Vertrouwen van veulen winnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Vertrouwen van veulen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:45

randalinpony schreef:
KiWiKo schreef:
meis............. echt he, breng hem zo snel mogelijk naar andere paarden toe......

Wij mensen kunnen een veulen niet goed opvoeden. De meest gevaarlijke paarden komen uit flessenveulens, allemaal respectloze onopgevoedde klereleijers....... (uitzonderingen daargelaten, maar die zijn doorgaans opgevoed door paardenmensen die een trap of tik niet erg vinden)

Op het moment dat jij nog denkt dat jij het vertrouwen moet "winnen" van een compleet blanco iets (wat een veulen is) dan ga je al verkeerd........

alsjeblieft breng dit dier weg

Mee eens.
En wel omdat mijn ruin een door mijzelf opgevoed flesseveulen is.

Mijn Robijn is met 4 dagen moederloos geworden. De twee weken daarna is hij bij ons thuis op stal gezet met een geit, simpelweg omdat het niet anders kon met die voedingen.
Na een week diende zich via de moederloosveulen centrale een pleegmoeder aan, maar omdat we erg veel startproblemen hadden met melk drinken, durfden we de verandering niet meer aan.

Na twee weken voeding, kon hij om de vier uur, en hebben we hem bij mijn vriend in de kudde gezet, met oudere merries en andere veulens.

Hij was letterlijk doodsbang voor paarden!!!!!!

We hebben hem daar wel gelaten, en enkele merries ontfermden zich een beetje over hem, maar het bleef een zielig ding. Als ik hem kwam voeden, ging hij dwars door de stroom om mij te volgen: veel gedoe.
Uiteindelijk heeft hij een tijd op stal gestaan(slecht weer) met zijn 'pleegmoeder', en toen kwam de hechting tot stand: tot hij 8 maanden was, moederde zij over hem.

Resultaat?
Een paard dat wel weet dat hij een paard is, maar niet dat hij geen mens is.
Uiteindelijk is hij een vrolijk en aangepast paard geworden, maar hij heeft trekjes waaruit blijkt dat hij de fijne nuances in de paardentaal mist.

Zo belangrijk waren die twee weken dus.

Zoals jij het beschrijft, loopt je veulen een harde kans dat hij totaal niet meer weet wat hij is later.

Neem de raad van Kiwiko ter harte!

Wat ontzettend knap van je dat je dit erkend en onderkend, over wat er bij jullie anders had gemoeten.
Ik zie dat zo vaak anders...dat mensen toch eigenwijs blijven volhouden dat het niet waar is...

Ik vind dit ook hele waardevolle informatie voor de TS en ik hoop dat ze de goede adviezen ter harte neemt en liefst geen dag langer meer wacht met het toevoegen van een ander paard bij het veulen.

Sonadorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 14:43

Ik zal wat meer vertellen want de informatie die ik eerst kreeg klopt niet echt.
De manege eigenaar zegt dat het een hengst is.

Het is dus een merrie. Ook geen shetlander. Van het ras heb ik eigenlijk geen idee maar ik denk iets van een Welsh, Welsh Cob...

Ze is nu iets meer dan een maand dus ze verloor haar moeder na iets meer dan een maand...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:21

(Reageer nog even in deze draad)

Dat je veulen nog een maand bij de moeder is geweest, is gunstig, omdat hij in ieder geval de eerste imprint gehad heeft.

Aan jullie de taak dit verder te zetten nu.

Ik begrijp dat het om een manegepaard gaat dat niet van jezelf is, dus dat je er ook geen zeggenschap over hebt, maar kennelijk ben je er wel bezorgd over.

Voor dit veulen is een groep paarden van eigen grootte het beste, hoewel alles beter dan niets is, dus dan maar een shetlander - maar dan moeten deze merrietjes hem wel accepteren, anders blijft hij een zielig verstoten paard, ook niet goed.

Laat nog eens weten hoe het met haar verder gaat!

Sonadorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 14:49

Ik heb ze eindelijk kunnen overtuigen om het veulen in een groep te zetten. Morgen zal ze alleen weer wegmoeten...

Ze staat nu in een groep met shetlanders.

Als ik zo schat is ze ongeveer even groot als het andere veulen Hope Knipoog alleen is Hope veel ouder

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:00

Jammer dat ze weer weg moet, een vast plekje is belangrijk.
Maar jij doet in ieder geval je best voor haar! Lachen

Sonadorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 09:53

Nouw het kan zijn dat ze nog 1 à 3 dagen blijft.

De eigenaar heeft haar de 16de juli afgezet op de manege.
En hij is pas de 18de juli op reis vertrokken.

Is geen 1 keer naar z'n veulen komen kijken en heeft ook geen 1 keer gebeld...

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:51

In wat voor groep met grote paarden zou ze dan terecht komen?
wij hebben dus meegemaakt dat ze dus is dood getrapt door een ander groot paard ;)
dus hou het alsjeblieft bij shetlanders waar je der bij gooit! Maar ga niet groter ;)
+

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:11

Ik ben het eens Ginootje gewoon bij leeftijds genootjes of pony die niet te groot is...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:43

mag ik vragen waar je woont?
als het in onze regio is dan hebben wij misschien wel de mogelijkheid dat ze met gezelschap op groeit?

is regio assen.,en als je hier niet in de buurt zit:
ik denk dat als je een advertentie zet op marktplaats dat je dan echt veel reacties krijgt hoor :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:55

Oud topic :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:57

ach ja...nou zie ik het ook ja..hahaha
kan gebeuren he

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:21

Topic is idd een jaar oud, hier een slotje.