Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) of weetikveelwat gaat oplossen, je paard hoort te doen wat jij zegt, anders ben jij niet de leider.

.Animal_ABC schreef:@ Fojoe: als je je paardstilzet en spanning op je teugels houdt om hem te laten stilstaan, dan kan een paard zich beginnen op te fokken en in die druk van de teugels gaan, dat is waar.
Maar als ie met losse teugel leert stil te staan, omdat ie anders gewoon niet verder mag, leert hij zelfbeheersing
Justice_ schreef:Dan mag je dat mijn merrie eens komen vertellen![]()
Zij dramt op de terug weg ook als ze niet haar eigen tempo mag lopen, houd ik haar in gaat ze scheef lopen, zet ik haar stil ( met losse teugel, want ze reageert wel op de hulp ) wordt ze nóg drukker of komt omhoog.
Draai ik om, loopt ze weer mijn tempo en moet ik zelfs bijdrijven maar zodra ze weer weet dat ze richting huis gaat begint ze weer te drammen. Loop ik het hek voorbij vind ze dat ook prima, maar zodra we weer richting stal gaan begint ze weer. Halthouden op terug weg zonder stress is bij mijn merrie niet mogelijk, zeer zeker niet in de winter, in de zomer wilt ze nog wel eens even blijven staan.
Ik praat tegen haar dat ze rustig moet lopen, en wanneer dat niet helpt maak ik een ophouding en laat de teugel weer los ( rijd altijd met lange teugel buiten )
Ik denk dat het gewoon natuurlijk is dat ze terug willen naar de rest van de paarden en de plaats waar ze gevoerd worden. Zolang ze niet gaat rennen accepteer ik het maar gewoon.