paard wil de stal niet uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cswolters

Re: paard wil de stal niet uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:34

Na alles even doorgwelezen te hebben zou ik je adviseren met je paard te gaan freestylen. Alleen om de dominantieverhoudingen tussen jullie weer te herstellen. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om in een longeerruimte (het liefste rond) aan het werk te kunnen... Zo ja, probeer dan eens het volgende:

Haal alles van hem af, ja ook het halster! Ga in het midden van de ruimte staan en laat je paard om je heen bewegen. De buitenste cirkel is van hem het midden gedeelte van jou.
Probeer dmv een lange lijn ( uiteinde opgerold in de hand waarmee je drijft, dus wil je dat hij naar links gaat in rechterhand en andersom, andere uiteinde in je sturende of leidende hand, je houdt de kniphaak vast) controle te krijgen over het tempo en de richting, dit is nog niet zo makkelijk...
Drijven met de hand die bij de achterhand zit, laten stoppen, alsof je een stopbord neerzet voor z'n neus met je leidende hand, met de kniphaak.

Net zolang totdat hij begint te kauwen en alleen maar op jou aanwijzingen let. Dan laat je hem stoppen en loop je naat hem toe zonder oogcontact te maken en je lijn achterlatend in het midden van de cirkel!

Blijft hij staan, knuffel hem dan en beloon hem met je stem, loopt hij weg begin dan opnieuw met hem te laten bewegen in het tempo en de richting waar jij hem wil hebben.

Probeer het opnieuw! Na stilstaan en belonen draai je van hem weg en hij zal je volgen. Je bent nu geaccepteerd als natuurlijk leider!!! hij zal je overal volgen. Dit proces blijf je herhalen 1 a 2 keer in de week en ik weet zeker dat hij nooit meer zal dreigen in de stal en in de wei.

Heb al meerdere dominante hengsten op deze wijze super braaf gekregen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:37

Je bedoelt join-up? Daar ben ik dan ook weer niet zo voor.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:29

dat vind ik geen goede methode! je stuurt het paard hier weg, zonder dat het paard iets gedaan heeft... Het paard wegjagen om vervolgens weer naar je toe te laten komen is wel een héél grote straf en is echt agressief! Niet doen dus! Je maakt je paard héél onzeker door zoiets toe te passen.

Als je echt respect en vertrouwen wil van je paard kan je dan beter bij je paard in de stal/wei/piste gaan zitten en het paard naar jou toe laten komen. Zo is het zijn idee naar je toe te komen. Zorg er wel voor dat wanneer je je onveilig voelt dat je kan blokken. Zorg dat je met je armen of benen eigenlijk een onzichtbare muur maakt, en als het paard die binnen dringt dan is het zijn fout dat die ertegen loopt. Zeker bij opdringerige paarden moet je daar héél consequent in zijn.

Respect krijg je ook door paardenspelletjes te doen zoals de achterhand wegdrijven, de voorhand wegdrijven, het paard achterwaarts te yoyo'en (dus achterwaarts te laten gaan en weer naar je toe te halen) en vooral alles wat goed is te belonen ipv wat slecht is te straffen.

Paarden leren véél sneller als ze zelfzeker zijn (angstige paarden en onzekere paarden zullen eerder hun vluchtinstinct gebruiken, en juist niet reageren op jou of in de verdediging gaan, ofwel heel introvert worden, dus reageren van: ach daar is ze weer of in zichzelf keren) Van straffen worden paarden juist onzeker. Van beloningen zelfzeker. Een beloning hoeft niet te betekenen dat je je paard vol stopt met snoep, maar kan ook rust zijn (gewoon even niets doen), wat laten grazen (moseyen), of gewoon kroelen op zijn lievelingsplekje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:22

Ben het met de andere twee eens, Een join up is niet iets wat je ff moet gaan doen zonder ervaring en zonder precies te weten hoe je ermee moet omgaan als het paard bv anders reageert. Nee.....
Bovendien betwijfel ik of het hier om een dominantieprobleem gaat. Het paard is verder braaf en goed hanteerbaar.
Ik hou het toch echt op het simpelweg verdedigen van zijn eigen ruimte en een beleefdheidskwestie.
Anders had de eerder omschreven methode ook niet gewerkt.

cswolters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:26

Verdiep je dan maar eens in het natuurlijke gedrag van paarden een join up is een bevestiging van de rangorde. Als die goed bepaald is moet je het paard ook in zijn stal gewoon kunnen benaderen. Het zijn geen levende knuffeldieren. Het zijn kuddedieren! En jij moet altijd de leider zijn, anders kunnen er gevaarlijke situaties onstaan. Via een freestyle cursus, zie de site van Emiel voest, kun je ontzettend goed leren hoe paarden van nature met elkaar communiceren. Hier leer je ook of je een dominant paard hebt of juist een onzeker paard dat door dominant te doen probeert je om de tuin te leiden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:43

Ts ik denk dat je op de goede weg bent. Je respecteerd zijn eigen ruimte wat je de waardering van je paard opleverd, waarschijnlijk zal hij nog meer met je gaan communiceren omdat je voor hem positief reageert

wat betreft Join up, niet doen! Ik heb met verschillende dieren losgewerkt en maar 1x een join up gedaan met mijn eigen merrie die zo verschrikkelijk dominant was dat ik met andere dingen niet verder kwam, maar ik vond het een ongelooflijk naar iets, want het duurde heel heel heel lang voor ze zover was, dat was wat mij betreft eens maar nooit weer. Sindsdien werk ik volgens mijn eigen methode met haar en probeer ik zoveel mogelijk haar te lezen en daar op de juiste manier op te reageren

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:27

willeke_nijs schreef:
dat vind ik geen goede methode! je stuurt het paard hier weg, zonder dat het paard iets gedaan heeft... Het paard wegjagen om vervolgens weer naar je toe te laten komen is wel een héél grote straf en is echt agressief! Niet doen dus! Je maakt je paard héél onzeker door zoiets toe te passen.

Als je echt respect en vertrouwen wil van je paard kan je dan beter bij je paard in de stal/wei/piste gaan zitten en het paard naar jou toe laten komen. Zo is het zijn idee naar je toe te komen. Zorg er wel voor dat wanneer je je onveilig voelt dat je kan blokken. Zorg dat je met je armen of benen eigenlijk een onzichtbare muur maakt, en als het paard die binnen dringt dan is het zijn fout dat die ertegen loopt. Zeker bij opdringerige paarden moet je daar héél consequent in zijn.

Respect krijg je ook door paardenspelletjes te doen zoals de achterhand wegdrijven, de voorhand wegdrijven, het paard achterwaarts te yoyo'en (dus achterwaarts te laten gaan en weer naar je toe te halen) en vooral alles wat goed is te belonen ipv wat slecht is te straffen.

Paarden leren véél sneller als ze zelfzeker zijn (angstige paarden en onzekere paarden zullen eerder hun vluchtinstinct gebruiken, en juist niet reageren op jou of in de verdediging gaan, ofwel heel introvert worden, dus reageren van: ach daar is ze weer of in zichzelf keren) Van straffen worden paarden juist onzeker. Van beloningen zelfzeker. Een beloning hoeft niet te betekenen dat je je paard vol stopt met snoep, maar kan ook rust zijn (gewoon even niets doen), wat laten grazen (moseyen), of gewoon kroelen op zijn lievelingsplekje.

cswolters schreef:
Verdiep je dan maar eens in het natuurlijke gedrag van paarden een join up is een bevestiging van de rangorde. Als die goed bepaald is moet je het paard ook in zijn stal gewoon kunnen benaderen. Het zijn geen levende knuffeldieren. Het zijn kuddedieren! En jij moet altijd de leider zijn, anders kunnen er gevaarlijke situaties onstaan. Via een freestyle cursus, zie de site van Emiel voest, kun je ontzettend goed leren hoe paarden van nature met elkaar communiceren. Hier leer je ook of je een dominant paard hebt of juist een onzeker paard dat door dominant te doen probeert je om de tuin te leiden.

Met het vetgedrukte ben ik het eens maar dat bereik je niet door freestyle.
Een join up is niet gebaseerd op natuurlijk gedrag, paarden in een kudden jagen elkaar niet zomaar weg zonder enige reden en wat je doet in een join up, blijven wegjagen, zonder dat het paard ergens anders heen kan, komt al zeker niet voor in de natuur.
Join up is puur verzonnen in is hetzelfde als het traditionele 'breken', alleen dan geestelijk ipv lichamelijk wat zo mogelijk nog erger is.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 09:01

weer even de (vorderingen).
gisterochtend heb ik hetzelfde weer gedaan en hij kwam vrij snel.
gisteravond echter, kwam hij na een minuut of 10 weer mijn kant op,
ik hem aaien en knuffelen, hij bleef echter met het hooi spelen,
na een kwartier lag al het hooi van zijn stal bij de deuropening.
toen ik na knuffelen zijn halster om wilde doen, schoot hij weer weg,
tot een paar keer toe, oren in zijn nek en in de andere hoek staan.
op een gegeven moment toen hij weer bij me kwam staan heb ik maar
het halstertouw eerst om zijn nek gedaan, zodat ik hem vast had, toen
halster om gedaan. eerst flink protest; boos kijken oren iets naar achter,
beetje sjagarijnig. nog even geknuffeld en toen heb ik hem mee zijn stal
uitgenomen voor een goede poetsbuurt (vind meneer altijd heerlijk).
maar deze keer was hij erg onrustig, beetje heen en weer lopen en zo.
pff, hopen dat het vandaag weer beter zal gaan.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:07

anneliesdj schreef:
Een join up is niet gebaseerd op natuurlijk gedrag, paarden in een kudden jagen elkaar niet zomaar weg zonder enige reden en wat je doet in een join up, blijven wegjagen, zonder dat het paard ergens anders heen kan, komt al zeker niet voor in de natuur.
Join up is puur verzonnen in is hetzelfde als het traditionele 'breken', alleen dan geestelijk ipv lichamelijk wat zo mogelijk nog erger is.

idd is wat ik ook wilde zeggen. Paarden jagen elkaar niet weg.
Het loswerken à la voest daar ben ik ook niet voor te vinden. Je paard heeft er niets aan om hersenloos rondjes te rennen tot ie zich overgeeft. Dominantie op die manier bepaald heeft niets met paardengedrag te maken! Paarden gaan elkaar ook niet loswerken in de kudde en is dus weer iets wat wij mensen bedacht hebben.
Paarden spelen wel onder elkaar. Dominantie wordt bepaald door wie beweegt wie... Een paard dat te dicht in een ander paard zijn ruimte komt haalt uit dmv dreigen met bijten of bijten, of dreigen met trappen of werkelijk gericht trappen, en voor het dier ook werkelijk iets doet heeft die eerst al een heleboel signalen uitgezonden zoals het hoofd oplichten en oren plat naar achteren leggen, een gespannen lijf en pas dan dreigen ze uit te halen of halen ze uit. Als jij al die dingen negeert ben je idd geen leider en kan dat gevaarlijke situaties opleveren. Een paard wat een ander paard wegjaagt, jaagt het paard maar zover weg als zijn persoonlijke ruimte gaat en blijft er niet achter zitten. Komt het paard opnieuw de persoonlijke ruimte binnen dan gebeurt dat gewoon opnieuw.
Ik zie dat loswerken niet anders als het paard dwingen rondjes te lopen zonder enig doel, hetzelfde als longeren om het frisse eraf te krijgen. Paarden zien er totaal niet het nut van in en je dominantie afdwingen is gewoon iets typisch roofdier...

Ik werk liever vanuit vertrouwen om respect te krijgen... Ik ga uit van de spelletjes die paarden onderling spelen, vb als het paard ongevraagd de persoonlijke ruimte inkomt blokken, respect hebben voor zijn persoonlijke ruimte. En pas als je toestemming krijgt om hem te benaderen ga'k eerst wat kroelen of iets doen wat mijn paard leuk vind alvorens ik haar meeneem om te spelen. Ook als ik ga spelen gebeurt dat op een respectvolle manier en met een bepaald doel... Het paard moet het nut kunnen inzien van het spelen en willen meedenken, pas dan kan je spreken van partnerschap...

zolang het je enkel te doen is om je dominantie aan het paard op te leggen geef je het paard geen verantwoordelijkheden. Jij beslist immers alles voor hem, en het paard voert alles braafjes uit, zonder enig enthousiasme, maar dat noem ik geen communicatie....

mariel1 schreef:
weer even de (vorderingen).
gisterochtend heb ik hetzelfde weer gedaan en hij kwam vrij snel.
gisteravond echter, kwam hij na een minuut of 10 weer mijn kant op,
ik hem aaien en knuffelen, hij bleef echter met het hooi spelen,
na een kwartier lag al het hooi van zijn stal bij de deuropening.
toen ik na knuffelen zijn halster om wilde doen, schoot hij weer weg,
tot een paar keer toe, oren in zijn nek en in de andere hoek staan.
op een gegeven moment toen hij weer bij me kwam staan heb ik maar
het halstertouw eerst om zijn nek gedaan, zodat ik hem vast had, toen
halster om gedaan. eerst flink protest; boos kijken oren iets naar achter,
beetje sjagarijnig. nog even geknuffeld en toen heb ik hem mee zijn stal
uitgenomen voor een goede poetsbuurt (vind meneer altijd heerlijk).
maar deze keer was hij erg onrustig, beetje heen en weer lopen en zo.
pff, hopen dat het vandaag weer beter zal gaan.

Gewoon blijven volhouden... Doe het halster pas om als hij zich echt comfortabel voelt. Probeer jezelf te dwingen om hem niet te forceren. Geef het tijd. Als je dan uiteindelijk het halster mag omdoen, zorg dan dat je even iets leuk doet.... Probeer eens te zoeken wat zijn lievelingsplekje is om gestreeld te worden.
Wat jij deed met het halstertouw om zijn nek doen is hem eigenlijk vertellen: wat je ook doet, ik pak je toch.... je paard voelt zich in de val gelokt, je deed je voor alsof je hem begreep, maar uiteindelijk heb je toch gehandeld als een roofdier...
Daarom was hij waarschijnlijk ook onrustig. Hij kan jou niet vertrouwen als je'm zo behandelt, hij weet niet wat hij aan je heeft... Je bent te onvoorspelbaar en dat beangstigd hem.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 20:31

even een update;
doe nog steeds hetzelfde trucje, hij komt steeds sneller naar
me toe, dus het werkt echt prima. soms zelfs hoef ik me niet
eens om te draaien, dus geen oren naar achter Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:47

super hoor... Heel knap van je dat je er de tijd, energie en geduld in hebt gestoken om het op deze manier op te lossen. Veel mensen hebben er het geduld niet voor en kiezen voor een snelle, heftige methode, die even kan werken, maar op de duur vaak voor meer problemen zorgt.

Een groot compliment dus voor jou, want het feit dat het steeds beter gaat, geeft aan dat je hem begrijpt en het goed doet.

cswolters... ik ga al met paarden om sinds mijn 7e en ik ben nu veertig jaar verder. Ik weet echt wel iets van paardengedrag (al valt er nog steeds veel te leren) Ik heb daarnaast ook ontzettend veel gelezen, dvd's gekeken en clinics gevolgd van een aantal NHers, ook van Voest. Momenteel doe ik parelli met 4 paarden, twee ervan level 2. Desalnietemin heb ik nog absoluut niet de illusie dat ik er allang ben. Integendeel. Ik merk dat er steeds meer te leren valt en er zitten ook jonge mensen hier op bokt waar ik nog veel van kan leren. Daar sta ik absoluut voor open.
Maar het is jammer dat je ervanuit gaat dat iemand die een join up niet ziet zitten geen verstand heeft van paardengedrag.
Er is natuurlijk een subtiel verschil tussen joinup en het freestylen, maar wat jij beschrijft lijkt vooral op een join up en ik ben en blijf van mening dat het niet verstandig is om die te gebruiken en dat het bovendien, zeker met een dominant paard en een persoon die dat moet gaan doen aan de hand van een aanwijzing via forum op internet een zeer gevaarlijke situatie kan ontstaan. Inderdaad.... paarden zijn geen knuffeldieren. Juist daarom. En juist daarom moet ook je eigen veiligheid in acht worden genomen en mag je het nooit tot een krachtmeting laten komen. In die situatie verliest de mens en heb je, als je het kunt navertellen, een veel groter probleem aan de hand. Juist daarom zul je moeten kiezen voor het gebruik van je hersens en psychologie, want dat is het punt waarmee de mens het kan winnen van het paard en op die manier zijn leiderschap kan verdienen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:37

Amen to Liljebo Afgod