Likken na eten/drinken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

Re: Likken na eten/drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 18:33

Nou, blijkbaar ben ik dus niet de enige die dit zich afvraagt... Ik ben nu ondertussen sinds een paar dagen gestopt met het geven van paardensnoepjes. Gewoon heel onbewust hoor, de snoepjes waren op en ik had geen zin om nieuwe te halen. Ik merk nu alleen wel dat Asterix veel minder en soms ook gewoon niet meer likt. Ik heb gewoon de paardensnoepjes van Subli (die in zo'n klein tonnetje zitten). Zou geen idee hebben of het nou echt aan die snoepjes ligt en zo ja, hoe dan? Maar aankomende weken stop ik maar eens even met die dingen denk ik en dan zien we daarna wel verder...

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:04

Mijn paard doet het ook, aan de houten balk waar ze dan aan vast staat
Vind het schattig

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:19

mijn paard doet dat meestal als ze catatonisch wordt... Ze is dan helemaal in zichzelf gekeerd en het is dan héél moeilijk om tot haar door te dringen. Ze likt dan alleen maar en staat er wat dromerig bij... Komt bij haar niet zo vaak voor dat ze dat doet, maar het gebeurt wel eens...

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:44

Dat is normaal hoor, meeste paarden likken het dan af aan de muur of wat dan ook. Ik heb geen idee waarvoor ze het doen maar het is gewoon zo. Dus maak je maar geen zorgen om je paardje Haha!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:20

Mijn paard doet dit ook continu!!
Haal hem op, zet hem aan de muur vast en hij begint met likken van de ijzeren buis.
Maar ook na het eten, tijdens het opzadelen.

Hij krijgt overigens ook subli snoepjes maar ook subli biks.
Maar ik denk meer dat het een tik is, dat het lekker smaakt ofzo of dat ze het lekkers wat ze ervoor kregen nog naproeven ofzo Haha!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:28

ik dacht ineens he.... doen alleen paarden dit die in de stal staan? (altijd of alleens s'nachts, igg die geregeld op stal staan) kennen jullie paarden die dag en nacht buitn staan die dit ook doen???

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:33

mijn paarden doen dat ook, achter hun koekjes, alles onderlebberen, mij incl Haha!
en m'n vorig paard deed dat ook Lachen

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:28

Volgens mij doen ze het om de smaak achter te laten, of het werkt? Blijkbaar wel anders stopte ze wel... maar aan de muur likken lijkt mij best pijnlijk!

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:27

Mijn paard doet het idd ook heel vaak. Hij likt de muurtjes af en mijn handen en kleren. Het is geloof ik ook niets ergs ofzo. Mijn paard heeft ook genoeg vitaminen en mineralen. Het is verder ook niet lastig, dus ik laat hem lekker likken.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:38

Hebben jullie al eens geprobeert om zowel voor al na het geven van het krachtvoer, wat hooi te geven? Dat schijnt nl ook te helpen. Ik heb ooit een uitleg hierover gekregen en die klonk logies (had te maken met de snelheid van verorberen en verteerbaarheid) maar die moet ik nog even opzoeken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:27

p_ponypaard schreef:
ik dacht ineens he.... doen alleen paarden dit die in de stal staan? (altijd of alleens s'nachts, igg die geregeld op stal staan) kennen jullie paarden die dag en nacht buitn staan die dit ook doen???

Yep.. mijn haflinger doet het ook. Na het eten wordt alles schoongewassen, inclusief ikke, als ik in de buurt ben Clown Ja ja... na de bak en het hout, krijg ik ook een lebberbeurt. Haha! Mijn paard eet met een merrie in zijn stal, maar die stal staat open en hij kan altijd naar buiten, dag en nacht. (er zit niet eens een deur in). Buiten is bij onze paarden een natuurgebied van ong 5 ha met alle mogelijke grassen en gewassen. Bovendien staat er altijd vers water en een zeer goede mineralenblok. En hij staat dus niet alleen.
De verklaring over verteerbaarheid lijkt me hier dus ook niet logisch, gezien hij de hele dag door staat te grazen en daar weer mee door kan gaan, onmiddellijk na het eten van zijn lijnzaadbrokjes en appeltjes.

Het lijkt me dus geen verveling of mineralen tekort. Wat dan wel? Geen idee. Haha! Ik denk dat hij het gewoon lekker vindt.

PalmLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:01

Mijn pony doet het ook heel erg maarik weet ook niet wat het is

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:37

Deaglán schreef:
Hebben jullie al eens geprobeert om zowel voor al na het geven van het krachtvoer, wat hooi te geven? Dat schijnt nl ook te helpen. Ik heb ooit een uitleg hierover gekregen en die klonk logies (had te maken met de snelheid van verorberen en verteerbaarheid) maar die moet ik nog even opzoeken.

Mijn paard krijgt na het krachtvoer altijd hooi. Dus daar zal het denk ik niet aan liggen...
Bedankt verder voor de reacties. Ik geef hem nu geen paardensnoepjes meer. Alleen zijn normale eten (3x per dag 0.5 kg basisbrok en flink hooi, verder krijgt hij 's avonds ong. 0.5 kg muesli en een appel. En hij doet het echt veel minder tot niet! Misschien toch de paardensnoepje...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 05:44

hmm... die van mij doet het dus ook, zoals je hierboven kunt lezen, maar hij krijgt geen paardensnoepjes. Hij doet het gewoon na het eten.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:23

Ik denk dat je paard het gewoon Super lekker vind..
Een soort van Tik Tong uitsteken

volgens mij geen probleem.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:29

Mijne doet dit ook, alleen heeft hij de neiging om zown 2 a 3 keer per keer dat ie het doet ook zn onder tanden tegen het ijzer te slaan... vind dat niet zo prettig