Overstap van L naar M dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:36

Ik ben benieuwd hoe de overgang van het L1 naar het L2 gaat. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik rij nu al 2 jaar L1. Eerst met een E-pony, daar had ik 2 wp mee en toen ging ik met haar tussen de paarden rijden. Toen heb ik een jaar lang geen enkele wp gehaald (merrie was er ook even tussenuit ivm veulen).
Nu heb ik een eigen paard waarmee ik 6 wp heb in t L1 (binnen 1 jaar). Dit gaat dus wel beter maar soms heb ik ook net geen wp. Opzich kan ik bij 10 wp wel over gaan naar het L2 maar ik zie een beetje op tegen het doorzitten. Ik zit nog niet echt stabiel. Wat is jullie advies? Direct over gaan bij 10 of nog ff doorgaan in t L1?
En is de overgang tussen L1 en L2 groot?

Marliesje

Re: Overstap van L naar M dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:38

Zou ik zeker niet doen, ik ga altijd pas over als ik enkele keren boven de 190 punten gehaald heb. Anders blijf je achter de feiten aanlopen. Kunnen doorzitten is wel erg belangrijk in de L2.

Zorg er daarnaast voor dat je het achterwaarts een beetje doorhebt, en dat het wijken er goed inzit. Het grootste verschil vond ik het doorzitten de hele proef.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:43

Dankje Marlies voor de tips.
Ik ben nu al goed bezig met lange stukken doorzitten maar ik merk toch dat ik lichtijden lekkerder vindt. Bij het doorzitten beweeg ik soms m'n handen/armen te veel mee waardoor m'n paard onrustiger in de aanleuning wordt.
M'n paard heeft bij de vorige eigenaar M1 dressuur gelopen. Het wijken gaat goed, hij wijkt zo 10 meter.
En achterwaarts gaat ook goed, soms moet ik in en L1 proef halthouden en dan wil hij al haast achterwaarts gaan.
Achterwaarts + wijken gaat dus prima alleen het doorzitten niet en de matige punten.
Ik wacht deze zomer even af, misschien dat de punten dan boven de 190 komen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:56

Goedzo, en ik denk altijd: liever lekker meedoen in een lagere klasse, dan achter de feiten aanlopen in een klasse hoger. :D

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:12

Ja precies, daar heb je ook wel gelijk in.
Het is alleen wel frusterend dat ik al 2 jaar in dezelfde klasse rij, ik ben wel weer een keer toe aan iets anders, die 4 L1 proeven ken ik inmiddels wel uit m'n hoofd.
Maarja, als ik er nog niet aan toe ben ga ik de mist in in het L2 en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:59

ik ging snel door de B en L1 maar laatste keren wel 2 punten in 1 proef dus dan vind ik wel dat de overstap gemaakt kan worden

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:52

@Pebblesther, ik vond doorzitten eerst ook verschrikkelijk en kon er echt niks van, maar je moet jezelf gewoon dwingen het verschrikkelijk veel te doen, dan wordt het vanzelf makkelijker :j
Verder goed diep en stevig in je zadel gaan zitten en maar oefenen, oefenen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:36

Zitlessen nemen en zonder beugels rijden is goed om het doorzitten goed onder de knie te krijgen.M1 is niet zo moeilijk maar je moet er wel voor zorgen dat de basis er goed inzit.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 19:36

Ik vond de overgang van L1 naar L2 groter dan van L2 naar M1 :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:43

Ik heb van B-L1 best een duikeling in de punten gemaakt, L1-L2 was ongeveer hetzelfde qua punten en ik moet mijn geblesseerde paard na een half jaar blessureleed nu weer terug gaan trainen, voor het M1 hopelijk nog deze winter en anders 2010. Oefeningen waren nooit zo'n punt, maar dat stukje oprichting en beginnende verzameling en met behoud van de impuls heel exact rijden vind ik zelf altijd best pittig. Maar ik ben gewoon niet zo'n beste dressuurruiter :o

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:52

Ja ik zit meestal wel wat stukjes door, op de rechte lijn gaat dat wel goed.
Maar ik moet dan in m'n L1 proef voor E doorzitten, E afwenden, X volte 15 m links en X volte 15 rechts. Dan vind ik het echt lastig om door te zitten en verlies ik ook de aanleuning met m'n paard. Maar ik zal maar ff goed gaan oefenen nog wil ik een keer over gaan naar het L2. Zonder beugels gaat opzich wel goed, al moet ik dus opletten dat ik niet te veel met m'n handen beweeg en m'n paard in z'n mond hinder.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:29

Oud topic.