Paardenongeluk verkeer!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:39

Niet minder levensgevaarlijk dan een scooter die ontzettend hard langs komt crossen en mn paard de stuipen op het lijf jaagt....
Sorry... voor aso's geen medelijden

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:40

montaz_sanne schreef:
Hallo Lezers

Wij zijn studenten die een nationale campagne aan het op zetten zijn.
Dit gaat over de veiligheid van paard in het verkeer.
We hopen op medewerking van jullie

We willen namelijk weten wie er graag veiliger buiten gaat rijden.
Door auto's bewust te maken van het gedrag van een paard.
(snelheid minderen, niet toeteren, ruimte nemen)

Alvast hartstikke bedankt

Buitenrijden is ook voor ruiters handig een aantal gedragsregels in acht te nemen........
k Ben van mening dat een paard met toeterende auto s moet leren omgaan , zoook met grasmaaimachines,ligfietsen , wapperende was ,honden, kinderwagens en hard passerende autoos, dit vergt training en dan hou je altijd een marge over dat je te maken hebt met een dier , opdat moment komt het op logisch denken van ruiter aan , participeren met de omgeving en je paard kennen.....

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:43

eigenlijk heb ik voornamelijk positieve ervaringen met het verkeer. Ik sta aan een doodlopende weg, die ik voor ongeveer 500 meter af moet voor ik bij heb bos ben. Verderop die weg zijn twee boederijen dus veel heen en weer gerijd van tractoren en andere landbouwmachines. Kom eigenlijk altijd wel iets tegen. Als ik gebaar van langzaam passeren, doen ze dat eigenlijk altijd en vrachtwagens stoppen vaak even tot ik voorbij ben, ondervind eigenlijk nooit problemen, mensen zijn meestal erg vriendelijk en meedenkend.

RoodZonnetje

Re: Paardenongeluk verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:52

Met verkeer heb ik ook eigk alleen goede ervaringen. Scholieren daarentegen... Die vinden het weleens grappig paard van achter bij het passeren op de kont te slaan.. Idioten!

Ik vind eigk dat veel ruiters die ik buiten tegen kom best een cursusje ruiterbewijs/rijden op de weg kunnen gebruiken :o Steken zelden hun hand uit etc., snap dat dat ook heel irritant voor automobilisten is.

Winterhold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:08

Goed idee; ik rij op een manege en de pony's zijn heel relaxed, maar je hebt wel eens auto's die keihard rijden, en dan schrikt er dus nog wel es een (neem t hem eens kwalijk als er zo snel iets voorbijzoeft...)
Tuurlijk, veel auto's minderen vaart, maar teveel doen dat helaas niet vind ik.
Ik snap heus wel dat je soms haast hebt, maar een paar meter wat langzamer vanwege de paarden moet toch kunnen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:41

ceesje schreef:
beantsje schreef:
Theorie-examen
Afbeelding
"U wilt hier nu luid claxonnerend passeren. Mag dat?"

Volgens mij is dit gerrit van t hof?

OK het is herman Koorman.
Voor meer leuke foto's zie horses.nl
http://www.horses.nl/fotos/bekijken/1777

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:10

Ik heb vooral slechte ervaringen met toeterende oude vrouwtjes op scootmobielen die vlak langs je komen scheuren. Haha.. Hoepla daar ging ik. Zal ze ook wel van geschrokken zijn.

Maar ik vind het een goed initiatief.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:14

geweldig!!
en soms stoppen die mensen wel, maar rijden ze eigelijk net te vroeg weer aan... hadden wij pas met een paar quads. rijden ze weg (met zo'n keihard geluid) terwijl de achterste bijna langs is... alle paarden op hol :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:06

het is niet mijn paard het is zijn eeneigige tweelingbroer :) :)

kolletje en snebje zijn net effe anders.......... :) :)

maar echt he, twee druppels water :)

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:11

Molzebeer schreef:
Ik heb vooral slechte ervaringen met toeterende oude vrouwtjes op scootmobielen die vlak langs je komen scheuren. Haha.. Hoepla daar ging ik. Zal ze ook wel van geschrokken zijn.

Maar ik vind het een goed initiatief.

_O- _O- dat is ook wat zeg

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:23

JessAndHope schreef:
Oh dr komt ineens een ervaring in me op die ik even móet delen.
Een positieve dit keer!!!

Zoals ik al eerder heb geschreven ligt er dicht bij mijn stal een 80 km/u weg. Deze weg word slecht van het fietspad gescheiden door middel van een 'groenstrook' die wel 20 hele cm is. Oftewel... vrachtwagens razen met 80km/u langs je heen.

Nu reed ik al ergens halverwege die weg en hoor ik achter mij een ambulance....
Oh boy! Want mijn merrie heeft 2 dingen waar ze helemaal van flipt.... het geluid van ganzen en sirenes.
Dus ik wilde dr al om gaan draaien, laten kijken naar de ambulance, ontspannen blijven en dr opvangen als ze een sprong richting de weg of sloot zou maken.

Nu stond ik dus nog met mijn rug naar de ambulance toe, en tot mijn grote verbazing, doet hij sirenes en zwaailichten uit, gaat op de andere baan rijden en passeert mij zo met een grote boog en geluidsloos.

Ik kon wel juichen!!! Ik enthousiast gezwaaid naar die gasten en dan zeg ik... dát is rekeninghouden met je mede weggebruikers!!!

Toppie!!! *\o/* +:)+ :j :wave: *\o/*

Dat is ook verplicht bij een ambulance/politie/brandweer. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:39

Kelly_ann schreef:
Wielrenners zijn een verhaal apart, die mannen beoefenen namelijk ook hun grote passie en hebben er een schurfthekel aan om af te moeten remmen tijdens hun perfect opgebouwde snelheid voor die ruiters midden op het fietspad en die ook nog eens hun mest daar achterlaten.
En da's nog niet eens zo heel zwart-wit gezien :+

Ja dus?
Omdat ze een passie hebben is asosiaal gedrag in orde of zo?
Dan gaan ze maar lekker rondjes fietsen op een crossbaan.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:50

ik reed net buiten, samen met een vriendin op de fiets, rijdt er vlak langs haar met volle vaart een auto. Komt er een tegemoet die wil die bestuurder even laten merken dat hij er achterlijk dicht langs rijdt en begint te toeteren.. Erg aardig dat hij dat deed naar de aso bestuurder, maar idd onwetend dat een paard daar harder van kan schrikken dan van die aso bestuurder.. Niet dat mijn paard ervan schrikt, die was veel te druk met kijken naar de weides en kijkt nergens naar ;)

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:58

Sizzle schreef:
Kelly_ann schreef:
Wielrenners zijn een verhaal apart, die mannen beoefenen namelijk ook hun grote passie en hebben er een schurfthekel aan om af te moeten remmen tijdens hun perfect opgebouwde snelheid voor die ruiters midden op het fietspad en die ook nog eens hun mest daar achterlaten.

Ja dus?

Ja precies, dus moeten ze maar associaal gillend achter je fietsen? Zelf nemen ze de hele weg in hun bezit, en nee ik rijd gewoon aan de kant van de weg. Ik beoefen ook mijn grote passie en ga ook niet als een gek aan galopperen en schreeuwen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:03

JessAndHope schreef:
Niet minder levensgevaarlijk dan een scooter die ontzettend hard langs komt crossen en mn paard de stuipen op het lijf jaagt....
Sorry... voor aso's geen medelijden

Maar dan nog ben jij verantwoordelijk als er wat gebeurd.
Ik zou dat niet op mijn geweten willen hebben.... scooterrijder onderuit/paard zijn benen kapot, alleen omdat ik zou vinden dat hij wat langzamer had moeten rijden......

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:32

Sizzle schreef:
Kelly_ann schreef:

Ja dus?

Ik heb al eerder gesuggereerd dat het voor ruiters misschien verstandiger is om rondjes te rijden in een manege.

Wat weinig begrip voor elkaar kom ik hier toch tegen. Iedereen moet rekening met ruiters houden, maar ruiters mogen doen en laten wat ze willen (en daarbij een gevaar op de weg vormen)?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:08

Het is natuurlijk ontzettend stoer om als jongens zijnde wheelies te gaan maken als je een paard passeert. In de hoop dat het paard "meesteigert".. Die jongens zouden verboden moeten worden..

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:31

Ja, ik ben ook voor.
Ik irriteer me mateloos als er jongens en meisjes op fietsen langskomen en dan keihard langs me heen fietsen om vervolgens te schreeuwen, te bellen etc..
Zelfde geldt voor 'kleuters' op brommers, die net hun rijbewijs hebben en even stoer aan hun vriendjes willen laten zien wat ze allemaal wel niet durven als ze een paard op de weg zien. Toeteren, hard rijden en vervolgens slippen, snelheid meerderen ipv minderen, en ook volwassen kerels, moeders die gewoon een langzaam-teken negeren.
Oh, oh wat een lol als een paard schrikt en/of ervandoor gaat zeg... _-:(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:15

LDRD schreef:
Sizzle schreef:
Ja dus?

Ik heb al eerder gesuggereerd dat het voor ruiters misschien verstandiger is om rondjes te rijden in een manege.

Wat weinig begrip voor elkaar kom ik hier toch tegen. Iedereen moet rekening met ruiters houden, maar ruiters mogen doen en laten wat ze willen (en daarbij een gevaar op de weg vormen)?

Maar wielrenners mogen wel aso zijn >;)
Begrijp ik dat hieruit?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:19

Neuh, maar als wielrenners maar rondjes moeten gaan rijden op de baan, dan kun je dat ook zeggen van ruiters.
Je kiest er zelf voor om met je paard het verkeer in te gaan, zorg dan dat je niet zo afhankelijk bent van andermans fatsoen om het veilig te houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:28

Waratje schreef:
Neuh, maar als wielrenners maar rondjes moeten gaan rijden op de baan, dan kun je dat ook zeggen van ruiters.
Je kiest er zelf voor om met je paard het verkeer in te gaan, zorg dan dat je niet zo afhankelijk bent van andermans fatsoen om het veilig te houden.

ah ok.
Maar ik ben niet aso op de weg met een paard en heb altijd een doodmak paard gehad. En toch mag ik er blijkbaar niets van zeggen dat mijn medeweggebruikers me het zo moeilijk mogenlijk maken, dat vind ik toch echt ook een rare redenatie. De rest mag dus aso zijn en kan er niets aan doen en ik moet maar zorgen dat het paard er tegen kan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:30

Yep AAAAL die weggebruikers zijn er alleen maar op uit om het JOU zo moeilijk mogelijk te maken........ het zijn ook een stel asos ook! :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:34

Babel schreef:
Het lijkt mij een goed plan als er in de auto theorie lessen aandacht aan besteed wordt. Nu staat er alleen uitgelegd dat iemand die op een paard zit of een paard aan de hand heeft een bestuurder is.
Er wordt ook voor gewaarschuwd dat kinderen en dieren onberekenbaar zijn. Bij kinderen letten mensen wel op, maar veel mensen beseffen niet dat een paard soms nog vele malen onvoorspelbaarder kan zijn.
Dus, ik vind dat er daar al meer aandacht aan besteed moet worden. Immers, zoveel mensen hebben hun rijbewijs, dit is denk ik de manier om de meeste mensen van de doelgroep aan te kunnen spreken.

Misschien een idee om een petitie te maken voor de CBR ofzo...

Hier ben ik het zeker mee eens!
Paarden gedrag wordt ernstig onderschat in het verkeer. Veel automobilisten beseffen niet eens dat er ernstige ongelukken kunnen gebeuren door hun toedoen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:39

KiWiKo schreef:
Yep AAAAL die weggebruikers zijn er alleen maar op uit om het JOU zo moeilijk mogelijk te maken........ het zijn ook een stel asos ook! :)

Ach ja, jij wilt het gewoon niet snappen, daar kan je waarschijnlijk ook niets aan doen.
Ik vond het gewoon vaak dusdanig irritant dat het 'leuk' schijnt te zijn om het paard een klap te geven, op te jagen, van de weg te toeteren op 1 richtingswegen zodat je van ellende maar even op de stoep gaat staan wachten tot het voorbij is etc dat het bij mij de lol wegnam van het buitenrijden en enkel nog op uitgestorven tijden ging.
Zal wel de regio wel geweest zijn denk ik want waar ik nu woon heb ik inderdaad niets te klagen wat dat betreft (eerlijk is eerlijk)

Alhoewel ik laatst trouwens wel een aanklacht tegen me had lopen van iemand die beweerde dat ik recht op haar af gegalopeerd had en daardoor bijna haar en haar hond doodgemaakt had. De daadwerkelijke versie was dat ik relaxed aan het stappen was en haar hond (formaat cavia) vanuit het niets luit keffend in de staart van mijn paard hing waardoor deze opzij sprong, maar na wat gesnuif wel weer normaal verder stapte. Vrouw had wat dat betreft nog geluk dat de hond niet 30 meter verder getorpedeerd is geworden. Gelukkig geloofde de politie mijn versie meer dan de boze mevrouw aangezien het op het desbetreffende asvalt paadje godsonmogenlijk is om te galopperen. Ach ja, zo maak je nog eens wat mee niet waar :P
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-06-10 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:45

Waratje schreef:

ALs ik op de fiets rij wordt ik ook wel eens met een bloedgang ingehaald op een smalle weg. Nu heb ik het geluk dat mijn fiets niet zo schrikkerig is.. De regel is dat je met voldoende ruimte fietsers inhaalt met een gepaste snelheid want een fietser kan vallen of schrikken!!
Laatst reed ik met m`n paardje over een smalle weg. Ze is super braaf in het verkeer! Stuift er in eens met een volle vaart een golf voorbij! Geloof me, ik heb hem nooit horen aankomen zo hard reed hij! Mijn paard bleef gelukkig lekker rustig doorstappen, ik had niet willen weten wat er gebeurd was als we een paar stappen opzij hadden gezet om een laag hangende tak te ontwijken.. Ik vind dit gedrag onverantwoord!
ALs we gewoon rekening houden met elkaar komt het vast wel goed, en dat is niet alleen voor automobilisten maar voor iedere weggebruiker:o