Wanneer mag je een nederland buitenrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Wanneer mag je een nederland buitenrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:35

Op mijn dertiende mocht ik alleen gaan buitenrijden, ik was zelfstandig genoeg en kon goed genoeg rijden.
Maar zelfs de beste ruiter kan iets overkomen in het verkeer/buiten.
En als ik niet meer zou mogen buitenrijden (ben nu namelijk 14) maar pas op je zestiende zou ik dat zeer oneerlijk vinden, volgens mij ligt datr namelijk totaal aan hoe zelfstandig het kind is de rijvaardigheden etc etc.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:35

ikke schreef:
MandyR schreef:
Helaas zijn er geen echte regels voor het buitenrijden.
Ik vind dat een ruiterbewijs gewoon verplicht moet worden. Je moet voor een auto en brommer toch ook eerst een "papiertje" halen dus waarom dan voor een paard niet?

Het gedrag van een bromfiets of auto is voorspelbaar en altijd gelijk. Een paard reageert niet voorspelbaar en zeker niet altijd gelijk en daarmee valt dit dus op geen enkele manier in wetgeving of examens te vangen, waarmee een ruiterbewijs per defenitie een zinloos votje papier is!

Ben ik het helemaal mee eens. Ook de praktijk bij een ruiterbewijs is soms zinloos. Je moet zelfs springen wat met mijn buitenritten echt niks te maken heeft want ik heb een fries en die loopt toch overal wel door heen en daardoor dus nooit een ruiterbewijs zou kunnen halen met haar:P Voor de rest is ze niet schrikkerig en totaal op mij, dus ik vind het ook een zinloos papierjte[/quote]

De vroegere manier hoe het ruiterbewijs gehaald werd was pas zinloos. Ik vind het ruiterbewijs van tegenwoordig echt wel zinvol.
Je moet nu tonen dat je je paard onder controle kunt houden.
Mijn collega heeft zijn ruiterbewijs ongeveer een jaar geleden gehaald en hij heeft veel meer dingen moeten doen dan ik toen ik hem 16 jaar geleden haalde. (toen waren een paar rondjes in de bak en de iets grotere wei voldoende)

Ja, paarden zijn onvoorspelbaar. De ene keer doet hij iets wel en een andere keer niet.
Dat je toevallig een paard onder je kont hebt dat niet kan springen, maakt het ruiterbewijs niet zinloos.

veel mensen leren erdoor toch anders naar dingen te kijken. Theorie en praktijk zijn lastiger dan 16 jaar geleden.
Vooral praktijk hebben ze imo sterk verbeterd.
Je moet immers een stukje het verkeer in. Laten zien dat je weet hoe je je moet gedragen in het verkeer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:44

twistermahoi schreef:
En als ik niet meer zou mogen buitenrijden (ben nu namelijk 14) maar pas op je zestiende zou ik dat zeer oneerlijk vinden, volgens mij ligt datr namelijk totaal aan hoe zelfstandig het kind is de rijvaardigheden etc etc.

Toon maar aan dat je voor ontheffing in aanmerking komt Pling
Jouw ouders blijven verantwoordelijk voor jou en de eigenaar van het paard voor het dier.

Jouw lol op een knol in het verkeer is geen recht maar de rest van de samenleving heeft wél recht op bescherming tegen onnodige risicos.

hc

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:29

@twistermahoi, Het heeft niet veel te maken met hoe goed je kan rijden. Het gaat erom dat je ook in het verkeer gevaarlijke situaties kan inschatten. Hoe jonger je bent hoe moeilijker dat vaak is vanwege gebrek aan ervaring en helder inzicht.
Als jij een weg over wilt steken en op 200 meter afstand rijdt een auto. Steek je dan over?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:31

Hoe goed je ook kunt rijden, jonge kinderen zien minder gevaar en daardoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Daar is niets mis mee, zo is het gewoon.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:21

Er is een begrip ´handelingsbekwaam´ en dat komt niet uit de lucht vallen.
Zoals ik dat zie horen niet-handelingsbekwamen niet zonder begeleiding van een handelingsbekwame in de openbare ruimte paard te rijden.

Punt twee is kennis van het wegenverkeersreglement. Bokt is één GROOT argument voor een CBR-examen als voorwaarde voor buitenrijden.

hc

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:47

Nou, dan zijn er ook een hoop volwassenen (met rijbewijs!!) die wat mij betreft niet meer met een paard het bos en de openbare weg op mogen omdat ze een gevaar vormen voor hun omgeving door hun rijstijl.

Ik ben zelf vanaf mijn 14e zelfstandig met een pony op pad gegaan en ben nog nooit in onveilige situaties terechtgekomen waar ook derden bij betrokken waren. Ik heb geen ruiterbewijs maar reed altijd met de stelregel: anderen passeren in stap, en goed uitkijken met oversteken. Ik reed bijna nooit langs de weg en stak de drukke verkeersweg alleen over op rustige tijden (dus niet in de spits), en deed dat absoluut niet als de pony erg fris was en niet stil kon blijven staan, dan bleef ik in het bosgebied aangrenzend waar de pony stond. Het meeste deed ik gewoon op gevoel en blijkbaar had ik dat op die leeftijd al in voldoende mate, anders hadden mijn ouders en de de eigenaar van die pony me nooit alleen op pad laten gaan. Volgens mij is dat inzicht iets heel persoonlijks wat niet is vast te pinnen op een bepaalde leeftijd.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:55

SusanH schreef:
Nou, dan zijn er ook een hoop volwassenen (met rijbewijs!!) die wat mij betreft niet meer met een paard het bos en de openbare weg op mogen omdat ze een gevaar vormen voor hun omgeving door hun rijstijl.

Ik ben zelf vanaf mijn 14e zelfstandig met een pony op pad gegaan en ben nog nooit in onveilige situaties terechtgekomen waar ook derden bij betrokken waren. Ik heb geen ruiterbewijs maar reed altijd met de stelregel: anderen passeren in stap, en goed uitkijken met oversteken. Ik reed bijna nooit langs de weg en stak de drukke verkeersweg alleen over op rustige tijden (dus niet in de spits), en deed dat absoluut niet als de pony erg fris was en niet stil kon blijven staan, dan bleef ik in het bosgebied aangrenzend waar de pony stond. Het meeste deed ik gewoon op gevoel en blijkbaar had ik dat op die leeftijd al in voldoende mate, anders hadden mijn ouders en de de eigenaar van die pony me nooit alleen op pad laten gaan. Volgens mij is dat inzicht iets heel persoonlijks wat niet is vast te pinnen op een bepaalde leeftijd.

Ik geef je in principe gelijk. Er zijn heel veel personen die het nooit leren. Maar bedenk wel dat bij de meesten die dit inzicht wel bezitten, het pas op latere leeftijd gekomen is. De meeste mensen doen met 7, 14, of 21 jaar heel andere dingen. Knipoog

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:08

Huertecilla schreef:
Er is een begrip ´handelingsbekwaam´ en dat komt niet uit de lucht vallen.
Zoals ik dat zie horen niet-handelingsbekwamen niet zonder begeleiding van een handelingsbekwame in de openbare ruimte paard te rijden.

Punt twee is kennis van het wegenverkeersreglement. Bokt is één GROOT argument voor een CBR-examen als voorwaarde voor buitenrijden.

hc

Ik ben het compleet met je eens.
Hoewel ik zelf nog maar net 19 ben, zie ik zo vaak gevaarlijke dingen gebeuren met paarden in het verkeer.
Ik rijd zelf ook al buiten sinds ik me kan heugen, maar mijn ouders gingen eigenlijk altijd mee. Op een stuk overzichtelijk ruiterpad of een vallei bij ons in de buurt mocht ik dan wat draven en galoperen, maar langs de weg waren mijn ouders in de buurt. Toen vond ik het natuurlijk verschrikkelijk dat mijn ouders mee gingen Clown maar nu ik mijn rijbewijs gehaald heb zie ik eigenlijk pas in hoe erg het mis had kunnen gaan als ze er niet waren geweest..
De leeftijd van 16 spreekt mij ook wel aan, en het theorie examen helemaal.

Het enige probleem ontstaat denk ik als we het over de controle hebben. Ik zelf kan over een klein landweggetje vanuit stal zo het bos is, en in de 10 jaar dat ik in deze omgeving rond hobbel (met ouders Knipoog ) heb ik nog nooit politie oid gezien. Wie gaat dan controleren dat alle buitenrijdende paardrijders inderdaad boven de 16 zijn en zo'n certificaat hebben gehaald?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:16

Er wordt ook niet dagelijks naar het auto rijbewijs gevraagd. Het kan wel zo afgesproken worden dat als iemand zonder ruiterbewijs in een ongeluk terecht komt (wel of niet eigen schuld) dat je gewoon niet verzekerd bent.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:17

Hoe zit het precies in Belgie? Kan iemand dat vertellen?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:19

Op zich een goed idee, maar als eigenaar blijf je aansprakelijk toch?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:21

Sentido, ik denk niet dat dat altijd op gaat. Als ik bijvoorbeeld op een ruiterpad door een brommer aangereden word. Dan is die brommer aansprakelijk en niet de eigenaar van dat paard waar ik op zit. Lijkt mij.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:23

Nee, als eigenaar ben je aansprakelijk als jou dier iets veroorzaakt.. Dus het klopt dat het niet altijd opgaat ja.
maar als mijn haflinger bijvoorbeeld met haar verzorgster op de loop gaat en een (dodelijk) auto ongeluk veroorzaakt ben ik volgens mij aansprakelijk? Of zij nou wel en niet een certificaatje heeft en 16+ is.

(Het is even een voorbeeld, mijn verzorgster mag namelijk niet buitenrijden met mijn haflinger)
Laatst bijgewerkt door Sentido op 25-08-08 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:24

Lenneke_ schreef:
Hoe zit het precies in Belgie? Kan iemand dat vertellen?

In Belgie mag je, voor de wet, vanaf 12 onder begeleiding buiten
vanaf 14 alleen
en vanaf, ik dacht, 21 mag je begeleiden.

Voor wedstrijden en sommige gebieden is een brevet verplicht

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:28

Op dit moment wel volgens mij. Maar zoiets zou dan vast gelegd moet worden in de wet. Dat zodra je dat papiertje heb dat je aansprakelijk ben. Er komt dan natuurlijk ook een minimum leeftijd aan dat papiertje te hangen.
Het zou stom zijn als ik op jou paard ga rijden en jij nog steeds verantwoordelijk ben. Ik ben 27 en jij 19. Dus dat klopt in mijn ogen niet helemaal dan.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:30

Wel of geen papiertje: (ruiterbewijs)

Tegenwoordig kan ieder persoon, klein of groot, een pony of paard kopen. Vaak hebben deze mensen niet het besef hoe een paard kan reageren op de weg. Ze hebben het nog niet vaak meegemaakt. Het is te laat zodra ze een (fataal) ongeluk hebben gehad om te zeggen: "je had niet de weg op gemogen met je paard of pony" .

Ik denk dat leeftijd van ruiter of amazone geen drol uitmaakt. Misschien moeten we maar eens niet de ruiters of amazones beoordelen maar de paarden en pony's.
Zijn deze daadwerkelijk geschikt om de weg op te gaan?
Reageren ze niet of bijna niet op vrachtwagens?
Zijn ze betrouwbaar zodra er een scooter vlak langs hun heen gaat?
Gaan de paarden geen zijwaartse passen springen zodra er iets geks langs de weg staat?
Blijven die paarden en pony's braaf zodra de vrachtwagen voorbij is (maar oeps, deze vrachtwagen heeft nog een aanhanger die ruiter of amazone even niet zag?

Als een paard daadwerkelijk verkeersmak is, lijkt het mij geen drol uitmaken HOE OUD iemand moet zijn om de weg op te gaan.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:35

Downhill schreef:
Als een paard daadwerkelijk verkeersmak is, lijkt het mij geen drol uitmaken HOE OUD iemand moet zijn om de weg op te gaan.

Ik zou een kind van 7 bijvoorbeeld toch echt niet graag alleen op pad sturen. En dan maakt het niet uit hoe bomproof dat paard is. Een paard moet ook op zijn ruiter vertrouwen en gehoorzaam zijn. Als het ruitertje zegt en nu gaan we de weg oversteken kan je niet van het paard verwachten dat deze eerst links en rechts gaat kijken of er geen auto aan komt.
De baas zegt lopen dus ik loop. Helaas heeft het geregend en had die auto een langere remweg waar dat ruitertje even niet over nagedacht had omdat hij nog nooit over het begrip remweg heeft gehoord.

Eva_Maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:36

volgens mij is er geen leeftijdgrens.
als je maar een ruiterpaspoort hebt en een bepaald niveau dressuur.

groetjes

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:42

MandyR schreef:
Op dit moment wel volgens mij. Maar zoiets zou dan vast gelegd moet worden in de wet. Dat zodra je dat papiertje heb dat je aansprakelijk ben. Er komt dan natuurlijk ook een minimum leeftijd aan dat papiertje te hangen.
Het zou stom zijn als ik op jou paard ga rijden en jij nog steeds verantwoordelijk ben. Ik ben 27 en jij 19. Dus dat klopt in mijn ogen niet helemaal dan.

Dat is inderdaad heel krom maar volgens mij werk het nu wel zo.
Ik bedenk me overigens op dit moment dat mijn paard op mijn vaders naam dus dan zal die wel aansprakelijk zijn. Maar goed, dat is totaal off topic.
Maar zoals je het nu stelt ben ik het wel met je eens, dan neem je met certificaat als ware de aansprakelijkheids functie van de eigenaar over. Het zou inderdaad in de wet goed geregeld moeten worden.
Tjah, en dan kom je in de discussie of het wel of niet eerlijk is voor alle mensen onder de 16 (voorbeeld leeftijd) die dan dus niet meer mogen buitenrijden..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:48

Eva_Maria schreef:

groetjes

Dat is dus niet waar zoals je in de rest van het topic kunt lezen Knipoog

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:52

Ja, dat zou oneerlijk zijn voor iedereen die nog geen 16 is op het moment dat zoiets ingevoerd wordt maar, daar moeten ze dan maar gewoon aan wennen. Ik kan me nog herrineren dat er geen bromfiets certificaat was en dat ineens ingevoerd werd. Toen stond ook half nederland te schelden.
Je kan wel zeggen dat er je buiten mag rijden zonder papiertje als je iemand bij je hebt die het papiertje wel heeft. Of op zijn minst een auto /motor rijbewijs.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:53

MandyR schreef:
Downhill schreef:

Ik zou een kind van 7 bijvoorbeeld toch echt niet graag alleen op pad sturen. En dan maakt het niet uit hoe bomproof dat paard is. Een paard moet ook op zijn ruiter vertrouwen en gehoorzaam zijn. Als het ruitertje zegt en nu gaan we de weg oversteken kan je niet van het paard verwachten dat deze eerst links en rechts gaat kijken of er geen auto aan komt.
De baas zegt lopen dus ik loop. Helaas heeft het geregend en had die auto een langere remweg waar dat ruitertje even niet over nagedacht had omdat hij nog nooit over het begrip remweg heeft gehoord.

Geloof 1 ding MandyR:
Het BARST van de meisjes van 7 jaar die met hun pony de weg op gaan (een ijsje halen bij de ijscoman in de stad of het dorp). Bokt heeft daar regelmatig nieuwsberichten over. Ik meen laatst nog in de flevopolder waar de paarden niet makkelijk in de berm kunnen.
Jonge meisjes die gewoon met hun pony de weg op gaan. Verkeersmak of niet verkeersmak.

Dan heb ik toch liever dat een paard of pony verkeersmak is als stel-regel voor het naar buiten gaan met paard of pony zoals de TS ook vraagt.

Persoonlijke keuze maken?
Als kinderen niet hun leeftijd willen BESEFFEN
Dan teken ik voor een paard wat 100% verkeersmak is en dan met zo'n persoontje op de weg is.
Ze gaan toch de weg op met hun paard of pony. Dat hou je niet tegen.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:55

Ja precies, ik heb dat niet zelf mee gemaakt maar ik kan me voorstellen dat het een kwestie van wennen is.
Je oplossing vind ik inderdaad redelijk, een volwassen persoon kan dan als begeleiding optreden. Lachen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:57

Lenneke_ schreef:
Eva_Maria schreef:

groetjes

Dat is dus niet waar zoals je in de rest van het topic kunt lezen Knipoog

Verenigingen en maneges (FNRS maneges wel te verstaan) zijn het ruiterbewijs in delen aan het afnemen. Ook bij jonge kinderen.
Er moet ergens te lezen zijn wat de minimum leeftijd is.

Gaat zoeken op Google........