belonen tijdens proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RandyOrton25

Re: belonen tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:55

ik beloon ook altijd tussendoor zeker na de galop die van mij heeft daar veel moeite mee dus dan hoor je ook heel duidelijk goed zo braaaf ik heb daar nog nooit iets van gehoord of punten aftrek gehad.
ik heb ook wel eens per ongeluk klerelijer gezegd hard op bij het jury hok Bloos
toen mepte me pony haast de boven rand van de bak eraf maar ook daar heb ik geen aftrek van gehad ik kreeg zoiezo al een 4 want het was verzet.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:17

Officieel mag het indd niet. Zelf doe ik het vaak wel, even een aai ofzo. En bij vrijestap rijbaan verlaten beloon ik hem altijd!!Paard mag ook best weten dat hij het goed heeft gedaan Lachen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:21

vaak beloon ik mijn paard tijdens de proef door mijn binnen hand even tegen zijn hals te leggen,en ook praat ik dan zachtjes,dat praten doe ik alleen als ik met mijn rug naar de jury ben gekeerd
het mag niet maar het stelt mijn paard wel gerust.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:22

Ik beloon haar vaak zachtjes met me stem, gewoon heel zachtjes;

braaf

Heel soms een klein kriebeltje, maar niet te overdreven.

Met springen wil je me niet horen, dan beloon haar ik continu Vork

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:32

Maar waar in het regelement staat dan dat je niet mag belonen?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:35

Volgens het regelement mag je niet praten maar een aai geven kan je toch geen aftrek voor krijgen?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:36

dat praten klopt, maar de rest staat volgens mij nergens

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:08

Ik zeg vaak wel 'braaf' of 'goedzo' of iets wat daar op lijkt Lachen
En als 'tie loopt te kl*ten dan zeg ik ook vaak genoeg 'Younk!'

Niet op een schreeuw manier natuurlijk, maar zo dat niemand het door heeft en Younkie wel Haha!

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:06

anky vertelde laatst op tv dat zij ook altijd praatte tegen haar paard, ik doe dat ook Clown en ik heb zoiets van; als anky het doet mag ik het ook wel Tong uitsteken belonen, aai over de hals, peg voor de jury Clown

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:42

Nee volgens mij mag het ook niet.. Ik geef ook geen klopje tijdens de proef.. Maar beloon hem wel vaak zachtjes met m'n stem.. Zodat de jury het niet hoort.. Haha!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:10

ik praat heel veel tijdens de proef, ik merk het zelf neit eens. maar vaak is het praten dan belonen of de paarden op hun gemak stellen, maar ja de vraag hier Tong uitsteken ik beloon dus wel tijden de proef, en na het afgroeten even een klopje geven, want als ik een klopje geef onder het rijden denkt me paard dat het mooi geweest is Tong uitsteken daar is die heel makkelijk in

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:14

Ik doe altijd als ik bij A rijdt ongeveer met mijn buitenhand zo'n aaitje, hij is altijd héél erg gespannen en als ik dat dan doe en ik zeg heel zachtjes, goedzoooo of braaaf (niet voor C natuurlijk haha!) dan helpt dat echt goed.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:19

Volgens mij mag je,je paard na het afgroeten wel belonen, maar als dat onder het rijden mag weet ik niet?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:25

Waarom zou het niet mogen Verward
Iedereen neemt dat maar aan.... stemhulpen mogen niet, maar een kriebeltje langs de hals....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:29

Even een kriebel bij schoft of manen met je binnenhand vind ik alleen getuigen van los durven laten/durven ontspannen op binnenhand. Beter dan binnenhand vasthouden/vastzetten lijkt me. Als ik jury zou zijn (ben ik alleen niet), zou ik dat dan ook absoluut niet afstraffen. Ik vind het een positief iets als iemand een paard dat z'n best doet beloont.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:33

Eigenlijk vind ik dit een onzinnige vraag.

Als een paard in een spannende situatie juist braaf een moeilijke oefening uitvoert, is het toch logisch dat je beloont? Belonen is heel belangrijk in de africhting van je paard en iedereen weet dat dat alleen maar zin heeft als het direkt gebeurt.

Ik vind dat je in een proef gewoon moet doen wat goed voor je paard is. Of dat nu een beloning is of een stevige tik met de zweep (al hoef je je paard nu ook weer niet om de hals te vliegen maar een vriendelijk 'braaf' mompelen en een kriebeltje in de hals zou ik desnoods midden voor het juryhok doen). Het achterwege laten van een noodzakelijke beloning 'omdat het niet mag' vind ik kortetermijndenken. Je moet verder denken dan de proef.

Het zal mij dus Wurst zijn wat de jury op dat moment ervan vindt. Het is nodig. Dan komen die punten de volgende keer wel.

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:37

Belonen mag volgens mij niet maar je kan het Altijd stiekem nog eens doen als de jury het niet ziet (moet je hopen).

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:59

Ik denk Idd ook dat het niet echt mag :p
maar stiekem kan je altijd proberen !!

Ik doe het altijd na het groeten , dan ben ik zeker

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:00

Nogmaals mijn vraag waarom iedereen dat denkt Rolleyes
Verder kan ik niet anders dan aansluiten bij beantsje

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:31

Ik beloon mijn paard in de proef wel via mijn stem...een binnenmondse; braaf hoor...! Knipoog
Klopjes geef ik ze niet, omdat ik dan het plaatje verstoor vind ik zelf.

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:25

juval schreef:
toch wel raar eigenlijk, dat belonen dus niet mag, maar straffen (zweep en sporen) wel.
het ligt natuurlijk wel aan de manier waarop, maar toch

ben ik niet geheel met je eens, zweep en sporen zijn hulpmiddelen.
Niet bedoelt om je paard eens behoorlijk mee af te rammelen Clown .
Trouwens als je je paard flink afstraft in de proef krijg je daar als het goed is weinig punten voor het onderdeel.

Ik beloon mijn paardje lekker wel, wat maakt mij die jury dan uit? Als hij het goed doet en ben trots op hem...

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:26

beantsje schreef:
Eigenlijk vind ik dit een onzinnige vraag.

Als een paard in een spannende situatie juist braaf een moeilijke oefening uitvoert, is het toch logisch dat je beloont? Belonen is heel belangrijk in de africhting van je paard en iedereen weet dat dat alleen maar zin heeft als het direkt gebeurt.

Ik vind dat je in een proef gewoon moet doen wat goed voor je paard is. Of dat nu een beloning is of een stevige tik met de zweep (al hoef je je paard nu ook weer niet om de hals te vliegen maar een vriendelijk 'braaf' mompelen en een kriebeltje in de hals zou ik desnoods midden voor het juryhok doen). Het achterwege laten van een noodzakelijke beloning 'omdat het niet mag' vind ik kortetermijndenken. Je moet verder denken dan de proef.

Het zal mij dus Wurst zijn wat de jury op dat moment ervan vindt. Het is nodig. Dan komen die punten de volgende keer wel.

helemaal mee eens! Ja

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:40

Officieel mag dat niet, heb ik gehoord. Maar ik doe het soms heel zachtjes, dat mijn paard weet dat hij het goed doet. Dat geeft hem ook zelfvertrouwen.
Eigenlijk mag je pas weer belonen, als je klaar bent met de proef.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:39

Waar staat dat dan??? Rolleyes

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:55

Heb ook geen idee waar dat staat.
en ook ik wil me aansluiten bij beantsje, helemaal mee eens.

Ik zelf heb er dan ook totaal geen problemen mee als je je paard een keer een klopje geeft als hij iets goed doet.
In sommige gevallen zal ik er ook echt niet over denken om er wat van te zeggen als je een keer je paard op zijn gemak stelt met een stemhulp als hij erg veel spanning heeft.

Jullie moeten er niet vanuit gaan dat juryleden achterlijk zijn, meestal hoor je het wel als er wat gezegt wordt hoor. Knipoog