randalinpony schreef:KiWiKo schreef:meis............. echt he, breng hem zo snel mogelijk naar andere paarden toe......
Wij mensen kunnen een veulen niet goed opvoeden. De meest gevaarlijke paarden komen uit flessenveulens, allemaal respectloze onopgevoedde klereleijers....... (uitzonderingen daargelaten, maar die zijn doorgaans opgevoed door paardenmensen die een trap of tik niet erg vinden)
Op het moment dat jij nog denkt dat jij het vertrouwen moet "winnen" van een compleet blanco iets (wat een veulen is) dan ga je al verkeerd........
alsjeblieft breng dit dier weg
Mee eens.
En wel omdat mijn ruin een door mijzelf opgevoed flesseveulen is.
Mijn Robijn is met 4 dagen moederloos geworden. De twee weken daarna is hij bij ons thuis op stal gezet met een geit, simpelweg omdat het niet anders kon met die voedingen.
Na een week diende zich via de moederloosveulen centrale een pleegmoeder aan, maar omdat we erg veel startproblemen hadden met melk drinken, durfden we de verandering niet meer aan.
Na twee weken voeding, kon hij om de vier uur, en hebben we hem bij mijn vriend in de kudde gezet, met oudere merries en andere veulens.
Hij was letterlijk doodsbang voor paarden!!!!!!
We hebben hem daar wel gelaten, en enkele merries ontfermden zich een beetje over hem, maar het bleef een zielig ding. Als ik hem kwam voeden, ging hij dwars door de stroom om mij te volgen: veel gedoe.
Uiteindelijk heeft hij een tijd op stal gestaan(slecht weer) met zijn 'pleegmoeder', en toen kwam de hechting tot stand: tot hij 8 maanden was, moederde zij over hem.
Resultaat?
Een paard dat wel weet dat hij een paard is, maar niet dat hij geen mens is.
Uiteindelijk is hij een vrolijk en aangepast paard geworden, maar hij heeft trekjes waaruit blijkt dat hij de fijne nuances in de paardentaal mist.
Zo belangrijk waren die twee weken dus.
Zoals jij het beschrijft, loopt je veulen een harde kans dat hij totaal niet meer weet wat hij is later.
Neem de raad van Kiwiko ter harte!
Wat ontzettend knap van je dat je dit erkend en onderkend, over wat er bij jullie anders had gemoeten.
Ik zie dat zo vaak anders...dat mensen toch eigenwijs blijven volhouden dat het niet waar is...
Ik vind dit ook hele waardevolle informatie voor de TS en ik hoop dat ze de goede adviezen ter harte neemt en liefst geen dag langer meer wacht met het toevoegen van een ander paard bij het veulen.
alleen is Hope veel ouder