Fjord een goed idee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Fjord een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:39

Snoevie schreef:
Femkex dat is echt niet per definitie zo hoor.

idd kan je met een KWPN vaak meer kanten uit als je echt voor de sport wil gaan.

als je voor recreatie gaat met af en toe eens springen of dressuuren dan is een fjord of haf ideaal.
al heb je die ook in de hoge sport lopen(denk aan Taco of Banshee hier op bokt)

Overigens denk ik bij hoge sport aan minstens ZZ zwaar Haha! .... en daar lopen geen fjorden...
(althans in Nederland..)

En Gunther, en Leendert, en Pjotr, en Tarja, en Vuran, en Perla, en Bert, en Ozar, en Njarco,
en Ulrich, en Oivi, en Raingard, en Tarissa, en Pepper, en Morris, en Mindy, en Guusje
Maar die zitten volgens mij niet op bokt..... (fjorden.. Z...) en er zullen er nog wel meer zijn. Tong uitsteken .

En onafhankelijk van het ras, kan je dus als je echt iets wilt..
best iets leuks bereiken met je paard!!!
Of het nou een haf.. fjord, ijslander, tinker, arabier, KWPN er, of belgisch warmbloed is....

Onder elk ras zitten leukerds die bij je passen.. Cool
en leukerds die bij iemand anders passen!!! Dromen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:43

Ik kan niet zo heel veel toevoegen aan wat er al is gezegd. Zelf wist ik zeker dat ik een Tinker ruintje wilde, en ik kom thuis met een Friese merrie Haha! . Het is maar net waar de bliksem inslaat zullen we maar zeggen Knipoog ....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:43

sjolvir,ik vind ze Z best al hoge sport,maar dat is net wat je er zelf onder verstaat.
maar ik snap je wel,idd op nog hoger niveau zie je geen fjorden,maar als je die ambitie hebt moet je geen fjord kopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:57

Snoevie schreef:
sjolvir,ik vind ze Z best al hoge sport,maar dat is net wat je er zelf onder verstaat.
maar ik snap je wel,idd op nog hoger niveau zie je geen fjorden,maar als je die ambitie hebt moet je geen fjord kopen.

Dat komt omdat een of andere sukkel heeft bepaald dat in de hogere dressuur er een zekere minimale stokmaat vereist is! Ik zie niet in waarom een Lipizaner wel de hogere dressuur aan kan en een Fjord dat niet zou kunnen.....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:00

tja idd is dat toch vreemd,ook kleinere pony's moeten de kans krijgen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:11

ook vreemd dat de fjord hier neer wordt gezet als een of ander debiel paard die niets kan en niets wil.. kijk eerst eens goed per paardje en ga dan pas oordelen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:19

SecretLIN schreef:
ook vreemd dat de fjord hier neer wordt gezet als een of ander debiel paard die niets kan en niets wil.. kijk eerst eens goed per paardje en ga dan pas oordelen

Wie dan?
Er wordt alleen gezegd dat wanneer je een braaf paard zoekt, je een braaf paard moet zoeken. Ik zie geen enkele reactie waarin een Fjord als "debiel" wordt afgeschilderd; dat is wat jij erin wil lezen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:20

hoho lees eens even op de vorige pagina,daar word door iemand de fjord waardeloos genoemd,dat komt echt heel denigrerend over

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:21

MandyR schreef:
Ik vind persoonlijk een fjord waardeloos. Heb er verschillende gereden maar kan er gewoon niet mee overweg. Ik vind ze gewoon te lomp in gedrag. Maar smaken verschillen gelukkig.
Maar je moet inderdaad gewoon rond kijken naar iets op 4 benen dat hinnikt en dan de natuur zijn gang laten gaan. Klikt het of klikt het niet. En dat is natuurlijk belangrijker dan ras.

Hmm waardeloos en lomp klinkt toch niet echt vriendelijk of wel soms Bloos

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:27

precies dat bedoelde ik ook...........laat ieder gewoon in zn waarde qua smaak!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:51

trek je zeker niets aan van kleur of ras

kijk naar mij, ik ben een angsthaasje na een nare val, en ik wilde geen arabier want die waren me te snel en te slim, en al helemaal geen gevaarlijk paard, dat kon ik zeker niet met mijn belabberde rijkunsten Haha!

werd ik toch helemaal verliefd op mijn bijrijdpony en toen ik haar kocht, vond ik een chip en leerde ik dat ze 83% arabisch volbloed was en een ex-slachtpaard wegens gevaarlijk (oa baasje in gezicht getrapt)!!! Op de koop toe bleek ze 22, erger kon haast niet.
Heb geen moment spijt gehad van mijn keuze, je kan er vuurwerk naast afsteken bij wijze van spreken.

eigenlijk zou je een paard moeten testrijden met een blinddoek op!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:56

Volg je hart, dat is het belangrijkste!!
Haha! Kleur en ras maakt niets uit, liefde in tenslotte blind Cool

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:54

Toen ik 12 jaar geleden mijn fjord ging kopen, verklaarde iedereen me ook voor gek. Vooral omdat ik het toen vrij goed deed in dressuurwedstrijden op de manege. Men vond dat ik maar een dressuurpaard moest kopen, want van een fjord zou ik spijt krijgen. Ik vond wedstrijd rijden echter helemaal niet zo interessant en wilde veel liever lekker buiten rijden. Ik ben dus heel koppig toch voor een fjord gegaan en heb er geen spijt van gehad! Met een fjord kun je ook best leuk dressuur rijden (als je genoegen neemt met maximaal ongeveer M niveau en vervelende jury op de koop toeneemt....). Voor mij was recreatie echter veel belangrijker en ik viel gewoon als een blok voor mijn toen twee jarige fjordje! Volg je hart en laat je niet overhalen door anderen, want daar krijg je vast spijt van!

Succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:19

larrylurex schreef:
Volg je hart, dat is het belangrijkste!!
Haha! Kleur en ras maakt niets uit, liefde in tenslotte blind Cool

ja!!! echt steke blind!!! Haha!

Ik wou iets donkergekleurds...
Groots...
En zeker geen!!! merrie...

ahum... rara wat ik heb...
het is beige..klein.. en een merrie... Tong uitsteken
En gaat nooit meer weg...

Overigens krijg ik op stal ook bijna dagelijks nog steeds naar mijn hoofd,
of het geen tijd is om een KWPNer of zo te kopen... ....
Nee, dus... we hebben nog te veel uitdagingen in het leven....

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:21

moet je op bokt vragen wat voor ras je nodig hebt? Als je 2 paarden hebt (had) weet je toch genoeg over paarden? lijkt me?
Koop gewoon een paard wat bij je past, elk paard is zoo anders:) Een fjord kan.. Maar dan nog.. zo verschillend:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:27

Snoevie schreef:

Tja, de gemiddelde ruiter komt zelf ook niet op ZZ-zwaar natuurlijk... Haha!

'k heb zelf de afgelopen 14 jaar fjorden gereden en er zelf 11 jaar eentje gehad.
Allemaal super paardjes met een goud eerlijk karakter. Ze gingen voor me door het vuur en kwamen altijd lekker knuffelen enzo.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:37

Fjorden zijn natuurlijk wel heerlijk veelzijdig.....
Ach en een beetje hobby sporter..
Kan ook met zo'n mega knuffelbeer... redelijk uit de voeten..

Ik hou het meest.. van de oren..... zo leuk Rolleyes ...
die signaalpuntjes.. aan het uiteinde Party!! ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:39

Sjolvir schreef:
Ik hou het meest.. van de oren..... zo leuk Rolleyes ...
die signaalpuntjes.. aan het uiteinde Party!! ...

Weet je hoe dat komt, die puntjes?

Wel, toen God de paarden schiep, was Hij toch niet zo tevreden over de kleur van de Fjord. Dus besloot God ze wat op te bleken, maar ja, je moet ze wel ergens aan vasthouden.... Dat deed Hij dus aan de puntjes van de oren.............

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 06:38

grappig Haha!
fjorden hebben gewoon iets bijzonders,ik heb ze altijd al leuk gevonden,ze hebben voor mij een aantrekkingskracht