Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:24

De paarden staan bij ons aan huis en blijven hier ook tot hun dood. De laatste die dood ging is 28 geworden. Dat was deze winter.
Hij kreeg hartfalen. Moet wel zeggen dat oude paarden houden zeer intensief is. zowel lichamelijk als geestelijk. Speciaal voer, vaker de
dokter erbij. Meer klachten. En als ze op een gegeven moment erg oud worden, ben ik sóchtends altijd een beetje bang om de stal in te gaan. Je weet op een gegeven moment dat ze leven bij de dag. Het is dus zwaar zeker als je zoals ik de mijn nu al 20 jaar bezit en
stapelgek op hem bent. Helaas is hij niet onstervelijk, was dat maar waar. Maar hij wordt vertroeteld tot het einde. Psychisch is het moeilijk omdat je hem van jongs af aan al kent en het ooit een fitte jonge jongen was en nu een oude sul. Wordt er soms best verdrietig van. Gelukkig hij niet en er staan momenteel tijdelijk 2 merries op stal, waar hij zich heeeeel goed mee vermaakt. Hij speelt ook nog baasje over hen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:59

Hé Detour, fijn dat het gelukt is!

Hydrocare

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:59

Ik weet niet, het liefst zou ik een oud paard wel houden. Maar stel als ie alleen is en hem een leven met andere paarden kunt gunnen, zou ik het wel doen. Je kunt hem tenslotte nog elke dag zien en borstelen etc. Moet je wel goeie afspraken maken met diegene, dat ie niet van hem is en je op zijn terein mag komen als jij er bent ofzeu.. ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:06

Diablo schreef:
Hé Detour, fijn dat het gelukt is!

Thanks. ja, zo zie je maar weer, soms is wachten beter tot de goede komt. ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:10

chinou schreef:
Wat mij iedere keer weer opvalt is het aantal paarden wat wordt aangeboden die kreupel, oud of om andere redenen niet meer gereden kunnen worden. Mijn mening is dat je zelf de verantwoordlijkheid moet nemen, ook als je niet meer kan rijden. Tenslotte is het (in mijn ogen) in voor- en tegenspoed. Zoek zelf een plek waar je paard van zijn/haar pensioen kan genieten en neem de financiele consequenties daarvan.

Hoe denken jullie erover dat er zoveel paardenbezitters de verantwoording op een ander proberen af te schuiven?

Ik vind dit wel erg kort door de bocht.
Wat nu als je een financiële tegenvaller hebt, baan kwijt, hogere maanlasten. Dan is het ook niet eerlijk om het paard aan te houden in mijn ogen. Want wat nu als het beestje ziek wordt...

Zelf ben ik op zoek geweest naar een pensioenplekje voor mijn pony, waar ik haar nog wel dagelijks kan opzoeken. Maar niet te vinden waarvoor zij in aanmerking komt. Financieel is alles prima en houd ik haar liever bij me. Maar wie zegt dat ik de verantwoording op een ander probeer af te schuiven??

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:23

Diablo schreef:
Ik heb het geluk dat ik zoveel ruimte bij huis heb, dat ik mijn paarden altijd bij me kan houden. Ik heb er dan ook wel een paar en de meesten zullen echt tot hun dood bij ons blijven.
Ik kan me voorstellen dat als je die mogelijkheid niet hebt, je probeert een goed huis te zoeken voor je oude paardje. Ik heb zo al drie keer een oud paard opgenomen. Twee zijn er inmiddels overleden, de derde (oude, grote dame van 1.70m en 25 jaar oud) is niet kapot te krijgen :D . Ik geloof dat ze er geen drieën onder geleden hebben dat ze verplaatst zijn op hun oude dag naar ons, ze zagen en zien er in ieder geval heel gelukkig uit.

Dat "geluk" heb ik ook....maar is het geluk of een "instelling van jezelf" ? (een goede instelling van jou Diablo !)Ik heb 3 paarden, maar als ik niet voor 1000% zeker wist dat ik die kan onderhouden, ook in slechte tijden (en geloof me, die zijn er geweest- qua gezondheid vh paard) dan was ik er nooit aan begonnen.

Ik heb me 3x in de rondte gewerkt en gestudeerd om nu een eigen huis met 2.5hectare te hebben (ja, alleen en ik ben nu 37jaar). 1 paard heb ik nu 24 jaar (ze is bijna 27 en nog steeds zo gek als een deur) de andere heb ik 22 jaar (op 3 jaar al HKO, artrose etc.) De ander is 4 en ben ik nu zachtjes aan aan het longeren.

Zou ik op een appartement, of in een gewoon huis wonen, en een paard op pension moeten betalen dan zou ik er ws maar 1 hebben ! Omdat ik zeker wil zijn dat ik een paard tot zijn dood het beste kan geven dat hij/zij kan hebben.

Dat ze oud worden is geen rocket science...dat is te voorzien en daar kun je je op voorbereiden ! en dus je verantwoordelijkheid nemen, in goede en slechte tijden. Zo'n paard te koop zetten heb ik geen goed woord voor over.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:38

Hydrocare schreef:
Ik weet niet, het liefst zou ik een oud paard wel houden. Maar stel als ie alleen is en hem een leven met andere paarden kunt gunnen, zou ik het wel doen.

Als je paard alleen staat of dag en nacht op stal ben je naar mijn idee sowieso al niet goed bezig, maakt niet uit of ie jong of oud is.. en of hij een aandoening heeft of niet..

cas schreef:
Moet wel zeggen dat oude paarden houden zeer intensief is. zowel lichamelijk als geestelijk. Speciaal voer, vaker de
dokter erbij. Meer klachten. En als ze op een gegeven moment erg oud worden, ben ik sóchtends altijd een beetje bang om de stal in te gaan. Je weet op een gegeven moment dat ze leven bij de dag. Het is dus zwaar zeker als je zoals ik de mijn nu al 20 jaar bezit en
stapelgek op hem bent.

Dat is helemaal waar... De zorgen die ik af en toe heb om haar, dat is het enige wat ik wel zou willen missen aan mijn oude paardje :)
Met haar medicatie, speciaal beslag, speciaal voer, dierenartskosten etc. ben ik ook wel meer kwijt dan dat ik aan een jong/gezond paard kwijt zou zijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:00

Tsja, dat is ook zoiets kroms he. Paard wordt zijn hele leven eenzaam in een box gehouden, en na zijn 20ste, wanneer hij met welverdiend pensioen mag, moet hij ineens 24/7 op de weide kunnen en een gezelschapsmaatje hebben. En dáárom moet het paard weg, hij krijgt het er tenslotte alleen maar beter op ...

Ja, nee, en voor gezonde jonge paarden geldt dit natuurlijk helemaaaaaal niet ... :roll:

Apostrof

Re: Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:02

Ik denk dat je met paarden (en zo met alle dieren) moet zorgen dat ze in hun leven erg veel beweging en training krijgen, zodat ze een ijzeren conditie krijgen.
Vallen ze misschien een paar jaartjes eerder om, maar dan vaak wel met minder lichamelijke klachten op de weg daarnaartoe en ook een leuke tijd tegen het einde van hun leven.

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:12

Ik lees dit topic met een extreem gevoel van schuld.
Ik zit nu met een afgekeurd paard. Een gevalletje van verborgen gebreken, voor vragen mag je altijd pb-en maar ik zet het hier even niet neer.
Ik weet sinds gister na een half jaar van bloed zweet en tranen en continu dierenartsen over de vloer.

En eigenlijk.. kan ik het niet aanzien. Ze staat daar maar, de mag niets meer, geen pijn maar na zoveel pure tegenspoed voelt het verkeerd.
Ik weet niet of ik haar houd, of naar een fijn ander plekje doe. De financiële kant van bijvoorbeeld een paardenrusthuis ben ik bereid te betalen, echter elke dag er naar toe om haar zo te zien staan, nee.
(overigens heeft ze geen pijn, ze wil alleen graag aan het werk en mag het niet)

Ik typ dit bericht in de hoop er niet volledig op afgebrand te worden aangezien ik het met tranen in mijn ogen typ.
Echter vond ik dat er ook de gedachtengang van het 'misschien weg doen' uitgelicht mocht worden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:09

Princesst schreef:
Ik lees dit topic met een extreem gevoel van schuld.
Ik zit nu met een afgekeurd paard. Een gevalletje van verborgen gebreken, voor vragen mag je altijd pb-en maar ik zet het hier even niet neer.
Ik weet sinds gister na een half jaar van bloed zweet en tranen en continu dierenartsen over de vloer.

En eigenlijk.. kan ik het niet aanzien. Ze staat daar maar, de mag niets meer, geen pijn maar na zoveel pure tegenspoed voelt het verkeerd.
Ik weet niet of ik haar houd, of naar een fijn ander plekje doe. De financiële kant van bijvoorbeeld een paardenrusthuis ben ik bereid te betalen, echter elke dag er naar toe om haar zo te zien staan, nee.
(overigens heeft ze geen pijn, ze wil alleen graag aan het werk en mag het niet)

Ik typ dit bericht in de hoop er niet volledig op afgebrand te worden aangezien ik het met tranen in mijn ogen typ.
Echter vond ik dat er ook de gedachtengang van het 'misschien weg doen' uitgelicht mocht worden.

wat een rotnieuws heb je gehad,heel veel sterkte.

op jouw post wil ik toch reageren.
jij bent bereid de kosten te dragen voor je paard.
ik vind dat een heel erg groot verschil met veel advertenties die ik tegen kom.
waar ik zelf altijd zo van baal is dat het paard wegmoet naar een ander,de kosten voor een ander en de zorgen voor een ander.
op die manier komt het op mij over als: in goede tijden voor mij,in slechte tijden voor jou. ;)
succes.

cynthjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:56

Ik vind ook dat je de verantwoordelijkheid hebt om voor je paard te zorgen, anders had je maar geen paard moeten kopen ;)

Leen24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:16

Mijn paardje mag bij mij lekker op pensioen gaan. Als je een paard koopt, dan zorg je ook voor hem als het minder goed met hem gaat of als hij ouder wordt ( klinkt als een huwelijk :)) Maar er zijn uitzonderingen zoals zelf ziek worden of je job verliezen, dan kun je er jammer genoeg niets aan doen. Zolang je een dier niet ziet als een gebruiksvoorwerp zit je goed

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:02

Ik snap de ophef eigenlijk niet zo. Hoeveel paarden veranderen in hun leven wel niet van baas? Dat gebeurt zo verschrikkelijk vaak en dan is het heel normaal.....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:11

Diablo schreef:
Ik snap de ophef eigenlijk niet zo. Hoeveel paarden veranderen in hun leven wel niet van baas? Dat gebeurt zo verschrikkelijk vaak en dan is het heel normaal.....

en dat maakt alles goed?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:17

mariska32 schreef:
Diablo schreef:

en dat maakt alles goed?

Als het paard nog en poosje de sport in kan, maar de eigenaar niet verder meer kan, vind ik het ook niet eerlijk om zo'n dier met pensioen te sturen etc.
Ook mensen die juist graag wedstrijden rijden, maar wanneer het paard dat niet aan kan, is het soms beter om een meer geschikte baas te zoeken.

Imo is het niet eerlijk om een dier aan te houden, wanneer je er niet 100% blij mee bent en het dier goed terecht kan bij iemand anders.

Inruilen bij de eerste de beste handelaar vind ik een ander verhaal... Maar er zijn best goede handelaren en wil ook niet iedereen over 1 kam scheren...

Als iedereen het dier van jongs afaan houdt, zijn er ook geen leerpaarden te krijgen...

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:55

Mijn merrie heeft met 7 jaar oud een ongeluk gehad en na 2 jaar klinieken, dierenartsen en medicijnen weet ik eindelijk ongeveer wat er met haar aan de hand is. Ze is nu dus 9 en mag niet meer bereden worden, ze heeft geen pijn maar kan door de blessure niet gebruikt worden als fokmerrie. Kortom een jong dier, een plaatje om te zien, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar weg te doen. Ik zie het als mijn verantwoording naar haar toe om ervoor te zorgen dat ze nooit verhandeld gaat worden en of toch weer gereden zou worden.
Mocht de situatie veranderen en zou ik haar niet meer kunnen aanhouden dan heb ik voor mij zelf al besloten dat ze ingeslapen gaat worden.
Ik ken mezelf en weet dat, als ik haar zou verkopen of weggeven, ik me altijd zorgen over haar zou blijven maken. Het laatste wat ik wil is dat ze verkeerd terecht zou komen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:02

mariska32 schreef:
Diablo schreef:

en dat maakt alles goed?

Wat is er zo slecht aan dan?

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:05

ik ben het met je eens zelfs als je paard kreupel is of wat dan ook dan kun je hem toch nog steeds lekker knuffelen enzo toch??
en anders zijn er ook nog wel kinderen die hem/haar graag verzorgen of niet dan??

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:47

Ik zal eerder mijn paard naar een opvang stalling voor ouwe paarden neerzetten en nooit wegdoen als die oud wordt.

Het is niet alleen rijden dat je een paard voor koopt maar ook voor ander dingen om vooral een mooi band op te bouwen tussen paard en mens.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:51

Citaat:
Ik vind ook dat je de verantwoordelijkheid hebt om voor je paard te zorgen, anders had je maar geen paard moeten kopen

Vind dit kort door de bocht. Zit zelf ook in het schuitje, maar geloof me je wil ook niet weten wat ik al met dit paard meegemaakt hebt.
Qua pech, ongelukken, ziekte ( zie onderschrift) etc. Ik ben met stip de best bezochte klant bij de dierenarts en fysio. Hij blijkt het lichamelijk allemaal niet aan te kunnen. En we hebben een flinke stap terug gekomen, nu is er niks met hem aan de hand. Maar ik heb
er al zoveel geld tijd moeite en tranen aan besteed. En recreatie rijden is niet waar mijn hart ligt..! En zou ik dit paard dan moeten houden tot zijn dood? Dan is hij nog minstens 15 jaar bij mij. Ook geen probleem, alleen dan dat mijn ouders er niet voor willen
betalen, voor een paard waar ik weinig mee kan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:20

cynthjuh schreef:
Ik vind ook dat je de verantwoordelijkheid hebt om voor je paard te zorgen, anders had je maar geen paard moeten kopen ;)

Natuurlijk moet je voor je paard zorgen, maar als het verkocht wordt, om welke reden dan ook, ben je toch niet meteen een slechte baas? Wij hebben ponies verkocht, omdat mijn kinderen er te groot voor werden. Had ik dan geen paarden voor mijn meiden moeten nemen en de ponies tot hun dood bij mij laten staan? Nee hoor, die hebben nu een leuk leven bij iemand anders en voor mjin 'nieuwe' paarden zorg ik uiteraard weer goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:27

VDLStud schreef:
ik ben het met je eens zelfs als je paard kreupel is of wat dan ook dan kun je hem toch nog steeds lekker knuffelen enzo toch??
en anders zijn er ook nog wel kinderen die hem/haar graag verzorgen of niet dan??

Nou,daar zit ook niet iedereen op te wachten hoor!
Daarbij zijn er weinig mensen die een paard aanhouden voor een ander, ze kosten namelijk best veel :)*
En kreupelheid, tja dat gaat in de meeste gevallen wel over en anders moet je kijken hoeveel pijn het paard heeft om hem daarmee door te laten lopen.....(in de zin van laten leven op het weiland bijv)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:39

Ik had een aantal weekjes geleden een advertentie geplaatst voor een gezelschapspony.
Nou, dat heb ik geweten! :oo
De keus was overweldigend: van afgedankte manegepaardjes tot aan duidelijk pensioen gerechtigde pony's en alles daartussenin.
Van gratis tot de hoofdprijs.
Ik had ze allemaal wel willen nemen, gezien sommige verhalen erbij.

Dat bracht mij op een idee: de DB is toch bezig met een campagne over paarden alleen= zielig ?
Maak een databank! :)*
Gezocht en aangeboden. Afdankertjes kunnen zo misschien prima een goed laatste plekje krijgen!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:03

ik vind afdankertjes echt een heel vervelend woord. Als je eens wist hoe veel ik al heb lopen huilen bij het idee dat hij weg moet..! Hij blijft ook gewoon totdat ik zeker weet dat iemand een goed plekje voor hem heeft :)

vind het verder wel een goed idee, maar verwacht dat er wel heel veel mensen heel gemakzuchtig daar dan mee
omgaan.