Paar verkopen op leeftijd !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

This_is_me

Re: Paar verkopen op leeftijd !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:09

Je zou het natuurlijk ook andersom kunnen bekijken!!

Waarom zijn er mensen die voor DAT bedrag, wat de TS bedoeld een 20+ paard kopen??? en dan bedoel ik niet (uit goedfatsoen) je paardje terug kopen zoals ik hierboven las.. Maar er zijn dus blijkbaar mensen die dat er voorover hebben.. Om genoeg geld neer te leggen voor een 20+ paard....

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:07

Tja... moeilijk onderwerp vind ik dit altijd.

Ik heb een 17-jarige staan die ook al jarenlang enkel dienst doet als grasmaaier.
Ik ben laatst eens aan het rekenen gegaan en toch wel geschrokken want ze me eigenlijk nog kost.
Ik heb haar heel goedkoop staan op een landje met inloopstal en een shetvriendje erbij maar op 1500 euro per jaar zit je snel.
Dat heeft me dus al 7500 euro gekost en stel dat ze nog 10 jaar leeft dan komt daar nog 15000 euro bij. Zit je toch op 22500 euro!
Voor een paard waar je in principe alleen maar naar kunt kijken.

Nu is ze mijn vriendinnetje, mijn maatje, mijn alles en daarom heb ik dit natuurlijk ook voor haar over.
Gelukkig is mijn financiele situatie redelijk goed en kan ik dit dus ook doen maar stel dat dat ooit veranderd dan zullen de paarden er toch echt uitmoeten....

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:18

Wij hebben ons 26 jarige BWP paard al een jaar of 16 en hij gaat hier niet meer weg, gelukkig is het een heel gezond paard, en staat hij hier aan huis. Hij heeft een dubbele buitenbox, 6x3 meter dus, en altijd een groot pak voordrooghooi voor zijn deur, en verder gaat hij iedere dag een uurtje of 6 naar buiten. Hij lijkt heel gelukkig en blijft gewoon bij ons tot het einde.

Een vriendin van mij heeft een paardje van 28 jaar en zij rijdt hem nog iedere dag, en inmiddels leert haar 7 jarige dochter ook op hem rijden, zij heeft echt nog heel veel plezier aan het paard en ook zij zou hem nooit weg doen!

Maar toch kan ik me voorstellen als je zo'n paard hebt en je wilt graag heel fanatiek rijden, én je betaald iedere maand 300,- euro pensiongeld, dat je dan waarschijnlijk met pijn in je hart, je paard weg wilt doen!! Maar om er dan nog de hoofdprijs voor te vragen???????

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:47

Maar waarom vind men 1000 euro de hoofdprijs? Als men bij een jonger paard welke te koop staat voor 3000 euro niet gaat kijken "omdat er dan vast wat mee is" .... Verward

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:51

Needje schreef:
Helaas heeft niet iedereen een lap grond achter het huis. En zal er dus elke maand een redelijk bedrag betaald moeten worden. Niet iedereen heeft dat geld (er voor) over. En zoeken dan iemand die wel een stuk land over heeft, of geld. Is iederen zijn keuze en kan je het niet mee eens zijn. Maar is een persoonlijke beslissing. Dus zal je deze moeten respecteren. De bedragen die gevraagd worden is meestal juist om er voor te zorgen dat deze dieren niet de handel in gaan. (ja, er zijn ook mensen die het echt wel aan hun hart gaat) Ze gunnen hun dier een fijne oude dag, welke zij het paard niet kunnen bieden.
Ze kunnen de dieren ook naar de slachter brengen...
Ik heb er zelf soms ook wel moeite mee. Maar aan de andere kant.. als iemand anders zo'n dier een fijn pensioen kan geven is het toch mooi?!

Dit vind ik één van de meest genuanceerde reacties op dit topic tot nu toe. Zó zit vaak de werkelijkheid in elkaar, hoe graag je ook je oudere paardje zou willen houden, naast de (emotionele) voordelen tellen toch ook de (praktische) nadelen mee. Alle lof voor mensen die hun 20+er wel zelf houden 'tot aan het eind', dat is de beste oplossing, maar soms ís het beste niet haalbaar.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 09:55

Need, er worden prijzen meer prijzen gevraagd voor 2000 of soms nog meer. terwijl er bv geen papieren enzo bijzitten. Ik vind die bedragen dan veel te veel voor een papierloze oudje of ouder paard.

Ik heb nu zelf ook de keuze gemaakt om mijn paardje van het volpension stalling af te halen en lekker met een maatje op de wei te zetten met schuilstal. ok dit kost me ook geld, maar veel minder dan volpension.

Maar als men goed zoekt, kun je altijd een plekje vinden. Misschien een rusthuis, is altijd goedkoper dan je paard op een stalling te hebben staan.

maar inderdaad niet iedereen heeft het geld ervoor. Ik kan ook geen 2 paarden op volpension plaatsen cq betalen, daarom ben ik toen een andere oplossing gaan zoeken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:09

Je bent er zelf bij wat je uitgeeft, en ook wat je vraagt. Je hoeft zo'n dier niet te kopen als de prijs je niet aanstaat.
Ik denk dat er vaak best te onderhandelen is. Maar die hogere prijzen schrikt iig handelaren af.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:24

Wat mij opvalt is dat veel paarden al snel als oud bestempeld worden. Veel mensen vinden een 20 jarige oud, terwijl je daar best nog veel mee zou kunnen.

Ieder paard is natuurlijk verschillend en er je kan moeilijk een lijn trekken. Maar de meeste paarden van 20 zijn nog prima.

Tegenover onze stal staat een 33-jarige. Kerngezond en er wordt ook gewoon mee gereden (buitenritjes) dus... Ik vind het echt mooi dat de eigenaresse nog zoveel plezier heeft met haar paardje.

Voor iemand die begint met rijden is een 15-jarige met veel ervaring bovendien een fantastisch leerpaard. Daar heb je dan toch veel meer aan, dan aan een 3 jarige?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:31

Sigrid ik ben het met je eens wat de 15 jarige gezonde paarden betrefd, maar bij de meeste 20+ paarden staat er ook nog bij mag niet gereden worden, of enkel buitenritjes (maar kent wel m dressuur, vandaar de prijs) ik snap dat niet. Wat een paard in het verleden gelopen heeft maakt mij voor buitenritten niet uit. En als ik een paard als gezelschap aanschaf en ik mag er niet op rijden dan heb ik er geen 2000 of meer voor over, want voor 1500 heb ik een kerngezonde beleerde haflinger, waar ik wel op buiten kan rijden en veel lol van kan hebben, of ik koop voor 100 een oudere shet, als ik niks wil doen met het gezelschaps paard. Goedkoop in onderhoud en aanschaf.

SandorJolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:17

Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om een paard wat je al zolang hebt alsnog weg te doen, maar als je MOET dan inderdaad goede plek als eerste vereiste!!!!

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:00

Oud is erg betrekkelijk.. Op de manege/trainingsstal waar ik werkte hadden we een lespony van 36(!!!) jaar oud. Pony was altijd vrolijk, altijd druk, gek op kinderen! Op een gegeven moment is besloten de pony op "rust" te zetten, zijn pensioen te geven. Binnen een paar weken stond de pony letterlijk weg te kwijnen en werd hij helemaal gek. Toen is hij toch maar weer in wat lesjes mee gaan lopen, waarna hij weer helemaal opleefde.

Zelf heb ik met mijn oude paard nog lang wedstrijden gereden. Hij was al een jaar of 23, super fit, genoot van iedere rit en won nog bijna iedere wedstrijd. Een dag niet rijden was eigenlijk niet aan de orde want meneer wou absoluut niet overgeslagen worden en liet je dat dan de volgende dag wel merken. Hij werd op zijn 23ste overigens vaak een jaar of 10 geschat. Als ik ook maar richting zadelkast liep stond hij weer te dribbelen op de plaats en onder het zadel was hij altijd even heet. Tot zijn 22/23ste heb ik bovendien fanatiek met hem gesprongen en heeft hij geen enkele keer moeite gehad met een 1.40m parcours. Helaas kreeg hij wat meer last van spat in zijn achterbenen en is hij daarna steeds een stukje meer richting pensioen gegaan. Uiteindelijk heeft hij oud mogen worden op een weiland met een aantal andere oudjes.

Het is makkelijker gezegd dan gedaan je oudje een goede oude dag te geven. Zoals Needje zegt; niet iedereen heeft een lap grond en/of voldoende geld om daarvoor te (kunnen/willen) zorgen. Nu woon ik in Brabant maar voorheen in de regio Amsterdam; reken maar dat je daar niet zomaar een leuke betaalbare plek vindt hoor.. Mijn oude kanjer heeft uiteindelijk bij vrienden van mij in Groningen lekker op het land mogen lopen.

Ik kan me daarbij heel goed voorstellen dat je toch iets voor je oudje vraagt als hij/zij weg moet. Ik zou koste wat het kost willen voorkomen dat mijn paard richting slacht of handel gaat.. Dit heb je natuurlijk niet altijd in de hand, maar het is in ieder geval te proberen te voorkomen. Als het echt niet anders zou kunnen zou ik er persoonlijk nog het meest mee op hebben om mijn paard bij iemand te plaatsen en zelf eigenaar te blijven. Maarja; ook weer makkelijker gezegd dan gedaan!

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:16

Wij verkopen nu ook onze 17jarige ex-fokmerrie.
Ik ben geen eigenaar, alleen verzorger.
De eigenaar is boer geweest, en nu op pensioen, hij heeft dus maar een klein pensioentje.
Deze merrie raakt niet meer drachtig, dus brengt hem niks meer op
terwijl ze toch evenveel kost als de andere merries, die hem elk jaar een veulen geven.

Ze is ideaal om mee buiten te rijden, geen dressuur of andere hoogstandjes, maar is helemaal verkeersmak.
Waarom zouden we haar in de weide laten staan wegkwijnen, terwijl een ander er mss nog jaaaren plezier aan kan hebben.

Das natuurlijk anders dan iemand die een paard wegdoet waar helemaal niks meer mee kan.
Ik begrijp dat je je maatje houdt, maar in onze situatie is dat niet te doen.

De boer heeft er al niet zo'n band mee (ondanks dat ze bij hem geboren is, en ook haar moeder van hem was)
en de financieel is het voor hem een stuk beter als hij een veulen meer kan verkopen per jaar.

Daar komt nu toevallig nog bij dat ze alleen moet staan in een grote weide, omdat alle andere merries veulens hebben en niet op die weide kunnen, en dat de weide waar de merries met veulens staan eigenlijk een tikje te klein is voor al de paarden.

Dit is een voorbeeld waarom iemand een ouder paard wegdoet.
Wij gaan natuurlijk geen 2000 euro vragen, zou een beetje gek zijn.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:19

Ik heb een 18 jarige kanjer. We hebben hem nu 11 jaar.
Echt een geweldig paard.

Het is dat ik hem samen met mijn zussen heb, anders had ik hem afgelopen feb-maart echt verkocht.
Hij is enkel nog geschikt voor buiten ritten (met lang in en uitstappen) vanwege artrose, verkeersmak, superlief voor kinderen en mensen die niet kunnen rijden, als je wel kan rijden verveel je je ook niet met hem.

Voor mij ziet het er voorlopig niet naar uit dat ik nog normaal wat met mijn paard kan gaan doen. Momenteel ga ik 3 dagen in de week naar stal om met moeite een stuk door het weiland te lopen met een emmer met wat voer om hem er even uit te halen.
Buiten de weide in het voorste stuk (het voorste stuk wordt niet gebruikt omdat dat nogal nat is) krijgt hij wat te eten, en krab ik zn hoeven uit (althans, ik doe een poging tot...).

Het is dat hij nog 4 dagen in de week beweging krijgt van mn zussen, anders was het voor hem ook niet eerlijk geweest.
Hoe graag ik hem ook zou willen houden, ik zou het niet gedaan hebben als ik er in mn eentje voor stond.

Ik vind het gewoonweg niet eerlijk om een paard dat graag met je mee naar buiten gaat (wandelen en rijden ect) gewoon op het land laat staan.
In de zomer is het niet zo erg, maar in de winter zou hij het dan moeten doen met 4-6 uurtjes paddock per dag, en dan 18-20 uur per dag opstal.
Ik kan niet op een normale manier een wandeling met hem maken, simpelweg omdat ik het gewoon niet kan.

Financieel is het voor mij geen probleem, maar zou ik mijn paard er een plezier mee doen door enkel te komen om zn hoeven te krabben?
Ieder ander doet dat hoevenkrabben 10 keer sneller dan ik, toch staat mijn paard geduldig op me te wachten, gaat niethangen en duwt even zn neus tegen mn wang als ik het even niet meer trek. Een goede band hebben we echt wel.

Ik snap het dus heel goed als een 18+ paard toch verkocht wordt. kijk ook is op een andere manier naar een verkoop!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:51

Ik heb in maart een pony van 20 jaar gekocht en niet 1x gedacht dat ze oud was.
Ik moet zeggen het scheelde dat ze drachtig was dus er is een jonkie bij gekomen in juni.
Maar toch, ik ga er vanuit dat ze zodra ze hersteld is en de buikspieren en rugspieren weer wat getraind zijn(10e veulen!!) dat we gewoon weer kunnen buitenrijden en anders pech.
Ze mag ieg blijven, ze is al zo vaak verkocht. Ze is de makkelijkste niet, maar merk dat we na 5 maanden al zoveel meer aan elkaar gewend zijn!
Ze heeft papieren (AVS) het veulen is ook volbloed en de merrie kostte (2 voor de prijs van 1 Knipoog ) E1300,-
Ik had natuurlijk minder moeten betalen maar ik ben een slechte handelaar, vraagprijs was E1750,-

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:06

ik heb mijn 16jarige merrie voor een symbolisch bedrag kunnen overnemen, min of meer gratis dus Haha! wel was een goed thuis een vereiste en dat heeft ze dus ze gaat ook nooit meer weg