Dit is echt één van de lastigste situaties die je kunt hebben. Goed dat je in ieder geval grondwerk erbij doet en neem ook eens een lesje.
Tik op de neus is denk ik geen goede straf. Zó'n tik is een menselijke straf, maar paarden interpreteren dat soms heel anders. Eigenlijk moet jij in de huid van een soortgenoot kruipen.
Wat doet een soortgenoot als een ander paard agressie toont? Die jaagt hem weg. Als hij probeert te happen, stap dan met gestrekte armen naar voren en stuur hem weg. Blijf daarna gewoon in de wei en ga iets anders doen, bijvoorbeeld de shetlander knuffelen. In ieder geval GEEN aandacht voor hem
Als het goed is komt hij na een tijdje uitzichzelf naar je toe. Als hij dat doet, zorg dan dat je een "zachte" indruk maakt en laat hem toe in jouw ruimte.
Ik denk niet dat je dit probleem 1,2,3 opgelost hebt, daar is het te complex voor.
Wat ik verder aanraad, loop ook eens gewoon een rondje door de wei zonder aandacht aan hem te besteden en ga dan weer weg. Of breng hem even iets lekker en knuffel als hij dat toelaat en ga dan weer weg. Hij zal jou dan steeds beter accepteren.
Veel succes ermee!
Wellicht ten overvloede: Als hij écht gevaarlijk wordt proffesionele hulp inschakelen. Als je de wei in gaat zorg dan dat je in ieder geval een touw bij je hebt om daar mee te zwaaien en op afstand te houden. Wees in ieder geval altijd voorzichtig!