bang in rengalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jennifer_

Re: bang in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:28

Nou, ik heb het een paar keer in groepsverband gedaan in drenthe, dat is wel leuk .. maar ergens anders doe ik het niet.
Vooral hier doe ik het niet. eer je paard in een flink tempo zit is het einde van het pad alweer in zicht Huilen van het lachen

Nee, ik vind het gevaarlijk, stel nou dat er een andere ruiter aankomt, en iemand met een rode paraplu over het ruiterpad z'n hond uit aan het laten is (die heb je genoeg), en je ziet het niet optijd/krijgt je paard niet op tijd terug. Het is natuurlijk een ander verhaal als je je paard goed kent en regelmatig gallopeerd of gewoon de ruimte hebt, zoals velden en overzichtelijke ruimten en plaatsen waar je bijvoorbeeld makkelijk een volte kan draaien. (de paden waar je hier kan galloperen zijn recht, onoverzichtelijk en erg kort.)
Ik ben voorlopig nog niet aan galop toe buiten, omdat ik te snel in paniek raak als ik ook maar iets minder controle heb buiten, en mocht ik er klaar voor zijn hou ik het bij een handgalopje Tong uitsteken

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:35

Bij garinka trok ik het gas wel eens helemaal open (niet opjagen trouwens, ik liet haar zelf een goed tempo zoeken) ze was altijd heel braaf en stopte direct als ik dat wou. Alleen op brede, overzichtelijke paden die ik goed kende.

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:39

in het bos in rengalop vind ik ook niet zo leuk omdat er veel teveel bomen staan en lage takken.
maar op het strand vind ik het niet eng of op een open stuk.

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:44

snoezzz schreef:
Pas geleden merkte ik (weer eens) dat het niet handig is om vaak op dezelfde paden te galoperen..... Mijn merrie neemt dan het initiatief, gaat vreselijk hard, en ik kan het alleen maar uitzitten. Weet wel dat ze weer stopt aan het eind van het pad, maar ja, je weet niet wat je halverwege tegenkomt! Dus maar weer even streng zijn, en zelf bepalen wanneer wel/niet. Het is wel heerlijk als je je paard zo voelt gaan, het plezier dat ze heeft!

Daar heb ik dus ook last van. Ik rij bijna altijd hetzelfde rondje, waarvan 2 paden geschikt zijn om even lekker hard te gaan. Maar nu weet hij dat hij op die paden vaak hard mag, toen ik laatst gewoon een rustig drafje wilde doen was hij het er absoluut niet mee eens. Nu wissel ik het elke keer af met stap/draf op die paden en als hij heel goed luistert mag hij wel galopperen. Het is inderdaad een goed gevoel als je paard er zo'n lol in heeft Lachen

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:02

Vroeger vond ik niets leuker dan rengalop!
Tegenwoordig denk ik toch net wat vaker: stel dat er iets mis gaat. Maar er gaat niets boven het totale gevoel van vrijheid als je met je paard in rengalop door het bos gaat Lachen

amcatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:22

op het strand vind ik het altijd wel lekker om even te racen.
en om dan nog wat energie ove te hebbe doe ik in het bos gewoon rustig aan....

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:19

ben zelf ook wel eens bang maar ik denk dat het ook veel met vertrouwen heeft te maken. mijn pony gaat ook altijd racen en soms bokken en ik kan redelijk goed blijven zitten en ik denk dat je veel met hem bezig moet zijn en elkaars vertrouwen winnen dan komt het zeker goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:50

Zaterdag nog eens hard gegaan .. echt hard .. Zo hard dat ik dacht van: als die nu eens z'n voeten verkeerd neerzet... Nagelbijten / Gniffelen Eigenlijk was het wel een beetje eng .. Niet de galop zelf, maar gewoon als er wat zou gebeuren ..

En heb ook ontdekt dat zelfs als je paard weet wat de rem is + je paard weet waar het pad eindigt dat je dan nog lelijk onderuit kan gaan Nagelbijten / Gniffelen Is ons niet zo goed bekomen en ik moet zeggen dat ik het echt hard galopperen (ookal is het op een bekend pad) nu wel even achterwege ga laten ... Nagelbijten / Gniffelen

Mar_Gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:54

Rengalop is heerlijk!! Maar dan moet je er wel op kunnen vertrouwen dat je je paard weer terug kunt nemen als dat nodig is. Hier in de omgeving durfde ik nooit, want het kan nog wel eens druk zijn in het recreatiegebied waar ik rijd. Maar nu ik mijn pony door en door ken (en zelfs dan kan er nog iets onverwachts gebeuren!) trek ik ook wel eens een sprintje op de lange, rechte en overzichtelijke paden. Heerlijk!!!

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:10

Binnenkort gaan wij voor een paar dagen naar de Veluwe.
Daar kunnen we (denk ik) wel een stevig galopje maken. Maar ik heb mijn paard ook nog niet zo lang, dus ben heel benieuwd wat hij daar doet. Ik vind het altijd spannend eng, en ben toch altijd weer blij als het hele snelle gedeelte achter de rug is.

MiltonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:07

ze hebben mijn paard vroeger aangeleerd om op een bepaald stuk knetter hard te gaan, ik wil dit niet, hij mag alleen als ik het wil daardoor weet ik dat ik hem goed onder controle heb.
als je bang bent niet doen gewoon!

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:14

BiancaMilton schreef:
ze hebben mijn paard vroeger aangeleerd om op een bepaald stuk knetter hard te gaan, ik wil dit niet, hij mag alleen als ik het wil daardoor weet ik dat ik hem goed onder controle heb.

Is dat het stuk op de leeghwaterweg ????

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:59

gewoon lekker crossen als het goed voelt, en als je "denkt' (schijn bedriegt inderdaad) controle te hebben:)

MiltonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:28

xan schreef:
BiancaMilton schreef:

Is dat het stuk op de leeghwaterweg ????

Ja joh.. hoe weet je dat??

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:30

Oei, wel goed de grond eerst inspecteren op grote stenen en bovengronds-liggende wortels. Bij mij ging de rengalop doorgaans niet op mijn commando, haha. Maar verder hartstikke leuk!

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:04

De eerste keer dat ik ging was op een buitenrit van de manege, die pony's gaan op de duinvlakte echt heel erg hard maar als 1 stopt stoppen ze allemaal dat vond ik wel een veilig idee dus ik was niet echt meer bang misschien is proberen in een groepje?

groetjes duncie

X_Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:08

Ik vond het de eerste keer heel spannend
Ik zit altijd op een kleine pony die heel snel is en schrikachtig.
Dus ik vond het best wel eng.
Maar omdat we in een grote groep zaten ging ze er gelukkig niet vandoor Knipoog
Veder vond ik het toch wel leuk in rengalop

X
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-09-08 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bold en schuine code verwijderd.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:12

Nou.. in tsjechië mocht ik op een mega knol van 1.80, vond het wel even eng toen die in rengalop ging.. Ook omdat ik dat paardje niet kende, maar ik hou zowiezo niet zo van racen...!

Ilseej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:52

als je een heeeeel groot duin hebt, kan er op zich niets gebeuren, zolang hij blijft galopperen en niet stopt, en dan zo'n duin waarop nog niemand is geweest en waar echt alleen maar zand is, en je een paar kilometer voor je uit kan kijken, en dan gwoon laten gaan en genieten, maar wel zorgen dat je nog iets te zeggen hebt... niets gaat boven dat gevoel Cool

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 01:24

Rondcrossen is een van de heerlijkste gevoelens, mits je jezelf kunt laten gaan. Ikzelf heb nogal last van controle angst. Dus met me eigen knol heb ik eerlijk gezecht nog nooit echt gecrosst, op de een of andere manier trekt het me niet en maakt het me angstiger als dat het mij en of me paard een plezier doet. Wel als ik op een ander paard zit dan vind ik het niet zo'n probleem. Tja daar heb je natuurlijk ook weer een andere band mee en met me eigen knol en mij is het soms nog een beetje aftasten wat men nu echt aan elkaar heeft.

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:45

1 keer gehad, ik op een welshje en de vrouw waarmee ik aan het rijden was heeft een hele snelle en sterke ijslander. De dachten op een lang paadje, na een bruggetje. "Laten we eens een galopje pakken", dus langzaam aangaloperen maar die ijslander vloog er van door, en mij pony dus ook!

Aan het einde van dat pad, was een weg Gaaaap Er stond daar voor een auto geparkeert en het was en een hele scherpe bocht en ik vloog bijna van het zadel af! Gelukkig kreeg ik me pony wel weer terug maar die ijslander galopeerde door op het beton maar gelukkig niet zo hard meer dus nu kon ze hem wel terug krijgen naar een dribbeldraf en daarna stap op een erf. We gingen natuurlijk gelijk terug in een wat rustigeren tempo Verdrietig

ik wasniet bang, maar het was wel spannend

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:52

er si een klein verschil tussen een gecontroleerde rengalop of je paard niet meer kunnen houden. Niet meer kunnen houden is ten alle tijden onverantwoord. En met een lekker rengalopje is niets mis mits je je paard onder controle hebt.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:14

Zolang ik de controle heb vind ik rengalop heerlijk.
Heb regelmatig langs het strand gereden en daar ook regelmatig aan het racen geweest, heeeerlijk is dat.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:16

Als je al rengalop wilt doen, moet je gewoon goed de locatie uitkiezen. Je moet uitzicht hebben, en geen smalle paadjes. En niet bang zijn natuurlijk Knipoog

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:56

Als je buiten wel vaker galoppeert kun je altijd kijken tot hoever je kan gaan. Zodra je merkt dat je paard het overneemt, neem je hem meteen weer terug. Zo hou je de controle, maar probeer ook niet over de grens heen te gaan en ga (zoals ik hier ook al las) vooral niet steeds op hetzelfde pad te galopperen want de derde keer dat je over dat pad gaat is je paard weg voor je het weet. Ik maakte dat ook weleens mee met een bijrijdpaardje van mij die veel te vaak op hetzelfde pad een galopje deed, als ik hem inhield wilde hij alleen maar hard, gelukkig was deze eenmaal in galop (wat ook niet de bedoeling was) wel weer rustig terug te nemen maar dat is geen vanzelfsprekendheid bij de meeste paarden.