Oud paard scheren..??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_haron

Re: Oud paard scheren..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:06

Ik heb tot nu toe geen foto's kunnen maken... camera stuk! Verward
Maar ga sowieso snel onderzoek laten doen door een DA!

Gister toen ik even een halfuurtje heb gereden zat hij weer helemaal
onder het zweet.. dus wat er uit het onderzoek komt cushing of geen cushing, ik denk dat ik er goed aan doe om hem te scheren?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:17

ik zal hem gewoon scheren.
alleen dan niet helemaal ''kaal''

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:52

Ik zou hem inderdaad scheren, maar begin gewoon met gedeeltelijk scheren. Volgens mij heb ik ooit allerlei mogelijke patroontjes op internet gevonden, zal eens kijken met google

gevonden!
Als je dit plaatje afdrukt, dan kun je de verschillen goed zien en afwegen, het mannetje ernaast geeft aan hoeveel verkoeling, dan wel hoe koud dit is voor een paard.

http://www.cavaletti.nl/viewtopic.php?f=11&t=49928

Wij zijn volgens mij eerst begonnen met nummer 9 of 10 met een uitbreiding naar nummer 8. Toen hij nog weer dikker in zijn haren begon te zitten en het weer warmer kreeg hebben we uiteindelijk nummer 4 gedaan. Maar je kunt dit heel geleidelijk doen. Nummer 9 of nummer 10 zal al heel veel verkoeling geven waarbij je de rugspieren en achterhand toch warm houdt en dat is belangrijk bij een ouder paard die toch al wat slechter wordt in achterhand Knipoog

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:59

hier nog een twijfelaar...

Pony is 25, werd normaal gesproken eind oktober geschoren en kreeg dan een outdoor deken op de rest van de winter. Staat elke dag buiten en 's nachts binnen. De laatste jaren scheren we een keer of 4-6 per jaar omdat zijn haren steeds snel aangroeien en hij veel zweet met rijden.

Alleen nu is het zo, dat hij tegenwoordig nog maar 1 keer per week in de bak rijdt, gewoon een beetje lichte dressuur. De andere dagen zijn of vrij of simpele buitenritjes. En ja, moet je dan daarvoor die pony weer helemaal scheren en de hele winter met een dikke zware deken laten lopen. Of niet scheren en dan maar 1 keer per week flink zweten? Of een racestreep scheren?

Ben er nog niet uit....

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:11

fargo schreef:
Ik zou hem inderdaad scheren, maar begin gewoon met gedeeltelijk scheren. Volgens mij heb ik ooit allerlei mogelijke patroontjes op internet gevonden, zal eens kijken met google

gevonden!
Als je dit plaatje afdrukt, dan kun je de verschillen goed zien en afwegen, het mannetje ernaast geeft aan hoeveel verkoeling, dan wel hoe koud dit is voor een paard.

http://www.cavaletti.nl/viewtopic.php?f=11&t=49928

Wij zijn volgens mij eerst begonnen met nummer 9 of 10 met een uitbreiding naar nummer 8. Toen hij nog weer dikker in zijn haren begon te zitten en het weer warmer kreeg hebben we uiteindelijk nummer 4 gedaan. Maar je kunt dit heel geleidelijk doen. Nummer 9 of nummer 10 zal al heel veel verkoeling geven waarbij je de rugspieren en achterhand toch warm houdt en dat is belangrijk bij een ouder paard die toch al wat slechter wordt in achterhand Knipoog

Bedankt! Dit plaatje heb ik inderdaad al vaker voorbij zien komen hier op bokt.. Dit inderdaad te twijfelen tussen een 9 of 8, vooral omdat de dikste haren op zijn buik zitten en hij daar het natste wordt. Het is nu nog niet op z'n langst, kan ik dan beter wachten tot hij er dik in zijn haren zit rond oktober ofzo?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:38

Nee als ie het nu zo warm heeft dan hem zo snel mogelijk helpen, er komen vast nog wel wat warme dagen aan en dan heeft ie nu al direct verlichting. Je kan altijd bij een volgende beurt dan iets meer meenemen als dat nodig zou zijn of als je merkt dat het niet voldoende is een week later bij wijze van spreken nog iets meer scheren.