Speciale maatregelen voor winterse ritten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Re: Speciale maatregelen voor winterse ritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:55

Wij hebben hier wel vaker sneeuw dan jullie Knipoog . Mijn ruin heeft geen ijzers en voor hem is de sneeuw onder z´n hoeven geen enkel probleem. Vaseline oid op de hoeven is absoluut niet nodig! Mijn ene merrie heeft alleen voor ijzers en daar laat ik altijd zgn "grips" tussen zetten. Dat is een rubber plaatje met een soort "worst" die langs het ijzer (binnenin, tegen de hoef aan) loopt. Daardoor stolt de sneeuw ook niet in de hoef. Die dingen kosten maar een paar euro, dus is zeker de moeite waard om ze er tussen te laten zetten. Die van mij krijgt ze iig v.a. begin dec. Lachen .

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 19:57

Bedankt Karin, ik ga zo even kijken. Zal er wel flink zin in sneeuw door krijgen heb ik zo´n idee Clown

Sterre: Tja, Beieren, das wel de meest mooie plek op aarde om te rijden Knipoog Kan niet wachten tot we er met Kerst weer heen gaan.(en tot ik er over 1,5 jaar ga wonen)

Edit: Karin, wil je dat niet meer doen, die foto´s zijn te verleidelijk Bloos

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:01

*Karin, ik zag net in je topic dat jij er ook grips onder had laten zetten Knipoog . Jij schreef dat ze duur zijn; ik betaal hier maar iets van 4-5 € voor 2 grips!

*Silence: helaas liggen er hier (20 km ten zuiden van Nürnberg) ook niet de hele winter door bergen met sneeuw hoor Knipoog , maar het sneeuwt hier wel vaker dan in NL en als het sneeuwt dan meestal ook goed Lachen .
Waar wil je gaan wonen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:03

Sterre: Dat word Sankt Englmar. Zo´n 50km voorbij Regensburg.
Daar ligt vrijwel altijd wel sneeuw. En niet zo´n beetje ook.
En dan die heerlijke ritten die we daar maken Dromen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:07

Sterre schreef:
*Karin, ik zag net in je topic dat jij er ook grips onder had laten zetten Knipoog . Jij schreef dat ze duur zijn; ik betaal hier maar iets van 4-5 € voor 2 grips!

Nee, ik had hele zooltjes, rondom. Mijn hoefsmid is niet zo weg van grips - helaas, want ze zijn stukken goedkoper. Maar mijn paard heeft inmiddels weer zooltjes onder zijn voorvoeten i.v.m. een zoolkneuzing vorig jaar. Ik kon afgelopen winter op die twee sneeuwdagen die we hadden dus ook probleemloos naar buiten. Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:08

Ik hou het lekker op blote voetjes als dat geen problemen geeft Knipoog

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:09

Richting Oostenrijkse grens dus, zo´n 100 km zuid-oostelijk van ons. Mooie omgeving daar. De keuring van mijn paarden is daar in de buurt (Eging am See), dus ik kom daar 1 keer per jaar Clown .

*Karin, wat heeft hij tegen grips Verward (als het alleen om sneeuw gaat)? Als hij een zoolkneuzing heeft, is het natuurlijk een ander verhaal, maar als het alleen om sneeuw gaat, vind ik grips een super oplossing Ja .

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:11

Ja, meer Tjechische grens is het.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:13

Sterre > weet ik eigenlijk niet meer, is alweer drie jaar geleden dat we het daarover hadden. En sindsdien is de noodzaak er ook niet meer geweest vanwege de zooltjes. Ben wel benieuwd, zal het er nog ff over hebben als hij weer langskomt. Ja

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:13

Silence schreef:
Edit: Karin, wil je dat niet meer doen, die foto´s zijn te verleidelijk Bloos

Jammer dat je het weer niet kunt beïnvloeden hè. Tong uitsteken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:14

Heel erg jammer.
Anders zag het er hier wel vaker zo uit Knipoog

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:04

Neee mensen, toe nou! Het is nog zomer hoor!! Ik geniet nog heerlijk van het buitenrijden in de zon!! Fris windje erbij, zalig! Haha!
In de winter rijden wij ook wel buiten, maar mijn Bella is zo gek als een deur dan haha. Ik leg er wel altijd een fleece uitrijdeken op, als het erg koud is. Lachen Maar ik kan dan buiten alleen stappen, en korte stukjes draven, dus echt opwarmen doen we niet (vanwege de gekheid haha) Haha!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:45

's Winters ga ik ook weleens lopen, anders word ik zo koud. Ik stap alleen met haar vanwege een peesblessure. Onder de 6gr Celsius? dan ga ik wandelen!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:58

Afbeelding

Ik trek altijd thermolaarzen aan met skisokken eronder. Verder veel laagjes aan, dikke jas, sjaal om en lekkere dikke fleecehandschoenen aan. Ik heb ook een dunne bivakmuts, als het echt ijskoud is kun je die opdoen met je cap er overheen. Scheelt echt enorm veel warmte (koude oren anders! brrr). Ik heb ook als het echt ijskoud is een maillot onder mijn rijbroek aan, lekker joh Haha! Verder zorgen voor warm drinken na je rit (nam zelf een thermoskan hete thee of kwast, onze Groningse winterspecialiteit van Hooghoudt Lachen mee en liet die achter op stal voor als ik terug was).
Paard doe ik verder niets bijzonders mee behalve goed opletten waar je rijdt, maar ook wanneer je rijdt!
De eerste dag vorst/sneeuw rijd ik zonder problemen, de dag erop ga ik meestal niet naar buiten; omdat het dan overdag dooit gaat het snachts weer opnieuw aanvriezen en dan wordt het juist glad!
Deze haf was zoals je ziet gewend om 24/7 buiten te staan dus voor haar was het niets vreemds, gewoon zorgen dat als ze zweten dat je goed uitstapt, ook voor de spieren ivm meteen daarna weer in de kou op het land.
Kom maar op met die sneeuw!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:17

Hou er rekening mee in de winter dat de spieren van je paard veel minder snel warm worden, dus langer warmstappen dan in de zomer. Een paard dat zonder deken staat hoeft in principe geen uitrijdeken op, maar zorgvuldig opwarmen is wel essentieel.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 10:00

Sorry Dabo, maar voor mij toch echt de winter Knipoog

Bedankt voor de tips allemaal. Wat een verleidelijke foto´s allemaal zeg, moeten jullie niet doen hoor Haha!
Wij rijden vooral rustige ritjes, dus opwarmen van de spieren gebeurd sowieso geleidelijk.
De tip van eerste dag sneeuw/vorst tegenover de tweede dag met gladheid ga ik zeker wel onthouden.
Dan zal ik eerst het bos checken voor ik naar stal ga.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:57

Wordt het dit keer wel weer echt winter, met sneeuw enzo?

Ik ben dol op sneeuw, maar helaas in Nederland weinig sneeuw. Ik vind het heerlijk om te rijden in de winter, vooral 's ochtends, als de zon net door komt. Ik geniet daar al van als ik 's ochtends naar het station fiets.

Lekkere frisse lucht, alles wit van de rijp, stoomwolkjes uit de neusgaten van het paard en na afloop een grote kop warme chocolademelk met slagroom... daar kan geen zomer tegenop bij mij.

Zonder ijzers is sneeuw idd geen enkel probleem. Ik laat de ijzers er zowiezo vanaf halen na de laatste wedstrijd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 09:09

Zoals jij het omschrijft is het prefect inderdaad Knipoog

Of we sneeuw krijgen......tja dat wordt maar afwachten.
Nederland kennende niet, maar toch hoop ik heel erg erop, dat we nog eens een echte winter krijgen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:33

Als het gaat sneeuwen wil ik Anouar voor de slee. Ben het al jaren van plan, maar of er was geen sneeuw, of ik moest werken/naar school. Helaas kan het niet meer met Macy, dus dan is Anouar maar de pieneut (die is ook nog eens een heel stuk braver dan Macy)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 10:46

Dat lijkt me ook wel super gaaf.
Wil ik wel foto´s van zien hoor als het lukt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:42

ik zorg altijd voor lekker warme sokken en handschoenen,en thermohemd en desnoods thermo-onderbroek.
Verder niet veel bijzonders,soms neem ik wat te eten mee(musli reep ofzo voor mezelf),maar dat doe ik 's zomers ook wel.
uitrijdekens doe ik niet aan,tenzij ik een rondje in stap ga.Dan zou je daar wel voor kunnen kiezen,maar voor de lange ritten ga ik met een bloot paardje.

Ilseej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:49

als ik in de winter op buiten rit ga, doe ik een hele warme jas aan, en paardenschoenen met chaps, want laarzen zijn dodelijk, weetje wat trouwens helpt tegen koude voeten tijdens het rijden? ze uit je beugels halen en de tenen naar benenden draaien, stroomt mooi al het bloed er weer heen Haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:52

Ik ben een fervent buitenrijdster.. óok in de winter.. maar ik moet tegeven ik rijd liever in de zomer!

Tjah tips ik heb opzich dus zelf als het écht koud is een majo aan (uh of hoe je dat schrijft?) en paardrijdsokken en thermoboots Ja en van die wollen handschoenen (voor paardrijden) en 't enige dat ik altijd koud heb.. zijn mijn tenen.. en m'n vingers.. de rest niet Tong uitsteken sjaal is trouwens ook handig! voor de wind in je gezicht enzo die is in de winter vaak óntzettend guur! (snijd echt in je gezicht enzo!)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 09:07

Bedankt allemaal.

Sjaal is inderdaad al in bestelling.
Winterboots is even wachten tot die geleverd worden.

Dus de voorbereidingen voor mij worden getroffen Knipoog

Wat betreft Silence. Ben aan het denken hoe of wat met dekens. Wij rijden veelal in stap, of ik dan een uitrijdeken zal doen.
Maar goed, zo staat hij ook niet met dekens.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:16

Als hij nooit een deken op heeft is een uitrijdeken onzin. Uitrijdekens zijn meer voor geschoren paarden of paarden met een heel dun vachtje die normaal ook onder een deken staan.