paard met trailervrees, hoe van Assen->Den haag brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Re: paard met trailervrees, hoe van Assen->Den haag brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:40

ja wie knoopt er dan ook een doek VAST om een paard zijn hoofd!je kunt het zo voor zijn ogen doen door het halster halen en de uiteinden vasthouden waar je het halster ook vast houd,komt het paard los,dan laat je het halster los dus het doek ook,en het valt zo naar beneden.
niet altijd zo moeilijk denken.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:56

Dan nog, doek om het hoofd van een paard zou ik sowieso niet aanraden als je niet eens weet hoe het vertrouwen tussen paard en eigenaar is en hoe groot de angst voor de trailer is. Je kan het probleem juist velen malen erger maken door ze ineens een doek over het hoofd te doen en dan maar blind leiden naar een enge plek. Ze horen toch het kletteren van hun hoeven op de klep, als je ze al in de buurt van die trailer weet te krijgen (wat ik overigens wel knap zou vinden Bloos )
Denk dat 9 van de 10 paarden gigantisch in paniek zou raken, en terecht.
Levensgevaarlijk, dus echt niet doen!!

Gewoon het paard via de normale manier (wederzijds vertrouwen), rust en tijd gaan laden. Dwang heeft nog geen enkel paard goedgedaan.

Ik wil graag van TS weten hoe de eigenaresse het paard heeft proberen te laden. Misschien kunnen mensen daar tips op geven, of juist dingen aan- of afraden Vork

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 00:14

ik had hier beter niet kunnen reageeren!
nh en dat oefenen is al niet mijn ding,
ik lag me altijd rot om die mensen die op concour staan met het paard voor de klep aan een lang touw
het paard loopt alleen maar lings en rechts naast de klep,longeerlijn er achter weer loopt ie naast de klep,
ik vraag al niet eens meer zal ik helpen,want nee als je iets aan jaagt,ow nee daar kan ie niet tegen hoor!
een uur later staan ze er nog!
ik laat mijn 4 jarige los voor de klep loopt er zelf in!vanaf dag 1 weet hij wat de bedoeling is,hij weet wat hij aan je heeft en waar die aan toe is,hij durfde ook eerst de klep niet op,geen gemiep duidelijk en eerlijk.
niet verdoven en geen blindoek!is echt levensgevaarlijk!
snap niet hoe ik dat in dit topic heb kunnen zetten!
mijn excuses!
succes met oefenen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:35

Citaat:
Ik ben het echt helemaal eens met alles wat Cissy hier in dit topic zegt!
en ik ben het echt helemaal eens met alles wat jij zegt! Haha!

doek om het hoofd en dan in 1 ruk de trailer op? denk je dat het paard gek is of zo, ze hebben heel goed door wat er aan de hand is hoor.
Horses know what happens before what happens happens - Parelli!
daarnaast is het ook nog eens link, als hij ineens omhoog moet met een doek om zn hoofd vind ik het niet gek dat hij op zn knietjes op de klep landt.... en inderdaad wil je niet weten wat er gebeurt als zo'n paard losbreekt en aan de kletter gaat met die doek om zn hoofd.
Allemaal lapmiddelen helaas....

Knoopje, NH en al dat oefenen heeft een reden! waarom lukt het mij dan wel om de paarden te laden op NH manier en de eigenaren niet??? niks softs aan hoor, gewoon consequent zijn en vooral juiste timing!
Je mag blij zijn met jouw paard dat hij gewoon laadt, niet iedereen is gezegend daarmee en dan is het fijn dat er hulp bestaat ook in het belang van het paard. Daarnaast is ook niet iedere eigenaar even ervaren en bedreven in het omgaan met het paard.... Wees blij dat het jou wel lukt, ik betwijfel echter of het je met ieder paard lukt.

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:44

2moons is zeker weten een aanrader, alleen te kort dag....
Maar voor in de toekomst zal ik zeker inschakelen!!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 10:10

jeetje ik moest even bijlezen zeg.

Ik hoop dat ik iedereen een beetje heb beantwoord, anders moet je het maar even zeggen.

Cissy: ik weet wel dat je het niet verkeerd bedoeld, maardit is gewoon een beetje een gevoelige plek voor mij. Mijn zusje hefet ADHD en PDD-NOS, en ik ben als oudere zul altij degene die kan opdraaien voor haar fouten. Dus ook nu probeerde ik nog snel wat tips te krijgen in de hoop dta het zondag beter gaat, en dan voelt het erg aanvallend als iedereen zo reageerd.... Nogmaals ik woon 2 uur van assen vandaan, heb mijn eigen leven en dergelijke, haar paardje is niet mijn verantwoordelijkheid, ik probeer nu alleen nog even te redden wat er te redden valt.

Op een ander moment verhuizen is absoluut geen optie. Mijn ouders wonen in het buitenland, en mijn vader komt speciaal dit weekend naar NL om te helpen verhuizen. Daar komt bij dat mijn zusje never nooit niet zonder haar paard daarheen gaat. (mijn zusje is overigens 17, maar met een geestelijke achterstand van ongeveer 2/3 jaar)

Vrachtwagentaxi is geen optie, het is niet mijn geld, en mijn ouders vinden het onzin. Zij hebben niet veel verstand van paarden, en denken dat het met hulp van de DA heus wel zal gaan zondag, dus willen niet geld uitgeven aan zoiets, zonder dta ze zeker zijn of het wle echt nodig is. Not my choice dus!

Over het oefenen: ik ben er maar 1 keertje bij geweest, om dat ik toen toevallig op stal was. WE hebben geprobeerd de pony uit alle rust en zonder dwang over te halen zelf de klep op te lopen overigens heeft ze niet met maar 2 voetjes op de klep gestaan, dat was in het begin!! we kregen haar nu tot 2 voetjes in de trailer, dus bovenaan de klep, maar haar achterhoeven wilde ze absoluut niet verder zetten. we zijn zelf rustig in de trailer gaan zitten, pony aan halstertouw, en dan door middel van praten en ligte druk op het touw haar proberen naar boven te halen. boven aan de klep hadden we dan wat voer, maar dan moest ze wel eerst omhoog. Dit voer schoven we steeds wat verder de trailer in. ZE gaat nu vrij vlot tot bovenaan, maar ze wil dus absoluut niet met haar achterhoeven erin. Zodra we een touw achter haar aan deden ging ze steigeren en naar achteren, en konden we weer opnieuw beginnen. dus we hebben het in alle rust geprobeerd.

Dit ponytje is overigens een verhaal apart. We hebben haar afgelopen november gekocht, nadat mijn zusje er al zo'n 2 jaar op reed op haar vorige internaat(in verband met andere opleiding gaat ze nu naar den haag). Ze was dusdanig gehecht aan dta paardje dat mijn ouders hebben besloten haar te kopen, gezien het feit dat ze neits waard was. Paardje is 15, nooit wedstrijden gelopen, dus nooit op de trialer gehoeven. Nooit heel veel aandacht gehad, en is ene behoorlijke hittepetit. Gooit iedereen eraf behalve mijn zusje, die kan ermee lezen en schrijven. Ik heb eht zelfs niet aangedurft erop te stappen.

Het probleem met dit paardje is gewoon dat ze nooit een opvoeding heeft gehad, totaal geen respect voor mensen en altijd haar eigen zin kunnen doen. Dit hebben we het afgelopen half jaar al een heel stuk verbeterd, en er kunnen inmiddels ook andere mensen op rijden, en ze loopt normaal naast je mee, staat stil met zadelen, staat stil met opstijgen(eerder gign ze panisch rondrennen) dus we hebben al heel wat bereikt. Ik ben het helemaal met jullie eens dta er hulp moet komen voor dit probleem, en ik heb ook niet express dit zo laten gebeuren. Ik probeer nu alleen voor zondag nog te redden wat er te redden valt.

Ik heb inmiddels van iemand een nummer, van iemand die het misschen op korte termijn kan doen. Dat ga ik proberen, en anders zien we zondag wel. Hoe dan ook komt er hulp, anders wle zodra ze in den haag is. Waar ik nu bang voor ben is zondag: ik heb er wel redelijk vertrouwen in dat we haar opzich wel de trailer in moeten krijgen zonder al te veel moeite, als we gewoon doorzetten. Maar ik heb geen idee hoe ze vervolgens doet in de trailer, en ben dus vooral bang dat ze onderweg raar gaat doen...maar ik weet dus niet of ze dt uberhaupt doet.

edit: ik stel het erg op prijs dat jullie allemaal willen helpen, ik vind dit ook alleen maar een vervelende situatie en ben het ermee eens dt we het anders hadden moeten doen. Ik ga niet aan de gang met stokken, bezems en doeken over het hoofd, maar ee naantal van de andere tips kan ik wel wat mee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:23

In het belang van het paard had ik bijna wat onaardigs gezegd over deze situatie maar ik doe het niet uit respect voor jou en de manier waarop je dit wilt oplossen ondanks dat het niet jouw probleem is. Ik vind je zusje en je ouders erg egoistisch dat ze hun eigen belang voor het belang van het paard laten gaan.
Het paard in kwestie is niet gebaad met deze quick fix (dierenarts bellen en sederen, want dat gaat gebeuren begrijp ik uit je reactie) maar het is jullie beslissing.
Het is jammer dat je zo´n eind weg woont en ik echt niet weg kan zondag, ik had je graag ter plekke geholpen.
Ik wens jullie en het paard in ieder geval veel succes zondag en duim voor jullie dat het goed afloopt!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:50

knooopje schreef:
ik laat mijn 4 jarige los voor de klep loopt er zelf in!vanaf dag 1 weet hij wat de bedoeling is,hij weet wat hij aan je heeft en waar die aan toe is,hij durfde ook eerst de klep niet op,geen gemiep duidelijk en eerlijk.

Ik heb ook jaren dat gevoel gehad...heb altijd paarden gehad die trouw op de trailer gingen, nooit een probleem. Tot een paar jaar geleden, toen ging het opeens mis - en ik wist niet wat ik moest doen. Problemen zijn opgelost, maar ik zal nooit meer zeggen dat ik nooit weer een trailerlaadprobleem krijg. Je kunt er een heleboel zelf aan doen, maar soms heb je gewoon pech.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:27

cissy schreef:
In het belang van het paard had ik bijna wat onaardigs gezegd over deze situatie maar ik doe het niet uit respect voor jou en de manier waarop je dit wilt oplossen ondanks dat het niet jouw probleem is. Ik vind je zusje en je ouders erg egoistisch dat ze hun eigen belang voor het belang van het paard laten gaan.
Het paard in kwestie is niet gebaad met deze quick fix (dierenarts bellen en sederen, want dat gaat gebeuren begrijp ik uit je reactie) maar het is jullie beslissing.
Het is jammer dat je zo´n eind weg woont en ik echt niet weg kan zondag, ik had je graag ter plekke geholpen.
Ik wens jullie en het paard in ieder geval veel succes zondag en duim voor jullie dat het goed afloopt!

Ja cissy, ik ben het nu helemaal met je eens. Het is voor karlijn ook zo'n lastige situatie.
Ze staat zowat tussen ouders en zuslief in.
En als iemand het goed voor heeft met haar paardje, dan steek ik er mijn hand voor in het vuur, dan is dat Karlijn wel. Echt waar.
Voor het paardje is het gewoon beter om een ervaren iemand er bij te halen. Helaas heb ook ik niet zo stilgestaan bij het probleem, anders had ik de suggesties van 2moons of wie dan ook, eerder gegeven. Jammer maar helaas kan ik het ook niet meer terugdraaien.
Hoe dan ook, voornamelijk voor het paardje moeten we het zo goed mogelijk proberen op te lossen.
Ik heb dan ook echt geen ervaring hiermee. Altijd te maken gehad met makkelijk te laden paarden, dus ik kan haar niet meer dan bijstaan.

Heb je voor de rest - naast eventuele verdoving door DA - nog goede ideeën om het paardje zo rustig mogelijk op de trailer te krijgen?
Mogelijkheden om haar te overtuigen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:29

Tja je had eerder moeten beginnen moet oefenen en evt. hulp inschakelen, maar da's nu te laat.

Het beste kun je een spuit sedalin geven, zodat het paard rustig is. En daar na met wijken voor druk, voorzichtig laden. Langzaam de druk op het halster opvoeren en dan meteen loslaten bij de eerste beste beweging naar voren. Dan even rust geven een paar minuten en opnieuw de druk voorzichtig opvoeren.

Ook een paar keer de trailer in en uit laten lopen, niet de deur dichtklappen als ie er nét instaat, want dan gaat ie volgende keer helemaal niet meer.

Als het paard eenmaal binnenstaat, geef je hem een snoepje.

Liora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:44

Wat ik doe wanneer één van mijn paardjes de trailer niet in wil, is met een longeerlijn erachter.
Aan één kant vast maken aan de trailer en iemand anders de andere kant vast houden. Dan langs de achterkant van de pony.
Niet hard tegen de kont van de pony aan duwen!, maar met de longeerlijn laat je alleen maar weten dat ze rechtdooer moet lopen, en niet achteruit of een andere kant op. Iets druk geven met het halstertouw maar gelijk weer loslaten wanneer het paardje een stapje naar voren zet.
Het belangrijkste vind ik is: Niet boos worden. Het is juist belangrijk dat het paardje op jou vertrouwd.
Wat ik ook wel eens doe is: In de trailer op mijn hurken zitten met een wortel en belonen als zij/hij naar je toe komt. Maar dan moet zij/hij wel vertrouwen in je hebben!

Er zijn heel erg veel manieren. Maar het belangrijkste is om het vertrouwen van je paard/pony te winnen.
Ga anders eerst iets met het paardje doen, zodat ie het vertrouwen in je krijgt en daarna proberen om hem/haar in de trialer te laden.
Blijf vooral rustig, want anders wordt het paardje ook druk en bang.

K' hoop dat je er iets aan hebt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:50

@liora, dat zijn goede manieren maar, helaas heeft de TS dit al geprobeerd. Zie post halverwege blz 2.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 22:42

Dat is juist het gekke... dat paardje vertrouwd mijn zusje voor de volle honderd procent, volgt haar altijd en overal. Ook in enge situaties of iets dergelijks kan mijn zusje haar prima kalmeren. Nu is mijn zusje ook niet snel bang te krijgen als het paardje raar doet (ik ben daar veel meer ene mietje in Nagelbijten / Gniffelen stuiter al als het paardje even omhoog gaat, wat ben ik toch blij met mijn eigen paardje!)
Misschine als we het langer volhouden en volhardener zijn, wil het wel helpen met druk opbouwe, en belonen....nogmaals ik dnek dat we haar misschien opzich wel op de trailer krijgen als we het rustig doen, ze wil immers wel al tot bovenaan de klep. Dus verder moet vast lukken als wij rustig volhouden..

Cissy: begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil zeker niet mijn ouders zwart maken. Het probleem is dat zij gewoon een stukjeverstand over paarden missen, en op deze manier handelen uit ontwetendheid. zij hebben dit ook niet express gedaan, hebben geen idee wat het inhoud als een paardje niet zo makkelijk de trailer op wil, en waarom dat zo'n groot probleem is. Ze laten zeker niet hun eigen belangen voor gaan, zo zit het niet in elkaar, en is ook moeilijk uitleggen en over te laten komen via de pc. Ik heb ze dit topic laten lezen en nu beseft mijn meoder het geloof ik wel, en maakt ze zich ook helemaal zorgen, ze wist gewoon niet goed hoe groot het probleem was (naja, ook weer niet zooooo groot, maar toch) ook wist ze niet dat sederen echt niet altijd de beste en veiligste oplossing is, ze dacht dta dat zonder problemen en schade kon.
Mijn zusje doet het ook neit express, die denkt altijd in de eerste plaats aan haarzelf, dat komt door haar pdd-nos. Ze kan zich neit inleven in andere mensen, en dus ook niet zo in paarden. Ze doet haar uiterste best om goed voor het beestje te zorgen, en over het algemeen gaat dat ook toppie, maar je moet wel deels voor haar denken, en haar continue aan dingen herinneren. Ze wil absoluut haar best doen voor het paardje, en doet het niet express als ze iets nalaat. Zodra ze ineens emt haar neus op de feiten wordt gedrukt realisserd ze zich vaak pas hoe het in werkelijkheid is, ze leeft ene beetje in haar eigen droomwereld, en staat vooral stil bij haar eigen belangen, overigens dus niet express, en ze houdt absoluut hele veel van haar paardje, en er wordt ook erg goed voor gezorgd.

Door een samenloop van omstandigheden zij nwe deels onbewust in deze situatie terecht gekomen, en we prberen er nu het beste van te maken. Overigens hebben we niet al besloten om te sederen, we kijken eerst hoe het gaat, misschien valt het allemaal wel mee en gata ze best rustig de trailer op met wat anmoediging, waar ik vooral bang voor ben is of ze niet vervolgens in de trailer zelf veel gaat bewegen en trappen en dergelijke.... ik vond het al spannend om mijnn eigen paardje te rijden die gewoon keurig stil staat Nagelbijten / Gniffelen. maar misschien doet ze dat ook wle helemaal niet, ik wil alleen dat er niemand gewond raakt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:31

trailerladen is niet te leren via internet, je moet nl zien wat voor reacties het paard geeft om daar goed op te kunnen reageren, helaas kunnen we je niet de gouden tip geven om je as zondag te helpen.

Het enige wat ik je kan adviseren is zoveel mogelijk erover te lezen zoals de site van http://www.paardnatuurlijk.nl het hoofdstukje over trailerladen, de bokt wiki door te bladeren en de site van de Balingehof en 2Moons te lezen. Misschien heb je ook nog wat aan het verhaaltje op mijn eigen site maar dat is meer een dikke-vinger paard en geen angsthaas.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 10:13

nou jongens het verslag, en het is bijna een lachertje!

Eerst geprobeerd hoe we het altijd doen, met de trailer gewoon op het erf. Ze bleef ervoor stil staan en wilde absoluut neit verder, maar het idiote is dus dat we echt het idee hadden dat ze gewoon een loopje met ons nam, ze had de aandacht totaal niet bij ons en was gewoon om zich heen aan het kijken naar andere dingen, en als we probeerden haar erin te krijgen gooide ze haar hoofd omhoog met een ruk en bleef weer staan. ik werd er wel een beetje boos van Bloos .

Toen kwam iemand op stal met een tip. ze hebben daar zo'n grote schuur met stallen erin, en die schuur kan open met twee grote deuren. Ze zegt als mijn paard neit wil zet ik de trailer tussen de deuren, en dan de deuren dicht tegen de trailer aan, en dan loopt ze er zo in want dan kan ze maar 1 kant op. Dus wij trialer tussen de deuren, deuren dicht en proberen maar.

en wat denk je......jawel, paardje loopt zonder nog op of om te kijken gewoon rechtuit die trailer in Hamer met de oortjes naar voren zelfs! Gestoord ik ben nu helemaal vrij zeker ervan dta ze de trailer helemaal niet eng vind, maar dat het meer een machtsstrijd van haar kant is, die ze vroeger bij de vorige eigenaren een aantal keer heeft gewonnen of iets dergelijks. De hele reis ging verder ook voorbeeldig, en ze staat nu lekker op haar plekje in den haag. Uiteraard gaan we alsnog wle hulp zoeken, want ook als het een machtsstrijd is moet dat gewoon afgeleerd worden, ze moet gewoon de trailer in, en volgende keer hebben we misschien niet twee deuren waar de trailer tussen kan.

Maar ik ben dus in elk geval onwijs blij dat ze uiteindelijk zonder geweld of wat dan ook binnen een half uurtje op de trailer was, en alles goed is gegaan! helemaal super. Ikwas wel helemaal kapot aan het eind van de dag, had dus naar den haga op en neer gereden met trailer vanuit assen, en toen 's avonds nog naar Enschede terug Slapen maar belangrijkste is dat alles goed is gegaan!

Liora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:37

Mooi dat het zo geod ging!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:45

Zo Karlijn, zijn jullie even mooi voor de gek gehouden door dat paard van jullie! Fijn dat de reis goed is verlopen en succes met het afleren straks.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:47

super, ben blij voor jullie dat het zo goed is gegaan Haha!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:50

Wat een trien die pandula! Had ze ons allemaal mooi voor de gek!
Maar ja, of ze ook een 2e keer zo de trailer inloopt is afwachten, en hulp van buitenaf moet inderdaad geraadpleegd worden.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:58

Super fijn dat het gelukt is!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:42

Mooi dat het zo gelukt is, maar wat ik al dacht, ze neemt een loopje met iedereen, en doordat niemand echt goed door gezet heeft, heeft ze altijd gewonnen en is het probleem ontstaan.
Nu iemand zoeken die het op een juiste wijze kan oplossen, dan heb je een paardje die makkelijk te laden is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:46

dus toch een dikke vinger paard Knipoog zie je nou dat het heel moeilijk is te beoordelen hoe een paard werkelijk denkt? Jullie dachten iets heel anders dan het paard zelf, wat een floepert hè!

Fijn dat het toch zo is opgelost en zonder sedatie of verdere stress, helemaal super!
Nou inderdaad als een speer aan het werk om er een blijvende oplossing van te maken.