Vraag aan de jury's -> kleur dekje voorkeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Vraag aan de jury's -> kleur dekje voorkeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:46

jury schreef:
Dit krijg je op de cursus en ik ben een een keer bij ander jaar geweest en werd het ook verteld. Ook op examen iedereen 8 invullen.

Dus alle keren bij dezelfde cursusleider? Lijkt me logisch dat hij steeds hetzelfde verhaaltje vertelt Knipoog
Anyway, ik heb op cursus een 7 te horen gekregen en vind dat ook meer dan zat.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:52

nee, verschillende cursusleiders, Wim Ernes ea op examens.
En waarom eigenlijk geen acht als alles in orde is. Waarom eigenlijk geen 9?
Als ik een examen foutloos doe krijg ik ook geen 7, 8 of 9 maar een 10.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:00

@ sansje: Ik snap dat je tuig in orde moet zijn. Alleen niet iedereen kan passanten gebruiken. Als je hele korte benen hebt is het namelijk niet handig. Daarom vind ik het niet eerlijk om dan iemand te straffen op het niet gebruiken van passanten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:01

De reden die onze cursusleider op gaf en daar geef ik hem geen ongelijk in, is dat het anders teveel compensatie is voor slechte rijtechnische onderdelen. Ik had ook Wim Ernes bij het examen btw Knipoog

Wat bij mij ook meespeelt is dat jij als jurylid nooit kunt zien hoe lang iemand bezig is geweest. De een gooit er een paar knotten in, haalt er een borstel over en klaar; de volgende is uren zijn zadel aan het poetsen, paard ziet er picobello uit, maar is net het haarnetje vergeten.
Wie moet dan de 8 krijgen?

Maar goed, dit is totaal OT.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:49

daantje99 schreef:
@ sansje: Ik snap dat je tuig in orde moet zijn. Alleen niet iedereen kan passanten gebruiken. Als je hele korte benen hebt is het namelijk niet handig. Daarom vind ik het niet eerlijk om dan iemand te straffen op het niet gebruiken van passanten.

ik weet niet wat jij onder passanten verstaat, ik versta er de ringetjes onder waar je de uiteinden van bakstuk, keelriem e.d. doorheen haalt. En het ziet er idd niet uit, als je die gewoon los laat flapperen.

/add
bedoel jij van die beugelriemhoesjes?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-09-08 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:00

Fitzroy schreef:
Dus alle keren bij dezelfde cursusleider? Lijkt me logisch dat hij steeds hetzelfde verhaaltje vertelt Knipoog

Wij hebben waarschijnlijk dezelfde cursussen gehad, ik heb ook een 7 te horen gekregen op de cursus zelf, daarna heb ik 1 keer tijdens de bijscholing een 8 gehoord.
Ikzelf geef standaard een 7, ben ik erg onder de indruk, geef ik een 8. Als er iets mis is, zoals haar wat onder de cap uit piekt, of een vies paard, ga ik naar de 6.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:24

Het zal me echt een zorg zijn wat voor kleur dekje er onder het zadel zit, als het maar schoon is en goed past. Pas nog één die met een Ankydekje startte, creme ofzo geen idee want kleur zal me een zorg zijn. Dekje zat aan het begin van de proef nog enigszins onder het zadel maar halverwege was de helft al weg en zat ie opgepropt onder t zadel. Die heeft inderdaad zoals Storm aangeeft een punt aftrek gekregen (van de 7 naar een 6) en ik heb haar even geadviseerd op nieuw te zadelen en beter aan te singelen. Waarop ze nog doodleuk zegt, ja dit gebeurt nou altijd met dit dekje, toen kon ik het niet laten om te zeggen, denk dat je dan verstandig doet om een dekje te zoeken wat wel normaal blijft liggen! Afgezien van de punt aftrek is de kans op wonden best groot als je daarmee doorrijdt.

Voor wat betreft het punt van verzorging hou ik bij paarden een 7 aan en bij pony's een 8. Ik vind een 7 mooi zat en bij de pony's probeer ik te stimuleren dat het kind ervoor zorgt dat pony en kind er netjes uitziet, hoewel ik me uiteraard heel vaak afvraag of het kind er zelf wel iets mee te maken gehad heeft......(ouders!).

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:35

daantje99 schreef:

Weet jij wel wat passanten zijn? Die hebben niets met je benen te maken hoor.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:48

Storm76 schreef:
Fitzroy schreef:

Wij hebben waarschijnlijk dezelfde cursussen gehad, ik heb ook een 7 te horen gekregen op de cursus zelf, daarna heb ik 1 keer tijdens de bijscholing een 8 gehoord.
Ikzelf geef standaard een 7, ben ik erg onder de indruk, geef ik een 8. Als er iets mis is, zoals haar wat onder de cap uit piekt, of een vies paard, ga ik naar de 6.

Afgelopen cursus bij Hanneke Gerritsen ook geleerd een 8 te geven voor verzorging. Als je dan lager gaat zitten met dat cijfer, hoort er ook commentaar bij waarom. Een kennis van mij kreeg gisteren een 6, maar dan staat er niet bij waarom.. Dat is jammer. Zelf ga ik altijd uit van een 8, als ze dan nog op 178/179 uitkomen, heb ik daar geen probleem mee.

OT: Wel gaat mijn voorkeur uit voor wit/creme dekje, maar ik zal het dus niet de verzorging benadelen als het een andere kleur is.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:02

Lielle schreef:
daantje99 schreef:

ik weet niet wat jij onder passanten verstaat, ik versta er de ringetjes onder waar je de uiteinden van bakstuk, keelriem e.d. doorheen haalt. En het ziet er idd niet uit, als je die gewoon los laat flapperen.

/add
bedoel jij van die beugelriemhoesjes?

Ja ik bedoel die BeugelPassanten. Die passanten zijn namelijk alleen handig als je lange benen hebt.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:48

Dan houd je het verkeerde idee van passantjes aan Daantje... het gaat idd om de leren ringetjes waar Lielle het over heeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:59

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:12

Discussies over de kleur van het dekje zijn totaal onnodig aangezien er in de regelementen niets beschreven staat over de kleur waarmee gereden moet worden, alleen iets over logo's ed. Lijkt me dat iedere jury daar wel van op de hoogte is Haha!
Kijk, smaken verschillen maar je puur vanwege een kleur dreigen niet te laten starten lijkt me niet mogen.

Ik rijd zelf geen wedstrijden, lees alleen voor en help mee, maar volgens mij krijg je vanaf een bepaald niveau toch ook geen punten meer voor verzorging?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:25

Vanaf de M krijg je daar idd geen punten meer voor Borg.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:29

Oh ja, zij rijdt M2, dus vandaar.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:56

Het klopt die leren ringetjes waar je nog net even het riempje doorheen kunt steken zijn Passanten. Maar ook de hoesjes om je beugelriemen zijn passanten (voor als je je beugelriemen onderaan bevestigd hebt).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:33

Fitzroy schreef:
jury schreef:
Officieel moet je een 8 voor verzorging krijgen. .

Waar staat dat in het reglement ?? Heb ik echt nog nooit van gehoord, zelfs niet op diverse bijscholingen.
Is maar net welke cursusleider je hebt gehad Knipoog

Nergens. Ik geef meestal een 8, maar bij vieze sokken etc ga ik ook naar beneden.

Ik zie het liefst een wit dekje, maar op een schimmel of bonte vind ik blauw of zwart (afhankelijk van je jasje) een prima alternatief.
Als mijn schimmel witter wordt ga ik ook op zoek naar een mooi blauw dekje.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:56

Nou dan mag ik vertellen dat ik afgelopen keer een jury had die het wel degelijk een probleem vond dat ik geen wit zadeldekje had voor mijn bonte merrie ( grotendeels wit ).
Want het stond in grote letters op de coupon !! was wel grappig, naast het cijfer voor verzorging ( was een 7 dus ik denk niet dat het echt iets in het nadeel heeft gewerkt ) stond een pijl en in dikke letters geen wit dekje !!
Ik rijd niet met een wit dekje omdat mijn paard wat zilver van kleur is en dan staat het alsof zij smerig is ook al is zij net gewassen. Heb een tijdje met een offwhite anky gereden maar moet eerlijk zeggen dat ik het een pruts dekje vond. Dus heb nu Eurostar en dat bevalt me super. Was trouwens de eerste keer dat ik er commentaar over heb gehad van een jury. Maar mevrouw de jury was al niet in der hum heb begrepen dat ze boodschappen moest doen en daarom iedereen sneller moest ( dus moesten inlopen Koe waardoor ik dus een eindje voor mijn tijd moest starten... ) zag ik ook in mijn punten terug Clown ben het wel eens met het commentaar op de onderdelen maar wel grappig dat ik voor een goed en een minder goed ( behoorlijk verzet ) onderdeel zelfde punten krijg Haha! .
Volgende keer beter zeg ik dan maar dressuur is een jury sport dus neem het met humor.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:05

Ik start altijd met een zwart dekje: [ITP] TopsportStinker Esperanza's Malissa @ wedstrijd M1

Heb er slechts een enkele keer commentaar op gehad. Start ook met een off-white rijbroek, plastron en handschoenen. Puur omdat je dit paard nooit zo wit krijgt als je rijbroek of een dekje, vachtkleur is nu eenmaal niet spierwit.

Persoonlijk vind ik dan een zwart (of blauw bij een bruin-bont/bruinige schimmel) dekje mooier staan...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:05

Als mijn schimmeltje start doet ze dat ook met een donker dekje (meestal donkerblauw met m'n stalnaam, als deze versleten is komt er een zwarte). Mijn vos-roan als die in haar 'witte-bui' is (lees: wit met vos benen en hoofd) gaat daar ook een donker dekje op.

Anders altijd wit.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:53

Bij mijn wedstrijde krijg je altijd pluspunte met een wit dekje en alles erop en eraan Haha!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:20

ik vind die 7ens voor verzorging erg krenterig voor het werk dat je er mee hebt,..
nu weet ik dat dat erg verschilt wat iedereen er aan doet.
Maar ik was hem ALTIJD voor iedere wedstrijd, vlecht altijd, zelfs bij (L)springen en een ander borstelt alleen en vlecht niet eens bijvoorbeeld,.. verder poets en was ik alles heel goed,..
Dan vind ik een 8 wel fijn. Je bent er druk mee, en is ook leuk maar juist daarom ook fijn als het gewaardeerd wordt,..

Ook al zou ik M rijden zou en ik er geen cijfer voor krijg, zou ik hem nog netjes voor elkaar willen hebben. Op stal vinden ze iedere wedstrijd wassen overdreven,.. maar ik vind dat je ook bij een zwarte heel veel ziet,stof, roos (iets dat er op lijkt) hahaha etc

Maar dat is persoonlijk, een ander vind borstelen genoeg,..

Heb 1x een 9 gehad,.. Lachen ze kwam ervoor uit de auto. erg leuk,..

En van iemand een 6 terwijl ie er hetzelfde uitzag maar er stond:

als je met koper rijdt moet het glimmen!!!!! (beugels)
Nou ik had graag de tip erbij gehad hoe ik die beugels kan laten glimmen want ik heb al van alles geprobeerd en het lukt echt niet,..

Dus tips van harte welkom hahaha

Uhm,.. heb nu het probleem opgelost: zwarte beugels (rest koper),.. maar wil het wel graag weten hahaha

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:02

Als het echt koper is, moet je gewoon koperpoets kopen. Als het nep koper is zou ik het niet weten. Misschien een paar beugels voor alleen maar wedstrijden gebruiken en dan een ander paar voor de trainingen? Dat scheelt in ieder geval al iets in het vuil worden.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:04

wit op onze schimmel was spugenst lelijk, dus deden we er altijd een mooi donkerblauw dekje op met een witte bies.
Super sjiek, leek ze ook witter door.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:25

Wat betreft kleur dekje; Gewoon Wit! En dan ook "schoon"wit!
Zoals het hoort!
Klopt dat het op schimmels niet echt mooi staat. Dan zou ik een donkerblauwdekje of zwart ook wel prefereren. Lachen

Wat betreft passanten; Passanten zijn die staafringetjes aan de teugel! Knipoog Zodat,bij gebruik van een martingaal,de martingaalringetjes niet door kunnen schieten over de gespen van de teugel! Knipoog