Je inkomen en onderhouden van je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh20

Re: Je inkomen en onderhouden van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:01

Zorg eerst dat je de dingen die je ook nog enorm graag wilt hebt gedaan. Een eigen paard kost geld maar je maakt het zo duur als je zelf wilt.
Ik maak het goedkoop (ik heb alleen dingen die ik nodig heb, geen dure stalling etc..) maar zodra er iets is met mn paard heb ik daar wel de centen voor liggen (denk aan fysio, dierenarts, tandarts)
Met je salaris moet het denk ik wel lukken maar bedenk goed dat de leuke dingen waar je gelukkig ook minder tijd voor hebt je moet laten (denk aan uitgaan, dure spullen enz..)

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:02

Nou, voor zo weinig geld kan ik hier helaas geen pension vinden hoor..

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:03

Ik denk dat je eerst bij jezelf moet nagaan wat je precies wil. Wat voor paard wil je precies? kun je elke dag naar je paard toe? Wil je elke dag rijden, hoevaak wil je lessen? wil je wedstrijden rijden? Wil je je paard bij een boer of op een pension? Ben je bereid dingen voor je paard te laten of wil je lke weekend stappen en shoppen en 3x per jaar luxe op vakantei? enz. Ik zou op wat maneges, pensions en bij boeren gaan rondkijken en vragen wat de prijzen zijn. En dan een kostenplaatje maken van wat je per maand overhoudt nadat de vast lasten van je loon af zijn en wat de kosten voor een paard zijn.

Ik heb nu ook zelf ook een paard. Als mijn vaste lasten (huur, verzekeringen, telefoon, boodschappen, benzine) eraf zijn dan hou ik per maand nog zo'n €400,-over. Hiervan betaal ik de stalkosten (€250 voor volpension. Ik kan gewoon niet elke dag naar haar toe, vandaar dat ik gekozen heb voor een pension) en de hoefsmid (€50) en eventuele entingen. Omdat ik ook graag wat wil sparen ga ik niet elk weekend flink stappen, ik ben dit jaar niet op vakantie geweest, en ik ga maar iets van 4x per jaar winkelen.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:06

Ik durf niet uit te rekenen wat ik per maand uitgeef aan mijn paardenhobby, maar ben blij dat ik een goede baan heb. Met 1700 E aan inkomen zou ik het in elk geval niet redden, maar het hangt er inderdaad vanaf waar je je prioriteiten stelt. Ik heb mijn paard bij mijn ouders staan, anders zou het helemaal duur worden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:21

Ik zag dat mensen zich afvroegen hoe ik €600 per maand aan mijn paard uitgeef.

Stalling : €330
Extra voer: €10
Les: €30 keer (1x in de week)
Hoefsmid: €100 (1x per 8 weken)

En verder nog de extra's als wortels, appels, chabrakken e.d.

Ga in de zomer 2x per maand op wedstrijd (cross) zal zeggen €50 per maand
Ga in de winter 3x per maand op wedstrijd (springen) ong. €60 per maand

Mijn paard staat trouwens bij een relatief luxe pensionstalling in Midden-Delfland!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:24

dat verklaart een hoop!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:27

Moet zeker haalbaar zijn als je prio's stelt! Van mn vakantiegeld koop ik noodzakelijke spullen voor mn paard en betaal ik grote uitgaven zoals het inkopen van hooi. Ben al 4 jaar niet meer op vakantie geweest, ga niet op stap, koop mn kleding alleen in de uitverkoop van goede kwaliteit, woon nog net thuis (hopelijk weg binnen 3 maanden), koop wekelijks wel zelf alle boodschappen, rij een nieuwe auto op eigen kosten en hou nog genoeg over om van te huren.

Ik vind het hele jaar plezier aan mn paard veel belangrijker dan 3 weken op Tahiti te liggen.

Stalling kost me 100 euro per maand kaal. Dus daar komt nog hooi, vlas, brok en afvoer mest bij. Dan kom ik op €170,- per maand. Mijn auto kost me wel 200 p/m aan aflossing dus die niet hebben of een tweedehands geeft weer ruimte voor stalling.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:37

Hoi Hoi,

Ik zit in een situatie van twee verdieners. Ik ben op dit moment ook aan het berekenen of het mogelijk is een paardje aan t schaffen. Mijn vriend stemt in met een eigen paard als er niets veranderd. Dit houd in; hij wil nog wel eens uit eten kunnen, een weekendje weg en gewoon op vakantie ieder jaar. We zijn nu samen alles op een rij aan het zetten. (we wonen p'sies een jaar in een nieuw huis) we kunnen alle uitgaven over het hele jaar bekijken en bekijken wat onnodig is en wat we miste dit jaar. Ook ben ik in gesprek gegaan met diverse mensen op de pensionstal waar het paard staat wat ik bijrijd. Gewoon eens vragen; "wat betaald jij nou voor de da per jaar, verzekering en de hoefsmid". Ik ben op dit moment bezig een jaarbegroting te maken, wat kost alles nou p'sies.
Ik reken alles ruim, dan zit je iig goed. (voordeel is dat ik calculator ben bij een architectenbureau,dus geschoold om kosten te berekenen en plannen).
Volgende maand weten we zeker of het gaat lukken of dat we nog even moeten wachten met ons paardje.

Niets is vervelender dan dat je nieuwe vriend op stal staat en je moet na een half jaar zeggen nee ik red het toch niet.

Mijn tip: vergeet ook niet al het losse spul mee te nemen in je begroting. (zeetdeken, stalapotheek enz). je vergist je snel hoe die kosten oplopen.

Succes (ook voor meself natuurlijk;))
Laatst bijgewerkt door Danielle_h op 29-08-08 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:37

Hm.. meningen zijn zeer verdeeld merk ik wel; prioriteiten stellen is belangrijk inderdaad. Paarden zijn mijn passie, maar zoals ik al eerder zei is ook bijvoorbeeld reizen een passie (die ik niet op wil geven). Scheelt wel dat ik familie in het buitenland heb wonen wat me dus weinig kost als ik er ben.
Daarnaast ben ik gelukkig geen merken-freak qua kleding en stappen doe ik ook niet veel (meer). Ik geeft geen bakken geld uit aan dat soort zaken in elk geval.

Wonderlijk wel om te lezen hoeverschillend jullie inkomens zijn en het toch allemaal weten te redden; complimenten!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:52

LiSSy schreef:
600 euro aan stalling, lessen en wedstrijden vind ik ook heel erg veel hoor.
zelfs hier in het westen heb je een leuke stal voor 300 euro, ik kan me niet voorstellen dat je 300 euro per maand kwijt bent aan hoefsmid, lessen wedstrijden e.d.

Het KAN wel hoor. Ikzelf ben 40 euro per week kwijt aan lessen, maakt 160 per maand. Komt straks nog springles bij, eens in de 2 weken, is 50 per maand. Als je dan nog veel wedstrijden rijd (misschien een trailer moet huren?) kost dat ook nogal. Misschien is 300 ruim gerekend, maar heel onrealistisch is het niet.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:55

WenK schreef:
LiSSy schreef:
600 euro aan stalling, lessen en wedstrijden vind ik ook heel erg veel hoor.
zelfs hier in het westen heb je een leuke stal voor 300 euro, ik kan me niet voorstellen dat je 300 euro per maand kwijt bent aan hoefsmid, lessen wedstrijden e.d.

Het KAN wel hoor. Ikzelf ben 40 euro per week kwijt aan lessen, maakt 160 per maand. Komt straks nog springles bij, eens in de 2 weken, is 50 per maand. Als je dan nog veel wedstrijden rijd (misschien een trailer moet huren?) kost dat ook nogal. Misschien is 300 ruim gerekend, maar heel onrealistisch is het niet.

Een paar posts geleden heb ik het uitgelegd... Kom op 560 p.m. (gemiddeld). En die trailer staat gewoon voor de deur! Als trailerhuur er ook nog is bij moest komen Bloos

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:01

Ik verdien zo'n 1800-1900 per maand. En ik krijg het voor elkaar om elke maand zo'n 200-300 euro rood te staan Bloos Vaste lasten momenteel:

600,-(huur/gas/water/licht)
140,-(verzekeringen)
40,-(telefoon)
50,-(auto)
250,-(benzine)
200,-(eten)
120,-(roken)
100,-(uitgaan)
100,-(kleding)
160,-(stal)
250,-(overig)

Mijn pony staat nu nog goedkoop bij een boer, wel all-in. Eind september ga ik haar verhuizen naar een stalling dichterbij waar ik nu woon, maar die gaat wel 100 euro per maand meer kosten. Ik ben al bij m'n vriend ingetrokken, maar aangezien ik m'n woning in Almere ook nog heb (woonde samen met zusje, zij heeft nog niet iets voor zichzelf gevonden, ik betaal dus nog steeds huur etc..) Totdat m'n zusje iets voor d'r zelf heeft gevonden wordt het dus even krapjes aan doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:05

saroanda: kom lekker in ons stoptopic, dat bespaart je al 120 euro Knipoog

Wat doe je dan telkens met dat tekort?

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:08

poes schreef:
saroanda: kom lekker in ons stoptopic, dat bespaart je al 120 euro Knipoog

Wat doe je dan telkens met dat tekort?

haha, dat heb ik me idd al vaker bedacht Knipoog

tja, een dekje hier, een concertje daar, weekendje weg etc... de ene maand kost wat meer dan de andere. Dus de ene maand geef ik 300 euro meer uit dan de andere, dat haal ik dan soms de volgende maand (hopelijk) weer in.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:41

Tja, met een beperkt budget is prioriteiten stellen het belangrijkste.

Toen ik mijn paard kocht wist ik dat ik nog niet op mezelf kon gaan wonen de eerstkomende jaren. Of ik zou een vriend moeten zoeken/hebben waar ik zo gratis bij in kon trekken. Maar zo zit ik nou ook weer niet in elkaar.
Verder ga ik wel regelmatig uit maar ik drink en rook niet. Als ik meer uitgeef dan 10 euro op zo'n avond is het al veel. Aan kleding geef ik weinig uit, merken boeien mij totaal niet zolang het maar lekker zit en er een beetje leuk uitziet.
Ik koop wel kwalitatief goede rijbroeken maar daar doe ik dan jaren mee. Daarop goedkope polotjes en vesten enzo.
Ik moet wel zeggen dat ik het niet helemaal alleen had gered, na een hoop pech met mijn eerste paard heeft mijn vader mij geld geleend voor mijn tweede paard (waar ik ook een hoop pech mee heb gehad, zie profiel) hiervoor betaal ik nog steeds 100 euro per maand af.
Verder heb ik natuurlijk de standaard kosten zoals ieder ander (verzekering, auto, benzine, kostgeld etc). Daar is weinig op te bezuinigen.

Mijn paard komt trouwens niets tekort. Daarop bezuinig ik niet. Hij staat voor 200 euro per maand op een pensionstalling (all in), hoefsmid 80 euro per 10 weken, enten, ontwormen etc etc word gewoon gedaan wanneer nodig. Aan les betaal ik 12.50 per week en ik ga ongeveer 1 a 2 x per maand op wedstrijd. Spullen die ik nodig heb (en af en toe wel meer Haha! ) is goed van kwaliteit en gaat jaren mee. Ben er ook zuinig op.

Al met al, houd ik iedere maand eigenlijk bijna niets over. Maar als ik mijn paard zie is hij het echt wel waard en ik zou hem nog voor geen miljoen verkopen.

(ik moet wel zeggen dat ik een heel stuk minder verdien dan de topic starter)

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:46

simpel: keuzes maken... dingen ervoor willen laten staan, geen vakanties e.d. dan lukt het best!

je moet het er alleen voor over hebben.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:47

ik werk maar part-time en mijn vriend full-time,

zijn loon gaat op aan al onze vaste lasten en mijn loon is voor boodschappen, kleding, extra'tjes, mijn paard en pony en sparen maar daar blijft helaas meestal niks voor over,

ik ga zelden/nooit uit , leef redelijk zuinig, fiets zoveel mogelijk, we hebben maar 1 auto, (en trailer Pling ) we gaan nooit op vakantie,
je moet prioriteiten stellen, en dan is een eigen paard best te doen dus lekker doen Haha!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:47

ik heb 1,5 jaar geleden mijn eigen paard gekocht en alle benodigdheden
en ik verdien minder als jou maar ik woon wel samen dus de kosten voor de hypotheek delen we en de boodschappen delen we maar verder heb ik natuurlijk ook mijn eigen vaste lasten zoals verzekekeringen, spaarregelingen e.d.

ik heb wel vanaf jongs af aan altijd gespaard en van dat geld heb ik dus 1,5 jaar geleden mijn paard gekocht
nu spaar ik nog steeds voor onverwachte uitgaven en wat extra luxe dingen Knipoog

op dit moment ben ik voor stalling 200 euro per maand kwijt; 1 x in de 6-8 weken 20 euro voor hoefsmid, 1 x in de 8-12 weken ontwormen ( tussen de 10 en 20 euro), 1 x per jaar inenting a 30 euro, 1 x per jaar paardentandarts a 35 euro

dus op zich valt het best mee
maar als ik nu nog alleen zou wonen dan zou ik een paard niet kunnen betalen en heb ik dus het geluk dat ik samenwoon en de hypotheek e.d. deel met mijn vriend

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:56

Goed dat je er zo over nadenkt!
Ik ben weer gaan studeren en ik woon samen. Samen hebben we zo'n 1700,- in de maand, maar ik heb dan nog extra kosten aan school. Toch kan ik mijn paard onderhouden en zetten we elke maand nog een beetje opzij. Als ik dat na ga zou ik zeggen dat het zou kunnen als je je prioriteiten weet te stellen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:24

Beste

Hangt idd er vanaf waar je je prioriteiten stelt.
Zelf heb ik een groot inkomen, deels door mijn werk, maar deels als gevolg van het nest waar ik in geboren ben. Lachen Dus echt wakker liggen over dit onderwerp hoef ik niet te doen. Heb een eigen huis, firmawagen met tankkaart, enzo

Wat mij lijkt is dat je voor jezelf een analyse maakt van wat je over houdt per maand. Het spreekt voor zicht dat als je maar 500 overhoudt, je niet echt aan een paardenverhaal moet beginnen. En dan bedoel ik echt 500euro die je echt aan je paard wil besteden, dus niet waarvan je nog eens iets "extra wil doen"(uitgaan, kleding, cadeaus)
Je moet echt realistisch en ruim rekenen, want er komt altijd wel eens een onverwachte kost, die je dus beter gewoon maandelijks meetelt in je berekening. Maar dan weer afhankelijk van je doel varieert dit weer, sport of puur recreatief is een groot verschil. Mijn sportpaarden kosten per maand 700 euro als ze thuis staan en tijdens de winter ongeveer 850 omdat ze dan op pensionstalling staan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:26

500 euro vind ik wel veel... als je een land huurt met meerdere paarden kan het veel soberder...

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:27

damn wat verdienen jullie allemaal een boel, ga toch eens even een gesprekje aan met mijn baas...
volgens mij wordt ik vet onderbetaald

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:33

IK zie een kans,
Tip:als je elke maand wat spaart van je salaris zal je spoedig genoeg hebben als je dan genoeg heb en een paard hebt gekocht blijf je wat neerleggen dan heb je genoeg voor het onderhoud en je verdere uitgeefsels.
Tip:Als je genoeg geld hebt en een paard wil kopen zoek ereen met een zadel+hoofdstel.
veel succes en voor meer tips PB me maar.
-xxx- Femke

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:39

Kijk, sorry Femmiel, maar dit vind ik een verkeerde redenatie. Aankoop mag in mijn ogen nooit een probleem vormen, als dat al niet gaat hoe ga je dan jaren aan een stuk je paard onderhouden?

Je moet zelf een 'leefbaar' leven kunnen leiden en niet ten dienste van de zware verantwoordelijkheid en last dat een paard kan bezorgen. Daarom raad ik aan om altijd een ruime berekening te maken ipv alles een beetje naar je hand te willen rekenen. Je spaart er jezelf heel wat kopzorgen mee uit, als je bijvoorbeeld iedere maand 50 euro van je 'paardenbudget' kan opzij zetten voor 'als' er is iets misgaat (extra DA of tandarts, ...)

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:51

Ik moet zeggen dat ik mijn paarden zo goedkoop mogelijk houd.
heb de luxe dat ze aan huis staan de weide me eigenlijk niks kost,is van de buurman staan ze graits moet alleen de omheing zelf bijhouden.
Eens in de 2 a 3 maanden een hoefsmid of mn vriend doet het,heeft cursussen gedaan maar niet altijd zin erin,Hoefsmid is een kennis dus kost me ook erg weinig.
Verder krijgt hij laat een deken op en ook echt geen dure,als hij maar past en goed warm is verder staat ze in de winter in de bak met schuilstal maar gaan snachts wel op stal.
Mest wel elke dag de stal uit hooi en stro haal ik bij de boer is ook niet zo heel duur brokken krijgen ze wel dagelijks 2 kilo van ,met zn 2 en.
Als ik 200 per maand kwijt ben is het veelin de winter dan he zomers kom ik nog niet eens aan de 100 euro.
Verzering heb ik niet een ook geen spaarpot als er wat is hebben we dat geld,nu is dat nog zo misschien over enkele jaren niet meer,dat zien we dan wel weer.
Ik dnek dat als je het goed en slim doet dat jehet wel redt maar dat je er bepaalde dingen voor moet laten.