_Guppie_ schreef:Eén van de veulens die we op het oog hebben (en waar we ook een optie op hebben) is niet van een echte fokker, maar een particulier die af en toe een veulen fokt (blijft het natuurlijk een fokker, maar niet van een grote fokkerij ofzo). Ik denk dat er heel goed met haar te overleggen is. Is direct afspenen beter dan geleidelijk? Het lijkt mij dat het veulen dan twee 'traumatische' ervaringen in één te verduren krijgt: Ineens bij de moeder vandaan en geen melk meer kunnen drinken, plus ineens in een andere omgeving komen... Of denk nu wat raars?
Nog een vraagje: ons toekomstige veulen komt in de wei bij een ander merrieveulen met moeder en nog twee andere paarden/pony's. Gaat ons veulen dan niet drinken bij de moeder van het andere veulen?
Nee hoor kan beter in een keer goed al dat lieve zachte gedoe is helemaal niet goed. Ik heb er in de afgelopen 30 jaar nog geen paard slechter van zien worden. De fokker kan hem ook eerst apart zetten gevolg is dat ze over de zeik gaat vaak staan ze dan alleen op een stal. Beter is weghalen de trailer in en naar nieuwe stal/weiland. Veulen heeft dan gelijk weer nieuwe vriendjes om zich heen.
Wat denk je zal jij zo snel een andere baby aan je borst hangen?.