Starten met afgekeurd paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Starten met afgekeurd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:41

Idd zoasl je jezelf nu verduidelijkt, mag er met dat paard geen wedstrijden meer gestart worden.

Wat de eigenaresse wel kan doen is het paard voor weinig verkopen , zodat ze toch geld heeft, en dan mag het paard gewoon starten.

Is de rug ook nagekeken? soms komen dergelijke problemen vanuit de rug.

Als er verder ogenschijnlijk niks mis is met het paard, gewoon rijden en starten. Dan maar niet verzekerd Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:46

Laurien007 schreef:
Het is een lang verhaal allemaal maar om het even heel kort samen te vatten: Het paard komt alleen de buigproef nét niet door waardoor ze hem (klinisch) niet goed kunnen keuren. Verder is hij helemaal op de foto geweest en gescanned waarop niks te vinden is. Ook tijdens het rijden loopt hij helemaal zuiver. Het is dus alleen net die buigproef waar hij niet door heen komt waarvan de reden niet bekent is. Vandaar de vraag of het mogelijk is om te starten met een afgekeurd paard en of iemand er ervaring mee heeft.

Dat kan gewoon. Een jury weet niet of jouw paard is afgekeurd of niet. De KNHS ook niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:36

Ik snap alleen niet waarom de eigenaar een heleboel klinieken af gaat als dat paard gewoon zuiver loopt.
Er klopt iets niet aan dit verhaal.

Laurien007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 08:55

Omdat het paard toen die tijd niet goed liep en hebben ze niks kunnen vinden in de klinieken. Ook toen het paard wel weer goed liep maar de buigproef niet door kwam, is hij alsnog helemaal onderzocht om erachter te komen waar dat aan lag. Echter is er toen ook niets gevonden.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:05

ik heb ook een paard gehad. afgekeurd voor de sport. uitbetaald gekregen. Verkocht aan bekende internationale springruiter voor behhoorlijk wat geld > 15000 euro. Verhaal erbij verteld (liep ondertussen Z). Heeft uiteindelijk internationaal 1.50m via een bekende belgische stal gelopen. Was na een jaar bij ons hersteld terwijl de kans maar 10/20% was. het kan wel.
Uiteindelijk liep zij na een tijdje op 1.50 niveau te hebben gelopen wederom niet goed waarna zij als fokmerrie is verkocht naar USA.
Wij hadden trouwens niks getekend. Dit was in 2000/2001.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:10

ik denk dat er genoeg mensen zijn die starten met een paard, die als ze hem/haar zouden laten keuren ook niet goedgekeurd zou zijn.

het ene jaar kan het paard goed zijn en het andere jaar zou het afgekeurd zijn op de foto. of klin.

dus je kan gewoon starten hoor

gr

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:13

De jury in de auto weet niet of je paard een buigproef wel of niet doorkomt. Goed is goed, onregelmatig is onregelmatig. punt. Daar zit niks tussenin.
En de term `afgekeurd`is meteen zo direct. Het gaat erom waarvoor je een paard laat keuren. Laat je je paard keuren als sportpaard, dan zijn bemerkingen als niet door een klinische keuring komen, toch echt wel ernstig. Maar als jij je paard alleen recreatief of voor de fokkerij gebruikt, zijn de normen ook weer anders. Een fokmerrie die niet drachtig kan worden, is dan ook afgekeurd, terwijl die als sportpaard misschien prima is!

astridozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:15

Fitzroy schreef:
Ik snap alleen niet waarom de eigenaar een heleboel klinieken af gaat als dat paard gewoon zuiver loopt.
Er klopt iets niet aan dit verhaal.

Ik als eigenaar van het paard, geef graag wat nader uitleg...

Het paard stond te koop en zoals bekend wordt er bij een aankoopkeuring een buigproef verricht....aangezien het paard hier niet door komt, wilde ik weten waar het aan lag. Helaas waren er heel veel onderzoeken en verschillende klinieken voor nodig, om er achter te komen dat er niets gevonden kan worden!!! Echter moet een paard bij een aankoopkeuring een negatieve buigproef laten zien en dat gaat dus niet lukken...
Met andere woorden ik krijg het paard dus niet verkocht!

Tuurlijk kan ik nu overwegen hem zonder keuringen te verkopen tegen een daarbij passend tarief, maar daar heb ik geen goed gevoel bij. Eerlijk is eerlijk, ondanks alle onderzoeken waar niets uitkwam, blijft het een onzeker verhaal waarvan je niet weet hoe het afloopt.
Ik verkoop een paard met een goedgekeurd rapport of ik verkoop hem NIET!
En dus kom ik automatisch bij mijn verzekering terecht...ik laat het paard (in samenspraak met mijn eigen dierenarts) afkeuren voor de sport, laat me uitbetalen door de verzekering, koop hem voor slachtprijs terug en schenk hem vervolgens aan iemand die er nog heel erg veel plezier aan kan en wil beleven!

Maar goed om even bij het topic te blijven, de vraag;
Is het mogelijk met een door de verzekering afgekeurd paard te starten op officiele wedstrijden?

Ik denk dat het niet mogelijk is...aangezien het paard niet voor niets is afgekeurd voor de sport...vreemd genoeg zegt KNHS dat het wel mogelijk is....

Verder las ik een bericht van iemand die beweerde dat zowel juryleden als de knhs niet weten dat een paard afgekeurd is voor de sport, maar dat is natuurlijk onzin. Er komt een grote 'A' in zn paspoort te staan! Heel duidelijk te zien lijkt mij zo....

astridozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:18

Fitzroy schreef:
Dat mag dus niet. Hij mag hem al niet weggeven.

uhh waarom niet?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:20

Een door de verzekering afgekeurd en uitbetaald paard mag NIET op offieciele wedstrijden gestart worden.
Het paard mag ook NIET verkocht worden.
De papieren horen in bezit van de, op het moment van afkeuren, eigenaar(verzekeringnemer) te blijven.

weggeven mag wel, als de papieren maar in zijn bezit blijven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:22

Ja maar juryleden zien het paspoort niet , zeer sporadisch word hiernaar gevraagd Knipoog

Heb je overigens de rug ook al eens na laten kijken?
Hier kan de onregelmatigheid ook uit voortkomen .

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:23

Niet als er op een buigproef een positief resultaat volgt.

Maar wat ik niet begrijp.
Als een paard klinisch niet goed wordt bevonden, maar op de foto's blijkt dat er niks aan te tonen valt, wordt dat paard naar mijn weten alsnog gewoon ggk!
Omdat er op de foto's geen bemerkingen te vinden zijn, is er dus ook geen afwijking en dus niks aan de hand!

astridozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:37

Klinisch niet goedgekeurd (ookal zijn foto's goed) is altijd negatief verkoopadvies en dus bijna altijd geen koop....

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:48

[quote="crossmonster"]Ja maar juryleden zien het paspoort niet , zeer sporadisch word hiernaar gevraagd Knipoog

Nou bij KNHS wedstrijd is mijn paspoort al heel vaak na gekeken door de juy's want de inentingen staan er ook in en dat willen de jury's graag controleren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:51

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze hem wilden zien.
Alleen op kampioenschappen word ernaar gevraagd , op de andere wedstrijden maar sporadisch

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:01

Maar dan nog zal ik het risico niet nemen om met een afgekeurd paard(dat is terug gekocht door eigennaar voor slachtprijs) wel te gaan starten.Lijkt me best een afgang als je wordt uitgesloten door de jury als je met je proef wil beginnen Clown

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:17

Even wat feiten op een rijtje, omdat ik een afgekeurd paard bezit weet ik uit ervaring van de hoed en de rand.

A. een verzekering keurt je paard NOOIT af alleen op basis van het feit dat jij je paard niet verkocht krijgt door een positieve buigproef. Heb ik al eens expliciet nagevraagd en dan heb je dus gewoon pech.

B. Als je paard wel echt afgekeurd wordt voor de sport, teken je een verklaring dat je het betrokken paard ALTIJD in eigen bezit houdt. Alleen verkoop aan het abattoir is toegestaan. Weggeven is dus ook NIET aan de orde. Tevens teken je er voor dat het paard NOOIT meer op wedstrijden wordt uitgebracht.

C. Je krijgt geen A in het paspoort.

D. Kortom, in de praktijk zou het misschien wel mogelijk zijn om met een afgekeurd paard te starten, maar als de verzekering erachter komt (en dat is een kwestie van levensnrs. naast elkaar leggen Knipoog tussen verzekering en KNHS), zul je zeker het bedrag terug moeten betalen en wsch zul je nooit meer ergens geaccepteerd worden omdat je fraudeert.

Zoals ik het hier lees, zal dit paard niet afgekeurd worden voor de sport en zit je gewoon opgescheept met een paard dat onverkoopbaar is vanwege een positieve buigproef.
Paard mag dus nog steeds op wedstrijden uitgebracht worden.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:36

Maar wat dan als je bv.niet weet of een paard ooit afgekeurd is? Ik heb vroeger wel paarden gekocht die ik nooit heb laten keuren en die ikzelf ook niet verzekerd had om de een of andere reden. Een afgekeurd paard kwam toen (en ik neem aan nu nog steeds...) wel eens weer terug in de handel. Ik zou dus niet weten of bv. Jumper ooit afgekeurd is geweest. Hij was klinisch prima in orde en ik ben gewoon met hem gestart toen ik hem een paar maanden had. Maar als hij dan dus buiten mijn weten om ooit afgekeurd is geweest bij een vorige eigenaar had ik hier dus trammelant mee kunnen krijgen? Ik denk niet dat dat zo was, maar toch, dan kun je hier zelf dus niks aan doen, of zie ik dat verkeerd?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:54

ik heb mijn paard voor een spot prijs gekocht,omdat ze niet door de buig proef kwam.
ik reed haar al 3 jaar voor kennisen van mij.
ze was eigenlijk voor zijn vrouw bedoeld,maar daar was ze te heet voor.
ze kon voor veel geld verkocht worden,maar is niet door gegaan vanwege de buig proef,fotos waren wel goed.
verschillende dierenartsen hebben bij haar de buig proef uitgeprobeerd,en ze is zelfs ingespoten geweest,maar zonder resultaat. koop ging dus niet door,en vond ik niet erg Haha!
hij wilde wel van haar af,maar wist dat het heel moeilijk zou worden.
hij vroeg aan mij of ik haar wilde kopen,omdat ik er zo gek mee was.
ik heb de gok genomen.
in die 3 jaar dat ik haar al reed,heeft ze nooit geen pas kreupel gelopen,en nu 7 jaar verder ben ik er nog heel erg blij mee.
ze is nu inmddels al 15 geworden,maar nog steeds geen problemen gehad.
ik rijd met haar ook wedstrijden,en gaat erg goed.
een buig proef wil dus niet altijd iets zeggen,je moet er denk ook gewoon geluk mee hebben.
al zou ze volgende week wel kreupel gaan lopen,dan zou ik er nog geen spijt van hebben dat ik haar heb gekocht.
heb er nu al 10 jaar zo veel plezier mee,ze is mijn eerste eigen paard,en ze is alles voor me.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:05

Tja als dat chippen er nou niet was geweest... Dan kon je gewoon zeggen ik heb hier een paard zonder paspoort en daar wil ik een paspoort bij (papieren en afstamming ben je dan natuurlijk wel 'kwijt' maar who cares voor bv. een ruin). Ik heb mijn paard uit de verzekering gehaald, vind het maar ellendige regelgeving bij afkeuring. Natuurlijk ook wel deels in het voordeel van het paard. Maar bij die van mij is ooit bv hoefkatrol gezien op foto's, hij was ook kreupel. Toen injecties in zijn hoeven gehad, nooit meer ergens last van gehad en nu is zelfs op nieuwe foto's (door een veearts die ook keurt voor PROK ed.) niks meer te zien, hij zou nu zo door een keuring heenkomen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:51

Fitzroy schreef:
Even wat feiten op een rijtje, omdat ik een afgekeurd paard bezit weet ik uit ervaring van de hoed en de rand.

A. een verzekering keurt je paard NOOIT af alleen op basis van het feit dat jij je paard niet verkocht krijgt door een positieve buigproef. Heb ik al eens expliciet nagevraagd en dan heb je dus gewoon pech.

B. Als je paard wel echt afgekeurd wordt voor de sport, teken je een verklaring dat je het betrokken paard ALTIJD in eigen bezit houdt. Alleen verkoop aan het abattoir is toegestaan. Weggeven is dus ook NIET aan de orde. Tevens teken je er voor dat het paard NOOIT meer op wedstrijden wordt uitgebracht.

C. Je krijgt geen A in het paspoort.

D. Kortom, in de praktijk zou het misschien wel mogelijk zijn om met een afgekeurd paard te starten, maar als de verzekering erachter komt (en dat is een kwestie van levensnrs. naast elkaar leggen Knipoog tussen verzekering en KNHS), zul je zeker het bedrag terug moeten betalen en wsch zul je nooit meer ergens geaccepteerd worden omdat je fraudeert.

Zoals ik het hier lees, zal dit paard niet afgekeurd worden voor de sport en zit je gewoon opgescheept met een paard dat onverkoopbaar is vanwege een positieve buigproef.
Paard mag dus nog steeds op wedstrijden uitgebracht worden.

Dit klopt helemaal!!
Nu is mijn paard ook afgekeurd en is hij uitbetaald door de verzekering en heb ik hem teruggekocht!
Nu heb ik nooit iets hoeven ondertekenen, maar ik zou hem nooit doorverkopen of weer wedstrijden rijden.

Weggeven kan wel, mits je zelf het paspoort in bezit houdt.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:54

ESSIE70 schreef:
Maar dan nog zal ik het risico niet nemen om met een afgekeurd paard(dat is terug gekocht door eigennaar voor slachtprijs) wel te gaan starten.Lijkt me best een afgang als je wordt uitgesloten door de jury als je met je proef wil beginnen Clown

En buiten dat, het paard is niet voor niks afgekeurd!
Het is dan toch zeer oneerlijk tegenover het dier om daar dan nog wedstrijden mee te gaan starten?
En ja, als de eigenaar het paard niet terug gekocht had, hads het dier niet meer geleefd...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:02

tjah.. pony van leerling werd ook 2X afgekeurd ( beide keren op de achterbenen, 6 weken ertussen op rust gestaan)
uiteindelijk de 2de keer afgekeurd voor de sport.. maar wel voor de recreatie geschikt.
Nooit last van gehad en pony loopt gewoon in de sport mee nu.

enige wat ik in je verhaal begrijp.. paard is voor een rden afgekeurd.. is die reden zwaar genoeg om het welzijn van dat paard op proef te stellen en te starten?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:11

Ik heb ook een afgekeurd paard staan. Heb nooit wat hoeven ondertekenen voor zover ik weet, maar kan me herinneren dat er ergens wel kleine lettertjes stonden in de polis of zo.
Ik vraag me ook af of je een paard alleen op een buigproef kan laten afkeuren. Op foto's is namelijks niks mis, lees ik. Zo makkelijk keuren ze niet af, is mijn ervaring na 2 afkeuringen.
Ik zou er of voor kiezen hem niet af te laten keuren en hem weg te geven en dan kan betrokkene nog wel starten. Of hem af laten keuren en houden.
Overigens lijkt het me wel logisch dat als je hem af laat keuren voor de sport, je hem ook niet meer start. Anders riekt het sterk naar fraude.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:53

Wat Fitzroy zegt klopt helemaal. Van 2 paarden die ik teruggekocht heb, kon ik er 1 destijds nog gewoon verkopen als recreatiepaard, niets voor hoeven ondertekenen, paard is zelfs nog uitgebracht in de basissport. Paard nummer 2 hebben we 1,5 jaar na overname in laten slapen, we hebben voro haar wel een contract moeten tekenen dat we het dier niet meer mochten uit brengen in de sport en ook niet mochten doorverkopen, weggeven etc.

Er is mij door een adviseur van de verzekering gezegd (hij kwam ergens anders voor) dat er idd regelmatig al dan niet steekproefsgewijs wordt gekeken of het overgenomen dier het goed heeft (goed in de zin van zonder al te veel pijn op de wei), of het dier nog van de betreffende eigenaar is en of er inderdaad niet meer mee gestart wordt als het een wedstrijdpaard betrof. Vooral dat laatste is erg simpel na te kijken nu de meeste paarden gechipt zijn.