Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:52

Bluebontje schreef:
Tja, het is een keuze die je voor je zelf maakt.
Zelf rij ik altijd met cap en mijn dochter mag niet zonder cap en bodyprotector opstappen.
Helaas werd ik kort geleden er weer evenaan herrinnert waarom het zo belangrijk is zo'n ding op te hebben.
Mijn nichtje is van haar pony gevallen en ligt nu in het ziekenhuis met een hersenkneuzing.
Inmiddels is ze gelukkig over geplaatst naar een revalidatiecentrum, maar daar moet ze wel 3 maanden blijven. Gelukkig is ze er nog, want ZONDER cap was het heel anders afgelopen.

Zo, dat is niet mis! Je moet er inderdaad niet aan denken hoe het afgelopen was zonder cap. Hoop dat ze snel en volledig herstelt.

Ik blijft het ook een persoonlijke keuze vinden. Net zoals iemand die er voor kiest om wel of niet zijn gordel in de auto te dragen. Neemt alleen niet weg dat ik het dom vind om jezelf niet zo goed mogelijk te beschermen.
Alleen mijn dochter zou straks die keuze niet hebben. Idd cap en bodyprotector op/aan en anders niet rijden (als ze tenminste wilt paardrijden later). Ben veel te zuinig op mijn mooie meisje <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:03

Zelf rijd ik vrijwel altijd met cap. Alleen op die witte van me thuis wil ik wel eens zonder cap opstappen :+ Maar voor de rest heb ik op elk paard een cap op. Toch vind ik cap eigen keuze, niemand hoeft voor mij of voor eender wie anders te beslissen of ik een cap draag of niet. Daar word ik nl heel erg opstandig van. :) Als mensen zich eens wat meer met zichzelf zouden bemoeien en wat minder met een ander zou de wereld er een stuk leuker aan toe zijn volgens mij. :+

Als bokt gaat verplichten om cap te dragen op foto's dan denk ik dat het een stukkie leger gaat zijn op de foto-fora's en ik zou ze geen ongelijk geven. ;) Hopenlijk zelfs zo leeg dat die fora's geen nut meer gaan hebben. :(:)

loeky_flap schreef:
oh,het is echt,iedereen die met cap rijdt,accepteert het volgens mij gewoon niet dat er ook mensen zijn die zonder cap rijden.

De enige manier om nog "korter door de bocht" te reageren is als je gewoon rechtdoor blijft denderen.... Jemig zeg....

DromenLies

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:47

Ik rijd bijna nooit met Cap. Wel als ik naar buiten ga of als ik voel dat mn paard erg gespannen is maar meestal train ik dressuurmatig in de bak en mijn paardje is heel koel in zn hoofd. Als ie schrikt gaat ie stil staan dus rodeo zit er niet in bij m.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:01

Rijden zonder cap, of met. Ik vind dat je dat helemaal zelf moet weten. Of je genoeg vertrouwen in je paard hebt of niet. Als je een paard hebt die bokt, of de neiging krijgt ervandoor te gaan, vind ik het niet slim om zonder cap te rijden. Maar als je een rustig paard hebt, vind ik dat er niks mis mee is..

Marinka90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:09

nl_t schreef:
Marijuhhhhh schreef:
Ik rijd altijd met en voel me erg onveilig zonder. De cap heeft mijn leven al een keer gered, door een enorme klap op te vangen. Van de cap was niet veel over, van mijn hoofd gelukkig wel.

dat heb ik ook indd gehad ,me klep was gebroken en door de binnenkant van me kap zat een giga barst! maar behalfe beetje kramp in me nek de volgende dag en wat last van me neus had ik niks !

Moet je nagaan wat er gebeurd was met je als je geen cap had gehad... dan zat die barst in je eigen hoofd ipv in de cap... nee heb m altijd om vind t echt super onverstandig zonder ze zijn er niet voor niets. vind uiteraard wel dat het een eigen keuze is iedereen moet t zelf weten..ik rook weer dat is ook stom, zo heeft iedereen wat

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:29

ik rijd altijd met cap,stel je voor dat je valt en op je hoofd land
lijkt me pijnlijk als je je cap niet ophebt...

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:10

In de piste met Almé rijd ik zonder cap, op andere paarden altijd met. Als ik ga springen of in het bos ga met Almé dan zet ik m'n cap ook op.

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:13

hangt van je paard af, misschien heb je wel zo'n betrouwbaar paard waarbij je dat aandurft dan moet je het zelf weten..
alleen het is en blijft en dier dus er blijven altijd risico's aanzitten natuurlijk!
bij ons op de manege is iedereen verplicht om met cap te rijden, en zelf rijd ik dan ook nooit zonder cap.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:14

Ik heb echt ALTIJD mijn cap op!
Ik heb helaas al veel te veel verhalen gehoord en gelezen waarbij het niet goed af liep toen mensen van hun paard vielen. Zelfs als het in de zomer snikheet is zet ik dat ding op en heb ik mijn handschoenen aan. Ik voel me gewoon een stuk onveiliger zonder en ben altijd bang dat er dan net iets gebeurd als ik 'm een keertje niet op zet.

Paardrijden is een gevaarlijke sport, wat mij betreft kun je niet voorzichtig genoeg zijn. :)

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:18

ik rijdt aleen buiten met cap dat ding dat heeft me al eens in de problemen gebracht dus ,en als je geen fotos meer zou mogen plaatsen zonder cap is wel erg hoog gegrepen huh? Hoop dat dat nie gebeurt want dan zal je van mij geen fotos meer vinden hoor >.<

PEET_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:05

Als ik rij dan is dat met cap, mijn dochter komt geen paard op zonder cap. Geen cap? Dan niet rijden.......
Ik neem dat risico gewoon niet, wat een ander doet moet hij/zij zelf weten! Ik zal daar niks over zeggen, heb er wel zo mijn gedachten over maar een ieder is zelf verantwoordelijk.

Wat ik dan wel weer heel vreemd vind is dat Nederland echt een land van regeltjes is, bedenk een onderwerp en er zijn wel regeltjes voor..... en rijden zonder cap mag nog steeds!
Zelfs voor kinderen is het dragen van een cap niet verplicht, dat vindt ik dan weer wel heel vreemd!
Volwassenen nemen bewust het risico terwijl kinderen het totaal nog niet in kunnen schatten, die zien veel minder gevaar, dus als je me diep in mijn hart kijkt vind ik dat ze het voor kinderen wel verplicht moeten stellen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:07

Dat ben ik helemaal met je eens PEET_G. :j
Wat mij betreft mogen ze het voor iedereen verplicht stellen en ook boetes uitdelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:08

Waarom mogen volwassen mensen niet beslissen of ze een cap opzetten voor jou Nadir?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:08

Als ik ga dressuren zet ik hem nooit op, vind ik niet nodig. (Tenzij in de winter, dan is het wat warmer. :o) Met springen altijd en met buitenrijden ook altijd. Mijn pony is bomproof, maar ook zij kan wel eens schrikken.. En paarden blijven vluchtdieren.. ;)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:10

Ayasha schreef:
Waarom mogen volwassen mensen niet beslissen of ze een cap opzetten voor jou Nadir?

omdat óok volwassen niet altijd verstandige beslissingen nemen. En het is ook een beetje tegenstrijdig om te zeggen dat de ene groep wel een cap op moet, zoniet dan een boete en de andere groep mag het gewoon maar lekker zelf weten..

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:10

Ayasha schreef:

Om dezelfde reden dat motorrijders niet zelf mogen beslissen of ze een helm op zetten en om dezelfde reden dat je in een auto een gordel om moet.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:11

Delphi schreef:
Tja, het is een keuze die je voor je zelf maakt.
Zelf rij ik altijd met cap en mijn dochter mag niet zonder cap en bodyprotector opstappen.
Helaas werd ik kort geleden er weer evenaan herrinnert waarom het zo belangrijk is zo'n ding op te hebben.
Mijn nichtje is van haar pony gevallen en ligt nu in het ziekenhuis met een hersenkneuzing.
Inmiddels is ze gelukkig over geplaatst naar een revalidatiecentrum, maar daar moet ze wel 3 maanden blijven. Gelukkig is ze er nog, want ZONDER cap was het heel anders afgelopen.

Inderdaad gelukkig dat ze er nog is!
Mijn cap heeft ook mijn leven gered anders zat ik hier nu ook niet :)
ben een 8 jaar geleden van een paard afgevallen wat me met zijn achterhoeven een trap tegen mijn hoofd gaf.
Ik was toen heel snel in elkaar gedoken en daardoor kwam de trap boven op mn cap anders was het in mijn gezicht.
De cap lag in 3 stukjes maar ik was er nog. Helaas aan die val wel een blijvend rug letsel overgehouden.
Dus ja voor mij altijd een cap. En ieder jaar een nieuwe!
Want sommige mensen doen een leven lang met 1 cap maar ik neem het risico niet meer dat hij slecht is.

Channa1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:13

Ik moet van mijn moeder rijden met cap. Ik vind dat zelf ook veel verstandiger, als er wel een keertje wat gebeurt... Ook al rijd ik op een pony die 100% mak is, kan er altijd wat gebeuren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:13

MHG: dat doe je met rijbewijzen toch ook en daar hoor ik niemand over. :+

nadir: motorrijders halen dan ook snelheden van 120/130... Ken jij een paard dat daarin slaagt? De meeste paarden halen ongeveer 35km per uur, en als ik het goed begrepen heb mag je in Nederland voor een B klasse brommer die ongeveer dezelfde snelheid mag, ook beslissen of je met of zonder helm gaat? en bovendien nog te maken met mede weggebruikers. Als ik in mijn weide van mijn paard knal heeft niemand anders daar last van dan ik. :+

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:15

Het gaat er toch niet om hoe hard je met je paard gaat?
Als je er af valt kun je verkeerd terecht komen en dat kan wel eens hele vervelende gevolgen hebben. Dat heeft niets met de snelheid te maken, die vergelijking gaat niet op. Het gevaar zit 'm ergens anders in, namelijk in het feit dat het een beest is met een eigen karakter. Ik heb bijv. nog nooit een brommer zien schrikken van een passerende tractor... :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:17

Daar gaat het ivm motoren helaas net wel over. ;) Dus dat is jouw vergelijking die mank loopt, niet de mijne. :D

Als je over een stoep struikeld kan je ook je hersens invallen, dus maar allemaal met helmpje op over straat? :)

Ik heb nog geen brommer zien schrikken van een tractor maar als ze op elk moment zo fantastisch te controleren waren vraag ik me af waarom er zoveel mee op hun plaat gaan. :+ Dat doe je niet voor de lol lijkt me, zo van eh... Laat ik er hier eens bij gaan liggen. :j

schrikken van tractor = onvoorziene en ongewone omstandigheid.
Vallen op ijzel/nat wegdek/steentje = onvoorziene en ongewone omstandigheid...

Ik zie het verschil niet. :+

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:20

Ayasha, het gaat er niet om of mensen met een brommer wel of niet vallen en waar dat door komt, dat interesseert me eigenlijk niet zo. Ik vind gewoon dat het dragen van een cap verplicht gesteld mag worden ivm de veiligheid.

Als jij je veiliger voelt door met een helm over straat te lopen, dan moet je dat doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:22

Nadir schreef:
Ayasha schreef:

Om dezelfde reden dat motorrijders niet zelf mogen beslissen of ze een helm op zetten en om dezelfde reden dat je in een auto een gordel om moet.

Als het daar niet om gaat waarom begin je er dan over :+

Dat ze maar beginnen met de straat veiliger te maken voor ze allerhande idiote regeltjes voor de paardensport gaan bedenken die ze amper tot niet kunnen controleren, iig niet meer dan ze nu al doen. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:28

De x dat ik het hardst ben gevallen met het meeste last van mijn lijf was met cap.
Door die cap kon ik geen koprol maken tijdens het vallen en viel dus op mijn rug... Voor mij geen cap meer, tenzij op wedstrijd.
Natuurlijk is zo'n cap goed voor de bescherming van je hoofd, maar als ik zie hoe ik er voornamelijk af ben gevallen/gesprongen, dan heeft de cap geen nut gehad.
Met brommer of motorrijden vind ik het een ander verhaal bij mij. Hier zal ik zelf niet af kunnen springen, maar worden gelanceerd en de kans dat ik dan met mijn hoofd als eerste op de grond beland is groot.
Voor mij is het een overwogen kansberekening en mijn man en mijn ouders (ookal ben ik volwassen) geven mij groot gelijk.

Voor beginners zou ik zeker wel een cap aaanraden, omdat zij wsl ook niet bewust van het paard afspringen en dus juist worden gelanceerd en/of op rottige plekken (tegen de bakrand bijv) landen.

Merel_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:28

Ayasha schreef:
Daar gaat het ivm motoren helaas net wel over. ;) Dus dat is jouw vergelijking die mank loopt, niet de mijne. :D

Als je over een stoep struikeld kan je ook je hersens invallen, dus maar allemaal met helmpje op over straat? :)

Ik heb nog geen brommer zien schrikken van een tractor maar als ze op elk moment zo fantastisch te controleren waren vraag ik me af waarom er zoveel mee op hun plaat gaan. :+ Dat doe je niet voor de lol lijkt me, zo van eh... Laat ik er hier eens bij gaan liggen. :j

schrikken van tractor = onvoorziene en ongewone omstandigheid.
Vallen op ijzel/nat wegdek/steentje = onvoorziene en ongewone omstandigheid...

Ik zie het verschil niet. :+

jij hebt het over een brommer waar je zelf bepaalt met of zonder helm.
volgends mij bepaal je ook zelf waar je brommer heen gaat.
een brommer schrik niet ineens en gaat er vandoor of gaat stijgeren.
ik vind persoonlijk dat je een paard en een brommer niet kan vergelijken