maandag is het zover...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: maandag is het zover...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:35

Oefs..... is wel heel last minute allemaal.
Wanneer je zo weinig ervaring hebt, en direct 90km gaat rijden is de kans groot dat je je onzeker gedraagt op de weg.
Ik zou je tripje uitstellen of een ervaren chauffeur regelen.

Onverstandig wanneer je het er zo op aan laat komen.
Flink oefenen en informeren of je op deze basis uberhaupt met trailer mag rijden....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:37

Ik hoop dat je weet wat je doet. Eerder al met een aanhanger gereden? Caravan bijvoorbeeld?

Kijk, mijn ouders hadden er ook geen ervaring mee, maar hadden duizenden kilometers gereden met een caravan. En nou is een paardentrailer daar niet mee te vergelijken, maar er was in ieder geval wel ervaring met een aanhanger rijden.

Als je nog nooit met iets achter de auto hebt gereden is het echt gekkenwerk inderdaad..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:38

anoukring schreef:
-moet er zaagsel liggen onder het paard? Als je een rubber vloer hebt, kun je er ook gewoon niets op leggen. Het is maar wat je liever hebt. Als je er iets in legt zou ik voor zaagsel gaan.
-moet er eten en drinken aanwezig zijn? Drinken nee, daarmee maak je er een groot waterballet van. Eten ja, een hooinet. Niet te laag ophangen, anders kan het paard er met zn benen in komen.
-hoe maak je een paard vast? Met een "gewone" paardenknoop, tenzij je speciale bevestigingspunten hebt.
-zijn er meer dingen die ik MOET weten?

Heel eerlijk gezegd, als je dit soort vragen stelt, niet weet hoe je een paard vast moet zetten ed, vind ik het gekkenwerk en levensgevaarlijk om zo op pad te gaan...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:34

anoukring schreef:
KiWiKo schreef:
het enige advies wat ik kan geven is vanavond al 200 km gaan rijden leeg met die wagen, morgen 500 km gaan rijden leeg met die wagen en dan zondag nog eens 300 en bijzondere verrichtingen gaan rijden met die wagen......... en dan hopen dat TS weet hoe lang ze is, dat de combinatie niet zo door de bocht gaat als een personenauto, en dus de bocht heel ruim moet nemen om geen paaltjes te pakken...... dat ze tegen moet sturen met inparkeren, op haar spiegels moet gaan rijden, en dat invoegen een heel stuk meer ruimte inneemt dan met een personenauto......... dat zijn alleen nog maar de technische dingen met een aanhanger........ met levend vee achterop zijn er nog honderd andere dingen zoals remweg, optreksnelheid, bochtenwerk ed aan de orde........

tis niet zomaar iets wat je even doet!

ben je wel helemaal lekker?

dat is 1000 km. voor het proef rijden
en voor 60km. betaal ik alweer 15 euro gaat dan wel een hele dure proefrit weekend worden

In welke omgeving ga je rijden, dan weet ik waar ik weg moet blijven.........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:50

anoukring schreef:
KiWiKo schreef:
het enige advies wat ik kan geven is vanavond al 200 km gaan rijden leeg met die wagen, morgen 500 km gaan rijden leeg met die wagen en dan zondag nog eens 300 en bijzondere verrichtingen gaan rijden met die wagen......... en dan hopen dat TS weet hoe lang ze is, dat de combinatie niet zo door de bocht gaat als een personenauto, en dus de bocht heel ruim moet nemen om geen paaltjes te pakken...... dat ze tegen moet sturen met inparkeren, op haar spiegels moet gaan rijden, en dat invoegen een heel stuk meer ruimte inneemt dan met een personenauto......... dat zijn alleen nog maar de technische dingen met een aanhanger........ met levend vee achterop zijn er nog honderd andere dingen zoals remweg, optreksnelheid, bochtenwerk ed aan de orde........

en voor 60km. betaal ik alweer 15 euro gaat dan wel een hele dure proefrit weekend worden

euh........... ja ben best wel lekker eigenlijk Clown
meis, ik reed gemiddeld 20.000 KM per jaar met paarden achter de wagen......... weet wel iets waar het over gaat, en het is geen kattepis........

Maar je moet het vooral doen hoor maakt mij niet uit, tis niet mijn peerd, niet mijn trailer en met een beetje mazzel kom ik je ook niet tegen onderweg Ach gut

daarnaast is een ongeluk veroorzaken met je paard achterop de wagen een heul stuk duurder Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 05-09-08 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:54

Ik vind dat jullie wel wat overdrijven! Het is niet iets onmogelijks. Van te voren even een stuk rijden en dan inclusief snelweg en wat bijzondere verichtingen is echt wel genoeg, mits je je er goed bijvoelt en zeker rijdt.

Succes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:57

AnnemiekvM schreef:
Ik vind dat jullie wel wat overdrijven! Het is niet iets onmogelijks. Van te voren even een stuk rijden en dan inclusief snelweg en wat bijzondere verichtingen is echt wel genoeg, mits je je er goed bijvoelt en zeker rijdt.

Succes.

volgens mij werd ik net voor niet lekker verklaard toen ik hetzelfde zei Haha! Haha!

Ik vind het bijzonder dat iemand denkt wel even met een trailer te kunnen gaan rijden met paard en al........ zonder ook maar op enig manier zich daarop voor te bereiden

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:00

KiWiKo schreef:

ja idd en dan ook nog even stukje vol gaan oefenen want een bewegend wezen achterin de trailer hmm kan best wel eens raar aanvoelen onderweg.

Nee ik zou mijn paard niet laten vervoeren door iemand die nog geen trailer (met paard) gereden heeft no way

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:01

anoukring schreef:
KiWiKo schreef:

stel je auto rijdt 1 op 10 met trailer en is diesel. 1000 km betekend dan 100 liter zal ongeveer 250€ betekenen.
Daar heb ik mijn E niet mee kunnen financieren Bloos

Het lijkt mij het meest verstandige een ervaren persoon te vragen te rijden. Dan kan jij kijken hoe je moet rijden en houd het paard er geen nare ervaringen aan over. Het oefenen kan je ook doen met korte ritjes in een vertrouwde omgeving.
Onderschat ook niet de inspanning die je moet leveren, helemaal als het allemaal nieuw is! Mocht er iets mis gaan, heeft en dier ( en jij waarschijnlijk ook) daar nog tijden last van....
Het meest vervelende is als je ook direct in een vreemde omgeving moet zijn met zo'n combinatie. Laat staan een stad... Nagelbijten / Gniffelen

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:02

Als de bodem glad is zou ik er stro of nog beter zaagsel inleggen.
Paard goed vastzetten aan beide kanten en met een paniekhaken vastzetten.
Hou ik het verkeer rekening met je medeweggebruikers want de meesten houden geen rekening met trailers waar paarden instaan.
Heeeeeeeeeel rustig een bocht nemen. Afstand houden van je voorganger, want noodstoppen maken zijn niet goed voor paarden die in de trailer staan. Denk aan een langere remweg als je moet trekken. Niet te hard rijden, de snelheid is 80 km op de autobaan probeer je hieraan te houden. Niet schokkend optrekken. Je auto met trailer is niet zo snel als je wilt optrekken dus kijk goed uit voordat je optrekt.
Ik heb al heel wat km met trailer gereden en al van alles gezien.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:02

AnnemiekvM schreef:

Succes.

OVERDRIJVEN!!!

ooit een trailer op zijn kant zien liggen.

met paard erin.

sorry hoor het gaat hier om vervoeren van een levend wezen.

neem eerst lessen en haal je E en daarna nog wat kleine stukjes oefenen.

Weet nog goed mijn 1e keer (en dan ben ik rij-instructrice) pff viel best nog wel tegen hoor dat gewiebel achterin.

Nee ik vind het dus niet overdreven nou ja overdreven stom om te gaan rijden

gr

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:04

KiWiKo schreef:
misschien handig om eerst je E te halen??????????? of zeg ik nou iets heel raars?

Wel verstandig, maar met een B mag je onder bepaalde voorwaarden ook met een trailer rijden. Lachen

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:05

patsur schreef:
KiWiKo schreef:
misschien handig om eerst je E te halen??????????? of zeg ik nou iets heel raars?

Wel verstandig, maar met een B mag je onder bepaalde voorwaarden ook met een trailer rijden. Lachen

oke

maar gelijk gaan rijden naar weet ik veel waar als je nog nooit gereden hebt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:07

patsur schreef:
KiWiKo schreef:

maar of het dan ook verantwoord is dat is een tweede. Lachen

Mijn bus met mijn trailer mag gewoon B....... mijn pa is 70 en mag ook met zijn B rijden..........

maar of het verstandig is............ dat een tweede

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:13

verania schreef:
patsur schreef:

oke

maar gelijk gaan rijden naar weet ik veel waar als je nog nooit gereden hebt?

Zou ik zelf no way doen, zeker niet kort van tevoren voorbereiden. Maargoed, wie ben ik Knipoog

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:55

Tallie_Ho schreef:
Ik hoop dat je weet wat je doet. Eerder al met een aanhanger gereden? Caravan bijvoorbeeld?

Kijk, mijn ouders hadden er ook geen ervaring mee, maar hadden duizenden kilometers gereden met een caravan. En nou is een paardentrailer daar niet mee te vergelijken, maar er was in ieder geval wel ervaring met een aanhanger rijden.

Als je nog nooit met iets achter de auto hebt gereden is het echt gekkenwerk inderdaad..

precies met een caravan heb je in ieder geval een idee hoe het werkt met iets achter de auto, want dat is echt heel anders rijden. Ik kan zelf wel met een caravan rijden, maar met een trailer durf ik dat echt niet aan. Leeg opzich wel, maar niet met een paard erin!! Ik laat dan lekker mijn vriend rijden, en die heeft alle rijbewijzen die je maar halen kan, en werkt als vrachtwagenchauffeur, dus ervaring genoeg. En dat is ook echt nodig..

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:00

Waarom kan ik ts toch niet zo heel serieus nemen? Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:02

jarrah schreef:
Waarom kan ik ts toch niet zo heel serieus nemen? Clown

misschien omdat het te gek voor woorden is???????????? Clown

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:08

misschien is TS nu wel druk aan het oefenen? moet tenslotte nog heel wat km maken voor maandag Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:43

Tallie_Ho schreef:

TS heeft al wel geoefend. Verder zijn er heel goed combi's mogelijk waar je geen E voor nodig hebt, en zijn er bokkers die hun E nog cadeau hebben gekregen. tot 25 jaar geleden was dat nl. zo.

Ik had ook nog nooit met trailer gereden en heb het ook gewoon maar gedaan na een paar keer een paar stukjes leeg oefenen. Je moet toch wat...ging vlekkeloos. Mijn paard stapt nog steeds braaf de trailer op en af.
Van veel km's maken krijg je niet automatisch meer ervaring, als je al die km aflegt over de snelweg, overigens.
Ik vind overigens belangrijker dat je úberhaupt veel rij-ervaring (ook zonder trailer) hebt, zodat je goed kan anticiperen. Eén van de belangrijkste zaken bij het trailerrijden, zodat je wilde manoevres en noodstoppen kunt voorkomen.
Wat dat betreft, laat ik een trailer met mijn paard liever trekken door iemand met 25 jaar rij-ervaring die weinig met aanhangers heeft gereden, dan iemand die net zijn B en meteen zijn E heeft gehaald.

Overigens is het logisch, dat je als nieuwe trailerrijder niet alles meteen weet. Ik heb ook nog wel vragen; m.n. over het vastzetten. Er zijn blijkbaar toch verschillen in hoe mensen het doen en een paard vastzetten leer je niet op autorijles.
Als je een trailerlijn gebruikt, doe je die dan boven of onder de voorstang door, bijvoorbeeld? Zet je je paard vast aan het oog middenvoor of het oog dat wat meer opzij zit? 1 of 2 lijnen?
ik vind dat hele logische vragen en dat zijn typisch dingen die je gewoon even moet weten. Natuurlijk weet TS wel wat een paardenknoop is, maar ik neem aan dat ze dat niet bedoelde!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:28

Ik vind nog steeds dat jullie overdrijven... Er is altijd een eerste keer dat je MET paard moet gaan rijden. Ik zou het zelf helemaal niet durven want ik zou heel nerveus worden, maar als je goed kan autorijden en van te voren en flink stuk oefent komt het echt wel goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:33

dan onderschat jij het rijden met een aanhanger......... Lachen

en dan ZEKER met levende have erin........... je hebt namelijk als bestuurder behoorlijk invloed op het reisgedrag van het paard........

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:35

AnnemiekvM schreef:
Ik vind nog steeds dat jullie overdrijven... Er is altijd een eerste keer dat je MET paard moet gaan rijden. Ik zou het zelf helemaal niet durven want ik zou heel nerveus worden, maar als je goed kan autorijden en van te voren en flink stuk oefent komt het echt wel goed.

Dat is zo wat je zegt, er is altijd een eerste keer dat je met paard moet rijden. maar het is echt onverstandig om de eerste of 2e keer dat je met een aanhanger rijdt, er ook gelijk een paard in hebt. Puur omdat je vaak niet weet hoe je terug moet rijden, hoe je auto regeert met aanhanger en paard als je remt, noem maar op. Oefenen is dan heel belangrijk, en dat doe je gewoon het beste tijdens rijlessen, als er iemand naast je zit die je helpt, uitlegt hoe dingen moeten, en je kan corrigeren..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:38

maar dan nog heb je als ervaren paardenmens meer kijk op paarden en hun reacties als een niet ervaren paardenmens als je voor het eerst met paard op de trailer weggaat.
Volgens mij is TS geen ervaren paardenmens als ik eerder topics bekijk, niks ten nadele van de TS maar ze mist gewoon een stuk ervaring met paarden.
Ik weet ´mijn eerste keer´ nog heel goed, kwam met kramp in mn handen en zweet op mn rug op de plaats van bestemming aan en toen had ik al heel wat geoefend van te voren. Het blijft toch een risico en een levend wezen wat je meeneemt. Tuurlijk leer je pas door ervaring maar dan maar liever eerst ervaring opdoen met een lege trailer dan gelijk de 1e keer op pad met een volle.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:40

De een is handiger met auto's dan een ander. Ik neem aan dat de TSer goed kan rijden en ook wel ervaring heeft met bijvoorbeeld een caravan of ander soort aanhanger. Dat maakt de overstap een stuk kleiner.
Ik heb zelf nog nooit met aanhanger gereden en heb zeker de behoefte niet. En mocht ik het ooit willen zou ik les nemen. Maar ik mis gewoon een stuk ervaring.
Mijn vader rijdt erg goed met de trailer terwijl hij zijn E bij zijn B had zitten. Maar mijn vader reed vroeger heel vaak met de caravan en pas later is hij met een trailer gaan rijden.

Maar ik neem aan (en hoop ook) dat de TSer verstandig te werk gaat maandag en goed voorbereidt is.