Wedstrijden,...Voor plezier of voor het winnen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:19

Ik ga denk ik deze zomer weer beginnen met starten, Monika heeft nog geen wedstrijdervaring, ik doe aan een wedstrijd mee omdat ik het leuk vind maar vooral natuurlijk om de winstpunten, om verder te komen, ik heb helaas door omstadigheden nooit het geluk gehad om echt verder te komen, nu hopelijk wel!!! Maar de eerste paar keer moet ik al blij zijn als ik niet steigerend en rennend door de ring ga want Mo vind alles eng.
Maar we zien t wel!!! Ze gaat thuis steeds beter lopen, alleen de galop moet nog verbeteren maar ach ze heeft weinig gedaan tot voor kort in dr leventje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 23:22

Ik ga voor de lol van het winnen Haha!
Het een sluit het ander niet uit overigens... Knipoog

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 23:28

Beiden. Winnen zonder plezier is waardeloos. Plezier zonder winnen is best te doen. Maar het is toch leuk om te winnen. Weet ik uit ervaring na Onstwedde:-)

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:14

Vooral voor de lol, ook leuk ter afwissling, ben zeker geen fanatiek wedstrijd ruiter. Maar ik vind het commentaar op het protocol ook altijd erg fijn, kan ik weer wat oefenen, staan soms andere dingen ook dan die ik van mijn instructice hoor. En winnen vind ik minder belangrijk dan winstpunten, ik ben liever laatste met een winstpunt dan eerset zonder.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:17

Winnen hoeft voor mij niet per se, een goede prestatie neerzetten wel. En dat kan net zo goed een 1e plaats zijn als een verbetering van een persoonlijk record of gewoon een goed gevoel.

Ik doe vooral mee voor mijn plezier, en mijn plezier bestaat dan uit zo goed mogelijk rijden. Een prijs is altijd welkom natuurlijk! Lachen

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 22:53

Ik heb vandaag mijn paperen ingeleverd voor mijn startkaart, dus eer ik kan beginnen... Ik start echt voor de winstpunten. Winnen hoeft niet als ik een winstpunt in de wacht sleep is dat al een stukje winst. Ik verwacht dat vooral in het begin ik niet moet dromen van winnen!

Masja

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 00:50

Plezier, winnen en om verder te komen! Ik doe het voor alles! Soms (zoals dit weekend en volgend weekend) rij ik puur voor de winstpunten, zodat ik over kan naar de volgende klasse... maar plezier moet je er natuurlijk ook in hebben!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 01:42

Ik start ook omdat ik het zo leuk vind! Ik zit altijd in de onderste regionen, maar mijn tijd komt nog wel hihi.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 10:09

Ik start absoluut niet om de wedstrijd te winnen, wel om een goede proef neer te zetten en met goed bedoel ik gerelateerd aan wat ik op dat moment van mijn paard kan en mag verwachten. En als dat betekent dat wij op die dag beter zijn dan de anderen die starten (in ieder geval in de ogen van de jury) dan is dat meegenomen maar het voegt voor mij althans niet zo heel veel toe aan het fijne gevoel dat ik heb als mijn paard lekker loopt.

Op dit moment zou ik graag willen starten om voor 1 april de laatste 3 wp te halen in de M2. Ik hou er absoluut niet van om met zo'n soort druk te rijden (kan er ook slecht mee omgaan) en je zal zien dat het daardoor minder fijn gaat. Door zwangerschap ben ik er straks een aantal maanden uit waarin mijn paard als alles goed gaat wel verder getraind wordt. Ik zou het niet leuk vinden als ik daarna nog wedstrijden zou moeten rijden om dan nog 7 wp te moeten halen terwijl ik het gevoel heb dat mijn paard klaar is voor de Z. Natuurlijk komen de punten als het goed gaat vanzelf wel maar als je gemiddeld 1 wp per proef haalt moet je dan 4 wedstrijden starten (doe ik 2 a 3 maanden over).

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 20:31

astridh schreef:
Ik start absoluut niet om de wedstrijd te winnen, wel om een goede proef neer te zetten en met goed bedoel ik gerelateerd aan wat ik op dat moment van mijn paard kan en mag verwachten. En als dat betekent dat wij op die dag beter zijn dan de anderen die starten (in ieder geval in de ogen van de jury) dan is dat meegenomen maar het voegt voor mij althans niet zo heel veel toe aan het fijne gevoel dat ik heb als mijn paard lekker loopt.

Helemaal mee eens.
Om te winnen ben je van anderen afhankelijk. Ik rij liever een hele fijne proef, maar win niet omdat er meereden die beter waren, dan dat ik de minst slechte was. Knipoog

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 20:57

Zep schreef:
Ik ga voor de lol van het winnen Haha!
Het een sluit het ander niet uit overigens... Knipoog

Helemaal mee eens! *LOL*

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 09:26

Zep & Jura: is het winnen dan belangrijker dan het goede gevoel van een fijne proef? Met andere woorden win je liever met een voor je gevoel rotproef of rij je liever een fijne proef waarbij je niet wint. En ga me niet zeggen dat dat altijd samengaat want dat is niet zo (als het goed is wel vaak maar lang niet altijd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:02

Meestal valt het wel samen hoor. Als ik écht tevreden ben is de jury dat ook wel. Als ik mag kiezen win ik idd liever met een proef waar ik geen fijn gevoel over had. Meestal weet je zelf heel goed wat er nog aan schortte als je uit de ring komt, dus daar kun je zelf toch wel mee aan de gang. En doe mij dan maar die strik en die centen hoor! Ik ga naar een wedstrijd om een wedstrijd te rijden, trainen en opleiden doe ik thuis. Je zult mij ook niet vaak weken achtereen mijn proefjes zien afdraaien, ik rijd weinig wedstrijden maar als ik rijd moet het raak zijn, zowel in punten als in plaatsing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:05

Even anders gezegd: het is niet zo dat ik uiteindelijk niet tevreden kan zijn als ik bijv. 10e wordt met een proef waarin wel een aantal dingen verbeterd zijn t.o.v. hoe het de laatste tijd ging, ik denk dat je dat bedoelt. Maar echt goed genoeg was het dan toch niet, anders had ik wel bij de eerste 3 gezeten. Jekunt dan tevreden zijn over het geheel omdat juist die punten waar je in je training aandacht aan had gegeven verbeterd zijn, je weet tegelijkertijd heel goed dat er nog allerlei andere dingen verbeterd moeten worden.

Ik word bijv. ook liever 1e met 58% dan een-na-laatste met 58%. Als je nog niet eens 60% kunt scoren was het gewoon nog lang niet goed genoeg, maar dat weet je dan vaak toch wel als je de ring uit komt. Dan heb ik liever dat ik dan tenminste het minst slecht was. Haha!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:31

Dat is misschien ook wel het verschil tussen de 'prof' en de hobbyist. Als prof wordt je tenslotte ook beoordeeld op je resultaten (door leerlingen, werkgever of eigenaar van de paarden die je rijdt) en als hobbyist zoals ik heb ik alleen verantwoording af te leggen aan mezelf. Ik ga rustig starten om weer even het gevoel te krijgen of mijn paard daar aan te laten wennen ook al weet ik dat de kans dat ik 60% scoor niet zo groot is. Mijn doel is overigens wel punten te halen en te promoveren maar ik zal bijvoorbeeld nooit (zeg nooit nooit) in een klasse blijven hangen om meer kans te hebben bij een kampioenschap. Ik heb er meer lol in om te promoveren en daar de uitdaging te zoeken. Dan blijft het de uitdaging die ik mezelf heb gesteld in plaats van de uitdaging te zoeken bij mede-wedstrijdruiters. Je ziet wel ik ben absoluut geen wedstrijdruiter. Daar heb ik de mentaliteit niet voor. Ik heb overigens wel veel bewondering voor mensen die die mentaliteit wel hebben en ik denk dat je dat ook moet hebben wil je verder in de paardensport.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:24

hum...ik ga eigenlijk nooit naar wedstrijden voor mijn plezier...correctie dressuurwedstrijden dan. Het duurt lang, het is veel vlechtgedoe en zo. Ik ga wel...als is het maar om voor mezelf een gevoel te hebben waar ik nog aan moet werken. Maar ik rij er zo min mogelijk.

Westernwedstijden vind ik al een stuk leuker om naar toe te gaan. Duren ook lang...Klopt, maar in ieder geval is de sfeer leuker (dat vind ik tenminste).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 23:54

In de klasse B liep het met mij en Lois helemaal niet zo top met het bij elkaar sprokkelen van de puntjes. Ik was er toen toch echt keer op keer 100% van overtuigd dat ik een goede prestatie neerzette maar de jury dacht daar heel anders over.
Vanaf de L2 ging het al een stuk makkelijker met de punten en sindsdien hebben we ook regelmatig dubbele wp binnengehaald voor proeven. Vanaf toen maakte ik voor het eerst mee dat ik wel eens overgewaardeerd werd, naar mijn eigen mening.
Als ik een niet al te beste proef neer heb gezet en de jury bloond dat met 172 punten dan wil dat nog niet zeggen dat ik ook goed gereden heb. Je moet zelf wel heel erg kritisch kunnen blijven kijken naar je eigen prestaties en die niet te veel laten afhangen van de willekeur van de jury. Als je dat niet kunt kun je jezelf ook niet verbeteren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 15:42

Ik ben nu 'al' 3x gestart(alle 3 onderling). En verwachte d'r alle keren niet veel van.
1x met Dien(een atactische en drachtige merrie) en wou toen puur ff lekker rijden. Door het ongeluk wat ik met haar gehad heb was ik het vertrouwen kwijt. En ik heb toen lekker gereden maar werd laatste met 134 punten(dacht ik hoor). Maar ik kwam d'r tenminste niet met knikkende knieen af.
En 2x met Dennis. Dat kan ik gewoon niet serieus een prestatie van verwachten. Ik ben 18 en te lang. Dat was echt puur voor de gezelligheid. Maar aan de andere kant toch om een prestatie neer te zetten. En die prestatie was geen 1e plaats of een nette proef. Maar die prestatie was zich gewoon netjes gedragen tussen andere paarden. We hadden wel allebei de keren dat we starte boven de 150(in een B proef voor ABpony's) en ben daar toch wel heel erg trots op. Heb ik toch wat gepresteerd met een pony die nog helemaal groen was toen ik begon.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:51

Gewoon voor het plezier. Maar wel met de gedachte om steeds goed te preseteren en een klasse hoger te komen. Gaija was een ellende met dressuurwedstrijden. Daar was het moeilijk proefjes mee rijden. Ik hoop dat Grappa simpeler te rijden is.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 23:52

Voor mijn plezier en natuurlijk om hopelijk mijn PR's te verbeteren. Nu denk ik dat dit toch wel het verschil is tussen dressuur / springruiters en enduranceruiters.
Mijn doel is toch voornamelijk wel om de wedstrijd uit te rijden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 09:43

ik rij ook wedstrijd vooral omdat ikhet leuk vind en met jonge paarden nog leuker. alhoewel de eerste keren wel vaak mislukken. maar ik blijf het leuk vinden. en natuurlijk op den duur begin je ook in de prijzen te vallen en dat is dan nog leuker.

mrnino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 18:24

ijk het is toch leuk als je afentoe wat wint maar dat maakt mij echt niet uit hoor.

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:24

Ik rijd mijn wedstrijden vooral voor de lol, gezelligheid. En om ervan te leren. Ik heb het liefst zoveel mogelijk commentaar van de jury. Het gaat mij helemaal niet om het winnen, maar een winstpunt bevestigt waar je voor gewerkt heb en dat ook altijd leuk. Ik ben absoluut niet kwaad als ik slecht heb gereden, krijg je vaak goed advies van de jury, maar het is natuurlijk wel dat je wedstrijd rijd om omhoop te kruipen, dus een wp is altijd leuk.

BTW: ik heb 30 x liever een winstpunt dan dat ik zonder winstpunt eerste ben geworden....

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:50

Als ik op wedstrijd ga, doe ik altijd mijn best! Naturrlijk ga ik voor de eerste plaats, *LOL* , maar als dat niet lukt, dan volgende keer beter, als mijn pony het tenminste maar goed doet!!! Dat is toch het belangrijkste??? Scheve mond Scheve mond