ik heb ook wel eens per ongeluk klerelijer gezegd hard op bij het jury hok
toen mepte me pony haast de boven rand van de bak eraf maar ook daar heb ik geen aftrek van gehad ik kreeg zoiezo al een 4 want het was verzet.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

en ik heb zoiets van; als anky het doet mag ik het ook wel
belonen, aai over de hals, peg voor de jury
ik beloon dus wel tijden de proef, en na het afgroeten even een klopje geven, want als ik een klopje geef onder het rijden denkt me paard dat het mooi geweest is
daar is die heel makkelijk in

juval schreef:toch wel raar eigenlijk, dat belonen dus niet mag, maar straffen (zweep en sporen) wel.
het ligt natuurlijk wel aan de manier waarop, maar toch
.beantsje schreef:Eigenlijk vind ik dit een onzinnige vraag.
Als een paard in een spannende situatie juist braaf een moeilijke oefening uitvoert, is het toch logisch dat je beloont? Belonen is heel belangrijk in de africhting van je paard en iedereen weet dat dat alleen maar zin heeft als het direkt gebeurt.
Ik vind dat je in een proef gewoon moet doen wat goed voor je paard is. Of dat nu een beloning is of een stevige tik met de zweep (al hoef je je paard nu ook weer niet om de hals te vliegen maar een vriendelijk 'braaf' mompelen en een kriebeltje in de hals zou ik desnoods midden voor het juryhok doen). Het achterwege laten van een noodzakelijke beloning 'omdat het niet mag' vind ik kortetermijndenken. Je moet verder denken dan de proef.
Het zal mij dus Wurst zijn wat de jury op dat moment ervan vindt. Het is nodig. Dan komen die punten de volgende keer wel.