Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
liljebo schreef:ok snap hem. Dan zou ik toch iets kalmerends overwegen in overleg met da. Anders moet je dwang gebruiken en dat kan voor een trauma zorgen en het veel moeilijker maken om daarna zijn vertrouwen te winnen.
Kreef schreef:ellepel schreef:ja de dierenarts heeft wel spul wat in het voer kan om een pony te verdoven.
je kunt tranquigel proberen en anders heeft de dierenarts zelf wel wat.
wij hebben het ooit gedaan bij een half wilde pony die ook niet te benaderen was en op de trailer moest.
ging toen hartstikke goed! we hadden een bak met muesli,appels en wortels en een flinke schep honing en daar de gel in en dat werkte erg goed, het dier was zo suf dat ze niet meer in paniek raakte maar nog wel de trailer op kon lopen.
Ik denk dat ik het ook zo ga proberen

nathalie2302 schreef:super dat het toch al redelijk goed gaat gezien de situatie! Hoe lang had de shetlander bij de vorige eigenaren zo gestaan?
beste schreef:het beste is om gewoon rustig te blijven. en om het rustig maar snel aan te pakken. ik werk veel met jonge paarden dus ik heb er wel verstand van. bij ons komen de paarden groen binnen dus. maar je kan gewoon het beste vanaf de voorkan heel rustig aan lopen en gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. dan gaat het het snelst.. als dat niet werk kan je het beste in het midden gaan staan van het touw/ ketting en dan de ketting optillen en zo naar haar toelopen ze kan dan toch verder niet weg. maar je moet dan wel de ketting vast blijven houden. en ook verder de training rustig blijven en gewoon jezelf..![]()
groetjes
thura schreef:het klinkt misschien raar maar ik denk dat je haar juist beter los kunt laten (als ze in een afgezette wei staat). ooit gehoord van Join Up? dat lijkt me echt wat voor je paardje. het gaat erom dat het paard gaat zien dat hij met jou beter af is dan zonder.
wilde paarden passen het in de kudde ook op elkaar toe, geen enkel paard zal vrijwillig in z'n eentje over de steppen gaan. bij Join Up draait het erom dat je paard deel uit wil maken van jouw team, jouw kudde als het ware. hij zal jou als de het alfapaard zien en je volgen.
als je geinteresseerd bent moet je even een pm sturen, geef ik meer uitleg.
hopelijk heb je er wat aan.