Veulen kopen, hoe doen met afspenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Guppie_

Re: Veulen kopen, hoe doen met afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:50

JoviBan schreef:
Gefeliciteerd!!
Weet je al hoe je het gaat doen bij thuiskomst?

Dat ligt eraan of het veulen van de mensen bij wie Djanga (zie topic in 'in the picture' voor foto's van Djanga) komt te staan dan al afgespeend kan worden. Als we Djanga eind november ophalen kan ze meteen bij het andere veulen en een pony in de wei, met een draadje tussen hun en de moeder. Als het andere veulen nog niet is afgespeend komt Djanga bij één of twee andere paarden/pony's met een draadje tussen hun en de moeder met veulen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:13

_Guppie_ schreef:
Eén van de veulens die we op het oog hebben (en waar we ook een optie op hebben) is niet van een echte fokker, maar een particulier die af en toe een veulen fokt (blijft het natuurlijk een fokker, maar niet van een grote fokkerij ofzo). Ik denk dat er heel goed met haar te overleggen is. Is direct afspenen beter dan geleidelijk? Het lijkt mij dat het veulen dan twee 'traumatische' ervaringen in één te verduren krijgt: Ineens bij de moeder vandaan en geen melk meer kunnen drinken, plus ineens in een andere omgeving komen... Of denk nu wat raars?

Nog een vraagje: ons toekomstige veulen komt in de wei bij een ander merrieveulen met moeder en nog twee andere paarden/pony's. Gaat ons veulen dan niet drinken bij de moeder van het andere veulen?

Nee hoor kan beter in een keer goed al dat lieve zachte gedoe is helemaal niet goed. Ik heb er in de afgelopen 30 jaar nog geen paard slechter van zien worden. De fokker kan hem ook eerst apart zetten gevolg is dat ze over de zeik gaat vaak staan ze dan alleen op een stal. Beter is weghalen de trailer in en naar nieuwe stal/weiland. Veulen heeft dan gelijk weer nieuwe vriendjes om zich heen.
Wat denk je zal jij zo snel een andere baby aan je borst hangen?.

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:17

Ik heb er inmiddels wat zoekwerk naar afspenen op zitten en volgens een wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat geleidelijk afspenen voor minder stress zorgt dan meteen afspenen. De fokster is daar zelf ook meer voor, dus doen we het zo. Vanaf nu zal ons veulen elke dag steeds wat langer van moeder gescheiden worden. Ze schijnt daar erg koel onder te blijven, dus dat komt vast helemaal goed!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:36

Guppie. Ik ben voorstander veulen en merrie al vanaf het begin af en toe van elkaar te halen. Vele merries worden ook nog gewoon gereden dus moeten ze wel even zonder veulen. Dit maakt het in een keer afspenen en gelijk naar een nieuwe groep doen veel makkelijker.

De onderzoeken van de afgelopen jaren zijn mij allemaal te lief moet allemaal op de zachte manier en voor mijn gevoel kom ik de afgelopen jaren dus steeds meer on opgevoede paarden tegen die dwars door de mensen heen gaan omdat afstraffen niet mag enz....

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:06

@Guppie
Ik vind het een goede oplossing om het zo te doen.

en @ Prisca
Je zult er vast veel ervaring mee hebben maar kijk...
Ze hebben jou toch ook niet ineens van je ouders weg gerukt?

Ik bedoel dit niet verkeerd hoor maar vind die manier gewoon wat vriendelijker tegenover merrie en veulen.
Heel veel mensen doen het op de andere manier en dat gaat allemaal goed maar toch...
vind ik (en waarschijnlijk wel meer mensen) het andere vriendelijker

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:10

Bimmetje schreef:
en @ Prisca

Ik bedoel dit niet verkeerd hoor maar vind die manier gewoon wat vriendelijker tegenover merrie en veulen.
Heel veel mensen doen het op de andere manier en dat gaat allemaal goed maar toch...

Nee maar gelukig ben ik ook geen paard. Ik vind dat mensen tegenwoordig de paarden teveel vermenselijken het blijven wel dieren die zitten nu eenmaal anders in elkaar als mensen.

Zijn diersoorten genoeg waar ze ineens verstoten worden uit een groep.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:14

Ik vind dat mensen tegenwoordig de paarden teveel vermenselijken het blijven wel dieren die zitten nu eenmaal anders in elkaar als mensen.

Hier ben ik het ook zeker mee eens.
Ik vind ook dat het erg ver gaat tegenwoordig en dan heb ik ook zoiets van... komop jongens het zijn dieren en geen mensen!

Zijn diersoorten genoeg waar ze ineens verstoten worden uit een groep.[/quote]

ja dat klopt maar ja dat is dan ook weer iets anders.
Merrie en veulen blijven in het begin niet voor niets zo onrustig, omdat ze zo graag bij elkaar zijn toch?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:14

Prisca schreef:
Guppie. Ik ben voorstander veulen en merrie al vanaf het begin af en toe van elkaar te halen. Vele merries worden ook nog gewoon gereden dus moeten ze wel even zonder veulen. Dit maakt het in een keer afspenen en gelijk naar een nieuwe groep doen veel makkelijker.

De onderzoeken van de afgelopen jaren zijn mij allemaal te lief moet allemaal op de zachte manier en voor mijn gevoel kom ik de afgelopen jaren dus steeds meer on opgevoede paarden tegen die dwars door de mensen heen gaan omdat afstraffen niet mag enz....

Ik ben het helemaal met je eens.

Prisca schreef:
Bimmetje schreef:
en @ Prisca

Nee maar gelukig ben ik ook geen paard. Ik vind dat mensen tegenwoordig de paarden teveel vermenselijken het blijven wel dieren die zitten nu eenmaal anders in elkaar als mensen.

Afgod

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:22

Bimmetje schreef:
ja dat klopt maar ja dat is dan ook weer iets anders.
Merrie en veulen blijven in het begin niet voor niets zo onrustig, omdat ze zo graag bij elkaar zijn toch?

Nou hier worden paarden met mensen vergeleken?. Is toch allemaal gewenning. Mensen geven veel te snel op en geven dan de dieren hun zien met alle gevolgen van dien.
Veulens worden tegenwoordig steeds minder in een opfok opgevoed moet allemaal met de hand. en later zijn het verwende etters die niet te rijden zijn.

Nee hoor vind zoals de oude boeren/fokkers het doen nog steeds het beste daar zijn nog steeds geen slechte paarden van gekomen.

Paarden zijn nu eenmaal domme dieren na een paar dagen zijn ze het echt vergeten als ze maar in een andere groep komen.

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:47

Prisca schreef:

Tsja, laat dat precies bij paarden niet het geval zijn Knipoog Als je volgens jou mensen en paarden niet kan vergelijken, dan moet je ook niet paarden vergelijken met andere diersoorten.... wel zo consequent.

Er is een verschil tusen zoetsappig soft en gewoon diervriendelijk. Beetje jammer om dat op 1 grote hoop te gooien

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:50

Prisca schreef:
[
Paarden zijn nu eenmaal domme dieren na een paar dagen zijn ze het echt vergeten als ze maar in een andere groep komen.

Nog zo'n fijne opmerking. Paarden zijn geen domme dieren, ze zijn alleen wel zo geprogrameerd dat 1 van hun overlevingsstrategieen is om zo snel mogelijk aan te passen aan een nieuwe situatie.
Dat zegt niets, maar dan ook niets over de eventuele negatieve gevolgen van de ervaring an sich....

Vervelend om zulke dingen te lezen.... Verdrietig

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 15:52

Ik denk dat de manier waarop ons veulen nu wordt afgespeend wel redelijk diervriendelijk is. Zo kan ze wennen aan steeds iets langer zonder moeder.

Als ik lees dat uit onderzoek is gebleken dat je veulentje de minste stress heeft van het geleidelijk afspenen ten opzichte van hup meteen eraf, dan kies ik toch voor het eerste! (En dan ben ik maar een softie... Knipoog )

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:23

@ prisca ik ben het helemaal met je eens. Zo denk ik er ook over en ik moet zeggen dat veel mensen (ook beroepsfokkers)in mijn omgeving die het ook een goede manier van afspenen vinden.Als het zo kan?... waarom dan niet.

Ik heb hier ook een paard lopen die waarschijnlijk te vroeg is afgespeend en die is haar hele zelfvertrouwen kwijtgeraakt.
Ze is nu 2.5 jaar oud en ik heb haar nu bijna een jaar en uiteindelijk met veel geduld en vertrouwen geven gaat het nu super met haar met nog wat kleine dingetjes waar we nog steeds hard voor moeten werken.

Dus ik zou zeggen, heb je de kans dan is het geleidelijk afspenen toch een super oplossing?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 04:05

Bimmetje schreef:
@ Guppie ik ben het helemaal met je eens. Zo denk ik er ook over en ik moet zeggen dat veel mensen (ook beroepsfokkers)in mijn omgeving die het ook een goede manier van afspenen vinden.Als het zo kan?... waarom dan niet.

Ik heb hier ook een paard lopen die waarschijnlijk te vroeg is afgespeend en die is haar hele zelfvertrouwen kwijtgeraakt.
Ze is nu 2.5 jaar oud en ik heb haar nu bijna een jaar en uiteindelijk met veel geduld en vertrouwen geven gaat het nu super met haar met nog wat kleine dingetjes waar we nog steeds hard voor moeten werken.

Dus ik zou zeggen, heb je de kans dan is het geleidelijk afspenen toch een super oplossing?

Dit is dus voor guppie bedoeld.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:43

@_guppie_: Hartstikke goed dat je het op deze manier gaat doen. Gefeliciteerd met je veulen en veel plezier ermee Lachen .