schuurt tegen je . . . . .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: schuurt tegen je . . . . .

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:56

Als je niet wil dat je paard tegen je aan schuurt kan je hem weg duwen en zegggen dat het niet mag. Meestal hebben ze dit zo door.

Mijn merrie doet het ook en ik vind het niet erg. Soms wordt ze wat ruw en dan zeg ik dat ze moet stoppen en dan doet ze dit ook. Verder komt ze eigenlijk noiit in mijn ruimte en blijft ze gewoon achter me lopen en stopt als ik dit doe. Ik denk dat ze door het schuren echt niet in 1 keer over mij heen loopt.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:01

Ik vind het heeeerlijk als ie dat doet!!
Ga er elke dag na het rijden voor staan haha...
Maken er gelijk een knuffelmomentje van...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:34

Dit is al vaker besproken. Ik vind het nogal afhankelijk van de omstandigheden.
Er wordt hier gezegd dat een leiderpaard het niet accepteert van een ondergeschikte. Ik moet hier dus zeggen dat ik het tegendeel regelmatig zie. Onze merrie (ondergeschikt) schuurt zich soms echt wel aan de leider, maar wel na uitnodiging van zijn kant. Hetzelfde zie ik ook bij shetten (geldt ook voor kriebelen ed)

Dus bij paarden onderling mag het wel, op voorwaarde dat de beleefdheidsnormen in acht worden genomen. Het is dus niet per definitie een gebrek aan respekt,

Als hij je echter met een hoofdstel ondersteboven duwt of je rug openschuurt, zonder dat je erop bedacht bent en het wilt, is er een probleem met verhoudingen. Maar dat zit dan mogelijk dieper. Ik maak het bij mijn schuurgrage haflinger nooit mee dat hij het zomaar doet. Hij doet het als hij in mijn ruimte mag komen en er toestemming voor heeft. De reden snap ik ook wel. Hij heeft problemen met zijn oogleden, die door een huidaandoening dik zijn en vaak jeuken, maar schuren tegen harde voorwerpen is gevaarlijk voor zijn ogen en pijnlijk.Tegen mij of een andere paard schuren is echter heerlijk, dus dat mag hij gewoon na toestemming. Over het algemeen tijdens het begroeten smorgens, als hij het halster om krijgt en nadat we oefeneningen hebben gedaan. (Dan is het altijd ff kroeltijd, net als smorgens bij begroeting.) In dat geval vind ik het absoluut niets te maken hebben met gebrek aan respekt. Hij komt verder niet ongevraagd in mijn ruimte en, hoewel hij to anderen heel lomp kan overkomen (omverlopen) doet hij dat nooit bij mij.

Duwen en schuren te pas en ompas waarbij de eigenaar omver wordt gekeild is een reden om de verhoudingen ff kritisch te bekijken, denk ik.

Een paard wat echter zweet en onder het hoofdstel jeuk heeft en dan dus een behoefte om te schuren, kan ik mij ook wel voorstellen, net als een baas die niet meteen de afdruk van het hoofdstel in zijn rug wil hebben. In een dergelijk geval vindt ik die oplossing (wie was het ook alweer) om het paard met een doek ff lekker te schrobben op de jeukplekjes een hele leuke en aardige oplossing. Wer mogen tenslotte best wel eens een paard een pleziertje doen, toch? Hij doet zo vaak ons een plezier.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:02

Zilfstar schreef:
Maar paardenleiders knuffelen hun ondergeschikte toch ook niet? Of kriebelen?

Dat doet de leider zeker wel Lachen ! Hij/zij is degene die het sein geeft of er "geknuffeld" gaat worden. Sterker nog, als hij/zij lekker wil schuren/"knuffelen" en de ander bedenkt dat hij/zij dit dan ook terug kan doen, het andere paard dan ook wel eens van een koude kermis thuis kan komen Haha! . Als het ranghogere paard niet van terug "knuffelen" gediend is, kan de andere een knauw of een mep terug verwachten. Maar in de regel is het aanleggen van de oren teken genoeg voor het andere paard om van zijn "knuffelwens" af te zien Haha! .
Ik zou zeggen: ga eens een middagje toekijken hoe het er in een groep aan toegaat Knipoog .

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:05

als ik het hoofdstel af heb gedaan, poets ik zijn hoofd met een handdoek. Dat vind ze heerlijk. En maak er meteen een lekker knuffelmoment van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:06

Mijn paard mag dit niet. Dit omdat mijn kleding kapot gaat en vies wordt. Ook denk ik dat het niet goed is voor de respectverhouding. Ik jeuk haar wel eens wanneer ze gewoon op stal staat, maar dan geef ik het aan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:06

Sterre schreef:
Zilfstar schreef:
Maar paardenleiders knuffelen hun ondergeschikte toch ook niet? Of kriebelen?

Dat doet de leider zeker wel Lachen ! Hij/zij is degene die het sein geeft of er "geknuffeld" gaat worden. Sterker nog, als hij/zij lekker wil schuren/"knuffelen" en de ander bedenkt dat hij/zij dit dan ook terug kan doen, het andere paard dan ook wel eens van een koude kermis thuis kan komen Haha! . Als het ranghogere paard niet van terug "knuffelen" gediend is, kan de andere een knauw of een mep terug verwachten. Maar in de regel is het aanleggen van de oren teken genoeg voor het andere paard om van zijn "knuffelwens" af te zien Haha! .
Ik zou zeggen: ga eens een middagje toekijken hoe het er in een groep aan toegaat Knipoog .

Ik bedoelde eigenlijk meer (maar zo is het niet overgekomen) dat ik uit de posts van sommigen opmaakte dat het schuren en ook knuffelen (ok, kriebelen heb ik ze elkaar nooit zien doen Clown ) nooit tussen leider en onderschikten voor zou komen. Mijn zin was ironisch bedoeld, maar ja... dat is op het scherm lastig te horen. Ik weet dat ze onderling knuffelen en ook schuren. Ik vond het dus vreemd dat sommigen beweerden van niet omdat dat niet respectvol zou zijn naar de leider. Dus als ik schuren niet toe mag staan omdat dat volgens sommigen niet vooromt in de kudde, mag ik dus ook niet knuffelen want dat komt volgens sommigen dus ook niet voor.. Snapje wat ik bedoelde?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:08

Die van mij mag het niet, het doet zeer en ik vind zo'n bezweet hoofd niet zo'n succesnummer voor mijn kleren Nagelbijten / Gniffelen
Ik duw hem weg en zeg gewoon 'nee', wil hij het weer doen is alleen 'nee' zeggen voldoende. Ik krabbel vaak wel even over zijn hoofd of hij schuurt maar lekker tegen het hout aan Knipoog

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:05

krabben op de plek waar ze jeuk hebben helpt echt super:) Mijn hafje op de manege deed het eerst ook en nu heeft hij nergens meer last van (wel bij anderen:P) Haha dus ik pak meestal ff een harde borstel en wrijven maar:)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:25

Mijn paarden doen het niet, waarschijnlijk omdat ik vanaf het eerste moment ze de kans niet heb gegeven. Weg stappen of wegduwen.
Eigenlijk gebruikt mijn paard en mijn vorige paarden gewoon de benen om het hoofd aan te schuren. Soms de voerbak.
Mijn ruin wil zich ook weleens van voren naar achteren door de hele box schuren aan de muur. loopt ie er gewoon scheef langs.

Paarden van anderen die ik weleens in handen krijg voor het een of ander krijgen een tik als ze schuren. Net zoals met voeren niet achteruit gaan als je de box in loopt met het hooi ofzo. Hup respect, geef me de ruimte.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:46

Dat heb ik dus ook altijd op de manege.
Als ik van mijn lievelingspony afstapt probeert ze zich ook altijd te schuren aan mij.
Maar dat wil ik niet en laat het niet toe.
Daarna kan ze zich schuren aan de stal of paal van de poetsplaats. Knipoog

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:20

Zilfstar schreef:
... Dus als ik schuren niet toe mag staan omdat dat volgens sommigen niet vooromt in de kudde, mag ik dus ook niet knuffelen want dat komt volgens sommigen dus ook niet voor.. Snapje wat ik bedoelde?

Pling
In je post kwam het nogal anders over Knipoog .

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:24

Bij mij mag het ook niet. Ik weeg maar 48kg en wordt dus gewoon omvergeduwd als ze het proberen. Een tikje dus!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:59

Als ik het hoofdstel af heb gedaan ga ik ghaar meestal even een paar minuten kriebelen. Inderdaad als knuffelmoment. Als ze schuurt met hoofdstel om duw ik haar hoofd weg, en voor ze d ekans krijgt te schuren zonder begin ik al..

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:47

Ik wil absoluut niet hebben dat de pony's zich tegen mij aan gaan schuren.Dat doen ze maar tegen een paal of tegen hun weide genoot.Ik vind het vervelend en als ze dat bij mijn kids zouden doen worden die kleintjes omgegooid.Dus nee van mij mag het niet

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:51

Ik heb mijn haf geleerd dat ze het zachtjes moet doen. Ze mag schuren, maar mij niet van mijn plek duwen. Vaak komt ze me eerst toestemming 'vragen' en als ik dat geel, wrijft ze heel zacht tegen me aan, echt superlief!
Is ze te ruw, zeg ik eerst 'zachtjes'. Doet ze het dan nog, is het afgelopen met schuren en duw ik haar van me weg.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:54

Slijmsporen of blauwe plekke heb ik niet Tong uitsteken.
Ik stap meestal af en krab gelijk ff over der hoofd,
daarna sloffen we rustig de stal in en zadel ik af als het hoofdstel
af is mag ze van mij wel gaan schuren ( zou ze anders toch wel doen )
maar tegen mij mag ze dat nie Clown