Paard gekocht-eigenaar heeft gelogen-

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Paard gekocht-eigenaar heeft gelogen-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:48

tja,ik zit ook eerder aan wormen te denken...in hoeverre ontwormd een handelaar een paard?
bij mij hier in frankrijk is dat het laatste wat een handelaar doet,het paard blijft meestal toch niet lang...misschien dat dat in nederland wel beter is hoor.
Maar ik vind het raar dat ze niet ook haar manen schuurt,daar zitten die mugjes ook.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:50

Tja, eczeem is iets rottigs en vaak moeilijk te bewijzen.
Ik heb met eigen ogen gezien dat een pony zich binnen 1 dag tot bloedens toe openhaalde, terwijl er de dag ervoor nog niets aan de hand was.
Het kan wel degelijk door stress komen, maar ook door een verandering van voer.

Eczeem is z'o moeilijk te bewijzen.
Laatst bijgewerkt door Liezel1 op 28-07-08 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:51

maar dan schuren ze meer dan alleen de staart wortel ../

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:56

hoe zagen manen en straat uit toen je haar kocht?
ken je geen mensen die haar van "vroeger"kennen?

mijn pony heb ik met 4 jarige leeftijd verkocht, stond midden in bos gestald bij mij, en 10 km verder op komen te staan
paar maanden later had ze ineens exzeem.
ik heb haar nu terug, en heeft 2 jaar geschuurd en alles is weer weg nu ze weer terug staat vlakbij dr 1e oude wei

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:29

Als een paard altijd op stal stond (binnen stal) en bij de TS buiten in de wei loopt, is het logisch dat de eczeem eerst minder tot niet zichtbaar was, en bij het op de wei lopen dag en nacht of in combinatie met buitenstal het ineens wel (erger) krijgt.

Een pony die ik vroeger verzorgde en reed had ook erg eczeem, maar daar geen last van toen ze op een manege op stal stond en daar niet/zelden in de wei kwam. Ze kwam terug met prachtige manen en staart en binnen een paar weken was alles eraf en verging ze weer van de jeuk.

Succes met proberen de koop te ontbinden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 06:57

was het op het moment dat je het paard kocht niet te zien dat het paard exceem had of de verdenking daarvan? Heb je zwart op wit van de eigenaar dat het paard geen exceem heeft?
In ieder geval terugbrengen, althans zou ik doen want ik kan die verzorging niet correct aangaan met mijn werkzaamheden.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:42

Mondeling geldt evenzeer als schriftelijk denk ik hoor, frieiszwart.
Als ze letterlijk de vraag heeft gesteld of het dier eczeem had en de verkoper heeft daar nee op geantwoord is dat evenzeer fraude als dat ze het schriftelijk hadden gedaan. Ze heeft dan aan haar onderzoeksplicht voldaan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:26

nogmaals exceem kan als donderslag uit heldere hemel komen
kan dus heel goed dat die handelaar heleaal niet gelogen heeft
en er echt niks van af wist
of dat het arme dier uberhaubt nog noiit exceem gehad heeft ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:31

je kan haar idd terugbrengen, je kan het paard zelfs binnen een jaar terugbrengen als hij exceem heeft..
exceem kan idd bij jou beginnen, als je niets aan haar staart of manen zag, heb ik op een stage adres ook gezien, ik heb het beestje toen nog klaar gemaakt zodat ze er netjes uitzag, en zij had op mijn stageplek geen exceem, bij de nieuwe eigenaren begon het, de merrie is toen weer terug gekomen..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:33

Een dierenwinkel weet ook niet altijd dat het diertje ziek is (cavia/konijn) maar als die binnen no-time ziek wordt en dood gaat, heb je vaak wel garantie en kun je een "nieuwe" krijgen omdat het niet aan de (levens) verwachtingen voldeed.
Je kunt er in elk geval mee terug gaan en proberen je geld terug te krijgen of te ruilen.

En het hoeft niet pers'e opzet te zijn. Door de omstandigheden kan het heel goed zijn geweest dat de eczeemgevoeligheid wel aanwezig was, maar niet zichtbaar door de omstandigheden waarin het paard gehouden werd. (omgeving en weinig buiten)
Ik zou proberen het op een positieve manier op te lossen met de handelaar. Die is er vast ook bij gebaat zijn goede naam te behouden.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:36

Als je het hebt gevraagd is dat ook geldig. hoeft niet er se zwart op wit. Hangt er wel af of er ook nog een 3e partij bij was anders krijg je een nietes welles spel.

Maar zeker terug brengen als je het gezeur niet meer wilt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:36

joyce B schreef:
Een dierenwinkel weet ook niet altijd dat het diertje ziek is (cavia/konijn) maar als die binnen no-time ziek wordt en dood gaat, heb je vaak wel garantie en kun je een "nieuwe" krijgen omdat het niet aan de (levens) verwachtingen voldeed.
Je kunt er in elk geval mee terug gaan en proberen je geld terug te krijgen of te ruilen.

En het hoeft niet pers'e opzet te zijn. Door de omstandigheden kan het heel goed zijn geweest dat de eczeemgevoeligheid wel aanwezig was, maar niet zichtbaar door de omstandigheden waarin het paard gehouden werd. (omgeving en weinig buiten)
Ik zou proberen het op een positieve manier op te lossen met de handelaar. Die is er vast ook bij gebaat zijn goede naam te behouden.

helaas is dat niet altijd zo..

wij hebben een haflinger gehad, hij kwam aan, en ik zag het al.. maar nee hoor, geen exceem, hij was onder een draadje door gelopen.. paar dagen later zat hij op zijn kont te schuren, en kon je hem niet normaal poetsen, zo'n jeuk had hij..
het heeft nogal wat moeite gekost om het beestje uiteindelijk te ruilen tegen een 8 jarige ruin zonder papieren, een ouderwetse bouw enz.. (de haf die we eerst hadden was een mooie 3 jarige ruin met papieren, en kon een L proefje lopen) wat is dat een gedonder geweest zeg!

Rich1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:41

Je kan altijd iets aan Exeem doen maar als het heel erg is dan zou ik naar de eigenaar bellen ofso.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:42

heb je uberhaubt al contact gehad met de verkoper?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:52

Mandy_89 schreef:
Bij de stal waar ik sta zijn nog 12 andere paarden, waarvan 1 fries met exceem, maar die had dat al voordat ze hier kwam.
De rest heeft nergens last van. Dus in deze omgeving valt het mee.

Niet ieder paard krijgt zomerexceem of is er even gevoelig voor.

Wel vreemd dat je paard niet schuurde bij de handelaar als ze daar ook even buiten kwam en de rest van de dag enorm de kand had om te schuren.

Mijn paarden schuren ook als ze naar binnen gaan en ze zijn nat, maar die hebben echt geen zomerexceem.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:55

XXXXXXXX Misselijk Misselijk
Had 'vroeger' altijd een hele rare manier om met paarden om te gaan, hoop dat dat veranderd is.

sorry Bloos

edit: na het zien van de site, heb ik het gevoel dat dit niet meer zo is, misschien dat ik mijn woordne moet terugnemen.. misschien..
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-07-08 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd omdat dit totaal niet toevoegd aan het topic.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:03

nickyu schreef:
nogmaals exceem kan als donderslag uit heldere hemel komen
kan dus heel goed dat die handelaar heleaal niet gelogen heeft
en er echt niks van af wist
of dat het arme dier uberhaubt nog noiit exceem gehad heeft ...

Inderdaad. Ik zou het beestje ook proberen terug te brengen, maar hoe sommigen hier over de verkoper praten... Misschien heeft die persoon helemaal niet gelogen, maar blijkbaar willen velen altijd uitgaan van het "slechte van de mens", om toch een topic toch maar een negatieve draai te geven.

Ik vind dat bijzonder jammer. Ik probeer toch uit te gaan van het goede van een mens.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:10

ik heb zelf een paard met zomereczeem en begrijp heeeeel goed dat je dat niet meer wilt Ach gut

15 kilometer kan een verschil maken en gezien de leeftijd kan het zijn dat de handelaar het inderdaad niet wist. Bij de meeste paarden breekt het pas door rond de leeftijd van 3/3,5.
Ik lees ook dat sommige mensen het raar vinden dat ze alleen haar staart schuurt, maar dat hoeft niet raar te zijn. Bij mijn paard scheelt het per jaar. Dit jaar is het ergste wat ik heb gezien, hij gaat zelfs rollen op stenen om van de jeuk af te komen, hij heeft nu bovenop zijn kont en schoft ook open liggen en zelfs op zn hoofd plekken. Er valt verschrikkelijk weinig tegen te doen en maakt ook dat ik nooit meer een paard met zomereczeem wil.

heb geen verstand van rechten bij verkoop en dergelijke, maar ik zou het zowiezo proberen haar terug te brengen. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:52

GvdT schreef:
Mandy_89 schreef:
Bij de stal waar ik sta zijn nog 12 andere paarden, waarvan 1 fries met exceem, maar die had dat al voordat ze hier kwam.
De rest heeft nergens last van. Dus in deze omgeving valt het mee.

Niet ieder paard krijgt zomerexceem of is er even gevoelig voor.

Wel vreemd dat je paard niet schuurde bij de handelaar als ze daar ook even buiten kwam en de rest van de dag enorm de kand had om te schuren.
Mijn paarden schuren ook als ze naar binnen gaan en ze zijn nat, maar die hebben echt geen zomerexceem.

als het paard verder binnen staat, dan kan het dat de exceem daar niet tot uiting is gekomen.. ook kan het dat het paard het bij de handelaar niet had.. dat is de vraag.. zagen zijn manen er rafelig, en afgeschuurd uit, had hij een dikke hals met plooien, tjsa.. dan heeft ie al exceem gehad.. zo niet, kan het pas bij TS tot uiting gekomen zijn..

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:59

voor het zelfde geld wist deze handelaar wel van de exceem en heeft hij gewoon een middel gespoten (corticosteroiden) waardoor de jeuk weg bleef en hij het paard goed kon verkopen.......ik vertouw handelaren gewoon niet ze zullen veel te snel iemand voor de gek houden om een paard goed te kunnen verkopen...... als ik jou was zou ik echt contact zoeken je kan natuurlijk zelf wel aan de gang gaan met jeuk onderdrukkende middelen maar daar zit je dan de rest van het leven van die pony aan vast en of je dat wil......kost een hoop tijd en vooral geld als je een paardje al lang hebt is het anders maar als je hem net hebt gekocht vindt ik het toch het overwegen van terug draaien van de koop na

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:02

Mjay schreef:
voor het zelfde geld wist deze handelaar wel van de exceem en heeft hij gewoon een middel gespoten (corticosteroiden) waardoor de jeuk weg bleef en hij het paard goed kon verkopen.......ik vertouw handelaren gewoon niet ze zullen veel te snel iemand voor de gek houden om een paard goed te kunnen verkopen...... als ik jou was zou ik echt contact zoeken je kan natuurlijk zelf wel aan de gang gaan met jeuk onderdrukkende middelen maar daar zit je dan de rest van het leven van die pony aan vast en of je dat wil......kost een hoop tijd en vooral geld als je een paardje al lang hebt is het anders maar als je hem net hebt gekocht vindt ik het toch het overwegen van terug draaien van de koop na

als dat zo is, dan moet ie het wel heel lang gespoten hebben, de manen zijn binnen een week weer mooi aangegroeid..

@ TS mocht het met de vorige eigenaar niet lukken, mag je me altijd pb-en, omdat wij dus hetzelfde gehad hebben.. en ik zou als ik jou was, mocht je er niet met hem uitkomen, rechtsbijstand even bellen, die kunnen wel wat voor je doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:08

Mijn paard heb ik gekocht in Lokeren, zo'n 15km van waar ze nu staat. In Lokeren had ze geen manen meer en een kale staartwortel, nu heeft ze haar volledige staart nog en 3/4 van haar manen. Lokeren-Beveren zal zo'n 15-20km zijn, dus het is volgens mij wel mogelijk...

Het grote verschil kan de aanwezigheid van water zijn, bossen, alles wat vliegjes aantrekt. Een open gebied waar altijd wat wind is is ook beter.

Iig, je mag het paard wel terugbrengen. Geeft een handelaar niet een paar weken proeftijd?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:13

Ik had vroeger een haflinger en ik ben toen verhuisd een keer van stal nog geen 5km verder en hij nooit last gehad van zomereczeem tot dat ik verhuisd was van stal. Vanaf dat moment had hij last van erge zomereczeem.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:18

Indien een koper na de koop "mankementen" aan het paard constateerd,dan dient de koper dit binnen twee maanden na de ontdekking aan de verkoper te melden.
Doet de koper dit niet,dan verliest hij zijn recht de koopovereenkomst op grond van non-conformiteit te ontbinden
Indien sprake is van een consumentenverkoop (een koopovereenkomstwaarbij de koper een particulier is en de verkoper een profesional) dan kan de koper binnen een termijn van 6 maanden nadat het paard is geleverd de koopovereenkomst ontbinden en eisen dat de verkoper het paard terug neemt.
Overigens geldt wel dat de koper een gebrek moet melden binnen twee maanden.
Een belangrijk verschil tussen consumentenkoop en een gewone koopovereenkomst is,dat de bewijslast bij de consumentenkoop bij de verkoper ligt
De verkoper dient aan te tonen dat er geen sprake was van een gebrek ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst
Bij een gewone koopovereenkomst dient de koper aan te tonen dat wel sprake van een gebrekdat ten tijde van de koopovereenkomst aanwezig moet zijn geweest.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:30

je zou misschien nog iets kunnen proberen door te veranderen van voer of van stalling (tijdelijk) om te kijken of het dan minder of weg is...