Henstig?? Mijn pony reageert het op mij af!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Laura__

Re: Henstig?? Mijn pony reageert het op mij af!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:31

zoals ik het lees denk ik eerder aan dominantie

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:37

Laura, aangezien je moeder ook ervaring heeft met paarden(in het verleden), kan zij je niet verder helpen hiermee? Knipoog

Daarnaast zou ik even meer info vragen aan de vorige eigenaar over je merrie, aangezien je haar onlangs hebt gekocht en zij toch al een aardig verleden met zich mee draagt, gezien haar leeftijd.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 14:34

sherif schreef:
Laura, aangezien je moeder ook ervaring heeft met paarden(in het verleden), kan zij je niet verder helpen hiermee? Knipoog

Daarnaast zou ik even meer info vragen aan de vorige eigenaar over je merrie, aangezien je haar onlangs hebt gekocht en zij toch al een aardig verleden met zich mee draagt, gezien haar leeftijd.

Nou, de vorige eigenaar zijn toevallig kennissen van ons waar wij nog regelmatig heen gaan. Maar hun hebben de pony pas 4 jaar en weten niet veel van daarvoor. Hun reden er soms mee maar voor de rest deden ze er niks mee. Bij hun was er een hele jonge ruin die de baas over haar was. Ze moest van de ene naar de andere kant van de wei rennen omdat hij achter haar aan zat. Hij heeft bij hun een keer in het schrikdraad blijven haken, hier heeft ze gelukkig alleen een litteken aan over gehouden. Van de eigenaar ervoor weten ze dat er eerst een meisje was die altijd wedstrijden met haar gereden heeft, die ging toen het huis uit en toen stond die pony daar maar in het weiland, het enige wat er met haar gedaan werd was dat ze sávonds de stal in gejaagd werd door een hond. Gelukkig is ze niet bang voor honden.... Ze heeft wel een trauma met manentrekken. Voor de rest is ze bang voor dingen die ze niet kent. Mijn moeder denkt dat ze het alleen doet omdat ze hengstig is.

Over het gedrag met andere paarden.
Bij de vorige eigenaar was ze dus onderdanig, toen ik bij die vrouw kwam was ze juist de hoogste in rang (terwijl dit twee ruinen waren). Ze jaagt hun weg bij hun voerbakken en ging hun eten op eten.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:54

Paarden zijn erg vaak agresief tegen mensen als ze hengstig zijn ,
maar dat duurd vaak hooguit 3 weekjes.
Ik heb hier een goed voorbeeld van , een pony van mijn vriendin is ook hengstig geweest laatst , en die is opeens helemaal veranderd , terwijl ze normaal zo lief , volgzaam , en onderdanig is , is ze nu verschikkelijk vevelend. Maar nu ze niet meer hengstig is , is ze weer de oude
Mischien is het beter om haar eventjes met rust te laten en alles heel voorzichtig te doen , tot ze niet hengstig meer is.
En dan gewoon weer over nieuw beginnen.
Ik denk toch dat je er meer hulp bij moet zoeken gaan , of vaken naar marjan moet gaan.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:02

HorsesWoman schreef:
Paarden zijn erg vaak agresief tegen mensen als ze hengstig zijn , maar dat duurd vaak hooguit 3 weekjes.

Het duurt 3 weken? Een normaal paard is iedere 3 weken een keer hengstig. Dus in jou voorbeeld zou ze altijd agressief moeten zijn. Want als die 3 weken om zijn, begint ze weer opnieuw.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:08

MandyR schreef:
HorsesWoman schreef:
Paarden zijn erg vaak agresief tegen mensen als ze hengstig zijn , maar dat duurd vaak hooguit 3 weekjes.

Het duurt 3 weken? Een normaal paard is iedere 3 weken een keer hengstig. Dus in jou voorbeeld zou ze altijd agressief moeten zijn. Want als die 3 weken om zijn, begint ze weer opnieuw.

Nee , dit paard is niet elke 3 weken hengstig , ze was weer voor de eerste keer in 2 jaar hengstig. Clown

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:09

als je merriehengstig is gewoon niks nieuws aanleren

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:14

@horseswoman. Ik heb het hele topic nog eens door gelezen maar, ik zie nergens staan dat dit de eerste hengstigheid in 2 jaar is. Of ik moet er over heen gelezen hebben.
De TS heeft het paard ook pas 2 maanden.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:21

Ik zal navragen aan de vorige eigenaar wanneer ze voor het laatst henstig is geweest maar volgens mij een héle tijd geleden. Ze is namelijk al 20 en meestal zijn oude paarden veel minder vaak hengstig.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:14

MandyR schreef:
@horseswoman. Ik heb het hele topic nog eens door gelezen maar, ik zie nergens staan dat dit de eerste hengstigheid in 2 jaar is. Of ik moet er over heen gelezen hebben.
De TS heeft het paard ook pas 2 maanden.

'
Wat ik vertelde , gaan niet over laura en haar paard , maar over mijn vriendins paard. Knipoog
Soms zijn paarden wel langer hengstig , als ze het geregeld zijn is duurd het ook minder lang.
Maar aangezien het paard van de ts een tijdje niet hengstig is geweest kan het wat langer duren.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:15

laurahi schreef:
Ik zal navragen aan de vorige eigenaar wanneer ze voor het laatst henstig is geweest maar volgens mij een héle tijd geleden. Ze is namelijk al 20 en meestal zijn oude paarden veel minder vaak hengstig.

Is de eigenaar niet berijd om je verder ook nog te helpen ?
Zij kent het paard tenslotte nog het beste.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 16:53

HorsesWoman schreef:
laurahi schreef:

Nou, die kent haar pony helemaal niet goed. Alles wat zij over Tyara vertelde was het tegendeel van waar (ze zij dat ze ongevoelig is maar ze is juist gevoelig en zulk soort dingen ben ik met Marjan tegen gekomen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:09

laurahi schreef:
HorsesWoman schreef:

Nou, die kent haar pony helemaal niet goed. Alles wat zij over Tyara vertelde was het tegendeel van waar (ze zij dat ze ongevoelig is maar ze is juist gevoelig en zulk soort dingen ben ik met Marjan tegen gekomen.

Deed ze er wel veel mee , of stond ze gewoon in het weiland gedumt ?
Want dat zou wel veel verklaren.
x

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 17:46

Nou, die kent haar pony helemaal niet goed. Alles wat zij over Tyara vertelde was het tegendeel van waar (ze zij dat ze ongevoelig is maar ze is juist gevoelig en zulk soort dingen ben ik met Marjan tegen gekomen.[/quote]

x[/quote]

Ze reed er in het begin wel veel mee (rijden alleen) maar de laatste tijd steeds minder. Ik moet erbij zeggen ze reed er alleen op voor de rest deed ze er niks mee. Geen afwisseling met grondwerk ofzo.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:52

laurahi schreef:

x[/quote]

Ze reed er in het begin wel veel mee (rijden alleen) maar de laatste tijd steeds minder. Ik moet erbij zeggen ze reed er alleen op voor de rest deed ze er niks mee. Geen afwisseling met grondwerk ofzo.[/quote]

Dus grondwerk is [bijna] nieuw voor jullie bijde?

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:54

Ik zou gewoon lekker gaan rijden.
en dus nu al helemaal niet laten merken dat zij de baas kan zijn.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 14:20

Lovetrees schreef:
Ik zou gewoon lekker gaan rijden.
en dus nu al helemaal niet laten merken dat zij de baas kan zijn.

Nou, ik denk niet dat dat erg verstandig is. Als het op de grond niet goed gaat waarom dan wel op haar rug??

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 16:50

Zou het ook kunnen zijn dat het toeval was dat zij toevallig hengstig was en dat het ligt aan een medisch probleem??
Ze wil nu namelijk haar voorbenen niet meer geven met hoefkrabben en voor ze hengstig werd wou ze al helemaal niet op de ene hand lopen (eerst deed ze dit altijd wel maar toen liep ze op die hand kreupel).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:31

Hier zou ik een DA bij halen.. helemaal gezien haar leeftijd, als je nu voorzichtig bent kun je strakjes veel ellende voorkomen..

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:58

Precies troi , ik zou er ook gelijk een DA bij halen , voor het zelfde geld is ze ziek.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 13:01

Marjan heeft aangeboden om binnenkort langs te komen. Maar ik heb nu een ander probleem. Ze wil haar voorhoeven niet meer geven met hoevenkrabben. Ik ben dus bang dat er medisch iets fout is. Maar voor een klein knuising gaan mensen toch ook niet naar een Arts?? En ze loopt (nog) niet kreupel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:25

Tja dat is idd altijd vreselijk moeilijk in te schatten, het gaat meestal om aardig wat geld.. Meestal kijk ik het bij mijn dieren nog even aan (moet je haar denk ik in de tussentijd wel op rust zetten) en beslis ik na een paar dagen/week.. Moeilijk! Maar ik heb met deze problematiek ook zelf geen ervaring, anderen??

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:32

Misschien vind het paard voetjes geven wel helemaal niet leuk. En begint zij nu echt door te krijgen wie van jullie 2 de baas is. En bij gebrek aan respect voor jou, weigerd ze dus gewoon aan voet op te tillen als jij er om vraagt.
Dus geen nieuw probleem maar gewoon een vervolg van je eerste probleem.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:21

Ik vraag me af waar je moeder is in dit verhaal.
Het is toch ook haar pony.
Als ze haar wel een voetje geef , dan zou ik de DA niet bellen.
fijn dat marjan wilt komen.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 19:13

HorsesWoman schreef:
Ik vraag me af waar je moeder is in dit verhaal.
Het is toch ook haar pony.
Als ze haar wel een voetje geef , dan zou ik de DA niet bellen.
fijn dat marjan wilt komen.

Nee, het is niet mijn moeders pony. Het is echt mijn eigen pony. Ik ga de DA niet bellen omdat het waarschijnlijk dominantie problemen zijn. Marjan komt waarschijnlijk zondag om mij te helpen.