Uitspraken tuchtcollege Paard&sport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Uitspraken tuchtcollege Paard&sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:00

nee hoor Haha! Haha! Haha! is gewoon algemeen Haha!

Teruglezend kan ik me voorstellen dat je je aangesproken voelt, maar het is gewoon algemeen Lachen

als je paard aan de medicijnen zit (welke dan ook en voor wat voor een kwaal dan ook) dan heb je even niks in de ring te zoeken Lachen Lachen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 17:29

groot gelijk vind ik het,

overgens staat er op een wormspuit die ik van de da kreeg ook een wachtermijn op voor slacht, mag je dan ook niet starten Haha!

zag dat iemand zij dat als er een wachttermijn op de bijsluiter stond je niet mag starten.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:18

@ dobbel: wachttermijn voor de slacht heeft niets met doping te maken. Er bestaat een wachttermijn voor de slacht omdat het een tijdje kan duren eer bepaalde middelen volledig of voldoende uit het lichaam geklaard zijn om het vlees van dieren die die middelen gehad hebben geschikt "te maken" voor consumptie. Het is namelijk niet de bedoeling dat iemand die een biefstukje eet ook behandeld wordt voor de kwaal waarvoor het dier behandeld is.
Voor een aantal middelen geldt dat ze ook op de dopinglijst staan maar voor een wormenspuit is dit echt niet het geval.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:35

Fitzroy schreef:
pres schreef:
Nou zullen ze op een regulier concour om de hoek niet zo snel zulke controles doen.
Bij de lagere klasses al helemaal niet snel.
Het enige wat er bij mij wel eens gecontroleerd word zijn de papieren en de chip.

Daar vergis jij je dus in. Vandaag bij een regulier concours om de hoek dopingcontrole Clown

Lezen jullie wel eens de omschrijvingen/bijsluiters van medicijnen? Zodra er wachttermijn voor de slacht bij staat, kun je er al zeker van zijn dat je dan ook geen wedstrijden mag rijden.
En dit staat bv. bij Ventipulmin.

weet ik wel, mijn andwoord was hierom de quote dik gedrukt,

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:18

Die dikke straffen heeft de KNHS alleen maar ingevoerd om goede sier mee te maken richting de tweede kamer en het algemene publiek.

Inhoudelijk is het inderdaad wel heel erg triest om dit op L niveau zo uit te voeren. Dat is toch gewoon recreatiesport....... Verward
Dan ken ik nog wel heel wat andere redenen om dergelijke boetes op te leggen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:56

Hmmm, maar ik moet zeggen dat ik de ballen snap van die FEI-lijst. Als ik dus bijvoorbeeld een andere shampoo voor mijn paard koop moet ik eerst de ingredientenlijst langs de FEI-lijst leggen.... Handig als je zo Blond bent als ik...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:44

Ik vind het wel goed dat er ook op basissport niveau doping controles worden gehouden.
Je wil niet weten hoeveel mensen hun paard onder pijnstilling hebben lopen. En ja, dan loopt hij weer goed, dus waarom zouden we niet op wedstrijd gaan?

Terecht dat zulke mensen beboet worden.

In de spuit tegen mok zat ook een pijnstiller en dus ook gewoon terecht mi dat er hiervoor gestraft wordt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:46

ik heb een dopingcontrole gehad op het NK vorig jaar, en ik vind het een prima uitgangspunt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:01

Lielle schreef:
ik heb een dopingcontrole gehad op het NK vorig jaar, en ik vind het een prima uitgangspunt.

Totdat je opeens geconfronteerd wordt met een positieve uitslag en je geen benul hebt waar het weg kan komen.......
Ik vind dat er op lager niveau (B-Z) daarnaast ook nog wel even onderzocht mag worden of het "ter kwader trouw" was, of alleen als bijverschijnsel van iets banketstaaf.....

Ik ga er vanuit dat mijn paarden altijd 100% clean zijn, maar ik let er eerlijk gezegd totaal niet op of mokzalfje X stoffen bevat die op de lijst staan..... En van het voer ga ik er maar vanuit dat het schoon is. Maar je weet maar nooit.
En ik let er ook niet op hoeveel dagen een bijvoorbeeld sedering van een dierenarts doorwerkt. Eerlijk gezegd heb ik daar geen flauw benul van. Eén dag, twee dagen, een week, een maand, een jaar of nog veel langer? En als ik dat al niet heb, geldt dat voor 98% van de ruiters........
En zo'n sedering komt nog wel eens voor bij mij op stal. Al was het al voor de broodnodige veiligheid van tandartsen, hoefsmeden en ander volk. Anders lopen die gelijk weer te zeuren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:04

CGJ12 schreef:
Lielle schreef:

Totdat je opeens geconfronteerd wordt met een positieve uitslag en je geen benul hebt waar het weg kan komen.......
Ik vind dat er op lager niveau (B-Z) daarnaast ook nog wel even onderzocht mag worden of het "ter kwader trouw" was, of alleen als bijverschijnsel van iets banketstaaf.....

nee, ook dan vind ik het een prima uitgangspunt. Niet voor mij denken graag Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:23

Ik ben er eerder voorstander van dat de deelnemers zelf maar eens een plasje moeten inleveren. Volgens mij zit de helft zwaar onder de rustgevende medicamenten... Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:24

dat denk ik wel eens bij de veterinaire controle na de cross. Paard loopt en ademt beter dan de ruiter Haha!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:30

Ik vind het toch wel apart dat men wedstrijden start met Ventipulmin. Je mag niet eens gewoon doortrainen als je paard op de Ventipulmin staat. waarom niet? Ventipulmin vergroot de longblaasjes, wanneer je dan je paard flink laat werken kunnen deze kapot gaan.

Ik ben het eens met dat het niet mag maar zou eerder flinke straffen op absolute pijnstilling willen zien dan op een spuit tegen mok. Veel mensen weten niet dat dit niet mag en dan is een berisping wel voldoende lijkt mij.
En wat rustgeving voor ruiters betreft: ze haden mij echt niet moeten controleren tijdens mijn eerste Z-proef Haha! Bloos . Een junk was er niks bij!!!! Ik heb alleen maar hemels gelachten die dag Clown

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:45

Beaux schreef:
En wat rustgeving voor ruiters betreft: ze haden mij echt niet moeten controleren tijdens mijn eerste Z-proef Haha! Bloos . Een junk was er niks bij!!!! Ik heb alleen maar hemels gelachten die dag Clown

Kijk......... dat is dan blijkbaar iets om trots op te zijn........... (een Duyvendakje noem ik dat Knipoog), maar het is natuurlijk minstens zo fout! Zelfs nog doelbewust -en dus ter kader trouw- ook.......... Nagelbijten / Gniffelen

Kan iemand hier met terugwerkende kracht even tegen op treden?
Ik heb nog nooit iets gelezen over een verjaringstermijn bij dit zeer ernstige vergrijp.....
Zware competitievervalsing.
Levenslange tevoetstelling lijkt me het minste..... Haha! Haha! Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:17

CGJ12 schreef:
Die dikke straffen heeft de KNHS alleen maar ingevoerd om goede sier mee te maken richting de tweede kamer en het algemene publiek.

Inhoudelijk is het inderdaad wel heel erg triest om dit op L niveau zo uit te voeren. Dat is toch gewoon recreatiesport....... Verward
Dan ken ik nog wel heel wat andere redenen om dergelijke boetes op te leggen.

Ik kan me niet eigenlijk voorstellen dat de persoon in kwestie niet wist dat je met Ventipulmin niet mag starten.
Dat het met een zalfje per ongeluk fout gaat, dat kan ik me wel voorstellen, dat zou mij ook kunnen gebeuren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:02

Wat CGJ al zegt, met het winterseizoen voor de boeg, mag je je wel eens verdiepen hoe lang Sedalin doorwerkt voordat je gaat scheren.
Of krijgen we allemaal doorweekte teddyberen in de ring? Lijkt me ook niet zo paardvriendelijk Nagelbijten / Gniffelen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:03

@CJG12: ik ben al te voet gesteld. Helaas is mijn merrie dusdanig geblesseerd dat ik er geen wedstrijden meer mee mag rijden. Toch nog gestraft dus....

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:53

sedalin heb ik niet nodig om te scheren, gelukkig.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:15

Idd erg raar dat mensen gaan starten met Ventipulmin dat spul is echt tuig daarom werkt het vaak ook zo goed.
Mijn paard krijgt het zo af an toe heeft bronchitus dus ik weet wel wat voor impact het heeft op je paard.
Zolang ik het geef rijd ik zoiezo helemaal al niet en hard werken is erg slecht.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:20

Fitzroy schreef:
Wat CGJ al zegt, met het winterseizoen voor de boeg, mag je je wel eens verdiepen hoe lang Sedalin doorwerkt voordat je gaat scheren.
Of krijgen we allemaal doorweekte teddyberen in de ring? Lijkt me ook niet zo paardvriendelijk Nagelbijten / Gniffelen

Volgens mij 2 of 3 weken, dat vertelde de DA mij. Ik heb daarom mijn niet zo makkelijke paard zonder geschoren. Hoofd en benen er in laten zitten, maar ze had gewoon een te dikke vacht voor de cross.

Ik dacht dat je pas een maand na de laatste dosering Ventipulmin weer mocht starten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:23

als je een paard laat verhongeren of op een andere manier verwaarloosd is de boete minder hoog...

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:28

CGJ12 schreef:
Ik ben er eerder voorstander van dat de deelnemers zelf maar eens een plasje moeten inleveren. Volgens mij zit de helft zwaar onder de rustgevende medicamenten... Haha!

Wordt ook regelmatig gedaan... ahum... Dan moet je in een potje plassen! Beetje genant, want ze moeten zien dat JIJ in dat potje plast.... Bloos!

GvdT schreef:
Volgens mij 2 of 3 weken, dat vertelde de DA mij. Ik heb daarom mijn niet zo makkelijke paard zonder geschoren. Hoofd en benen er in laten zitten, maar ze had gewoon een te dikke vacht voor de cross.

Ho, pas op, ze kunnen tot maarliefst 6 weken positief zijn van zedalin (en ook van de tranquilgel dit tegenwoordig wordt gebruikt)!!

Vraag altijd aan je dierenarts of hij wil nakijken hoe lang je paard positief is van een bepaald medicijn. Dierenartsen krijgen regelmatig een update hierover.

Denk ook goed na bij het voeren van supplementen! Sommige supplementen bevatten ingrediënten die op de doping-lijst staan. Zelfs soms heel onschuldig lijkende 'ondersteunende middeltjes'.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:46

Oh, ik gebruik nooit sedalin of tranquigel. Mijn paard wordt platgespoten door de DA en hij had het over 2 á 3 weken.
Dit jaar alles vanaf de schoft naar der hoofd toe maar weer met de opscheermachine doen Clown

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:58

Mijn paard heeft vorig jaar ook op ventipulmin gestaan omdat hij verkouden was, toen zei de DA dat ik enkel licht werk mocht doen en zeker niet te lang, van zodra ik merkte dat hij last kreeg moest ik stoppen..
Ik ben toen ook niet op wedstrijd geweest..
Nu moet ik een heel jaar door pronutrin bijgeven en op die doos staat dat het geen doping is, al een geluk of mijn wedstrijdcarrière zat erop Clown
Omdat hij snel stress krijgt moet hij voor de wedstrijd een kalmeringsmiddel krijgen, het is te zeggen, het is tegen stress, hij wordt er niet slomer van ofzo maar is minder snel onder de indruk(en dan nog Nagelbijten / Gniffelen)
Ik denk als ze mij daarop testen dat ik ook wel een boete zal krijgen, maar het is nu eenmaal voor mijn paard zijn eigen goed Lachen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:08

Komt er eigenlijk op neer, dat zo ongeveer alles doping is...
Dus altijd navragen aan je dierenarts, of je wel of niet mag starten...

Stom voorbeeld..
Je paard heeft op donderdag koliek..
Je laat je dierenarts komen..
Die geeft je paard 2 spuiten..
(Weet jij veel wat.. hij zegt..
de ene om zijn darmen te verslappen en de ander tegen de pijn...)
Op vrijdag is je paard weer helemaal oke,
en gaat heerlijk uit zijn dak...
Dus ga je op zaterdag, toch naar de door jou geplande wedstrijd!!
En oeps... doping controle.... Vork

(hypothetisch verhaal.... maar toch, ik denk dat het velen zou kunnen overkomen)
Net zoals de sedalin met scheren.. of beslaan/bekappen...