Vervelende jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMo

Re: Vervelende jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:17

klopt, maar in de kudde kan dus niet,
oftewel? kan me begravenis maar gaan regelen Clown
nee joh, gekkigheid
maar heeft misschien iemand anders de oplossing?
hoewel ik zelf twijfel dat hij er niet is..
maar ik zal toch in deze situatie blijven, want ik kan er niks aan doen, en k moet er toch echt nog een jaar werken..

maar ze zullen vast een goede rede hebben waarom hij alleen zou staan, heb er niet naar gevraagt, vond het tot nu toe niet zo nodig, hun paard, mogen hun weten wat ze er mee doen. maar dat dier kwam nu op mij af.. alleen had geen tijd om het er met de dierenartsen over te hebben. was vandaag zo een drukke dag.

en inderdaad Femke16 hij zal toch respect voor mij moeten krijgen.. maar ik weet niet hoe ik die kan krijgen, om de minst lompe/gevaarlijke manier..

Liora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:17

Misschien kan je een aantal keer zonder voer bij hem de wei in gaan. en hem/haar wat andacht geven. En duidelijk laten weten wie de baas is.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 31-08-08 07:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [i][/i] verwijderd, graag in normaal lettertype schrijven.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:17

Dat ben ik met je eens femke, een paard hoort zeer zeker respect voor de mens te hebben, maar jij bent ook vast iemand die daar ervaring mee heeft en dus de juiste lichaamstaal heeft. Ook al komt er een paard op z'n achterbenen op me af en gelukkig heb ik dit met mijn eigen paarden nog nooit meegemaakt, dan weet ik precies wat ik moet doen en dat is het nu net. Als je door schrik verkeerd hebt gereageerd, dan heeft het paard het op dat moment al gewonnen en zul je ook zelf door die angst heen moeten om dit weer recht te breien. Dit is voor TS misschien net iets teveel van het goede.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:20

naja, ik ben niet echt bang voor het dier, maar voor pijn Knipoog
en ik heb inderdaad verkeerd gereageert toen hij naar mij bokte.. maar op dat moment was het goed, anders had ik zeker z'n hoef tegen mijn hoofd Knipoog en om nu de volgende keer te 'winnen' zal het zeker moeilijker worden.

maar heozo is het voor mij dan teveel van het goede?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:24

Ik weet niet hoeveel ervaring je hierin hebt... Ik heb zelf al heel veel paarden in handen gehad die of door mensen verpest waren of zo uit een kudde kwamen en weinig in mensenhanden zijn geweest en ook al veel jonkies gehad. Ik heb dus veel ervaring en ook een goede houding. Ik weet niet hoe ik dat precies kan uitleggen. Laat ik het zo zeggen: ik reageer van nature op de juiste manier.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:27

aha,
nou ik kan mezelf niet bepaald onervaren noemen, op mijn vorige stage heb ik ook alle gekkigheid in mijn handen gehad..
maar in deze situatie zit ik gewoon met mijn handen in het haar.. vooral omdat dat dier zo lomp en respectloos is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:28

Grondwerk heeft alleen zin als het paard de sociale omgangsvormen van paarden onderling kent. Een paard dat zoals deze in de isoleer staat kent die omgangsvormen niet en is er dus ook niet op aan te spreken. Opties zijn : ander volwassen en goed sociaal paard erbij of naar opfok.

Ik zou tegen mijn baas zeggen dat ik niet genoeg ervaring had om met dit dier om te gaan en hem niet wil verpesten cq gewond raken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:30

Is er niemand op je stageplek die je hierin kan helpen? Ik ben echt van mening dat je in zo'n situatie als deze voor jezelf mag kiezen. Ik denk toch niet dat zij erop zitten te wachten dat jij ondergelopen wordt door de enter en in het ziekenhuis terecht komt.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:32

zou je toch eens aan die mensen willen vragen waarom hij alleen staat,misschien hebben ze er inderdaad wel een rede voor,maar ik ben wel nieuwsschierig welke reden dat zou zijn. Pling

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:33

Ik ben er helemaal alleen, er is wel een nieuwe stagaire, alleen die is er morgen dan niet..
de dierenartsen zijn toch regelmatig weg, (ik doe de telefoontjes, verzorging van alle dieren, assisteren bij operaties en alles wat er bij hoort Knipoog) maar als er sochtends nog 1 is, zal ik ze wel is meetrekken haha..

amazone77: ik zal het morgen zowiezo gaan vragen Knipoog meld ik het nog wel

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:37

Ze zullen wel raar opkijken als je iemand zo meetrekt Haha! Hup, mee jij, paardje voeren.... ben heel benieuwd wat de reden is waarom hij alleen staat....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:41

Citaat:
en inderdaad Femke16 hij zal toch respect voor mij moeten krijgen.. maar ik weet niet hoe ik die kan krijgen, om de minst lompe/gevaarlijke manier..

Jij deelt de eerste klappen uit, en dan liever in 1 keer goed.
Dan is het voor hem duidelijk, en voor jou ook!
Is ie besodemieterd..

Gewoon een halster en een touw mee nemen (of een longeerlijn), en als hij op je af komt, raak je em waar je em raken kan... en niet te voorzichtig! Als jij em goed uit deeld, zal hij niet meer op je af komen!!
Kom op, het is nog een jaarling (baby dus) en die moet even zijn plek leren..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:42

Zo'n enter wordt gewoon vervelend omdat ie alleen staat, ik vind het niet vreemd wat ie doet. Dat het niet mag, dat klopt, maar je kunt 'em haast niet straffen omdat hij het ergens mee uitknokken moet op zijn leeftijd. En helaas is TS de pineut! Gauw gezelschap zoeken dus, alle andere oplossingen zijn in mijn ogen echt surrogaat en bovendien blijft het knokken. Een enter die alleen staat....vandaag ben jij de baas, maar morgen gaat ie toch echt even weer kijken of dat dan nog zo is, uit ballorigheid, verveling, speelsheid (hengstenspelletjes zijn niet leuk voor mensen), omdat dat bij z'n leeftijd past.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:48

Idd stom dat ie niet in de opfok staan maar goed daar hebben we niets aan gewoon longeerzweep mee nemen en dat dier eens goed de wei door slaan als ie zo op je af komt, half uurtje later terug gaan kijken wat ie doet en als ie weer slaag wilt kan ie dat krijgen, wilt ie dat niet krijgt ie z'n eten. Een weekje en dan is ie er wel klaar mee.

Ondertussen thuis misschien creabea worden en wat speelgoed voor m maken dat ie zichzelf iig een beetje kan vermaken want dat dier verveelt zich natuurlijk dood!!!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:53

ik zat idd ook aan een longeerzweep te denken, maar ik weet niet of ik t met een zweep wel ga winnen.. en wat kendra zegt, ene keer ben je de baas, andere keer probeert ie het weer, klopt ook wel..
maar een skippybal ofzo, is wel een goed idee!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:11

Ik zou juist geen longeerzweep doen.
Ten eerste omdat het een onhandig lang ding is, ten tweede omdat het zo lang is kan je alleen bij een bepaalde afstand goed uithalen dat het echt aan komt.

Daarom had ik het over een halster met touw, of een longeerlijn in de hand.. hij komt wel iets dichterbij, maar je kan veel beter uithalen, ook door het eigen gewicht van het halster of longeerlijn..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 22:14

haha, ik ga morgen gewoon in gewapend pak met helm voeren Clown
whehe..
ik zal er vnvd nog even goed over nadenken wat ik ga doen, en van de week een skippybal ofzo kopen Knipoog

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:56

nu wil jij een skippy voor hem gaan kopen? Eerst vragen waarom hij alleen staat.. en laat ze je daar maar eens gaan helpen. Ze konden mij de rambam krijgen

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:11

Cap op je hoofd en een flinke tak mee! Ben je beschermd en kun je hem op afstand houden!
Succes!

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:12

Soms kan een flinke mep ook anders uitpakken dan een goede reactie

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 11:51

haha, perdje deed vandaag weer niks.. niks aan de hand..
maar k heb dus niet de gelegenheid gehad om te vragen waarom dat ding alleen staat, ik was maar even op stage, was niks te doen, en de enige DA die er was, zat binnen met de kindjes enzo..
morgen vraag k t wel Knipoog

Naltas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:38

Lijkt me een goeie oplossing Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:52

Kimberley_ schreef:
Soms kan een flinke mep ook anders uitpakken dan een goede reactie

Als je het goed doet niet Haha!

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:16

Zoals iemand hier boven ook al zei. Ga ook eens zonder voer de wei in (neem een touw mee, om hem aan te leren afstand te houden) en geef hem lekker aandacht(borstelen). En als je hem dan voer brengt, geef het niet gelijk, maar laat hem even wachten totdat jij vind dat hij mag gaan eten. Hopelijk komt hij er zo achter dat jij boven hem staat en dat hij die paar minuten per dag even normaal moet doen.

Zoals vele andere al gezegt hebben moet je wel zeker van jezelf zijn. Dat je het paard kan lezen en ook duidelijke signalen naar het paard geeft.
Vraag sowieso even na waarom hij alleen staat, misschien heeft hij wel gewoon een pittig karakter. Maar als je het mij vraagt komt dit gewoon puur door verveling en gebrek aan opvoeding.

Wees vooral voorzichtig en succes ermee!
(Ik kan nog veel meer verzinnen, hehe, maar dan moet je zelf maar even pb-en)

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:23

mischien kun je die ijgenaren vragen om er een klein paardje bij te kopen en anders mischien een geit of schaap ofzo dat is gezelliger dan in je eentje staan
succes ermee!