Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ikke schreef:MandyR schreef:Helaas zijn er geen echte regels voor het buitenrijden.
Ik vind dat een ruiterbewijs gewoon verplicht moet worden. Je moet voor een auto en brommer toch ook eerst een "papiertje" halen dus waarom dan voor een paard niet?
Het gedrag van een bromfiets of auto is voorspelbaar en altijd gelijk. Een paard reageert niet voorspelbaar en zeker niet altijd gelijk en daarmee valt dit dus op geen enkele manier in wetgeving of examens te vangen, waarmee een ruiterbewijs per defenitie een zinloos votje papier is!
twistermahoi schreef:En als ik niet meer zou mogen buitenrijden (ben nu namelijk 14) maar pas op je zestiende zou ik dat zeer oneerlijk vinden, volgens mij ligt datr namelijk totaal aan hoe zelfstandig het kind is de rijvaardigheden etc etc.

SusanH schreef:Nou, dan zijn er ook een hoop volwassenen (met rijbewijs!!) die wat mij betreft niet meer met een paard het bos en de openbare weg op mogen omdat ze een gevaar vormen voor hun omgeving door hun rijstijl.
Ik ben zelf vanaf mijn 14e zelfstandig met een pony op pad gegaan en ben nog nooit in onveilige situaties terechtgekomen waar ook derden bij betrokken waren. Ik heb geen ruiterbewijs maar reed altijd met de stelregel: anderen passeren in stap, en goed uitkijken met oversteken. Ik reed bijna nooit langs de weg en stak de drukke verkeersweg alleen over op rustige tijden (dus niet in de spits), en deed dat absoluut niet als de pony erg fris was en niet stil kon blijven staan, dan bleef ik in het bosgebied aangrenzend waar de pony stond. Het meeste deed ik gewoon op gevoel en blijkbaar had ik dat op die leeftijd al in voldoende mate, anders hadden mijn ouders en de de eigenaar van die pony me nooit alleen op pad laten gaan. Volgens mij is dat inzicht iets heel persoonlijks wat niet is vast te pinnen op een bepaalde leeftijd.
Huertecilla schreef:Er is een begrip ´handelingsbekwaam´ en dat komt niet uit de lucht vallen.
Zoals ik dat zie horen niet-handelingsbekwamen niet zonder begeleiding van een handelingsbekwame in de openbare ruimte paard te rijden.
Punt twee is kennis van het wegenverkeersreglement. Bokt is één GROOT argument voor een CBR-examen als voorwaarde voor buitenrijden.
hc
maar nu ik mijn rijbewijs gehaald heb zie ik eigenlijk pas in hoe erg het mis had kunnen gaan als ze er niet waren geweest..
) heb ik nog nooit politie oid gezien. Wie gaat dan controleren dat alle buitenrijdende paardrijders inderdaad boven de 16 zijn en zo'n certificaat hebben gehaald? 

Lenneke_ schreef:Hoe zit het precies in Belgie? Kan iemand dat vertellen?

Downhill schreef:Als een paard daadwerkelijk verkeersmak is, lijkt het mij geen drol uitmaken HOE OUD iemand moet zijn om de weg op te gaan.
MandyR schreef:Op dit moment wel volgens mij. Maar zoiets zou dan vast gelegd moet worden in de wet. Dat zodra je dat papiertje heb dat je aansprakelijk ben. Er komt dan natuurlijk ook een minimum leeftijd aan dat papiertje te hangen.
Het zou stom zijn als ik op jou paard ga rijden en jij nog steeds verantwoordelijk ben. Ik ben 27 en jij 19. Dus dat klopt in mijn ogen niet helemaal dan.
Eva_Maria schreef:volgens mij is er geen leeftijdgrens.
als je maar een ruiterpaspoort hebt en een bepaald niveau dressuur.
groetjes

MandyR schreef:Downhill schreef:Als een paard daadwerkelijk verkeersmak is, lijkt het mij geen drol uitmaken HOE OUD iemand moet zijn om de weg op te gaan.
Ik zou een kind van 7 bijvoorbeeld toch echt niet graag alleen op pad sturen. En dan maakt het niet uit hoe bomproof dat paard is. Een paard moet ook op zijn ruiter vertrouwen en gehoorzaam zijn. Als het ruitertje zegt en nu gaan we de weg oversteken kan je niet van het paard verwachten dat deze eerst links en rechts gaat kijken of er geen auto aan komt.
De baas zegt lopen dus ik loop. Helaas heeft het geregend en had die auto een langere remweg waar dat ruitertje even niet over nagedacht had omdat hij nog nooit over het begrip remweg heeft gehoord.
Lenneke_ schreef:Eva_Maria schreef:volgens mij is er geen leeftijdgrens.
als je maar een ruiterpaspoort hebt en een bepaald niveau dressuur.
groetjes
Dat is dus niet waar zoals je in de rest van het topic kunt lezen