A.s. zondag selectie, maar ik kan niet denk ik ;(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mrnino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 09:58

vet k*t voor je zeg.
train je er zo veel voor en dan dit.
ik hoop dat je toch nog kunt gaan waar moetje ???
groetjes daphne

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 10:48

Ook ik ben het helemaal met FlairS eens. Er wordt vreselijk geheimzinnig over gedaan, alsof het een schande is als het op je erf heerst!! En daardoor krijg je het roddelcircuit die alles nog even aandikt, en is het allemaal helemaal niet meer te overzien.
Nu weet iedereen dat het een fokstal in de Beemster is, maar schijnbaar mag niemand weten welke precies, waarom niet? Wij hebben het een aantal jaren geleden op stal gehad, 2 dode paarden en een heleboel zieke. Er heerste toen echt zo'n MKZ klimaat, overal ontsmettingsbakken en overals om aan te trekken. Er kwam elke dag iemand speciaal voor de drachtige merries, die gelukkig apart stonden, en die deed dan ook alleen deze en ging dan meteen weer naar huis, via de ontsmettingsbakken natuurlijk.
Maar de impact van het 2x per dag alle paarden tempen, en dan 3 minuten (waren nog kwikthermometers) moeten wachten, 3 ellelange minuten waarin je staat te bidden of het paard alsjeblieft geen koorts heeft of dat het in ieder geval niet gestegen is, je wiltecht niet weten hoe zwaar het is.
Maar de staleigenaresse is wel heel open geweest naar de omgeving en borden op het hek gehangen. Je kan er niets aan doen als je het virus op stal krijgt, dus waarom zou je je dan moeten schamen ofzo, het is al erg genoeg.
Dus ik pleit ook voor openheid en duidelijkheid (jeetje lijk wel een politicus) zodat je weet waar je aan toe bent, waar je absoluut uit de buurt moet blijven, en worden niet besmette bedrijven veel minder als verdacht gezien. Alleen door duidelijk te zijn kan je de roddels een beetje indammen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 16:26

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, al zit ik iets meer uit de richting.
Ik heb morgen (25/1) kringkampioenschap in Hillegom (grens ZH-NH). Dat is wel iets verder uit de buurt, maar ik vraag me na het lezen van al deze berichten steeds meer af of het wel verstandig is als ik ga...

Moeilijk, moeilijk...

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 16:43

VA is net weg, hij zei dat er inderdaad in de Beemster Rhino heerst. Ik vroeg of het bij een stoeterij was maar daar gaf hij mooi geen antwoord op. Ik heb dus influenza, tetanus en Rhino laten enten, nu de basisenting en over een paar weken weer de enting voor Rhino.

voor de rest is er nog geen Rhino in het noorden van noord holland
gesignaleerd.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:49

Er is net bekend geworden dat in Diemen 2 dode paarden zijn door Rhino en in Hoofddorp ook weer een uitbraak. Dit zijn mededelingen die door de dierenartsen van de stal waar ik wedstrijd zou hebben gegeven zijn, dus erg betrouwbaar.
Mijn wedstrijd is dan ook afgelast, en het andere meisje bij ons op stal gaat in ieder geval niet, of die wedstrijd nu doorgaat of niet.
Hopelijk kiezen ze een andere wedstrijd uit voor de selectie, want het is wel erg sneu als je om deze reden niet heen kan, en ze laten de wedstrijd wel doorgaan. Maar ik vermoed dat alles nu wel afgezegd gaat worden.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:53

Mijn VA vertelde nog wel dat hij al 2 weken wist van de uitbraak in de Beemster Scheve mond

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:24

Ik heb ook net afgebeld...
Fie is al 2 dagen niet helemaal lekker en ik durf het niet aan. Mijn instructeur adviseerde ook om thuis te blijven, vooral omdat Fie zo ontzettend vatbaar is.

Helaas helaas!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:36

naja beemster gaat al richting het noorden!
ik moet de 15e naar kampioenschap in Wormerveer
en zondag gewoon in Middenmeer!

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:07

Ik heb idd wel allemaal geruchten gehoord van rhino en heb mijn veearts gebeld,want ik heb selecties in heerhugowaard zondag en die zei dat ik gewoon kon gaan,gewoon geen andereb paarden aanraken en heel voorzichtig zijn,enten had nu geen zin meer was al te laat maar vanaf deze zomer gaan we jaarlijks alle paarden(2xper jaar)laten enten,staat namelijk 1 drachtige merrie op stal.
Heb heerhugowaard ook gebeld en het ging gewoon door omdat het in noord holland noord nog niet was,neem aan dat ze geen risico nemen met zoiets.
moet trouwens half 4 en half 6 starten en jij nuv?
we hebben de jong(vorige keer op 1 punt na 2 wp in 1 proef!)en verwer,schijnt ook eerlijk te zijn,geeft les aan young riders of zo of coacht hun,weet niet precies.

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:20

He Paulanda! Ik moet om 16.05 en 18.18 uur. Maar we hebben niet De Jong hoor, dat was fout zei vincent net. We hebben Dhr. Verwer en Mevr Keijzer (Ineke).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:41

Jasmijn schreef:
Er is net bekend geworden dat in Diemen 2 dode paarden zijn door Rhino en in Hoofddorp ook weer een uitbraak. Dit zijn mededelingen die door de dierenartsen van de stal waar ik wedstrijd zou hebben gegeven zijn, dus erg betrouwbaar.

Nee, die informatie is NIET betrouwbaar.
Uit de allereerste hand weet ik dat de stal in DIemen onder verdenking stond van Rhino. Er is met allerijl bloed gestuurd naar het laboratorium en ongeveer een uur geleden ben ik geinformeerd dat er in Diemen GEEN rhino was, de verdenking is dus opgeheven.
Er is wel een paard overleden, maar dat had een hele andere oorzaak.

Geen rhino in Diemen, geen!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:10

jammer zeg voor je Frusty

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:10

jullie

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:13

Lovely schreef:
Geen rhino in Diemen, geen!

Das dan duidelijk Lovely Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 01:42

Nuv, haha. Een beetje duidelijkheid kan geen kwaad denk ik in dit geval. Het toeval wil dat ik hier meer van af weet en vandaar mijn reactie. De info die ik heb is rechtstreeks en niet via via via via.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 02:11

Ik vind nog steeds een officiele waarschuwing van een dierenarts wel betrouwbaar, ook al is schijnbaar inmiddels gebleken dat de verdachte stal toch (gelukkig!!!) rhino vrij is.
Zeker als je het vergelijkt met het roddelcircuit dat hevig de ronde doet. Of ik daar nu ook aan mee doe? Ik vind van niet omdat ik me baseer op feiten uit de dierenartsen praktijken en expres niet langs andere kanalen.
Je moet op een moment beslissen of je een wedstrijd door laat gaan of niet, en kan daar niet oneindig mee wachten.
Schijnbaar zijn veel verenigingen het met me eens en hebben ze op basis van dit advies de wedstrijden afgelast.
Er zat bij mij trouwens maar 1 via tussen Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 02:20

Maar die veeartsen praktijk van het wedstrijdsecretariaat van de stal waar de wedstrijd was (dat zijn er al 3), is dat ook de veeartsenpraktijk die de stal in Diemen onder zijn hoede heeft?
Bovendien klopt de informatie dat er 2 paarden dood zouden zijn ook niet.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 02:32

Volgens mij is het horen van het wedstrijdsecretariaat, die het rechtstreeks van de DA heeft, maar 1 via en niet 3?
Of dat ook de behandelende arts is van Diemen weet ik niet, waarschijnlijk niet, maar als we informatie die DA onderling uitwisselen ook al niet meer vertrouwen??
Verder ben ik alleen maar blij dat het loos alarm schijnt te zijn, hopelijk blijft het hier ook bij.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 08:47

Nu, ik heb gisteravond begrepen dat alle wedstrijden in de buurt afgelast zijn: spijkerboor, kwadijk en de selectiewedstrijden Huilen En dat terwijl er voor zover ik weet maar op 1 plek in de beemster rhino is geconstateerd en dat is kossack stud.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:10

Ik krijg helemaal de kriebels van die Rhino verhalen weet je dat.
Ik heb natuurlijk een drachtige merrie en een baby van 7 maanden op stal staan. De wedstrijd in Venhuizen gaat wel door maar ik hou mijn hart vast...

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:15

Eh wat rottig,
Maar je hebt gelijk.
Ik zou ook geen risico's nemen !

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-03 02:47

Ik heb ook de Kossack Stud gehoord, Astrid. En daar ben ik 2 weken geleden met mijn merries nog geweest... Is de incubatietijd ook niet 2 weken?? Verdrietig

Ik begrijp trouwens niet waarom Heerhugowaard niet is afgelast. De andere selectie in Oostzaan (M2) is wel afgelast en ook Kwadijk en nog een paar. Ik baal er heel erg van dat ze Heerhugowaard door laten gaan morgen (voor zover ik weet) en vind het ook vervelend dat ik niet serieus werd genomen toen ik afbelde.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-03 03:00

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 09:38

Jura schreef:
Ik heb ook de Kossack Stud gehoord, Astrid. En daar ben ik 2 weken geleden met mijn merries nog geweest... Is de incubatietijd ook niet 2 weken?? Verdrietig

De incubatietijd is maar liefst 4 weken! Ik hoop voor je dat jouw merries niets opgepikt hebben daar.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 11:51

Jura, je hebt je paarden toch niet laten 'neuzen' met de paarden daar? En in de rijhal waar jij gereden hebt staan volgens mij jonge paarden. De drachtige merries staan in een aparte stal. Ik heb begrepen dat het ene rhino-geval geisoleerd is. Bovendien maartje zijn jouw merries niet drachtig. Bij voldoende weerstand zullen ze echt niet zo snel geinfecteerd worden. Wellicht kan je voor de zekerheid dagelijks de temperatuur opnemen zodat je er snel bijbent mochten ze wel wat hebben opgepikt. Een infectie betekent echt niet per definitie het einde van je paard hoor. Er zijn per jaar onnoemelijk meer sterfgevallen door andere oorzaken dan door Rhino. Wat niet wegneemt dat je het niet serieus moet nemen natuurlijk.

In mijn topic op VvdD heb ik al aangegeven dat ik het idioot vind dat de ene wedstrijd wel en de andere niet afgelast wordt. Als er echt gevaar is (wat ik nog betwijfel) moet alles afgelast worden.