doet die kleine meid daar in de wei? Liep zo tussen de paarden enz en paarden werden er een beetje onrustig van. Dacht zal ik aanbellen bij die mensen en zeggen van goh is dat wel zo verstandig? Toch maar doorgereden en gedacht van kan altijd wel ergens wat van vinden maar is die mensen hun eigen zaak. 2 weken later rijd ik langs t weiland staat er een trauma heli enz en ligt dat meisje daar... door paard meerdere keren getrapt... heb me er echt heel erg schuldig om gevoeld. Meisje heeft weken in coma gelegen en geloof dat er niet veel hoop op herstel was...Hoe vertrouwd het ook is.. ik zal een kind nooit alleen laten met een paard..

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:45

Super dat het goed gaat!
Iedereen maakt wel is een fout, dat is mensenlijk namelijk,

Mn shet stond vast want ik was hem aan het poetsen en toen kwam er een kindje ( 1.5 ) langs lopen en viel tegen zn kont, mn pony deed gelukkig niets. Maar ik kan moeilijk als ik aan de andere kant van de stal sta om er iets te pakken en wist niet dat de moeder en het kindje daar waren het voorkomen. Dat is dan toch het risico.

Ook heb ik een verzorger voor mn pony, toen ze aan het rijden was vloog hij door het draad en der hand was bont en blauw. Ze weet dat mn pon eigenwijs is, ik ben er bij en ze draagt een cap. Dan kunnen de ouders wel boos op mij worden, maar paardrijden ( met paarden omgaan) is en BLIJFT altijd een risico volle sport wat je van te voren weet. Natuurlijk moet het altijd zo veilig mogelijk zijn, maar iedereen heeft wel is iets dat je denkt had ik het maar niet gedaan!

Veel plezier en succes met je paardje :)

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:46

Jeetje, Ik schrik ook van dit verhaal, ik ben zelf moeder van een zoontje van 4, en laat hem nooit alleen bij onze paarden.
Bij ons staan ze met 3 paarden in een paddock, en hou hem constant in de gaten, hij mag alleen in de buurt komen als hij buiten de paddock is en aan een halster staat, en rustig is. Nou is dat bij mijn paard niet zo erg, hij heeft respect voor mijn zoontje, zelfs als hij erop zit zonder zadel is hij nog bang dat hem iets overkomt, wat resulteerd in heel stil staan en geen stap durven verzetten, alleen als mijn zoon hem aanmoedigd, wil hij een stap verzetten, maar dan nog laat ik hem nooit alleen, blijven dieren he.. maar ik denk als ik in haar situatie zat ik mijn paard ook even op zijn plek terug zou zetten, en niet vriendelijk. Vooral omdat je handeld uit emotie( tis wel je kind he) Ik ben eerlijk dus mijn paard hoort dat ook te zijn ( is hij normaal ook)..Geef je haflinger de tijd om te wennen, en probeer het over een lange tijd nog eens met je zoon( van een afstand) kijk naar je paard's reactie op hem, misschien helpt het als je zoon een wortel ( die is lang ivm de vingers) geeft. zodat hij weer vertrouwen krijgt.
Groetjes en succes!

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:48

Blij te lezen dat het goed gaat! late reactie van me..

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:03

Ik vraag me idd ook af waar de schuld ligt, als je er niet bij bent geweest is het moeilijk om conclusie's te trekken

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:11

Kolkje schreef:
Hier weer eens een reactie van deze "ontaarde" moeder }>
Ik heb alles in dit topic gelezen en ben zo wijs geweest om niks meer te posten.
Jee,wat kunnen sommige bokkers hier door blijven gaan, de meeste weten precies hoe
het moet en maken nooit een "inschattings" fout bij/met paarden....gelukkig maar...!!!!
Natuurlijk mogen jullie je mening geven,maar als je dat al 3 x hebt opgeschreven begrijp ik
hem wel hoor....ook na de 1e keer trouwens :+
Ik was blij te lezen dat er ook wat bokkers zijn die mij niet meteen aan de galg hebben gehangen _/-\o_

Nou,nu de UP date.
Ik wil graag reageren op de negatieve opmerkingen over mijn paard.
Ik heb dingen gelezen over "breng dat paard terug", hij is vals en ook de plaats "Nijkerk" is zelfs voorbij gekomen !
Dit alles is nooit een moment in mijn hoofd opgekomen !!!!
We zijn nu 4 weken verder en wat ben ik blij met mijn haflinger !!!
Het is echt een geweldig lief beest,alles wat ik zocht in een paard staat nu bij mij op stal !!
Wat het incident betreft,ik heb mijn zoontje niet meer bij mijn paard laten lopen als ik er zelf niet bovenop zit.Het gaat nu ontzettend goed tussen die 2, dus dat gaat helemaal goed komen !

Ik heb dit niet geschreven om nogmaals de negatieve reacties opnieuw te krijgen,maar juist omdat ik echt onwijs blij ben met mijn paard...en dat wil ik graag gezegt hebben !

haha, vond het al zo sneu voor je wat er allemaal naar je hoofd werd gesmeten. Bahbah sommige mensen :r
Heel fijn om dit te lezen. En gewoon je zoontje meenemen hoor, je weet nu zelf hoe je moet handelen met je paard en je zoon.

Heel veel plezier jullie 3 !!