Is dit MIJN probleem of het zijne (buurman met Taxus)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Is dit MIJN probleem of het zijne (buurman met Taxus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:19

Als de haag op eigen terrein (dus van buren) staat, dan moet de buurman hem inderdaad zelf onderhouden. Op scheiding is het normaal dat ieder zijn eigen kant doet. Tja, als hij hem echt niet wil onderhouden, dan kun je altijd nog werk ervan maken dat de heg weg moet. Maar je zult ook zelf ervoor moeten zorgen dat jouw pony's er niet bij kunnen komen. Je hebt nu alleen gaas ertussen? Zonder stroom? Dat is toch vragen om moeilijkheden...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:20

je moet gewoon even als hij niet thuis is... De schep in de grond zetten en even flink gaan staan scheppen zodat je de wortels raakt... Dan gaat hij een een kant, of helemaal dood... En dan gewoon t zand er over heen en doen alsof je van niks weet....

Dan moet hij wel iets nieuws kopen, en jij hebt natuurlijk niks gedaan....Hij ging gewoon dood...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:24

malih schreef:
je moet gewoon even als hij niet thuis is... De schep in de grond zetten en even flink gaan staan scheppen zodat je de wortels raakt... Dan gaat hij een een kant, of helemaal dood... En dan gewoon t zand er over heen en doen alsof je van niks weet....

Dan moet hij wel iets nieuws kopen, en jij hebt natuurlijk niks gedaan....Hij ging gewoon dood...

Zo maak je vrienden....

Die heidematten van TS zijn een veel betere oplossing, plus een meter,( minstens) de aan te leggen paddock van de erfgrens afhouden. Dan kan je er altijd nog langslopen met een heggeschaar als het echt moet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:25

Die paddock, die je wil gaan plaatsen, heb je die aan gevraagd bij de gemeente? Zo niet,dan zou ik toch aanraden om niets over de heg te zeggen. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je een paddock (met zand) zo dicht naast de grenslijn mag plaatsen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 08:26

Zammie schreef:
Als de haag op eigen terrein (dus van buren) staat, dan moet de buurman hem inderdaad zelf onderhouden. Op scheiding is het normaal dat ieder zijn eigen kant doet. Tja, als hij hem echt niet wil onderhouden, dan kun je altijd nog werk ervan maken dat de heg weg moet. Maar je zult ook zelf ervoor moeten zorgen dat jouw pony's er niet bij kunnen komen. Je hebt nu alleen gaas ertussen? Zonder stroom? Dat is toch vragen om moeilijkheden...

Zie één van mijn voorgaande posten... ik zet voor alle zekerheid ook een stroomdraadje ertgen (en heidematten ertussen. Dus ik vraag toch geen moeilijkheden. Trouwens, ze staan er nog niet.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 08:29

superwoman schreef:
Die paddock, die je wil gaan plaatsen, heb je die aan gevraagd bij de gemeente? Zo niet,dan zou ik toch aanraden om niets over de heg te zeggen. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je een paddock (met zand) zo dicht naast de grenslijn mag plaatsen.

Dan moet zijn illegaal hokje dat op 20 cm van de grenslijn staat, ook verdwijnen...... Lachen
Het enige wat ik wil is dat hij zijn taxus bij mijn pony's vandaan houdt, is toch niet teveel gevraagd hé.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:30

Als je er van die heidematten tegenaan zet, zou de haag dan niet vanzelf doodgaan? Coniferen gaan wel dood als er iets tegenaan gezet wordt... Misschien gaat de haag dan ook kapot?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 08:32

Zammie schreef:
Als je er van die heidematten tegenaan zet, zou de haag dan niet vanzelf doodgaan? Coniferen gaan wel dood als er iets tegenaan gezet wordt... Misschien gaat de haag dan ook kapot?

Ik denk het niet, al hoop ik het wel Lachen.
Nee, die haag is echt oud, oud, oud, en dus heel sterk en breed (een goeie meter).
Ze staat ook aan de zonnekant, dus als ik er matten tegen plaats, zal dit vast geen effect hebben op de haag.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:48

Lieke_M schreef:
Dan moet zijn illegaal hokje dat op 20 cm van de grenslijn staat, ook verdwijnen...... Lachen
Het enige wat ik wil is dat hij zijn taxus bij mijn pony's vandaan houdt, is toch niet teveel gevraagd hé.

Tja, ik wil alleen maar aangeven dat het wel eens grote gevolgen kan hebben...
Vaak als "iets" illegaals al even staat heb je meer kans dat het mag blijven..
Misschien kun je beter nog even wachten met de communicatie ( Tong uitsteken ) over de haag. Het lijkt me geen fijne makkelijke buurman en misschien vind hij het "hokje" wel de moeite waard om je dwars te bomen....
Ik denk dat de heidematten een goed plan is Ja

succes iig

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:23

amondi schreef:
malih schreef:

Zo maak je vrienden....

Die heidematten van TS zijn een veel betere oplossing, plus een meter,( minstens) de aan te leggen paddock van de erfgrens afhouden. Dan kan je er altijd nog langslopen met een heggeschaar als het echt moet.

Ik vind dit idd ook een domme oplossing, als die heg al jaren staat en altijd gezond is gaat hij niet zomaar dood.

Wat moet ik me precies voorstellen bij heidematten?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:50

VSW-->TAO

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:56

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 09:11

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:32

Heidematten rotten erg snel weh. Als je iets wilt wat landuriger effect heeft zou ik die niet nemen.

Persoonlijk zou ik de taxus met een elektrische/benzine heggeschaar een keer héél kort knippen en er dan een stevig gazen of houten hek voorzetten van 175 hoog.
Op voldoende afstand zodat je er zelf nog makkelijk langs kunt lopen.

Je kunt je buurman wel aanspreken op zijn verantwoordelijkheden, maar ik zou het liever in eigen hand houden. Dan weet je tenminste zeker dat het goed gebeurd en zonder 'grapjes' van zijn kant.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:47

Lieke_M schreef:
[Het enige wat ik wil is dat hij zijn taxus bij mijn pony's vandaan houdt, is toch niet teveel gevraagd hé.

Anderzijds wil je zelf die paddock langs die taxushaag maken dus ook jouw zorg dat je pony er niet van vreet. Wil jou en je buurman best even inlichten over het leed dat taxus heet hoor. T is natuurlijk wel geven en nemen en als je die hele haag weg wilt hebben zul je zelf voor herbeplanting moeten zorgen mocht hij daarmee accoord gaan. Maar kan me zomaar indenken dattie dat niet gaat doen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 08:21

Ik zie toch al dat ik de haag helemaal niet weg wil.... (wel eerst alles lezen hoor voor je commentaar geeft...).
Ze moet gewoon niet door m'n afsluiting heen groeien.

Er komen sowieso heidematten en een stroomdraadje om de pony's er van weg te houden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:57

Lieke_M schreef:
Ik zie toch al dat ik de haag helemaal niet weg wil.... (wel eerst alles lezen hoor voor je commentaar geeft...).
Ze moet gewoon niet door m'n afsluiting heen groeien.

Er komen sowieso heidematten en een stroomdraadje om de pony's er van weg te houden.

Ik lees wel hoor maar ik reageer op je eigen post(en) Knipoog

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:53

google even op het taxusstruik-arrest, zegt in het kort het volgende:

NJ 1994, 624, Hulsbosch/Broen (Taxusstruik-arrest)
Het gaat hier om een giftige plant. De Hoge Raad bepaalt dat de eigenaar van een plant, zolang deze eigenaar niet op de hoogte is van de giftigheid van de plant, niet verplicht is om de plant zó onder controle te houden dat deze - in het geval hij toch giftig blijkt te zijn - geen schade kan veroorzaken.

ging om een geval van 2 paarden dood door taxus van de buren

xxRomyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 01:01

omdat taxus schadelijk en giftig is. kun je een aanklacht indienen bij de gemeente. die gaan dn bij de buren langs en zorgen dat die plant bij jou uit de buurt blijft Knipoog

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 01:24

pf wat krijg je daar allemaal een gedonder mee lijkt me.

ik zou er persoonlijk liever geen gedonder mee willen en even een extra draad voor de afsvheiding maken zodat je pony nooit erbij kan.
het is jammer voor t stukje grond idd maar een beetje de vrede houden is ook wat waard...

weet niet of die heggematten trouwens wel bestemd zijn voor een extra bescherming voor een pony die al niet van stoppen weet met eten haha, t is maar dun spul 1 x een met erdoorheen en gus wat zit daar hmmm lekker.....

je kunt altijd vragen of je samen een nieuwe jonge heg kunt plaatsen die niet giftig is voor je pony of een schutting en dan de kosten delen, maar ben benieuwd of je dat voor elkaar krijgt.

lastig als je niet zo goed met je buren op kunt schieten, maar door er bijv. gif bij te doen heb je kans dat dat ook in de grond gaat zitten waar je pony van eet, ook niet echt handig.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 08:16

M'n man praat wel nog met de buurman en gaat hem deze week vragen om de haag terug te scheren tot 50 cm van de draad.

Doet ie het niet, of zie ik dat het daarna niet onderhouden wordt, grijp ik gewoon zelf in.
Uiteraard zal ik alles voor de gezondheid van m'n pony's doen en indien nodig alles zelf doen.
Maar toch eerst proberen om HEM zover te krijgen, want uiteindelijk vind ik ZIJN haag ZIJN verantwoordelijkheid.

Als je geen tuin wil onderhouden moet je maar een huis kopen zonder tuin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:34

@Lisette03 : maar daar kan de buurman zich nu niet meer op beroepen, want hem is ondertussen wél duidelijk gemaakt dat het een giftige struik is.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:57

de struik groeit over de erfafscheiding heen. En dat betekent dat deze op jouw grond komt/hangt.
Je mag dit zelf bijsnoeien totdat deze weer op de arfafscheiding is.

Heb dit gehad met de woningstichting. Er waren bomen van hun/hun huurders al een flink stuk over ons land gegroeid en de bewoner wou niet snoeien, woningstichting aanvankelijk ook niet.
Heeft bijna 1 jaar geduurd, maar alle kosten+ werk is door de woningstichting gedaan