Lastige situatie, opzegtermijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Lastige situatie, opzegtermijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:04

Roosje1987 schreef:
__Marloes__ schreef:
Is de stal wel ingeschreven? Anders is het namelijk zwart en zou je dus weg kunnen gaan zonder die extra maand te betalen.

Wat bedoel je met ingeschreven?

Gemeld bij de belastingdienst. Dus ook verplicht tot afdracht BTW. Knipoog Bloos

Had ook een maand opzegtermijn, maar geen contract of wat dan ook. Nieuwe klanten kwamen kijken en die wouden mijn box graag hebben. Toen gold het maandopzegtermijn ineens niet en kon ik kiezen of tijdelijk verhuizen naar een donker hok of oprotten. Kreeg dit 21 mei te horen en 24 mei heb ik hem verhuist. Nieuwe klant kwam trouwens per 1 juni.

Heb besloten dat als ik toch moest verhuizen dat ik dan maar gelijk naar mijn nieuwe stal ging, want als je meer dan 10 boxen leeg heb staan en precies die van mij verhuurt terwijl ik zelf nog niks opgezegd had. Dan weet ik dat ik niet meer welkom ben.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:12

ik zou even finaniel pijn lijden en over gaan. kan je niet half augustus over gaan, zodat je bij je nieuwe stal maar de halve maand hoeft te betalen

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:09

Met ingeschreven bedoel ik bij de Kamer van Koophandel. Daar moeten in principe alle bedrijven ingeschreven staan. Is dat bij jouw stal niet zo, dan is het dus zwart wat zij doen en kan jij gewoon vertrekken zonder te betalen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:18

Hoe staat het precies in je contract? Dat je een maand opzegtermijn hebt, of vanaf het melden nog een maand opzegtermijn hebt? Anders zou ik gewoon die 1e week van sep nog betalen, dan heb je precies een maand extra betaald. Vind het trouwens maar onzin hoor, de meeste staleigenaren doen niet zo moeilijk..

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:19

De feiten:
Je betaald nu voor 24-7 weidegang, zonder extra's zoals bijvoeren.
Kost je 175 eur per maand.
Je zegt dat je al 3 weken geleden hebt aangegeven te willen verhuizen.
Je hebt 1 maand opzeg termijn.
Wat staat er percies in je contract?
Als daar staat dat je per b.v. de eerste, vijftiende van de maand dient op te zeggen?
Of staat er gewoon: je hebt 1 maand opzegtermijn?
Als er dat laaste staat is er niets aan de hand, ze weten het immers al 3 weken, dus nog één weekje en je zit op 1 maand opzegtermijn.
Als er dat andere staat, van b.v. per de eerste van de maand opzeggen, dan ben je ook nog op tijd want 3 weken terug was het ongeveer week 26, dus ook ruim op tijd, dat is nl. eind juni, dus dan ook geen probleem.
Ik vind het niet fijn voelen dat deze mensen niet tot enig overleg bereid zijn en zou daarom ook al deels, onopvallend, mijn spullen daar gaan weg halen.
Zodat je dan nog alleen het hoogst nodig mee dient te nemen en zo daar weg kunt zijn en ook als eerste je paard inladen en dan de rest.
Ook niet alleen gaan maar b.v. je vader of zo mee nemen.
Het voelt niet goed voor mij, maar wie weet zie ik spoken, ik hoop het voor je.
Succes en ik denk dat je je zorgen om niets maakt t.a.v. de opzegtermijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:21

Moeilijk...als je echt een contract hebt ondertekend moet je de maand augustus nog gewoon betalen ook al staat er een ander paard in jou box. Dat is dan inderdaad voor jou een strop, voor de stal eigenaar een kleine winst. Als de stal niet staat ingeschreven bij de K.V K dan wordt het een ander verhaal, omdat hij jou dan nooit een contract mag laten tekenen. Dan is het inderdaad zwart en zou jij hem het wel eens heeeeeeel moeilijk kunnen maken. Mijn pensionklanten krijgen nooit een contract...is soms heel fijn ( kan ze zo op straat zetten als ik wil en ze b.v slecht met hun paard omgaan) maar ze kunnen ook zo vertrekken en dat komt dan weer voor mij hard aan omdat het wel veel geld per maand scheelt natuurlijk..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:33

Als je paard niet verzorgt wordt zoals afgesproken, komen zij de plichten niet na en hebben ze mijns inziens ook geen recht op stalgeld.

Stel je betaald voor stalling met weidegang en hooi, en hij krijgt geen hooi dan verbreken zij de overeenkomst.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:38

Dat is helemaal waar, maar bewijs het maar eens. Aan de andere kant...wat als je toch weg gaat ondanks een contract...ze gaan denk ik nooit stappen onder nemen om je te vervolgen voor 175 euro...kost meer dan het opbrengt denk ik.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:07

@ josie: Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik heb 12 juli aangegeven dat ik het liefst per augustus weg wil, 3 weken vantevoren dus. Maar aangezien die maand dus vanaf de eerste geldt, moet ik tot september betalen.

@ aerdenhout: Ja daar heb ik ook al aan gedacht. Maar ik wil het natuurlijk wel graag netjes afhandelen. Maar ik ga zeker even uitzoeken of ze bij de KvK staan ingeschreven.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken! Kijk, ik begrijp heus wel dat zij graag nog een maand extra zien, maar ik vind het gewoon een beetje jammer dat het zo gaat. Ik heb toch verteld dat ik hem zo snel mogelijk over wil en dat ik meer moet gaan werken (voor mijn paard notabene) dus hij meer zorg van een pension nodig heeft. Als het geld bij mij uit de lucht kwam vallen had ik ook niet twee banen hoeven hebben. Mijn paard kost hen nu helemaal niets. Het is gewoon het hele plaatje...

En daarbuiten is er nog het feit dat er mensen aan mijn paard kunnen komen zonder dat iemand daar iets van ziet, dat vind ik nog wel het meest vervelende. En ik maak me daar ook veel zorgen om!

Maargoed, de nieuwe stal is aanbetaald en die eigenaar heeft beloofd dat hij mijn paard komt halen als ik het op tijd aangeef. Mijn paard staat in ieder geval per 1 augustus op zijn nieuwe stal, hoe dan ook. Hoe we de rest dan afhandelen dat moeten we dus nog even bekijken. Nog 17 dagen, ik kan niet wachten!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:19

aerdenhout1 schreef:
Moeilijk...als je echt een contract hebt ondertekend moet je de maand augustus nog gewoon betalen ook al staat er een ander paard in jou box. Dat is dan inderdaad voor jou een strop, voor de stal eigenaar een kleine winst. Als de stal niet staat ingeschreven bij de K.V K dan wordt het een ander verhaal, omdat hij jou dan nooit een contract mag laten tekenen. Dan is het inderdaad zwart en zou jij hem het wel eens heeeeeeel moeilijk kunnen maken. Mijn pensionklanten krijgen nooit een contract...is soms heel fijn ( kan ze zo op straat zetten als ik wil en ze b.v slecht met hun paard omgaan) maar ze kunnen ook zo vertrekken en dat komt dan weer voor mij hard aan omdat het wel veel geld per maand scheelt natuurlijk..

Ik heb gezocht in het online handelsregister van de KvK. Ik kan niets vinden. Kan ik daar voor de zekerheid een mailtje aan wagen naar de KvK? Of kan ik er vanuitgaan dat er dan gewoon geen bedrijf is. Lijkt me wel vreemd, want ze houden ook koeien.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:54

Ja dat kan je eventueel wel doen. Heb je online gezocht naar de naam van het bedrijf, van de eigenaren en het adres?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:59

ik zou het ook opzoeken en nog een vraagje
staat in het contract dat ie op stal mag staan, en huur je ook een stal
dan komt hij nl zijn afspraken niet na ( contract dus) en is het ontbindend

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:19

Daar zat ik ook aan te denken. Je huurt een stal en weidegang. Tenzij er in staat dat zomers alleen weidegang is. Maar dan nog vind ik het niet kloppen, omdat je paard bijgevoerd moet worden en dit niet standaard krijgt. Hoe staan de andere paarden erbij? Of ben je de enige die daar een stal huurt...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 07:30

De andere paarden worden ook door de eigenaren bijgevoerd.

Ik heb alle bedrijven in die straat opgevraagd. Stond niets bij wat er ook maar op leek. Maar ik ga denk ik van de week gewoon even bellen voor 100% zekerheid. En dan pak ik per 31 juli mijn paardje in en gaat hij verhuizen!

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:48

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Laat hun anders kijken naar de overeenkomst die je hebt getekend, en zij kunnen je dan advies geven.
Ik heb het ook gehad, en ik heb in een maand tijd twee keer stalgeld betaald.
Succes ermee!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:05

Als je zelf zegt dat je het netjes af wil handelen, lijkt het me eigenlijk niet meer normaal dat je die extra maand betaald. Buiten dat het heel standaard is, heb je zelf dat contract ondertekend.
Het is zonde, maar het is je eigen keuze je paard al weg te halen... Andersom zou je het ook niet fijn vinden als een staleigenaar je nu zou melden dat je per 1 augustus je paard weg moet halen zonder dat er ernstige dingen spelen, en zou je je ook op die maand opzegtermijn beroepen als je niet per 1 augustus andere stalling kan vinden toch?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:14

__Marloes__ schreef:
Met ingeschreven bedoel ik bij de Kamer van Koophandel. Daar moeten in principe alle bedrijven ingeschreven staan. Is dat bij jouw stal niet zo, dan is het dus zwart wat zij doen en kan jij gewoon vertrekken zonder te betalen.

hmm, je hebt ook nog zoiets als fatsoensnormen... Lekker als particulieren vogelvrij zijn op dat gebied. Stimuleert om je weiland te verhuren hoor...
Heb ook meegemaakt dat men binnen een week na melding vertrok. Misschien is een borgsom van een maand niet zo'n gek idee...

Aan de TS: ik snap dat het rot is dat ze je een extra maand willen laten betalen.
Het is nogal een groot bedrag om weg te geven. Maar bedenk ook hoeveel kosten aan bijvoeren en stress je ervan zult hebben als je langer blijft staan.
Ik zou gewoon per 1/8 naar de nieuwe stal gaan. Als je dan alsnog wilt proberen te onderhandelen over korting, dan is in elk geval je paard al weg naar een beter plekje.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 20:45

Ja dat gaat zeker gebeuren. Het belang van mijn paard staat voorop dus per 1 augustus is hij daar in ieder geval weg. En ook voor mij is het inderdaad nu ook een hele hoop gestress. Ik hou dat niet nog 1,5 maand vol. Dan moeten we verder maar even bekijken hoe we de rest gaan oplossen. Want heel juli is ook al betaald dus die extra maand vind ik wel erg veel. Dan heb ik bijna 2 maanden opzegtermijn gehad zegmaar. Terwijl zij nu geen kosten hebben aan mijn paard en zelfs al nieuwe klanten op de wachtlijst hebben.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:44

aerdenhout1 schreef:
Dat is helemaal waar, maar bewijs het maar eens. Aan de andere kant...wat als je toch weg gaat ondanks een contract...ze gaan denk ik nooit stappen onder nemen om je te vervolgen voor 175 euro...kost meer dan het opbrengt denk ik.

ehm je weet maar nooit of je er voor vervolgd zal worden, wij zijn er wel voor vervolgd.
Op de oude stal zijn we per direct door de staleigenaar weggestuurd. (binnen een uur moesten we van het erf afzijn)
Vervolgens kregen we nog een rekening omdat we nog een opzegtermijn hadden Gestoord

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 07:28

aerdenhout1 schreef:

Paardenwereld is klein, kans dat je daar later mee te maken krijgt is groot.
Ik geloof niet alle praatjes en zal wanneer nodig na vraag doen, maar als het gaat om niet betalen, zal ik die persoon echt niet 100% vertrouwen... Ik haat het wanneer mensen niet eerlijk zijn.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 09:12

Ik begrijp je helemaal. Maar hoe eerlijk is het als ik nog bijna 2 maanden moet betalen terwijl zij nu helemaal geen kosten hebben aan mijn paard. Hoe eerlijk is het als er niets te overleggen valt terwijl ik toch duidelijk heb aangegeven dat ik meer moet gaan werken omdat ik het anders financieel niet trek. Als je dan gewoon zonder verdere interesse NEE te horen krijgt en ze er nog vriendelijk bij lachen ook. En er staan al mensen op de wachtlijst voor die plek, die is zo weer gevuld.

En tsja...wel vangen en geen BTW afdragen is ook niet eerlijk!

Bovendien krijgt mijn paard niet de zorg die ze hadden beloofd en komen er vreemde mensen op de wei maar mag hij niet op stal staan. Om over het feit dat ik op mijn tenen loop omdat ik anders op mijn sodemieter krijg maar niet te spreken.

Ik haat het wanneer mensen hun menselijkheid verliezen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:16

Tja, maar voor die eerlijkheid over de opzegtermijn heb je zelf getekend toch? Als je dat niet eerlijk vindt, moet je er ook niet mee akkoord gaan...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:23

VSW-->TAO

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:26

Het is idd normaal dat je een opzegtermijn hebt. Alleen in dit geval is het zoals ik van TS begrijp zo dat het paard te weinig eten en verzorging krijgt (wondjes van prikkeldraad, kale weide, andere mensen die zomaar in de wei met het paard bezig gaan e.d.). Mijn mening is dus: Ga per 31 juli naar je nieuwe stal en betaal die extra maand niet. Hun plegen een soort van contractbreuk omdat ze jou paard niet naar behoren verzorgen, of jou de kans niet geven om jou paard zelf naar behoren te verzorgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:42

Roosje1987 schreef:
Ik begrijp je helemaal. Maar hoe eerlijk is het als ik nog bijna 2 maanden moet betalen terwijl zij nu helemaal geen kosten hebben aan mijn paard. Hoe eerlijk is het als er niets te overleggen valt terwijl ik toch duidelijk heb aangegeven dat ik meer moet gaan werken omdat ik het anders financieel niet trek. Als je dan gewoon zonder verdere interesse NEE te horen krijgt en ze er nog vriendelijk bij lachen ook. En er staan al mensen op de wachtlijst voor die plek, die is zo weer gevuld.

En tsja...wel vangen en geen BTW afdragen is ook niet eerlijk!

Bovendien krijgt mijn paard niet de zorg die ze hadden beloofd en komen er vreemde mensen op de wei maar mag hij niet op stal staan. Om over het feit dat ik op mijn tenen loop omdat ik anders op mijn sodemieter krijg maar niet te spreken.

Ik haat het wanneer mensen hun menselijkheid verliezen.

Maar wat er gebeurd als jij weg bent = niet van toepassing.
Dat de sfeer er niet leuk is, is ook niet van toepassing op het contract
Jij heb afgesproken dat je een maand opzegtermijn aan houdt.

Het maakt het wel rot, daar niet van.