Hoe reageren paarden op wild (herten, zwijnen, konijnen)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Hoe reageren paarden op wild (herten, zwijnen, konijnen)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:29

Mijn ervaring is dat paarden nog weleens vreemd kunnen reageren op wild, ookal zijn ze wel gewend aan koeien, honden ed.

Een van mijn paarden was ook altijd schaapmak tot ze voor het eerst een vos zag, ze sprong wel een meter hoog, gekke is dat wild helemaal niet bang is voor paarden dus de vos reageerde ook helemaal niet bang. Hij keek ons aan en liep daarna weer rustig verder maar mijn paard liep een kwartier later nog te snuiven.
Ik denk dat het deels ook komt doordat een vos een roofdier is, dat ruiken ze natuurlijk en daardoor is het eng. Ik gok dat ze op reen minder heftig reageren.

CHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:36

Tsja ik denk dat het ook net is op welke manier je ze tegenkomt. Een paard schrikt meestal van iets onverwachts maar als ze het wild al van te voren gezien hebben, schrikken ze meestal minder.
Mijn paardje vind het wel prima! Die kijkt er niet zo naar alleen als ze onverwacht uit de bosjes komen. Ik kwam op de veluwe een keer een groep wilde zwijnen tegen. Ik had ze niet eens gezien, maar madam was al 180 graden omgedraaid en we vlogen de andere kant op. Hyper! Haar teruggenomen en er opnieuw naar toe gereden en toen was er niks meer aan de hand. Maarja zij had net als ik nog nooit wilde zwijnen in het echt gezien!
Het is idd zeker zo dat je met je paard zo veel wilde dieren kunt zien! Ik ben zo vaak herten, vossen, zwijnen en konijnen tegengekomen. Lopend zou je die echt niet gezien hebben!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:38

Bij mij stak de vos heel rustig over op zo'n 8 a 10 meter afstand, niets schrikken, gewoon een schijterig paard Knipoog

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:36

Bij mijn verzorgpaard maakt het wel verschil of ik alleen ben of samen rijd. Want als ik alleen rij, vind ze zwijnen vooral behoorlijk eng. Reeën merkt ze vaak niet op, alleen het geritsel, maar bij ons blijven de reeën vaak in de bosjes staan kijken, dus die merken we ook niet zovaak op. Een konijn ben ik nog nooit tegen gekomen haha.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:16

Het is inderdaad erg fraai dat wild minder schuw is voor een mens te paard dan voor een voetganger, zelfs autos.
Wij wonen pal aan de voet van een bergrug waar de zeldzame iberische steenbok leeft en te paard gaan is eigenlijk de enige manier om ze te zien en soms heb je ze op 20 meter!

Wees echter op het onverwachte voorbereid en bewaar een redelijke afstand van mannelijk roodwild en zwijnen.
Deze kunnen als ze vinden dat je in hun ruimte komt héél snel actie ondernemen. Normaal is dat een schijnaanval doch een paard zal hier niet op wachten. Wees gewoon voorzichtig en bewaar verstandige afstand.

Geniet ervan!

hc

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:44

Ik vind het leuk dat mijn paard vaak eerder door heeft dat er wild zit. Dan gaat hij snuiven en kan ik rondkijken of ik wat zie Lachen Zwijnen wel eens gezien op zo'n 20 meter afstand maar was hij niet bang voor, ree vind hij ook niet eng. Ik ging eens een keer rond schemertijd zonder zadel en met halstertje het bos in. Toen kwamen we op ong 20 meter 2 herten tegen met best grote geweien. Mijn paard keek echt zijn ogen uit, hij bleef met grote ogen staan kijken maar had ook wel het gevoel dat hij ieder moment weg kon rennen Haha! Gelukkig heeft hij dat niet gedaan, was een heel gaaf moment om zo die herten te zien!

X_Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:03

Licht er aan wat vorn paardje je hebt.
Heb je een paard dat gwoon rustig blijft is er niks aan de hand en zal hij ook niet bang zijn.
Maar als je een schikachtig paard hebt zal hij wel schriken.
Maar naar een paar keer bijvoorbeeld een konijn te hebben gezien zal hij daar niet meer bang voor zijn.

X
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-09-08 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bold en schuine code verwijderd.

Ilseej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:55

charisma zelf kijkt zo van: aha, een hertje, boeiund!, terwijl haar dochter ervan overstuur raakt en begint te steigeren, al kwam dat die keer meer omdat ze er bijna op ging staan...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:02

Ik ben eenmaal een kudde herten tegengekomen op de velden en heb ze met mijn paard achtervolg Extreme duivel voelde me een echte cowboy Clown Mijn paard is een enorme schijterd en heeft bang van shets, schapen, geiten, ezels,... Maar herten wil hij achteraan gaan Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:05

Ik kom altijd reeen tegen op buitenrit. De paarden schrikken er eigenlijk niet van, wel kijken ze meestal even verbaasd, vooral als ze vlak voor ons langsrennen op een groot open veld. Knipoog

Ze schrikken meer van de hazen en konijnen die pas weg rennen als je paard er al bijna bovenop is gaan staan.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:08

Mijn haflinger vind zwijnen geweldig en gaat gerust stil staan, of wil erachter aan lopen (wat niet mag Knipoog )
Van herten schikt hij zich altijd kapot, aangezien ik die altijd in volle vaart tegenkom.
Laatst ben ik ook een vos tegen gekomen, maar daar reageerde hij eigenlijk ook niet raar op..

Op de wilde paarden reageert hij nog het meest heftig Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:22

Bij ons zie je reeen, roofvogels, konijnen, hazen, eekhoorntjes, en mij paard geeft er niets om. Ken ook geen enkel paard wat er bang voor is. Als er een ree in de buurt is spitst ie zijn oortjes en kikt ie in die richting, maar dat doet ie ook als er een mens buiten zijn gezichtsveld loopt Clown

Vorig jaar liepen er bij ons een koppel ontsnapte / losgelaten hangbuikzwijntjes, die waren HEEL tam, liepen gewoon met je mee. Ze hebben nog 4 jonkies gehad, maar zijn waarschijnlijk "opgeruimd". Jammer, ik vond het altijd gezellig om ze tegen te komen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:16

Vorig jaar tijdens een paardenvakantie op de Veluwezoom zagen we een groep wilde zwijnen oversteken. Toen hadden onze paarden nog niets door: toen we dichterbij de plek kwamen waar ze overgestoken waren hing hun lucht nog: Mijn haf, Wendy is gaan stampen, snuiven, roggelen, en trappelen!! Het stoom kwan zowat haar neus uit, zo bang was ze! We zijn niet langs de oversteek kunnen komen en zijn omgedraaid. Ik heb haar geparkeerd achter mijn bijrijd haflinger, anders waren we heel snel terug bij de camping geweest! Wacquero snapte niet waarom Wendy zo stond te stomen.
Wat stond ze misbaar te maken. Met zwijnen maak je Wendy niet blij, enkel opgefokt!!!
Maar ze is ook bang voor varkens achter gaas, zeker bang dat ze kunnen uitvallen! Ik snap haar angst wel.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:19

Mijn paarden delen hun weide met een kudde herten en staan naast een wildbegrazingsproject. Er loopt dus nogal wat wild rond in hun dagelijkse omgeving.
Ze reageren op wild tijdens een wandeling dan ook niet anders dan ze zouden reageren op honden en koeien. Helemaal niet dus Lachen

la_rebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:41

paarden en zwijnen staan erom bekend niet samen te gaan, maar ander wild is geen probleem hoewel ik me kan voorstellen dat een paard wel even schrikt als er ineens een fazant met kabaal opvliegt:)
ik had vroeger een merrie met veulen, zodra er zwijnen in de buurt waren bleef zij heel beschermend bij haar veulen maar met ander wild geen probleem Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:49

la_rebelle schreef:
paarden en zwijnen staan erom bekend niet samen te gaan, )

Ik rij regelmatig ´s nachts en kom soms wilde zwijnen tegen.
Om schrikreacties tot een minimum te beperken laat ik de paarden regelmatig bij de varkens. Dat zijn 200 kilo zware ibericos met een ruige beharing. http://www.mijnalbum.nl/Foto-A38OEVHP.jpg
Ik heb nu een beer los lopen met een wilde opa Wow!

Ook als er eens een zwijn knorrig uitvalt kan ik met mijn paard routinematig gepast reageren.

hc

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:19

ik heb altijd op de veluwe gereden en daar kom je veel wild tegen. de meeste paarden vonden het nooit echt eng, alleen als het heel onverwacht komt. die reeen zijn geweldig, ze blijven gewoon staan en je kunt ze heel goed bekijken. dat doen ze volgens mij nooit als je niet te apard bent. zwijnen vinden sommige paarden wel eng idd, maar ikzelf ook hoor! als je een vrourtjeszwijn hebt en ik zie de jongen in (in t seizoen) dan draai ik om. stel je voor dat ze achter je aan komen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:02

bruja schreef:
stel je voor dat ze achter je aan komen!

Dat zal ze niet doen. Het enige wat ze wil is dat je buiten haar veilige zone blijft.
Als je gewoon op een afstandje doorrijdt is er niets aan de hand, zeker overdag niet.
Ze wil haar biggen beschermen en niet in de steek laten dus je bent snel veilig.
Verder zijn vrouwtjes niet zó gevaarlijk te paard omdat ze kleiner zijn en de levensgevaarlijke hoektanden van de keilers missen.

hc

Starr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:25

verschilt ook per pony als ze het gewend zijn vinden ze het meestal niet zo eng

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:18

Ik rij regelmatig ik de loonse en drunense duinen. Hier lopen veel reeen. Als je die te paard tegen komt blijven ze wel veel eerder staan. Soms kun je er zelf foto's van maken. Bij ons schrikken de paarden er vrijwel nooit van. Maar dat is natuurlijk paard afhankelijk

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:22

dynamiek schreef:
simodi schreef:
Ieieiei, lijkt me echt eng, want die beesten zijn best groot! Je moet ze ook niet tegen komen als ze jongen hebben denk ik! Knipoog
Op een zwijn zit ik niet echt te wachten, maar ik denk ook niet dat ik die in de buurt van stal tegenkom (toch?).

Is dynamiek bang voor herten of ben je die nog niet tegengekomen?

Ik denk niet dat je zwijnen in Nijkerk tegen komt op de zandpaden, ik heb daar heel vaak buiten gereden en ben ze nog nooit tegen gekomen.

Herten die kom ik elke rit wel tegen in het bos, maar nee de paarden zijn daar niet bang voor eerder andersom! Wild spotten is zo leuk

Zal vast niet lang meer duren, ze komen steeds dichterbij.. Clown

KimDjuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:24

Ieder paard zal hier anders op reageren. Het zal afhankelijk zijn van zijn leeftijd, ervaring en vertrouwen in de ruiter. Het ene paard schrikt eerder van stilleven met heftige kleuren (zoals borden etc.) en reageert niet op bewegende beelden zoals verkeer en dieren en mensen. Het begint al in de basis bij een paard.

Verder is het natuurlijk schitterend wanneer je met je paard mooie plekjes in de natuur kan ontdekken. Dieren komen inderdaad eerder dichterbij doordat de geur van een mens ondergeschikt is aan de geur van je paard.

Wanneer je nog niet zeker bent van je paard, zorg dan dat je iemand op een paard mee neemt die rustig is en gewend is.

Veel plezier en succes !

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:25

Toevallig gister nog langs de zwijnen gereden met een groep.

Er was eigenlijk geen een paard bij die er bang voor was, wel keken ze allemaal erg geinteresseerd Lachen

Fifill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:46

Hoi,
Wij hebben hier allerlei soorten wild zoals rendieren, elanden, linxen, veelvraten, beren, vossen, maar ook grote hoendersoorten die op de grond leven en vervolgens ineens wegvliegen. Onze paarden zijn er inmiddels aan gewend, alleen moet je er wel de tijd voor nemen als je met een nieuw paard op stap gaat. De eerste keer gaat vaak het best met een ander "dierproof" paard erbij. Zo had een van onze nieuwe paarden nog nooit een eland gezien, maar bleef alleen verbaasd staan kijken om dat de rest van de groep dat ook deed en eigenlijk niet reageerde. We laten onze paarden aan rendieren wennen door een tam rendier aan een halster mee te nemen en langs de bak/weide te laten lopen. Dat werkt super, zelfs mijn Kwpn-er vindt rendieren nu de gewoonste zaak van de wereld. Wat paarden (gelukkig) wel eng cq spannend vinden, zijn slangen maar dat is alleen maar goed omdat die hier giftig zijn. Ze staan meestal direct stil bij slangegevaar. En bij beren reageren ze ook direct, maar dan draaien onze gasten ook liever om....
Verder is de reactie uiteraard per paard verschillend, maar als de ruiter rustig blijft (wat wel eens moeilijk is), dan is het vaak ok. Ooit vloog er een Oehoe weg in het donker en ik schrok mij dood, maar mijn paard reageerde heel koel, zo van "ach een vogeltje...".
Succes! Groetjes,Natascha Rijkens, Lapland

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:53

Nicole schrok vandaag heel erg van een rottende haas die dood op ons pad lag.
Ik schrok er zelf ook wel van eerlijk gezegt.
Was heel vies en zielig Boos!