Ruin dekt merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Romeo_

Re: Ruin dekt merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 16:19

Hij is verkocht ja wel met een maand proef,
Ik ben net wezen kijken,
Hij doet inderdaad zelf niks de merrie komt de hele tijd naar hem toe en bijt hem en met der kont naar hem toe.
In de 2 uur dat ik daar stond is die er 1x opgedoken. de merrie loopt ook de hele tijd achter hem aan. en als die der opspringd doet het nog netjes ook hij laat ze voorbenen netjes der naast hangen. en gaat niet eens naar binnen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:33

Da's netjes van 'm. Haha!

Maar dan snap ik nu even niet waar die mensen zich zo druk om maken eigenlijk.
En die merrie houdt er straks vanzelf wel een keer mee op, lijkt mij.

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:11

`Ja dat vind ik dus ook maar die vrouw maar een heel groot olifant verhaal van terwijl er eigelijk niks aan de hand is. Maar op 1 of andere manier wilt het er niet in dat paarden aan elkaar moeten wennen. en dat het nou eenmaal zo gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:12

toch is dat gewicht elke keer niet echt heel gezond hoor.
Oke, hij is netjes met zijn hoeven, dat is een voordeel...maar blij zou ik toch ook niet zijn als het mijn merrie zou zijn.

Kan hij niet bij een ander paard in de wei?

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:58

runningkawa schreef:
Oke, hij is netjes met zijn hoeven, dat is een voordeel...maar blij zou ik toch ook niet zijn als het mijn merrie zou zijn.

Nee die boer werkt niet mee, die heeft een stronis geloof ik in ze hersens daar valt niet mee te praten.
9 van de 10x is het nee.
en die pony waar die bij staat is de vriendin van de koper.
en die denkt nou ook niet bepaald mee met het vrouwtje.
Dus ze staat echt voor het blok.

Ze heeft zelf nog een halflinger en die staat in een box van 4.5 bij 5. en daar mag die niet bij staan en ook niet bij in de wei van de boer.
Dan zou ik toch denken van. hallo het zijn mijn paarden?? ikw il ze bij elkaar.
Maar niks en niemand wilt mee werken

Hij zit er ook niet continue op hoor Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:05

runningkawa schreef:

Nee dat klopt.
Mijn ruin dekte mijn oude merrie ook.
Ze stonden 1 zaterdag in de wei bij elkaar en hij heeft er 5 keer gedekt, merrie was aan 3 benen kreupel.
(ik wist niet dat hij dat deed, ik kwam thuis en mijn vader kwam met het verhaal aan)
Ik meteen er heen en ja hoor paard stok kreupel.

Ik heb ze meteen uit elkaar gehaald en ze staan sindsdien apart.
Maar het is ook niet zo dat ik niet meer met die merrie en ruin samen wat kan doen.
ik kan ze nog steeds rustig allebei tegelijk uit de wei naar de stal brengen in mijn eentje.

Op dat moment bied de merrie zich niet aan en ben ik de baas en volgt de ruin mij keurig zonder naar de merrie om te kijken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:08

bij ons op stal staat ook een merrie. en de merrie is het probleem. die bied zich ook de hele dag aan als ze willig is. 1 paard wordt dan helemaal gek.

als de paarden goed opgevoed zijn, moet het met het rijden ook wel kunnen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:06

_Romeo_ schreef:
Het gaat hier nu NIET om het vervuilen van binnen, het ging erom of ze hoefbevangen der van kon worden.

Dat ze vervuild word van binnen is nu duidelijk.
Maar hoe doen ze dat dan in de natuur?
Je heb van die natuurlijk parken en daar lopen ook ruinen tussen.
Hoe gaat dat, dan in ze werking?

Dat ze er niet hoefbevangen van kan worden lijkt me nu ook wel duidelijk Lachen Dat is al meerdere keren uitgelegt. Als deze persoon niet veel ervaring heeft met paarden kun je haar dat vertellen. Daarnaast kan je zeggen dat het wél schade kan aanbrengen aan de merrie, alleen niet in de vorm van hoefbevangenheid. Het feit dat de merrie er baarmoederontsteking van kan krijgen en wellicht last van haar rug kan krijgen zijn voor mij echt dingen om eens goed na te denken over deze situatie. Of het paard terug naar jou, of zorgen dat de merrie en ruin niet meer bij elkaar kunnen komen. Als is dat laatste wat lastig begrijp ik Scheve mond

melima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:33

Hoi Romeo,

Het is niet hoefbevangen maar SPIERbevangen...
Dit kwam omdat ze de hele dag en nacht samen bezig geweest waren...

Toen je er bij stond te kijken is het niet 1 keer maar 3 keer gebeurd...

En vanaf vrijdag al heel veel keer dat ik en andere van onze stal het hebben gezien en niet altijd doet hij het netjes met zijn hoefjes..

Het betreft een merrie die wordt bereden door een 8 jarig meisje, ze zou samen met de ruin in de les en de bak en het bos moeten rijden. Mocht hij haar bespringen dan hebben de meiden die er op rijden niet veel meer te zeggen vrees ik. Zouden jullie je dochter dat laten uitproberen?

En verstand van paarden hebben we sowieso..... of als je al 35 jaar paarden hebt en met heel veel succes wedstrijden hebt gereden heb je natuurijk geen verstand.....van paarden.........

Maar de merrie en de ruin zijn enorm gek op elkaar en het is ook een heel leuk beestje.
Daar kan helemaal niets van gezegd worden.

Normaal interesseerd een andere pony haar weinig, ze is heel makkelijk in de omgang en wei, maar dit klikte gelijk en ook hij zoekt toenadering en springt dan achterop!!

de box is 3x3 voor de volledigheid!!

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:12

melima schreef:
Hoi Romeo,

En vanaf vrijdag al heel veel keer dat ik en andere van onze stal het hebben gezien en niet altijd doet hij het netjes met zijn hoefjes..

Het betreft een merrie die wordt bereden door een 8 jarig meisje, ze zou samen met de ruin in de les en de bak en het bos moeten rijden. Mocht hij haar bespringen dan hebben de meiden die er op rijden niet veel meer te zeggen vrees ik. Zouden jullie je dochter dat laten uitproberen?

En verstand van paarden hebben we sowieso..... of als je al 35 jaar paarden hebt en met heel veel succes wedstrijden hebt gereden heb je natuurijk geen verstand.....van paarden.........

Maar de merrie en de ruin zijn enorm gek op elkaar en het is ook een heel leuk beestje.

Normaal interesseerd een andere pony haar weinig, ze is heel makkelijk in de omgang en wei, maar dit klikte gelijk en ook hij zoekt toenadering en springt dan achterop!!

Mijn werd gister verteld HOEFBEVANGEN!
De box was eerst nog 6 bij 4 geloof ik?
En nee, ik heb de veearts gesproken en zegt dat het wennen is. als een merrie zich constand aanbied wat wil je dan dat een paard doet?
Ik vind dat je niet veel verstand hebt van paarden. mijn veearts had trouwens nog nooit gehoord dat een paard spierbevangen was geraakt door dekken? en wat heeft wedstrijden rijden te maken met verstand hebben van paarden??

Want is dit nu lizet?
Leer eerst eens een vriendin te wezen voor je vriendin
vind je heel onredelijk tegen over je ''vriendin'' zover ik jou een vriendin kan noemen.
Vriendinnen denken met elkaar mee, en zeggen niet gelijk nee, en proberen een oplossing te vinden.
Vind het belachelijk dat ze een pony moet kopen wat aan jou eizen voldoet van wie is de pony nou eigelijk?
Van jou of van haar?
Ze staat daar te huilen, en der kleine dochter ook omdat ze gek zijn op die pony
Die pony heeft een goed eerlijk karakter.
Je kan niet over 2 dagen bepalen of het wel zo zal blijven.
Jij blijft bij je punt, en denkt niet aan haar hoe zij zich hier onder voelt.
Je hebt er geen 1x getroost.
Als ik van te voren wist dat ie zou dekken had ik hem niet verkocht aan haar Knipoog
Als je niet eerlijk bent dan krijg je toch alleen maar gezeik en dat is nou net waar ik GEEN trek in heb.
Vind je erg Egoistich ingesteld, en hier alleen aan jezelf denkt
En vind het ook weer overdreven om gelijk te zeggen dat ie dat onder het rijden zou doen,
Zelf staat hij gewoon te grazen het is omdat jou merrie elke keer naar hem toe komt.
Heb net met een fokstal gebeld en die heeft er nog nooit van gehoord, een bekenden fokstal,
Als je gewoon eerlijk bent. zeg je gewoon dat je het niet wilt vanplaats allemaal fabeltjes der om heen te verzinnen.
En een paard spierbevangen door dekken?
Welke strip lees jij?
Heb het aan me veearts en ervaren dekker gevraagd en die hadden er allebei nog nooit van gehoord.

Spierbevangenheid
Wat is spierbevangenheid?
Spierbevangenheid is een stoornis in de spierstofwisseling waardoor een totale verzuring van vooral de rug, lendenen en kruisspier optreedt. Meestal zie je 10 of 15 minuten, nadat het dier in beweging is geweest een reactie. Het is een zeer ernstige aandoening en de juiste behandeling is bepalend voor het herstel. De oorzaken worden nog steeds onderzocht, maar tot nog toe zijn twee hoofdoorzaken bekend van spierbevangenheid: te veel krachtvoer (te veel suikers en zetmeel) in verhouding tot de hoeveelheid beweging of te veel opwinding of spanning (vaak erfelijk bepaald). Paarden die tijdens rustdagen geen aangepast rantsoen krijgen, kunnen de volgende dag spierbevangen raken.

Wanneer een paard in beweging is, met name bij intensievere beweging zoals bij een training of les, is er energie voor de spieren nodig. Deze energie wordt geproduceerd door glycogeen en vervolgens suikers te verbranden. Hiervoor is zuurstof nodig. Wanneer deze zuurstof ontbreekt of niet toereikend is, vindt er slechts een gedeeltelijke verbranding plaats. Een deel van het glycogeen wordt hierbij omgezet in melkzuur. Dit melkzuur stapelt zich op en veroorzaakt pijn tijdens of na de inspanning. Wanneer dit uit de hand loopt en niet tijdig ontdekt en erkent wordt kunnen de spiervezels opzwellen waardoor de bloedvaten versmald worden. Dit bemoeilijkt de afvoer van afvalstoffen waardoor er nog minder zuurstof in de spiercellen beschikbaar is. Dit kan drastische gevolgen hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:16

Nou hier lijkt mij een tem op zijn plaats

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:16

ik heb ook zo'n slet. Ben er mee naar de DA gegaan omdat het steeds erger werd. Ze zorgde er wel voor dat de ruinen er wel op sprongen. Ik vond dat niet zo fijn voor haar rug en aangezien apart zetten geen optie was...

Bij de DA bleek dat ze een hormoon miste (of ze was gewoon nyphomaan) ze is nu sinds kort aan de regumate en laat zich niet meer dekken.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:18

En wederom blijkt weer dat er grote misverstanden zijn ontstaan tussen de koper(???) en de verkoper. Misschien een leerpunt om volgende keer eerst eens met elkaar rustig om de tafel te gaan en alles te bespreken voor het op bokt geknalt word met de nodige verwijten naar elkaar?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:20

melima schreef:
Hoi Romeo,

Ik heb nog nooit een ruin een merrie zien bespringen tijdens een rit.

Mijn uber slet krijgt dat niet eens voor elkaar. deze koek gaat niet op.

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:20

Er is geen misverstand tussen de verkoper en koper . de pony staat bij een vriendin van haar merrie, die is de gene die moeilijk doet en niet met haar vriendin mee denkt en der keihard laat vallen. ze denkt dat dit blijvend is. terwijl die uitzichzelf der niet op duikt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:24

Ik denk dat het niet zo fatsoenlijk is om dit soort zaken op een openbaar forum uit te vechten, zeker niet als je net nieuw bent op zon forum.
Het wachten is op een Mod die reageert

grobegni84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:25

er word gevraagd of je ze samen zou laten rijden... Melima niet!! omdat ze bang is dat de pony boven op de merrie duikt...

lijkt mij als de ruin opgevoed is (en dat is ie) dat ie dat niet onder het rijden zal doen..

en Ja ik zou het absoluut proberen in de bak om die 2 samen te laten lopen onder het zadel....
JE BLIJFT ER TENSLOTTE TOCH ZELF BIJ!!!!!
dus je kan ALTIJD nog ingrijpen als het mis gaat...
maar ik geloof er niet in dat het mis zal gaan.
Melima ben blij dat je het je vriendin gunt om een ontzettend leuk paard weer af te poeieren... geweldig gedaan meid!!!!

ennuh probeer het eerst is een maand...
bedoel hengstigheid duurt maar 3-6 dagen.. tenzij het een PISMERRIE is... (zo baas zo paard) misschien???
maar ook denk ik dat het volgende week miss 10 dagen wel over is.. de ruin word het vanzelf zat.. en de merrie uit eindelijk ook wel...
dus zou zeggen.. probeer het gewoon... en laat de natuur zijn gang gaan... ook dit regelt zich zelf.. als je ze steeds uit elkaar gaat halen.. WENNEN ZE NOOIT aan elkaar!!!!!

blijkbaar heb je idd nog net niet genoeg verstand van hengstigheid en de dingen erom heen... als je dat namelijk geweten had... dan had je dus KUNNEN weten hoe lang een hengstigheid duurt... en hoe het in zijn werking gaat... en OOK dat het VANZELF weer over gaat!!!!

laat dit een leerzame les zijn!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:29

hengstigheid blijkt verschilt per merrie. Net als de vrouw de dagen ook verschillen.

stel je eens eerst netjes voor. of is dit een SA

melima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:29

ik heb helemaal geen zin in modder gooien.....
jullie schrijven maar, ik ben er voor mijn vriendin en als je nog niet half weet wat er hier speelt hou dan gewoon je mond..
hier laat ik het bij Jennifer.. of moet ik romeo zeggen???

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:30

Ik schrijf voor Jennifer Knipoog Zeg maar Manon dat is de naam

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:31

melima schreef:
ik ben er voor mijn vriendin en als je nog niet half weet wat er hier speelt hou dan gewoon je mond..

Zo voelt zij dat niet.. Helaas

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:09

Ik denk dat jullie inderdaad eens samen om de tafel moeten.

dit is niet iets om op bokt uit te vechten!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:13

Slotje voor overleg.