Gechipt paard slachten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Gechipt paard slachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 10:50

anneliesdj schreef:
Er staat in je stamboekpapieren precies wat je moet doen als het paard overlijd. Namelijk de papieren zo snel mogelijk naar het stamboek terugsturen, die zorgen ook voor de registratie van de chip.

Ja dat weet ik, maar of iedereen dat doet is ook een 2e. Het stamboek is het New-Forest pony stamboek en de paspoortuitgevende instantie het KNHS. Bij het stamboek staat hij nog steeds op naam van de fokker.

Ik kom niet uit België maar uit Nederland, maar vermoed dat de pony naar België is verkocht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:59

In dat geval stuur je de papieren naar het KNHS omdat die het paspoort uitgegeven hebben.

Maar bij mijn weten kun je bij de KNHS allen startkaarten krijgen, geen paspoorten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 11:02

Ik weet 100% zeker dat het KNHS de paspoortuitgevende instantie is, wij hebben deze pony nl. laten chippen.

Maar hij is dus niet afgemeld daar, dus hoop dat hij nog in leven is.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:08

ik heb ook een KNHS paspoort hoor, dus de KNHS is wel een paspoortuitgevende instantie.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:12

Bij het KHNS kan je wel degelijk een paspoort aan vragen. Meestal doe mensen dat met een paard-pony zonder papieren. Omdat je dan namelijk niet bij een stamboek kantoor terecht kan.
In het begin van het chippen was het chippen via het KNHS een stuk goedkoper dan vie de stamboekkantoren. En daardoor zijn er veel stamboek paarden-pony's bij het KNHS geregistreerd.

Officieel hoor je inderdaad je papieren en paspoort naar de afgevende instantie te sturen. Vaak kan je ze daarna wel terug krijgen. Er wordt dan in vermeld dat het paard is overleden.

Jammer dat mensen hun paarden niet over laten schrijven op hun naam. dit heeft tot gevolg dat je dus je oude paarden-pony's (veulens) nooit meer kan achter halen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 11:15

Zo heb ik ook te maken met het verhaal maar dan andersom, heb al 2 keer de fokker van mijn Haflinger gemaild, maar deze reageren gewoon niet.
Nouja dan niet hoor, lijkt mij dat als jij een veulen fokt en deze 4 jaar houdt je toch wel geintresseerd bent.

Deze pony staat wel op mijn naam dus mochten ze gaan zoeken kunnen ze me zo vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:17

Misschien heb je het verkeerde adres, is de man verhuisd of overleden?
Daarbij, als het echt een fokker was heeft ie waarschijnlijk vele veulens gehad, hij kan vast niet met allemaal contact houden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:19

anneliesdj schreef:
Daarbij, als het echt een fokker was heeft ie waarschijnlijk vele veulens gehad, hij kan vast niet met allemaal contact houden.

Pardon? Wil je daarmee zeggen dat mensen die 1x per jaar of misschien maar 1x per 3 jaar een veulen krijgen geen fokkers zijn?

Mijn paard komt bij een 'echte' fokker vandaan en die vindt het juist heel leuk nieuws te horen!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 11:23

anneliesdj schreef:

Deze mensen zijn gescheiden en heb via een Kapaza advertentie van deze mevrouw haar nieuwe vriend gereageerd, eerder mailde ik naar een ander adres.
Een veulen wat je 4 jaar hebt stuur je toch wel een mailtje terug lijkt me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:29

Ik moest met het inslapen het paspoort opsturen naar het stamboek. Nooit gedaan overigens..
hoe het met slachten zit weet ik niet..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:39

ponyparadijs schreef:
anneliesdj schreef:

Pardon? Wil je daarmee zeggen dat mensen die 1x per jaar of misschien maar 1x per 3 jaar een veulen krijgen geen fokkers zijn?

Mijn paard komt bij een 'echte' fokker vandaan en die vindt het juist heel leuk nieuws te horen!!

Nee natuurlijk wil ik dat niet zeggen maar als iemand een grotere fokkerij heeft en er gaan 20 veulens de deur uit elk jaar dan is het praktisch onmogelijk om elk dier in de gaten te houden.

Maar lijkt mij logischer dat je een verkeerd adres hebt.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:36

Toen mijn merrie geslacht werd heb ik het paspoort aan de daar dienstdoende DA moeten geven. Deze heeft in het paspoort gezet dat ze geslacht met de datum er bij. Toen heb ik hem weer gekregen om hem op te sturen naar het stamboek zodat ze afgemeld kon worden. Dit heb ik dus ook gedaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:58

Tammie schreef:
Toen mijn merrie geslacht werd heb ik het paspoort aan de daar dienstdoende DA moeten geven. Deze heeft in het paspoort gezet dat ze geslacht met de datum er bij. Toen heb ik hem weer gekregen om hem op te sturen naar het stamboek zodat ze afgemeld kon worden. Dit heb ik dus ook gedaan.

Alleen maar verstandig zo weet je iig dat het dier er gewoon niet meer is en is dat bij de instanties ook bekend.
Als meer mensen dit nou eens serieus zouden nemen zouden mensen als TS ook minder problemen hebben met het terug vinden van hun dier.
Wat mij betreft mogen ze daar strenger op toezien, net zoals het in Belgie geregeld is.