Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hestejente schreef:De doodenkele keer dat ik ze tegelijk uit de wei hark houd ik ze gewoon aan het bakstuk van het halster vast, het is maar een paar meter naar stal. Die in de rechter stal staat wil ik dan rechts en die in de linker stal staat linksDaarna is het: eerste paard in stalletje, deur dicht, tweede paard in stalletje, ook deur dicht. Klaar. Is eigenlijk een beetje overbodig, ze kennen de weg en ze weten dat er lekker voer op ze wacht... gewoon roepen, ze zelf laten lopen en dan even deurtjes dichtdoen zou ook kunnen gok ik zo maar het zijn niet mijn paarden waar ik op dat moment verantwoordelijk voor ben en het is ook wel erg gezellig met aan iedere kant een paardje
khirshanta schreef:Je zou ze ook aan elkaar vast kunnen maken met een veiligheids knoop. Zo heb ik het vaker op stallen zien gebeuren waar paarden per twee of meer de wei uit gingen, en op shows heb ik het ook weleens gezien (wanneer er twee of meer paarden van de ene naar de andere ring vervoerd werden). Daarbij heb ik de volgende methodes gezien:
1 lang touw door alle halsterringetjes onder de kin (moet je wel een halster met een ring hebben). Mijzelf lijkt dit helemaal onpraktisch, ik heb het idee dat je dan de paarden met de hoofden tegen elkaar dwingt.
2. kortere, aparte touwen die twee musketon / veiligheids haken hebben. Deze kunnen dan aan beide halsters bevestigd worden.
3. de halsters aan het touw vastknopen. Dit lijkt me alleen ongelofelijk gevaarlijk.
simodi schreef:hestejente schreef:De doodenkele keer dat ik ze tegelijk uit de wei hark houd ik ze gewoon aan het bakstuk van het halster vast, het is maar een paar meter naar stal. Die in de rechter stal staat wil ik dan rechts en die in de linker stal staat linksDaarna is het: eerste paard in stalletje, deur dicht, tweede paard in stalletje, ook deur dicht. Klaar. Is eigenlijk een beetje overbodig, ze kennen de weg en ze weten dat er lekker voer op ze wacht... gewoon roepen, ze zelf laten lopen en dan even deurtjes dichtdoen zou ook kunnen gok ik zo maar het zijn niet mijn paarden waar ik op dat moment verantwoordelijk voor ben en het is ook wel erg gezellig met aan iedere kant een paardje
Zo zonder touw lijkt me gevaarlijk, ze kunnen altijd schrikken. Bovendien moet ik nog wel een stukkie lopen en kan dan teveel tegenkomen.
Waar zouden ze trouwens van moeten schrikken, paarden zijn bomproef, komen buiten in druk verkeer en zijn verder gewoon koel in de kop. Als er eens een vrachtwagen toetert gaan ze kijken wat het is
Maar ook de draver, die een stukje heter is, wordt gewoon bij het halster gevat. Kwestie van je paarden goed opgevoed hebben en geen gemutskip tolereren
xmarliez schreef:ik doe ook altijd een links en rechts zelfs op de fiets en dat gaat ook super goed..
acacia schreef:xmarliez schreef:ik doe ook altijd een links en rechts zelfs op de fiets en dat gaat ook super goed..
en je stuur dan ?![]()

hestejente schreef:Je kunt toch gewoon met iedere hand je stuur en een touwtje vasthouden? Lijkt me nou niet zo moeilijk.
, maar als je van alles wat hebt, wat karakter betreft, wordt het toch een stuk lastiger. Ook los laten lopen kan niet als je over een stuk weg moet van wei naar huis terug.Kan wel gewoon op een erf uiteraard, maar ook dan heb ik toch al gevaarlijke capriolen gezien van losrennend vee die allemaal als 1e hun box inwillen, kijken of er wat te eten in de bakken ligt....
Jaro_Lover schreef:Als ik 2 paarden meeneem doe ik de ene links en de andere rechts. Dit gaat altijd heel goed. Soms neem ik er drie mee en dan doe ik de 2 die het beste met elkaar overweg kunnen in 1 hand en de andere in de andere hand. Als ik er 4 doe dan doe ik 2 in 1 hand en 2 in de andere hand.
, maar veel komt dat bij mij niet voor omdat ik over een smal bruggetje moet.