respect tijdens losrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:43

wat is precies een lagere klasse?de gehele basissport of alleen de B?

en dat je lagere klasse rijdt,betekend toch niet dat je de regels niet goed kent?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:34

webster543 schreef:
Vorame, ik nodig je uit om mijn merrie te proberen... Ze draagt tijdens het inrijden een rood lintje, spijtig genoeg kennen er veel de betekenis niet van. (vooral kinderen met pony's)
Vroeger sloeg ze naar elk paard dat in de buurt kwam. Ondertussen nog alleen maar als zij zelf in stap is en de andere te dicht komt. Maar zelfs de muur waar de spiegel hangt, slaat ze nog altijd naar als ze haar eigen ziet.

Zelf heb ik eerder het gevoel dat ik blij zal zijn als ik weer hogere proeven ga rijden. Dan zijn de mederuiters iets oplettender tijdens het inrijden dan de jonge en minder ervaren ruiters van nu.

Kom maar brengen.
Heb er wel meer van gehad.
Maar kijk jij dan wek even de andere kant in als ze heeft gemept?
Ze krijgt ze namelijk 1000 keer zo hard terug.
En dat vinden er veel zielig en daar gaat het ook op mis.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:59

vorame schreef:
webster543 schreef:
Vorame, ik nodig je uit om mijn merrie te proberen... Ze draagt tijdens het inrijden een rood lintje, spijtig genoeg kennen er veel de betekenis niet van. (vooral kinderen met pony's)
Vroeger sloeg ze naar elk paard dat in de buurt kwam. Ondertussen nog alleen maar als zij zelf in stap is en de andere te dicht komt. Maar zelfs de muur waar de spiegel hangt, slaat ze nog altijd naar als ze haar eigen ziet.

Zelf heb ik eerder het gevoel dat ik blij zal zijn als ik weer hogere proeven ga rijden. Dan zijn de mederuiters iets oplettender tijdens het inrijden dan de jonge en minder ervaren ruiters van nu.

Kom maar brengen.
Heb er wel meer van gehad.
Maar kijk jij dan wek even de andere kant in als ze heeft gemept?
Ze krijgt ze namelijk 1000 keer zo hard terug.
En dat vinden er veel zielig en daar gaat het ook op mis.

Jammer dat je geen profiel hebt, ben wel benieuwd hoe de paarden eruit zien die jij rijdt (zie ze voor me met bloedrode billen enz.)
Dat een paard een ander paard slaat als deze te dicht achter de kont komt is een natuurlijk instinct. (vanuit de merrie welke niet hengstig is om de hengst weg te jagen OF paarden die hun vijanden afweren en hunzelf zo beschermen)
Dat je een paard het kan afleren zal best. Maar is ons vroeger niet geleerd om niet te kort achter een paard langs te lopen omdat het dier KAN slaan omdat dit in zijn natuurlijke drang zit. En is had dan ook niet vanzelfsprekend dat een paard dat ook bij een ander paard kan doen?

Uitgezonderd de paarden welke slaan naar paarden welke op ruim een meter voorbij komen (die etterbakken heb je ook) vind ik dat je altijd rekening moet houden met een paard dat slaat. En het is dan aan de ruiter van het paard, dat achter een slaant paard rijdt om de verantwoordelijkheid hier voor op te nemen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:49

@Susy_Q, ik vind jou wel erg makkelijk beredeneren met: het is natuurlijk instinct.

Mijn veulens en jaarlingen krijgen ook een schop onder de kont als ik aan de benen wil zitten en ze slaan.
(en dat is ook natuurlijk instinct van hun)
Zo heb ik momenteel een 3 jarige op stal die ook (probeert) te slaan naar andere paarden met rijden, maar reken maar dat ik er álles aan ga doen dat af te leren!!
Zal mij toch niet gebeuren dat mijn paarden ook maar DENKEN dat ze mogen slaan!!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:46

als je op concours gaat kun je nooit, maar dan ook nooit voorkomen dat een paard dicht achterop komt.
Een paard mag van mij gerust laten merken dat hij het niet leuk vind, maar de benen blijven eronder.
En dan beloon ik volop.

Maar het is net wat 10 schrijft,
hoefjes tillen is ook niet natuurlijk.
En dat vraag je beleefd, maar als er gemept wordt weten ze meteen dat ik dat niet tolereer.
1 keer heel duidelijk maken en het gebeurd nooit meer.

En met rijden is dat niet anders.
Nee je ziet geen bloed hoor.
En ik heb fijne paarden, zonder angst, want dat wordt er meteen bij gedacht.
Maar de grap is, bij mijn eigen paarden hoef ik niet eens grof in te grijpen, daar is een keer duidelijk laten weten dat ik dat echt niet accepteer genoeg.
Ze weten gewoon dat ze moeten luisteren.
En dat zoiets gewoon niet mag, wat er ook gebeurd.

Juist door mensen die dan te zacht ingrijpen gebeuren gevaarlijke dingen.
Maar rij je met andere is het te gevaarlijk niets te doen.
Ik vergeet nooit meer het beeld voor me dat een kind van een bekende van me geslagen werd tegen het hoofd.
Hij stond netjes achter de touwen van een inrij baan.
Gelukkig was het een "schram".
Maar hij had wel dood kunnen zijn.
En wat deed de ruiter, niets, helemaal niets.
En dat paard bleef losse benen houden.
Het paard is verkocht en bij de volgende ruiter gewoon braaf.
Denk je dat die braaf is geworden door niet in te grijpen?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:34

Vorame, je moet niet denken dat ik een softie ben hoor. Ze heeft al verschillende keren een goeie slag (1-2) gekregen omdat ze uithaalde naar een paard.
Een mooi voorbeeld dat dit jaar gebeurd is.
Ik rij mijn wedstrijd, ze is braaf, gedraagd zich voorbeeldig. Ze staat aan de hand te grazen voor de aanhangwagen, ik sta mij om te kleden. Ik zie in mijn ooghoek een paard achter haar doorkomen. Gezien er zeker 5-6 meter tussen is en madam nog altijd staat te knabbelen, sta ik verder niet bij stil. Nog geen seconde later, schreeuwt die jongen op en houdt zich zijn voet vast. Zaphira eet nog altijd vrolijk verder en heeft geen krimp gegeven. Behalve dat ze met een been heeft uitgehaald en die jongen op zijn enkel geslagen heeft. Ik heb ze toen niet aangepakt, omdat ik pas na 10 seconden door had wat er juist gebeurd was. Dat meisje die ze vast had, heeft het zelfs niet gezien.

Er zijn ook andere problemen waar jij niet aan denkt.

1. ja ze moet aangepakt worden voor dat gedrag, maar ik wil niet geschorst worden voor teveel geweld tegen mijn paard.
2. Als ik ze aanpak, zit ik op een ontploffende bom die niet meer kijkt naar waar ze gaat en uithaald. Ik wil in zo'n geval de anderen niet verder in gevaar brengen.
3. Ze is al ver gebeterd met mijn aanpak, namelijk vanaf het moment dat die oren naar achteren gaan, gewoon haar kont draaien naar de andere kant en mijn stem verheffen. Die stem verheffen helpt ook die andere ruiter wakker te maken, dat hij veel te dicht is.

En nog iets, op de wei slaat ze elk ander paard de wei uit. Nu leert ze stilletjes met een pony dat andere paarden haar geen kwaad doen. Die reactie van uithalen is niet omdat ze dat leuk vind, maar omdat ze iets heeft mee gemaakt. Zoiets klop je niet zomaar uit een paard.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:42

Ik word liever geschorst voor veel geweld, dan dat hij op iemands been slaat.
Maar ik ben nooit geschorst, ben niet eens ooit aangesproken.
Wat wel zou gebeuren als het onterecht straffen is.
En ik denk dat je het gemakkelijker afleert dan je denkt, maar dat is toch mijn woord tegen het jouwe. :)

Als jou paard zo gevaarlijk is als jij omschrijft en zelfs uithaalt bij 6 meter passeren, dan neem je verantwoordelijkheden en start niet.
Wedstrijdrijden is geen verplichting.
Breng je andere in gevaar hoor je thuis te blijven.
Dat dier nu manieren bijbrengen, of geen wedstrijden starten.
Andere hoeven geen rekening, kunnen niet eens rekening houden met een paard zoals jij het omschrijft en die jij niet onder controle hebt.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:45

vorame schreef:
Ik word liever geschorst voor veel geweld, dan dat hij op iemands been slaat.
Maar ik ben nooit geschorst, ben niet eens ooit aangesproken.
Wat wel zou gebeuren als het onterecht straffen is.
En ik denk dat je het gemakkelijker afleert dan je denkt, maar dat is toch mijn woord tegen het jouwe. :)

Als jou paard zo gevaarlijk is als jij omschrijft en zelfs uithaalt bij 6 meter passeren, dan neem je verantwoordelijkheden en start niet.
Wedstrijdrijden is geen verplichting.
Breng je andere in gevaar hoor je thuis te blijven.
Dat dier nu manieren bijbrengen, of geen wedstrijden starten.
Andere hoeven geen rekening, kunnen niet eens rekening houden met een paard zoals jij het omschrijft en die jij niet onder controle hebt.

shutterfly is ook zo'n paard. En loopt ook zijn wedstrijden... Ik hou ze niet thuis alleen omdat mensen de betekenis van een rood lintje niet kennen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:49

rode lintjes gelden niet voor paarden die zonder waarschuwing al op 6 meter meppen.

En de gedragingen van jou paard blijven jou verantwoording.
Die kun je niet bij een ander leggen.
Rode lintjes zijn leuk bedacht, maar niet om je ruimte op te eisen.
Wat doen we dan bij mensen die hun hengst niet onder controle hebben, gele lintjes in de maantop?
Jij hebt je dier onder controle en voorkomen dat iemand eens vlak achter je door komt kun je niet.
Als ik bijvoorbeeld van opzij kom zie ik je lintje niet eens.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:54

vorame schreef:
rode lintjes gelden niet voor paarden die zonder waarschuwing al op 6 meter meppen.

En de gedragingen van jou paard blijven jou verantwoording.
Die kun je niet bij een ander leggen.
Rode lintjes zijn leuk bedacht, maar niet om je ruimte op te eisen.
Wat doen we dan bij mensen die hun hengst niet onder controle hebben, gele lintjes in de maantop?
Jij hebt je dier onder controle en voorkomen dat iemand eens vlak achter je door komt kun je niet.
Als ik bijvoorbeeld van opzij kom zie ik je lintje niet eens.

Heb ik ergens in mijn post gezegd dat ze al geslagen heeft tijdens het losrijden?? Moest dat nog niet begrepen zijn hierbij : Dankzij mijn manier van aanpakken heeft zijn nog nooit uitgehaald tijdens het inrijden en de prijsuitrijking.. De keren dat ze geslagen heeft, was in het begin in de manege waar ze staat. En mijn paard heeft geen benen van 6 meter, dus hij zal wel redelijk kort er langs gegaan zijn.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:00

Je hebt het zelf over die afstand en dan maak ik er aan op dat hij er niet vlak tegen heeft gezeten.
Dus geen enkele reden had om te mogen slaan.
Op concours gaan is niet alleen verantwoording houden bij het losrijden.
Nogmaals, en dat verzin ik niet zelf, jij bent altijd verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard.
Lintjes of andere waarschuwingen tellen daar niet bij.
En je hoeft niet te gaan schreeuwen als ik een andere mening erop na houd.

En waarom een rood lintje als het zo goed gaat dan?

Ruimte opeisen die wel allemaal graag hebben?
Mijn paard slaat niet (weet dat hij dat niet mag) maar denk je dat het die leuk vind als er iemand vlak achter door crosst?
Dan wordt hij ook zenuwachtig.
Maar op wedstrijd is het gewoon druk.
En voorkom je dat niet.
Paard onder controle houden. klaar.
Jij doet dat zeg je, nou prima.
Dan snap ik niet dat jij reageert op het feit dat paard opvoeden heet.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:04

webster543 schreef:

Maar je praat jezelf wel enorm tegen.
Ze slaat alles wat voorbij komt, zelfs de spiegel.

Vind ik het erg dat ik nu met jou stop in deze duscussie?
Dit lijkt verdacht veel op draaien omdat een ander een felle mening heeft.

webster543

Re: respect tijdens losrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:15

Geen probleem. Ik wilde gewoon aanhalen dat ik het vervelend vind dat mensen rakenlings langs je doorrijden in galop, terwijl je paard een rood lintje in zijn staart heeft. Als je zdan er over aanspreekt, is de reactie meestal "sorry, wist niet wat dat betekende" of "sorry, niet gezien". Een gewaarschuwde mens is er twee waard. Ik eis geen ruimte op, ik zoek die zelf. Door zelf continu mijn ogen open te houden en meer rekening te houden met de rest.
Veel succes met jou paarden. Ik zal wel zien hoe ver ik kom met de mijne. Maar wel zonder ze verrot te slaan.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:22

Ik zie je wel in het Z :) (ja ik ben een verwaande Z ruiter :+ )
Kunnen we samen losrijden.

En flink aanpakken is iets wat je moet doen bij paarden die verwent zijn, niet bij paarden die gewoon weten hoe de regels in elkaar zitten. :)

En dat lintje is niet vanuit alle hoeken zichtbaar.
Het staat ook niet in de reglementen aangegeven, is een verzinsel door de mensen zelf gemaakt.
Dus niet raar dat niet iedereen de betekenis kent.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:24

Ik rij in België en rij de proeven van de FN. Je zal dus moeten wachten tot de St-george...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:26

wat jammer nou. :D

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:58

Ik ben het met de meeste wel eens, maar.. denk dat de meeste Bn ruiters (ik dus ook) er niks aan kunnen doen dat ze mensen voor de voeten rijden... Ik heb nooit geleerd wat de regels zijn hoor.. alleen in dezelfde gang gaat moet je linkerhand kunnen geven, en harder gaat voor en zijgang gaat voor.. maarja, zie die regels maar ergens te vinden.. in een manege leer je ze niet hoor.. :n

Ik pobeer ook niemand voor de voeten te rijden, en rij zelf niet ens goed los omdat ik altijd bezig ben met iedereen ontwijken, omdat ik heel "verlegen" ben laat maar zeggen, en als ik iets verkeerd doe voel ik me gelijk de hele dag schuldig. Dus het is niet zo dat B-ruiters express voor je voeten gaan rijden hoor.

Hoewel ik wel vind dat sommige Z ruiters erg arrogant zijn, en vinden dat hun alles mogen enzo.
Ik heb een keer gehad op wedstrijd, dat ik netjes iemand voor liet gaan, en toen ze mij passeerde vl in de rem ging, ja sorry maar rij dan 10 passen door, en ga niet voor mijn neus op de rem zodat ik ook in een keer vol op de rem moet wil ik een geen trap krijgen van het paard dat vil in de rem gaat..

Dus het ligt niet altijd aan de B-ruiters hoor :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 01:04

_10_ schreef:
Urielle schreef:
Sorry hoor, maar dat vind ik echt bullshit tinker6.
Ten eerste lopen er tegenwoordig ikweetniethoeveel tinkers, haflingers, fjorden, friezen, PRE's, appaloosa's, paints en weetikhet wat nog meer op wedstrijd dus zo'n uitzondering is dat echt niet meer. Ten tweede ben je als ruiter meer bezig met je proefvoorbereiding dan met het omkegelen van andere ruiters als het goed is, waar ze dan ook op zitten.
Als je echt steeds van de sokken wordt gereden, zul je toch echt wel in de weg rijden, of je bezoekt gewoon de drukkere wedstrijden met krap losrijden. Daar word ik met mijn zwarte dressuurgefokte ruin ook van de sokken gereden, want iedereen rijdt daar iedereen omver. Met bijv. grote grasterreinen in de zomer is het altijd moeilijk.

Wilde het net tikken maar je was me voor _/-\o_

Goh, wat toevallig dat ik soms met mn tinker express werd weggeduwt, en dit niet zo is met m'n paard, explain me.
En ik ga altijd aan de kant voor anderen als ik ze aan zie komen, maar in dit geval was ik gewoon aan het draven op de hoefslag, heb ook even tegen haar gezegd of ze me niet zo wou afsnijden en krijg een chagrijnige kop terug.
En dan zit ik later op mn paard en niemand die me (expres) afsnijd.

Maar vorige week had ik de hele tijd iemand die in de weg liep, ik kon geen 1 rondje galopperen zonder dat ik op de rem moest voor haar, en dat terwijl het terrein groot zat was voor 10 paarden om makkelijk los te rijden :=

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 01:20

ik heb daar ook een hekel aan,
heb jij voorang rij je gewoon door,
hoor je ze achteraf zeggen, let is op,
daar heb ik ook een hekel aan!
gelukkig ben ik nu iedere keer best vroeg dus heb ik er niet zoveel last van!

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:59

Ik ben een B ruiter en ik ken de bakregels op mijn duimpje!
Als ik links rijdt en de ander rechts en ik krijg geen voorang, dan rijdt ik gewoon door hoor :P Dan maar een botsing.
Ook ben ik niet zo dat ik op de hoefslag ga stappen, nee, op de binnenhoefslag. Er zijn meer dan zat B ruiters die de bakregels ook op hun duimpje kennen. Daar hoef je geen Grand Prix voor te rijden hoor.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:02

Susy_Q schreef:
Deze ergenissen zijn voor mij een reden om maar 5 minuten in te rijden. Mijn paard en ik worden beide zo moe van dit gedoe!

Jouw paard wordt er zelfs moe van? dat vind ik knap!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:45

mijn paard en ik denken hetzelfde..hihi
wat was het toch, 2 zielen 1 gedachte ;-)

Ik denk dat we gewoon allemaal ons paard goed moeten opvoeden, zodat ze niet slaan en dat we rekening moeten houden met elkaar. Geven en nemen. Gaat het een keer mis, wordt niet boos. Het was maar een foutje..

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:11

Ik heb bijna nooit meegemaakt dat álle ruiters van een ring respect naar elkaar tonen. Er zitten er altijd wel bij die alleen aan zichzelf denken... Heel jammer, want dat bevordert de sfeer niet echt. Gelukkig zijn de meesten wel aardig hoor! ;) Maar ik kan er wel een aantal opnoemen die niet altijd even gezellig zijn. En dat heeft niks met het Z te maken. Ik denk dat dat in elke klasse wel zo is.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:25

Ach, dat komt in alle klassen voor, niet alleen bij de Z ruiters.
Paardenvolk is gewoon raar volk ( en nee, ik ga niet iedereen over 1 kam scheren) maar er zijn er veel die zich altijd beter voelen als een ander.

Als ik losrij, zoekt ik een rustig plekje, als ik die niet vind, dan kijk ik om me heen en ik VOEL dan wel hoe mijn paard loopt, daar hoef ik niet naar te kijken.
Zo kan ik dus goed om me heen kijken, om botsingen te voorkomen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:20

pff ja, ik heb dit nu zelfs al, en doe nog maar een E proefje :P
Het lijkt alsof iedereen zijn eigen regels hebben, precies de wet van de sterkste ofzo haha
gewoon doorrijden denk ik dan, want al de anderen doen het ook!