Plassen water!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Plassen water!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:16

Mijn -verder heel stoere- merrie wilde ook niet door water, met name niet in het bos als het dus zwart is en je geen bodem ziet.
Ben daarom begonnen met samen aan de hand door plassen op het erf te lopen (met stenen eronder) zodat je de bodem enigzins kon zien. Dat ging steeds beter.
Toen ook buiten oefenen. Goed laten kijken en ruiken aan het water, desnoods even proeven en zelf rustig blijven wachten. Niet gaan zitten drijven maar wachten tot je paard aangeeft in beweging te komne. Vaak gaan ze ook eerst met een been slaan op het water, ook dat gewoon toekaten. Uiteindelijk kun je heel voorzichtig proberen een stapje te laten doen, goed belonen.
Je paard altijd met zijn hoofd in de richting van het water houden, dus niet omdraaien of een rondje maken. Houdt hem in de richting van de plas. Het kost erg veel tijd in het begin, je geduld wordt op de proef gesteld, maar je paard eenmaal heeft geleerd en zelf merkt dat water niet eng is, is het probleem ook over.
Dan moet je wel regelmatig een plasje opzoeken om te blijven oefenen, maar mijn merrie doet het nu ook gewoon prima!
Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:04

TS: het is idd niet goed om halfweg te 'stoppen' met iets, maar het heeft net zo weinig zin om door te gaan als je jezelf niet kunt beheersen. Dus wanneer je je druk maakt: paard de wei opzetten en weten dat door je eigen driftigheid, je het jezelf weer wat moeilijker gemaakt hebt Knipoog Bij mij helpt dit erg goed om rustig te leren blijven!

PalmLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:05

zul willen liever over het droge dus daarom doen ze dat niet mijn pony wil het ook niet

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:17

Dankjewel voor jullie reacties, tips en adviezen,...

Poes: Dat ga ik zeker doen maar ik denk wel dat het behoorlijk lastig gaat worden in het begin,.. Ik snap wel dat het vervelend is (voor een pony/paard) om door het water te lopen omdat ze de bodem niet (goed) kunnen zien..
Maar na een tijdje denk ik echt van: ''Hup, stel je niet aan, ga door dat water,..'' en ja dan kan ik mij echt boos maken terwijl ik weet dat het toch niet helpt (ze weigert dan juist meer..)

Het ''probleem'' bij mij is dat ik denk dat als ik stop met proberen dat ik de pony haar zin geef!
Maar is dat eigenlijk zo?? Of denk ik dat maar??

Manon073

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:23

Haha mijn haf gaat ook voor geen miljoen door het water, zelfs nog geen klein regenplasje oid Nagelbijten / Gniffelen
Naja jammer dan, ze houden ervan of niet he Haha!

marybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:51

ik rij op de manege en dat hebben daar best veel pony's, dus zo raar is het niet;)

Suus_Boytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:18

Sommige ponys hebben dat nou eenmaal, je moet er gewoon langs, meestal kun je het ze niet aanleren, zo denken ze gewoon.
Je kunt ze ook vaker wassen met ene tuinslang, dan komen er plassen om hun heen en leren ze dat het niet eng is, moet je wel alleen doen als het hoiger dan 28 graden is, en ze droogstappen Knipoog
En als je het ze percee wilt leren kun je er gewoon vaak langs rijden, dat helpt wel denk ik.
Of als je gewoon gaat longeren als het geregent heeft in de buitenbak Knipoog
In de buitenbak rijden dan he, eerst gewoon stappen, dan draven en niet doorheen galoperen dan kanie uitglijden Knipoog

Ciao guys!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:05

horselove154 schreef:
Dankjewel voor jullie reacties, tips en adviezen,...

Poes: Dat ga ik zeker doen maar ik denk wel dat het behoorlijk lastig gaat worden in het begin,.. Ik snap wel dat het vervelend is (voor een pony/paard) om door het water te lopen omdat ze de bodem niet (goed) kunnen zien..
Maar na een tijdje denk ik echt van: ''Hup, stel je niet aan, ga door dat water,..'' en ja dan kan ik mij echt boos maken terwijl ik weet dat het toch niet helpt (ze weigert dan juist meer..)

Het ''probleem'' bij mij is dat ik denk dat als ik stop met proberen dat ik de pony haar zin geef!
Maar is dat eigenlijk zo?? Of denk ik dat maar??

Als je je kwaad maakt is het net zo zinloos als wanneer je stopt.

Paard stelt zich niet aan maar doet net vreselijk verstandig, wie weet is het eindeloos diep en vallen jullie beide te pletter?
En sommige paarden vinden water gewoon niet fijn.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 16:28

Hallo allemaal!

Hartelijk dank voor al jullie tips en reacties!
Daar kan ik echt veel mee..
En ik weet waar ik aan moet werken..

Groetjes Raänne