waneer scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siemkje2

Re: waneer scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:06

Ik begon altijd al vroeg met dekens.
1 jaar is het mij ontglipt mijn paard stond snachts buiten .. op 1 avond had forst ons een beetje verrast waardoor zijn vacht weken daarna oppeens enorm was.

toen toch geschoren maar dat was in november.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:38

Vorig jaar heb ik het in Oktober al gedaan maar toen in Januari moest ze eigenlijk weer wat ik toen niet heb gedaan 1x is genoeg Knipoog Dit jaar ga ik het denk ik in November pas doen.
Idd vroeg beginnen met dekens.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:56

Onze shetten zijn afgelopen vrijdag geschoren,dit ivm een zware wedstrijd in het weekend.
Vorig jaar zijn we pas in Eind Oktober, begin November gaan scheren, maar hadden ze al zeer regelmatig een warmloper.
Onze shetten lopen samengestelde wedstrijden, op 2 dagen dressuur, vaardigheid,wegtraject en de marathon, dan kunnen ze zo';n vacht missen als kiespijn.
Nadeel is weer wel het gehannes met dekens,nu voorlopig de regendekens van Bucas, zit een licht voerinkje in en straks de dikke Bucas weer aan.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:43

Ik zat met de zelfde vraag...
maar ik dacht zelf aan eind september... ik krijg hem gewoon niet meer droog Nors opkijken met dat raare weer van nederland ook... kout warm.. kout... echt vervelend...!!

Maar ik scheer hem akls figuur 2, hij kan dan lekker lopen zonder dat hij na 10 min al erg nat is en moe!! ik rij met hem M1 en moet dus goed trainen en is dus erg vervelend als die zo nat word en het zo warm krijgt... hij krijs dan 0 of 100 grams op ligt aan het weer. en dan als die weer lang is scheer in hem weer. en als het kouder word krijgt die een 200 grams op en in december met vriezen enzo een 300 grams.

maar als je je paard een deken op doet en hij heeft het al warm dat vind ik zielig en zo ga je niet ze haren tegen... kan je hem beter scheren!!

stormpuck schreef:
hallo hij heefd in de zomer al een dikke vacht hij is nu al niet meer droog te krijgen ik moet eerst ff een praam en zon kleinen scheeraperaart kopen.
maar ik ga hem eind september begin oktober doen
hij heefd een deken van 350 gram dan op maar naar paar maanden heefd die weer zon dikke vacht het is een haflingen met nog iets

je moet hem niet onder meer dekens zetten.... 350 gram is genoeg voor in september... die van mij krijgt dan een 0 of 100 grams op... en eind okt. 200 gram en in dec. een 300 grams niet meer... ik heb een tinker.. en ik heb hem vorig jaar 2x geschoren.. en als het nodig is doe ik het 3x... onder een warmere dan 300 gram krijgt hij het TE heet.
Laatst bijgewerkt door Judje op 15-09-08 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de Edit-knop.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:57

Wij scheren pas eind november, begin december dan hoeft het maar 1 keer. Hij gaat dan op zijn benen en een stukje voor het zadel na, helemaal kaal.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:15

Wij waarschijnlijk ook eind okt. Ze heeft nu een fleece regendeken op. En in een week is haar hals haar 2x zo lang als de rest. Als ik geschoren heb dan groeid dat op de hals ook sneller aan. Hoe doen jullie dat ? als de hals sneller na groeid als de rest?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:19

ik heb de mijne vorig jaar (begin) nov geschoren, die heb ik ook maar 1x hoeven scheren.
maar die stond dan ook de winter onder iets van 550 grams.

Dit jaar weet ik niet of we gaan scheren, ligt eraan, maar denk het niet Lachen

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:58

Ik laat mijn paard nu gewoon in het haar komen, 14 oktober ga ik scheren. Dan goed in de dekens.. zijn ze Jan/Feb niet meer zo kaal. Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:18

scheren vanaf ong 1 oktober,en haargroei van een paard heeft niet met dekens te maken,wel met genetische aanleg,en met daglicht...

zodra de dagen korter worden gaat het paard meer haar aanmaken,gewoon licht in een stal werkt niet optimaal,daar heb je eigenlijk UV licht voor nodig,dit kan wel,maar zijn erg kostbare lampen..

en las ergens iemand die zei,dat je met scheren langere en dikkere haren terug krijgt Clown ,nee hoor,haar wordt zo lang als dat het wordt...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:21

ze zeggen dat je niet meer na 1 januari mag scheren omdat ze dan al beginnen met het aanmaken van de zomervacht.

Mijn huidige paard hoef ik niet te scheren want vacht blijft dun genoeg.
Mijn vorige deed ik altijd 1 x en wat vroeg (eind oktober) zodat ze nog een beetje vacht kreeg omdat ze in een uitloopstal liep.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 19-09-08 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:28

Ja dat heb ik ook el vaker gehoord,na 1 januari niet meer scheren,maar scheer nu zo'n 13 jaar wel na 1 januari,en heb eigenlijk nooit problemen ondervonden met verharen oid...

dus ik scheer meestal de echt langharigen medio januari nog een keer Ja

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:01

Scheren doet ook niks anders als de bestaande haren korter maken.
Morgen gaat die van mij onder het scheermes Lachen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:08

Ik heb nog geen idee wanneer ik ga scheren.
Mijn pony van 30 loopt nu nog 24/7 buiten en lijkt wel een shetlander zo dik zit ze al in dr vacht Bloos
Met rijden merk ik gewoon dat ze dr warmte niet kwijt kan.
Overdag is het gewoon lekker weer maar snachts is het behoorlijk koud...