Trailerprobleem met 6 jarig paard, wie heeft advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

berpie

Re: Trailerprobleem met 6 jarig paard, wie heeft advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:04

Ik ben ook geen fan van sederen maar soms kan je gewoon niet anders, wat ik wel zorgelijk vindt is dat je wormspuiten tegenwoordig alleen bij de dierenarts kunt krijgen maar sedatie gewoon in de ruitersportzaken of op de markt (bij ruitersportspulletjes)
Als je voor sederen kiest (ik raad je niets aan verder hoor) vraag dan advies aan je dierenarts en ga niet op eigen houtje iets toedienen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:44

Waar je bij sederen extra op moet letten is dat je het geeft in een normale situatie. Dus niet wanneer er al spanning is. Dan is de kans dat ze erdoor heen "breken" groter.

Persoonlijk heb ik met verstandig sederen goede resultaten gehaald in situaties waarbij er eigenlijk geen keus was. Mits je het geeft zodra het paard nog altijd gewoon in de stal staat en er totaal geen alertheid is op het een of ander.

Voorstander ben ik er niet van. Sederen is inderdaad een noodoplossing, maar het voegt niets toe aan je training.

We hebben al eerder paarden getraind met problemen aan de achterzijde. Niet makkelijk, wel trainbaar. En eigenlijk ben je al heel goed op weg door de situatie na te bootsen op de poetsplaats bijvoorbeeld. Zo kun je met wat creativiteit al heel ver komen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:01

Het grootste probleem is dat veel mensen hun paard veel zwaarder inschatten dan dat ze daadwerkelijk zijn. En die meetlinten vaak ook niet betrouwbaar zijn. Bij de hackney Michael (zie mijn profiel) geeft het meetlint 330 kilo aan. Het is een hackney van 1.32m, en niet fijn gebouwd. De weegschaal in de kliniek geeft echter maar 215 kilo aan. Als ik hem zou sederen voor 330 kilo dan gaat ie inderdaad ook plat.

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 11:50

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik heb via mail nu hulp van Wendy Misran, van Subtiel trainen.
Door '' enge '' dingen gelezen te hebben over sederen en ik zo verzichtig mogelijk wil zijn met mijn paard, heb ik ervoor gekozen om niet te verdoven.

Gezien ik heb besloten een maand langer te wachten met overhuizen, geeft dit mij nu 7 weken de tijd om met hem te trainen, 4 a 5 keer in de week. Met hulp van Wendy, heb ik hier een goed gevoel over en zijn de eerste stappen al gemaakt.

Hopelijk kan ik hem en mezelf van die angst afhelpen en leren dat trailer leuk is, en niet eng.
Dit in alle rust, wetend hoe paarden denken en functioneren.
Met boos worden bereik ik sowieso niks bij dit paard, en zeker niet in z'on situatie.

Bedankt voor al jullie tips/meningen en ik hoop dat ik over een tijdje mijn paard kan verhuizen in alle rust en zonder problemen. Hoop echt dat het goed gaat!

Groetjes
Linda

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:36

Kimnor, persoonlijk denk ik dat je er héél verstandig aan doet om het op deze manier aan te gaan pakken. Sederen vind ik een uiterst redmiddel en bovendien...
Als hij deze training goed oppakt heb je er voor altijd profijt van (hopelijk) Bij sedatie is de ervaring natuurlijk eenmalig.

Heel veel succes ermee gewenst! Hou je ons even op de hoogte hoe het gaat?

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:03

Ja ga ik doen!!!
Tot nu toe gaat het heel er goed en pakt hij het snel op! Super!

Groetjes
Linda

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 11:06

Hallo

Dankzij Wendy Misran van Subtiel trainen kan ik mijn paard weer vervoeren.
Op een rustige en duidelijke manier heb ik hem kunnen laten wennen aan de trailer.
De laatste keer dat ik hem vervoerd heb ging zonde problemen. Het zijn net de kleine dingen ook die je moet weten en aan moet denken, en Wendy heeft mij daar enorm bij geholpen.

Wendy, helemaal top!! Nogmaals bedankt!

Groetjes
Linda

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:23

Kimnor schreef:
Hallo

Dankzij Wendy Misran van Subtiel trainen kan ik mijn paard weer vervoeren.
Op een rustige en duidelijke manier heb ik hem kunnen laten wennen aan de trailer.
De laatste keer dat ik hem vervoerd heb ging zonde problemen. Het zijn net de kleine dingen ook die je moet weten en aan moet denken, en Wendy heeft mij daar enorm bij geholpen.

Wendy, helemaal top!! Nogmaals bedankt!

Groetjes
Linda

Mag ik vragen hoe en op welke manier Wendy jouw geholpen heeft?
Mijn draak wil ook niet de trailer in en ik heb zelf niet het geduld om rustig te trainen.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:13

Ook hier een enorm laad probleem gehad en dankzij Wendy opgelost.
@Suus, onderaan berichtje staat topic vermeld met daarin de werkwijze van Wendy.
Wellicht kan ze jullie ook verlossen van alle trailer ellende.
Succes!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:26

Om eerlijk te zijn zie ik niet dat dit paard een trailerprobleem heeft. Hij loopt er goed op, is er niet bang in. Ik weet niet hoe de vorige keer de stang bevestigd was, of deze op het achterste gaatje zat of meer naar voren. Want dan zou hij er met zijn kont onder kunnen komen of hem tegen zijn benen aan voelen. Ik zal dan het allerachterste gaatje gebruiken.
Ik denk dat je wel moet zorgen dat je zelf een rustig persoon mee neemt die niet snel in paniek raakt. Maar zorg iig voor een extra halster met touw en een mes. Telefoonnr met nr van de da zodat je in geval van nood je kan redden. En een EHBO-set.