paard de trailer in 'slaan' met een riek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

celticpony

Re: paard de trailer in 'slaan' met een riek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:01

consequent en duidelijk zijn heeft niets met slaan te maken (ook niet met brokjes trouwens)

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:04

Paard een keer aanpakken heb ik niks op tegen maar niet met de riek
Ken iemand die door het gebruik van de riek het paard van zijn dochter af kon laten maken.
Paard sloeg terug en punt kwam in het spronggewricht.
Infectie geworden en einde oefening.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:08

wat krijgt een paard in de natuur als ie iets doet wat niet mag of vervelend is? juist....... een klap of een bijt.
ik ben er van overtuigd dat een klap op zn tijd best kan helpen, in elkaar slaan is een ander verhaal!!

mijn paard had eerst ook moeite met laden, ik hoefde een bezem maar te laten zien en hij stond keurig in de trailer, (nooit aangeraakt!!) maar ik bedoel maar, het werkt, en nu loopt ie er zo in zonder gedoe, zonder stress of zweten.

je mag niet oordelen over wat je alleen maar ziet, en verder niets van weet, vind ik, ieder heeft zo zijn of haar eigen methoden, zo is dat nou eenmaal of je het er nou mee eens bent of niet! zo denk ik altijd maar Lachen

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:10

Het zal wel helemaal aan mij liggen maar wat is het toch met oplossen met zweepjes/slaan/rieken. Waar is het gezonde verstand gebleven en dingen oplossen vanuit het paard. Als je je paard consequent niet op de trailer krijgt, ga je toch veel eerder een diervriendelijke oplossing zoeken. Niet pas op het moment dat je ergens naar toe en geweld moet gebruiken omdat het dier erop moet. Maar nee hoor, het ligt altijd allemaal aan het paard Frusty

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:11

Ik snap niet dat je je er zo druk over maakt eigenlijk jou paard is het niet toch, en veder mishandelen ze het paard ook niet dus ingrijpen is niet nodig Knipoog , als het echt zo ''zielig'' was had je toch wel ingegrepen neem ik aan ? Ja riek als je op dat moment niks anders heb ,Maar bezem werkt ook altijd goed , me vader gebruikt altijd dan bezem ipv zweep Clown ( paarden die niet Bang zijn voor trailer! )
Laatst bijgewerkt door Bambino op 09-09-08 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:13

Dagie schreef:
Ja riek als je op dat moment niks anders heb ,Maar bezem werkt ook altijd goed , me vader gebruikt altijd dan bezem ipv zweep ( paarden die niet Bang zijn voor trailer! )

en hoe weet jij dat je paard niet bang is voor de trailer? heeftie je dat verteld?

ik vind dat ik prima kan oordelen over iets wat ik zie.. zeker als ik iemand een paard een trailer in zie duwen met een riek.. want daarvoor hoef je 't paard of wat dan ook niet voor te kennen om te weten wat dat voor gevolgen kan hebben Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:13

Mijn paard is absoluut niet bang voor de trailer, geloof me dat is duidelijk aan hem te zien. Hij gaat gewoon met zijn voorhoeven tegen de plank aan staan, en daarna gaat hij gewoon relaxed om zich heen staan kijken en echt geen stap meer verzetten.
Hij is zelfs een keer heerlijk op rust gaan staan, terwijl wij hem met voer en lieve woordjes in de trailer probeerde te kijken.
Uiteindelijk hebben we hem dus een flinke kets voor zijn kont verkocht (met een zweep) en toen wandelde hij er toch maar in, maar ook echt op zijn dooie akkertje. Dus van stress, geen sprake.
Ik heb dus wel zoiets bij paarden waarvan je ziet dat er gewoon geen angst is, dat je ze best wel even wat harder aan kan pakken.
Maar dan natuurlijk niet met een riek, dat gaat me ook echt te ver.

Wij hadden trouwens met mijn paard al een heleboel aardige dingen geprobeerd, zoals natuurlijk de alom bekende longeerlijn, we hebben de trailer voor de stalingang geparkeerd zodat hij er niet langs kon, en eigenlijk alleen maar vooruit de trailer in, met het voordeurtje open, maar neeee hoor, hij vertikte het gewoon echt.
Dus niet dat iedereen gelijk denkt dat ik mijn paard elke keer de trailer in sla ofzo, want dat doe ik echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:14

fokfanaat schreef:
ach er zijn ook zat eigenwijze dieren die gewoon een beste schop of knal nodig hebben, ik zou me er niet zo druk over maken.

Lips are sealed

Ik snap je verontwaardiging & die vind ik ook correct.
Maar je had er niet meer van moeten zeggen. Jammer genoeg is het jouw zaak niet & heb jij niets te vertellen over hun aanpak..
Jammer genoeg lopen er nog steeds genoeg mensen rond die niet verder dan de ouderwetse wijze willen kijken..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:15

__Laura schreef:
fokfanaat schreef:
ach er zijn ook zat eigenwijze dieren die gewoon een beste schop of knal nodig hebben, ik zou me er niet zo druk over maken.

Lips are sealed

Ik snap je verontwaardiging & die vind ik ook correct.
Maar je had er niet meer van moeten zeggen. Jammer genoeg is het jouw zaak niet & heb jij niets te vertellen over hun aanpak..
Jammer genoeg lopen er nog steeds genoeg mensen rond die niet verder dan de ouderwetse wijze willen kijken..

nu was dit misschien niet persee direct dierenmishandeling, maar ik vind wel dat dieren die onterecht behandelt worden dat dat dan wél mijn zaak is Knipoog

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:16

Maartje1990 schreef:
Dagie schreef:
Ja riek als je op dat moment niks anders heb ,Maar bezem werkt ook altijd goed , me vader gebruikt altijd dan bezem ipv zweep ( paarden die niet Bang zijn voor trailer! )

en hoe weet jij dat je paard niet bang is voor de trailer? heeftie je dat verteld?

ik vind dat ik prima kan oordelen over iets wat ik zie.. zeker als ik iemand een paard een trailer in zie duwen met een riek.. want daarvoor hoef je 't paard of wat dan ook niet voor te kennen om te weten wat dat voor gevolgen kan hebben Knipoog

Het is JOU paard toch veder niet, je kent de mensen niet het paard niet etc. dus snap niet dat jeje er zo druk over kan maken om er een topic over te openen, en als het echt zielig was dan had je er wat van moeten zeggen is mij mening Vork Maar ze zijn veder echt niet van suiker, en ja riek is niet slim maar als er op dat moment niks anders is..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:16

ze hadden wél wat anders! en daarbij.. ik héb er toch iets van gezegt?

en wat nou jouW paard? moet een paard meteen van mij zijn om er wat van kunnen te zeggen? owh iemand slaat z'n paard helemaal 'kapot' nouja.. het is mijn paard niet.. dus ik zeg er niks van.. want het is ook mijn zaak niet.. niet mijn paard.. niet mijn zaak.. ach.. als dat paard dalijk een riek in z'n kont heeft.. joh.. waar zou ik me druk om maken???

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:18

fokfanaat schreef:

een van de weinig zinnige posts in deze topic. Al dat softe gedoe, als een paard ververlend is, mag ie best een tik krijgen. Maar wel binnen bepaalde grenzen natuurlijk.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:18

Ja maar niet door er op een serieuze manier op af te stappen te vragen wat de reden is waarom die er zo ingezet word met behulp van een riek, en of er niet beter iets anders genruikt kan worden etc. Of lees ik daar nu overheen|?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:19

Michael1104 schreef:
fokfanaat schreef:

een van de weinig zinnige posts in deze topic. Al dat softe gedoe, als een paard ververlend is, mag ie best een tik krijgen. Maar wel binnen bepaalde grenzen natuurlijk.

je hebt mij ook niet horen zeggen dat je een paard geen tik mag geven, maar een paard een trailer in ranselen (niet dat dat hier 't geval was maar dat zie je ook genoeg!) vind ik geen optie en daarbij met een riek is gevaarlijk!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:20

Met de riek zal ik het ook zeker niet doen, maar die van mij weet dondersgoed dat hij de trailer gewoon op moet of dat hij anders toch een dreun mag ontvangen.
Allemachtig, die knol loopt minimaal 1-2 keer per week de trailer op, geheel los en als hij het een keer niet doet, zou hij bang zijn en moet ik hem lokken met brokjes? Hij lacht me recht in mijn smoel uit.

Staat hij er dan braaf op, wordt hij wel beloond, met stem, een aai en bij tijd en wijlen wat lekkers.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:25

Maartje1990 schreef:

je hebt mij ook niet horen zeggen dat je een paard geen tik mag geven, maar een paard een trailer in ranselen (niet dat dat hier 't geval was maar dat zie je ook genoeg!) vind ik geen optie en daarbij met een riek is gevaarlijk![/quote]

volgens mij zeg ik hetzelfde!!

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:27

een tik geven ala tuurlijk doe je dat wel is maar een riek??????????????
nee sorry dat gaat mij te ver

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:40

Wat ik nou alleen niet begrijp: als je je er zo aan stoorde en het beter denkt te kunnen, waarom heb je ze dan niet even geholpen in plaats van een afstandje te roepen en door te fietsen..
Heb zelf best veel geduld, maar af en toe hebben ze gewoon een schop onder de kont nodig... (maar nee, zou het niet met een riek doen)

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:57

Musjes schreef:
Het zal wel helemaal aan mij liggen maar wat is het toch met oplossen met zweepjes/slaan/rieken. Waar is het gezonde verstand gebleven en dingen oplossen vanuit het paard. Als je je paard consequent niet op de trailer krijgt, ga je toch veel eerder een diervriendelijke oplossing zoeken. Niet pas op het moment dat je ergens naar toe en geweld moet gebruiken omdat het dier erop moet. Maar nee hoor, het ligt altijd allemaal aan het paard Frusty

noem eens wat vriendelijke manieren dan? moet zeggen dat ik het met een riek ook niet zou doen maar een zweepje of idd een bezem kunnen ze wel tegen hoor moet je anders met ik weet niet hoeveel honderende kilo,s tillen?

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:06

Een riek met de pinnen naar voren gaat inderdaad wat ver, maar die softe oplossingen die je hier toch eens ooit leest...

mijn eerste pony hadden we opgehaald bij de vorige eigenaar, al 2 keer meegenomen in de trailer naar de ponyclub. Mijn eerste wedstrijd, huppa, ze liep zo de trailer op.
Maar op de wedstrijd weer in de trailer? Nee hoor, ze ging op haar knieen liggen! En ja, eerst probeer je het nog lief, maar het heeft ons één bezemsteel gekost toen, en daarna nóóit geen smoesjes meer gehad met laden...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:09

Michael1104 schreef:
fokfanaat schreef:

Tja, ook mijn pony hou me wel eens voor de gek. Als ze de trailer op moet dan weet ze eigenlijk altijd wel dat we gaan rijden (en meestal is dat dan de manege).
Den ene keer sjouwt ze er zo in, de andere keer blijft ze net voor de klep staan, je hand als verlenger gebruiken helpt niet, dus heb ik een zweep als verlengstuk.
Soms hoef ik die alleen maar te pakken, soms heeft ze een tikje nodig.
Vervolgens gaat mevrouw bijna direct op rust staan hooi vreten.
Hoezo ze houd me niet voor de gek.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:18

Wat de een mishandeling vindt valt voor de ander wel weer mee. Ik kan me een tijdje terug nog een topic op LN herinneren waarbij de TS geshockeerd was over een "klap" die het paard kreeg terwijl het volgens mij een mini-tikje was.
Daarom vind ik het ook moeilijk om een eenzijdig verslag te beoordelen in deze.

Persoonlijk zie ik liever dat een paard 1x goed wordt aangepakt als dat nodig is dan langdurig gezeur.
Aangezien wij allemaal het paard niet kennen kunnen we dus ook geen zinnige mening geven.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:21

We hebben een keer mijn paard mijn paard emt iets van 8 man moeten laden.
3 aan een longeerlijn achter haar kont.
1 trailer aan de ene kant van de loopplank
een trekker aan de andere kant
Halstertouw om de voorstang geslagen en een bezem op haar kont.

En geloof me, ik had er geen lol in het zo te doen, maar we was even geen andere oplossing.
Niets hielp, rustig aan doen niet, voorzichting met een longeerlijn niet. Na 1,5 uur en flinke sterke mannen kracht is ze uiteindelijk die trailer ingegaan.

Mijn paard was trailers zo zat, dat ze weigerde erin te gaan. Was echt hopeloos.

Ondertussen is het laden nog wel lastig, maar met een beetje zachte dwang en een beloning doet ze het wel weer. Ze heeft geen slechte ervaringen overgehouden aan deze manier van laden.

Mijn zus haar verzorgpaard is wel eens achteruit een tweepaardsrailer ingeladen schot geheel opzij gezet en toen gedraaid. Ze waren toen al 2 uur bezig en hadden een flinke reis voor de boeg.

Je verteld er niet bij hoe lang ze al bezig waren. Misschien stonden ze daar al een tijdje.
Echt prikken met die riek is niet netjes, maar misschien de enige manier die op dat moment zou werken (of niet... mijn paard zou het niet pikken Clown )

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:23

TS als je er zo aan stoort heb dan ook het lef er naar te vragen waarom er zo gehandeld wordt en of je misschien kan helpen.

Ik maak namelijk uit het bericht niet op dat het paard zwaar mishandelt wordt en lekgeprikt wordt met een riek. Een paard is een zwaar dier en als ze de trailer op moet (ja er zijn situaties denkbaar dat het paard de trailer op moet) en niet wil dan ga je toch echt andere aanpakken proberen. Werkt dat ook niet dan maar grof geschut.

Over het gebruik van een riek. Het is natuurlijk verstandiger om wat anders te gebruiken maar als je de bolle kant gebruikt en je hersens gebruikt kan er weinig mis mee gaan.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:40

fokfanaat schreef:
dat hele softe gedoe, paarden onderling doen ook niet zo zachtzinnig tegen elkaar!

zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

consequent, duidelijk en niet te soft!

Dat is wel zo, maar gebruik geen gereedschap waar je je paard serieus mee kan verwonden.