Dominant met losgooien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Dominant met losgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:20

Het paard is 6 jaar oud, braaf tijdens rijden en andere dingen. Ze heeft één probleem met dr hengst. Dat is het buiten zetten en zodra zij in de vrijheid bij haar hengst in de buurt komt. De TS is jong en het paard zo als het zich laat aanzien niet gemeen maar gewoon speels én hengst.

Met een goede begeleiding is dit zo opgelost. Ze moet alleen even wat handiger worden en bewuster van waar ze mee bezig is. AV's zijn prettige paarden in de omgang ook de hengsten. Om nu gelijk te gaan roepen castreren gaat me te ver. Goede begeleiding en dan komt het vast wel goed. Er zijn ruinen en merries waarbij 10 keer meer problemen zijn.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:35

Inderdaad goede begeleiding kan ook helpen in dit geval. Maar ik vraag mij af wat in dit geval de meerwaarde is om dat paard hengst te laten. Als ruin zal het toch al iets saver zijn voor de TS.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:53

Ik vind dat er over het algemeen wat te makkelijk over hengsten wordt gedacht. Een hengst die dominantiegedrag vertoont is een potentieel erg gevaarlijk (dodelijk) dier.

Dus daar moet je OF ect deskundige begeleiding bij halen, OF castreren. Maar in het laatste geval heb je die deskundige begeleiding waarschijnlijk ook nog steeds nodig trouwens.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:32

zo jij de verantwoording nemen voor de veiligheid van de ts met deze hengst, pensionnetje ? Als ze nog zo jong is geef dan aub wel goede adviezen, zodat ze een goed afgewogen keuze kan maken eventueel met haar ouders.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:56

laat hem zien dat jij de baas bent,
en geef hem anders een keer een lel met die zweep,
mijn pony doet ook mij aanvallen, maar dat is volgens mij voor de lol
want als ik gewoon blijf staan en net doe alsof die lucht is dan staat die in een keer
stil en rent die weer weg.
dit doet die niet omdat die een hekel aan mij want als ik hem roep is die so bij mij.
Maar bij jou gaat het om een hengst,
soals ik (en meerdere) al seggen; laat sien wie de baas is!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:07

garny95 schreef:
zo jij de verantwoording nemen voor de veiligheid van de ts met deze hengst, pensionnetje ? Als ze nog zo jong is geef dan aub wel goede adviezen, zodat ze een goed afgewogen keuze kan maken eventueel met haar ouders.

Ja hoor, mocht ze bij mij in de buurt staan zou ik graag die begeleiding geven. Ofschoon AV's over het algemeen geen goede naam hebben zijn het juist voor jongere mensen hele prettige paarden.
Het paard heeft een goede basis opvoeding gehad zoals het zich laat aanzien en eerlijk. De rest is dan handigere worden. Niet alle AV hengsten zijn killers of gevaarlijk.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 10:24

Oke mensen, ik wordt hier een beetje moe van eerlijk gezegd.
Ik heb gevraagd om advies hoe ik dit het beste aan kan pakken want ik wil fouten zo veel mogelijk voorkomen bij mijn aanpak.
Ik heb niet gevraagd of jullie vinden of ik hem moet laten castreren, dus als dat het enige is wat sommige mensen te zeggen hebben dan heb ik nog liever geen reactie, want daar kan ik niks mee.

Citaat:
heb je al vaker met hengsten gewerkt? zoniet dan zou ik echt het paard castreren voordat het uit de hand loopt of anders proffesionele hulp inschakelen
tip; als het paard jou dreigt aan te vallen moet je hem voor zijn; pak een lange longeerzweep; geef hem een hele harde tik en laat hem lopen en flink; wacht een paar rondjes voordat je hem laat stappen en kijk wat hij dan doet; doet hij het weer dan weer hetzelfde een flinke tik en naar voren jagen asl het ware; laat hem maar eens flink lopen
zo gaat hij uiteindelijk zijn asociaal gedrag compenseren met hard werken en houd hij vanzelf wel eens op
als dit alles niet werkt dan zou ik hem echt castreren; want wat heb je als voordeel dat je hem hengst houd; hem je verder dekplannen of iets dergelijks met hem? zoniet waarom dan niet gewoon castreren ; daar voorkom je veel ellende mee
want zoals ik je topic lees en dat is niet verkeerd bedoeld heb je geen ervaring met hengsten dus ik zou zeggen begin er dan ook niet aan

Ten eerste, ik vindt het erg knap van je dat je uit mijn berichten op kan maken dat ik geen ervaring heb met hengsten.
Om eerlijk te zijn heb ik wel aardig wat ervaring met hengsten ( met name EV, AV, KWPN) Ik werk meer dan 4 jaar op verschillende stallen (met ook zeker niet de makkelijkste paarden/hengsten) waarvan 2 jaar fulltime. Ik ben ook niet dom, als ik geen ervaring had gehad met een hengst dan schaf ik dat natuurlijk ook niet 1 aan. Aangezien je met een hengst ook heel anders om moet gaan dan met een ander paard.

En ten tweede, het advies wat je geeft vindt ik goed, maar dit heb ik dus ook al verscheidene keren geprobeerd en dit werk bij hem ook niet op lange termijn. maar bedankt Knipoog

Citaat:
Het paard is 6 jaar oud, braaf tijdens rijden en andere dingen. Ze heeft één probleem met dr hengst. Dat is het buiten zetten en zodra zij in de vrijheid bij haar hengst in de buurt komt. De TS is jong en het paard zo als het zich laat aanzien niet gemeen maar gewoon speels én hengst.

Met een goede begeleiding is dit zo opgelost. Ze moet alleen even wat handiger worden en bewuster van waar ze mee bezig is. AV's zijn prettige paarden in de omgang ook de hengsten. Om nu gelijk te gaan roepen castreren gaat me te ver. Goede begeleiding en dan komt het vast wel goed. Er zijn ruinen en merries waarbij 10 keer meer problemen zijn.

bedankt Lachen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:32

grote jongen die dat bij mij doet .. dat is dan het 1e en laatste wat hij doet bij mij .

maar probeer net zolang naar de bak toe te lopen tot hij braaf is ookal moet je dat 100 keer doen. want jij bent de baas en niet hij .

ik ken ook een paardje die enorm agressief was . zweep deed hem niks hij ging er gewoon doorheen.toen met een bamboe stok 1 keer een tik gegeven. en het was klaar . nu kan je hem gewoon normaal pakken zonder dat hij je aanvalt. dit was overigens ook een hengst met een dominantie probleem.

Ken je niet iemand die nog meer ervaring heeft hiermee dat diegene je kan helpen ermee ?

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 10:51

Citaat:
maar probeer net zolang naar de bak toe te lopen tot hij braaf is ookal moet je dat 100 keer doen. want jij bent de baas en niet hij .

ik ken ook een paardje die enorm agressief was . zweep deed hem niks hij ging er gewoon doorheen.toen met een bamboe stok 1 keer een tik gegeven. en het was klaar . nu kan je hem gewoon normaal pakken zonder dat hij je aanvalt. dit was overigens ook een hengst met een dominantie probleem.

Ken je niet iemand die nog meer ervaring heeft hiermee dat diegene je kan helpen ermee ?

Bedankt!
Ik ga het zeker doen. Ik begin vandaag al, en ik zal indd net zo lang vol houden totdat hij het niet meer leuk vind.

Ik heb trouwens ook wel een stalgenootje die me hiermee helpt (heeft ook ervaring met dominante paarden).
Het gaat ook al beter dan eerst, en uiteindelijk is hij op het eind altijd lief en luisterd hij goed, het is alleen zo dat iedere keer dat we die bak inkomen dat hij het gewoon weer probeerd, en zich niet zo makkelijk gewonnen geeft.
Maar ik denk zeker wel dat dit goed gaat komen want verder is het ook helemaal geen moeilijk paard.

Maar bedankt voor de tips! Lachen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:12

Denk dat het handig geweest was dat je dat in je openingspost had neergezet.

Nu krijg je weer hetzelfde verhaal van:
1) iemand vraagt tips
2) de persoon KRIJGT tips (maar niet de tips die men wil horen)
3) vervolgens blijkt er een hele riedel achtergrondinformatie te missen (die je nu net wel neerzet)
4) en dan zegt de persoon in kwestie: oh, maar het gaat nu al beter hoor, we komen er eigenlijk zelf ook wel uit.

Waarom vraag je dan eigenlijk advies vraag ik me dan af ....

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:06

Julez schreef:
Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit goed aan kan pakken? Hoe ik de leider kan worden over mijn paard?
Ik neem aan dat ik moet beginnen met grondwerk, maar wat dan precies?
Want ik heb zelf ook al dingen geprobeerd, alleen dat werkte niet echt (tenminste.. niet op lange termijn)

alvast bedankt!

Julez, hier staat alles waaruit ik kan opmerken dat je nog veel te leren hebt, een al opgevoede hengst is een ander verhaal dan er een zelf opvoeden wat daar hebben we het hier toch over ? Ik wil je niet afbranden maar afgaande op de info die jij geeft krijg je hier goedbedoelde adviezen. Wat je er vervolgens mee doet is jouw zaak.

Waarom is wil je hem hengst laten, dekt hij ook ?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:56

Een dominant paard is nog steeds iets heel anders dan een hengst..!

Een hengst staat onder invloed van hormonen, hij is niet dominant om je te pesten..
Een hengst staat onder invloed van véél hormonen, en daar kan je em niet voor afstraffen, maar je moet em leren hoe hij hiermee om moet gaan.

Laat een paard wel paard zijn, ondanks dat jij de grenzen bepaald. Het omgaan met een hengst vereist vele jaren ervaring, en is niet voor iedereen weg gelegd..

Maar 1 ding: veiligheid voorop.
En als je em niet aan blijkt te kunnen, blijf je in die strijd met hem, ondanks hulp.. Hij zal immers niet zomaar opgeven. Dus ballen eraf! Dan heeft hij niet meer die vechtlust voor zijn merries..

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 14:06

Citaat:
Nu krijg je weer hetzelfde verhaal van:
1) iemand vraagt tips
2) de persoon KRIJGT tips (maar niet de tips die men wil horen)
3) vervolgens blijkt er een hele riedel achtergrondinformatie te missen (die je nu net wel neerzet)
4) en dan zegt de persoon in kwestie: oh, maar het gaat nu al beter hoor, we komen er eigenlijk zelf ook wel uit.

Waarom vraag je dan eigenlijk advies vraag ik me dan af ....

Nouja, zeggen dat ik mijn paard moet laten castreren noem ik geen tip, maar commentaar als je verder niets zegt over hoe ik het gedrag in de bak zou kunnen verhelpen, waar ik toch duidelijk advies voor vroeg.
De informatie die ik net neerzette heb ik al eerder in dit topic verteld (er is iemand die me helpt, ik doe "grondwerk" het helpt, maar niet voor lange termijn want de keer erna probeert hij het aslnog).
En ik zeg niet dat het beter gaat (ja, beter dan toen ik hem net had, maar toch blijft hij het nu steeds WEER proberen en dat moet ook gewoon stoppen) en ik heb niet gezegd dat we er zelf ook wel uitkomen, ik heb gezegd dat ik er volledig op vertrouw dat dit op te lossen valt (bij hem zonder hem gelijk te castreren) omdat het een heel makkelijk paard is verder.
Maarja

Citaat:
Julez, hier staat alles waaruit ik kan opmerken dat je nog veel te leren hebt, een al opgevoede hengst is een ander verhaal dan er een zelf opvoeden wat daar hebben we het hier toch over ? Ik wil je niet afbranden maar afgaande op de info die jij geeft krijg je hier goedbedoelde adviezen. Wat je er vervolgens mee doet is jouw zaak.

Nouja ik geef wel toe dat ik nog genoeg te leren heb (maar niemand is ooit uitgeleerd toch?) En vooral wat betrefd grondwerk, want ik heb daar zelf nog niet veel van gebruikt, en wat ik daarvan heb gebruikt was op hele makkelijke paarden (wel altijd met begeleiding) Vandaar dat ik hiervoor dus ook een stalgenootje heb die daar wat meer ervaring in heeft om me af en toe te helpen, en ook om tips van jullie vroeg. Misschien is er wel iets waar ik zo snel niet op zou komen oid om te doen, iets wat ik volgens jullie helemaal verkeerd aanpak, maakt niet uit.
Maar ik wil gewoon even zeker weten dat ik het goed aanpak bij mijn paard, en dat ik hem dus niet verpest oid.
En begrijp me niet verkeerd ik ben zeker blij met jullie adviezen (en ookal ben ik het er niet altijd helemaal mee eens, zo kan ik het probleem ook eens vanuit een ander standpunt bekijken, dat vindt ik ook belangrijk Lachen )

Het enige wat ik vervelend vind is dat er sommige reactie's zijn met alleen maar 'Ik zou hem castreren' .. want daar vroeg ik duidelijk niet om Lachen

Citaat:
Waarom is wil je hem hengst laten, dekt hij ook

Nouja, omdat ik verder dus absoluut geen last heb van zijn hengst zijn.
En ik heb ook op mijn werk een paar keer meegemaakt dat een hengst na castratie gewoon een heel ander paard geworden is.
En daar ben ik vooral bang voor, want ik vindt hem leuk zoals hij nu is (op dit probleempje na dan, al zeg ik het nog steeds, ik geloof er in dat dit op te lossen valt Lachen ). En vooral omdat ik maar 3x in mijn leven een echte klik heb gehad met een paard (waaronder hij dus) en ik ben dus bang dat als hij dan veranderd dat de klik ook weg zal zijn.
Dekken doet hij (nog) niet.
Daar zijn misschien plannen voor op latere leeftijd omdat zijn vorige eigenaar nog een paar veulens van hem wilt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:30

hengst houden doe je alleen voor je eigen ego.........

en dat eigen ego gaat je straks keihard om je eigen oren slaan..........

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 16:42

kijk aan deze reactie heb ik dus helemaal niks, en ik vindt dat je (en vooral als je me niet kent) dat (voor)oordeel maar lekker voor jezelf moet houden.
Heb liever dat je niet reageert dan dat je zulke onzin hier neerzet want ik vroeg om ADVIES, als je dat niet hebt, reageer dan niet.

dankje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:48

mijn advies heb je gehad, en dat was dat als je hier op bokt moet zoeken naar een oplossing voor het probleem met jouw hengst dat je dan niks van doen moet hebben met hengsten.....

ik heb jou dringend geadviseerd het dier te laten castreren.......

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:50

KiWiKo schreef:
hengst houden doe je alleen voor je eigen ego.........

en dat eigen ego gaat je straks keihard om je eigen oren slaan..........

als hier geen kern van waarheid inzat dan reageren mensen meestal niet zo heftig Clown

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 16:58

oh dus als je iets vraagt op bokt ben je zowiezo niet toe aan een paard, want blijkbaar heb je niet genoeg ervaring Verward

Citaat:
als hier geen kern van waarheid inzat dan reageren mensen meestal niet zo heftig

Ik reageer helemaal niet heftig, ik zeg alleen als mensen toch geen advies geven dan heb ik liever helemaal geen reactie.
Van mij mag je vinden wat je wilt, is niet mijn probleem.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:00

bak een harde stok ofso of een hele stevige zweep en je houd hem bij de onderkant vast. en ga met die stok horizontaal om je heen draaien. zodat je laat zien dat dat jou ruimte is. je blijft gewoon door gaan ook als hij tegen je paard komt. jij slaat hem dan niet. nee het is zijn schuld dat tie tegen die stok aan loopt! gewoon door bljiven gaan en oefeneningen doen zodat hij weet wat jou ruimte is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:04

Julez schreef:
oh dus als je iets vraagt op bokt ben je zowiezo niet toe aan een paard, want blijkbaar heb je niet genoeg ervaring Verward

.

niet als het om hengsten gaat........... aan een ruin kan je niet meer zoveel sleutelen, aan een merrie ook niet...

maar als je met hengstengedrag te maken krijgt en je moet dan je heil hier zoeken............. dan is er maar een antwoord en dat is castreren die handel......... heel simpel.....

want het alternatief is namelijk dat jij je als dominante meerdere op moet gaan stellen, en als jij dat in je had........ dan had je dit probleem niet gehad... snap je????

Als jij dit ding hengst wil laten moet jij leren omgaan met hengsten........

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:08

KiWiKo schreef:
mijn advies heb je gehad, en dat was dat als je hier op bokt moet zoeken naar een oplossing voor het probleem met jouw hengst dat je dan niks van doen moet hebben met hengsten.....

ik heb jou dringend geadviseerd het dier te laten castreren.......

De waarheid is hard!!!
Dit is normaal gedrag voor een hengst. Hormonen en dominantie. Bij het eerste vertoon hoort dat de kop ingesmoort te worden. Als je inderdaad advies moet vragen op een forum heb je niet genoeg ervaring met hengsten en blijkbaar ook geen goede begeleiding.

Die klik met je paard wordt niet bepaald door zijn ballen hoor. Je vind hem nu zo leuk...ja dat snap ik als het paard probeert in je NEK te bijten!! Levensgevaarlijk! Hengsten zijn niet voor amateurs.

Mijn advies castreren of uitbesteden aan iemand die wel de juiste kennis in huis heeft.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 23:17

Vanavond even gelongeerd, wat hij weer erg braaf deed.
Netjes naar mijn stem commado's luisteren etc. en hij liep erg netjes.
Daarom besloot ik dat hij na +/- 20 min. mocht stoppen en even voor zichzelf mocht 'spelen' in de bak.
nouja, aftuigen enzo ging goed, hij bleef heel netjes staan, niet naar me gehapt oid.
hoofdstel uit ging ook nog goed, maar toen ik het hoofdstel weg wou hangen toen kreeg hij weer praatjes.
dus ik heb het hoofdstel in mijn hand gehouden en heb hem van mij weggejaagd (natuurlijk ging hij weer eerst telkens zijn achterhand van me wegdraaien , dus had ik hem in zijn achteruit de hoek in gedreven en vanuit daar kon ik hem dus wel wegjagen).
Ik heb hem nog een halfuur rondjes om mij heen laten rennen, en hij heeft toen 2x geprobeerd van richting te veranderen, toen heb ik hem weer terug gezet op de oorspronkelijke richting die ik wou, en moest hij het tempo verhogen, nouja na een aantal rondjes deed hij weer braaf dus mocht hij wat langzamer. Toen heb ik hem van richting veranderd (wat hij ook heel braaf deed) toen gewoon wat tempowisselingen gedaan, en dat ging goed Lachen . Toen mocht hij dus rustiger gaan draven van mij en dat deed hij, alleen ging hij op een gegeven moment dus stappen terwijl ik dat niet had aangegeven, dus moest hij weer draven in vlot tempo, nouja na 2 rondjes deed hij dat ook goed, dus hij mocht langzamer, dat deed hij ook braaf en uiteindelijk toen ik het zei ging hij stappen.
Hij bleef wel goed doorstappen, (en was lekker aan 't kauwen en met z'n neus over de grond aan het lopen) en uiteindelijk mocht hij naar me toe komen.
Hij kwam rustig op me af stappen en ging voor mij stil staan (hij liet wel genoeg ruimte tussen ons) ik aaide hem over zijn hoofd en dat vondt hij goed, hij begon niet te happen oid (wat hij anders wel zou doen) ik kon om hem heen lopen, zelfs langs zijn achterhand, ik mocht hem overal aanraken en hij bleef netjes staan Lachen
Toen ben ik van hem weg gelopen en toen kwam hij achter mij aan (niet te dicht op me, maar ook met de nodige ruimte) beet niet oid, En als ik stopte stopte hij ook meteen.
Toen ik het halster wilde omdoen toen probeerde hij nog wel stiekem een klein hapje in mijn jas, maar ik hoefde alleen maar 'É' te zeggen en hij wist dat hij moest kappen.
Ik heb alleen in het begin mijn zweep bij de hand gehouden, maar heb hem als snel op de grond gegooit (wel binnen handbereik 'voor het geval dat') want hij reageerde (vond ik) erg goed op mij alleen.

Daarna ben ik nog even met hem in het park wezen wandelen en mocht hij grazen.
Ook toen luisterde hij perfect (maarja dat is al heel lang geen probleem meer)

Dit is dus wat ik ook vaker met hem heb gedaan (waarvan ik dus zeg dat het nog niet op lange termijn werkt), alleen in heb begin kon het uren duren voordat het zover was, en nu gaat het steeds gewoon een stuk sneller dat hij het doorheeft.
Maar hij blijft 't steeds wel weer proberen als ik hem net losmaak.. zodra hij los is even kijken of het toch werkt om te gaan klieren.

Ik ga het morgen weer doen, maar dan begin ik er gelijk mee, dus dan kan ik ook de tip gebruiken van het steeds terug naar de poetsplaats lopen als hij gaat vervelen als we de bak inkomen. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:52

Julez schreef:
Dit is dus wat ik ook vaker met hem heb gedaan (waarvan ik dus zeg dat het nog niet op lange termijn werkt), alleen in heb begin kon het uren duren voordat het zover was, en nu gaat het steeds gewoon een stuk sneller dat hij het doorheeft.
Maar hij blijft 't steeds wel weer proberen als ik hem net losmaak.. zodra hij los is even kijken of het toch werkt om te gaan klieren.

Het werkt alleen maar op lange termijn als jij ook op diezelfde lange termijn deze duidelijkheid biedt aan het paard. Zeker bij een hengst is het niet 1x duidelijkheid geven en de rest van de tijd gelooft hij het wel, je moet ALTIJD deze duidelijkheid geven. Hij reageert er zoals ik het lees heel goed op, netjes luisteren en beleefd in omgang, dus jij zult je deze houding zodanig eigen moeten maken, dat je altijd zoveel duidelijkheid uitstraalt. Of je dat op langere termijn kunt en wilt opbrengen, is volledig jouw beslissing. Als je beslist dat je het kunt opbrengen, hou je daar dan ook aan, als je beslist dat je het niet op kunt/wilt brengen, zorg dan in ieder geval dat het paard daar geen last van heeft.
Bij een hengst kun je niet ontspannen zoals bij een ruin of een merrie (jaja, uitzonderingen bij die merries en ruinen daargelaten), die maakt direct gebruik van geboden openingen op een potentieel zeer gevaarlijke manier.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:57

Super gegaan zo te horen.
Het bijten is een reflex wat zal moeten slijten. Een hapje uit je jas willen nemen is meestal puur uitdagen om te spelen. Zolang zijn oren niet plat in zn nek gaan is er niet veel aan de hand. Probeer die hapjes te negeren (niet slaan dus) en maak hem duidelijk dat hij pas aandacht krijgt al hij braaf en rustig naast je staat.

Kennelijk is het een speelse hengst. geef hem een en grote bal, of een voerton met een gat erin en wat brokjes (kan ie rollen) of een papieren voerzak die hij in stukken kan scheuren, je kunt er zelfs een wortel in verstoppen Haha! Zoals ik het zie heeft hij behoefte aan spelen en zijn nieuwsgierigheid te prikkelen. Probeer het eens. Dit soort hengsten worden daar vaak rustig van en verdwijnt geleidelijk aan de drang tot uitdagen. je verlegt dus zijn focus van mensen naar materiaal.

Gebruik dit spelen als beloning. Als hij idd braaf met je mee naar de bak loopt, of als hij netjes gewerkt heeft.

Ik ben benieuwd

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:04

Waratje schreef:
Julez schreef:

Het werkt alleen maar op lange termijn als jij ook op diezelfde lange termijn deze duidelijkheid biedt aan het paard. Zeker bij een hengst is het niet 1x duidelijkheid geven en de rest van de tijd gelooft hij het wel, je moet ALTIJD deze duidelijkheid geven. Hij reageert er zoals ik het lees heel goed op, netjes luisteren en beleefd in omgang, dus jij zult je deze houding zodanig eigen moeten maken, dat je altijd zoveel duidelijkheid uitstraalt. Of je dat op langere termijn kunt en wilt opbrengen, is volledig jouw beslissing. Als je beslist dat je het kunt opbrengen, hou je daar dan ook aan, als je beslist dat je het niet op kunt/wilt brengen, zorg dan in ieder geval dat het paard daar geen last van heeft.
Bij een hengst kun je niet ontspannen zoals bij een ruin of een merrie (jaja, uitzonderingen bij die merries en ruinen daargelaten), die maakt direct gebruik van geboden openingen op een potentieel zeer gevaarlijke manier.

Een goed opgevoede hengst is een braaf paard net zoals ruinen en merries. Een goed opgevoede hengst heeft geleerd zich te gedragen. Zeker AV hengsten zijn geen doelloze killers die hun bazen in een onbewaakt ongenblik zullen grijpen. Doen ze dat wel dan heeft de eigenaar toch enkele grove fouten gemaakt. AV hengsten zijn buitengewoon trouw naar hun eigenaren. Net zoals ieder ander paard hebben ze een eerlijke maar duidelijke aanpak nodig. Eenmaal goed opgevoed en bevestigd kun je gewoon heerlijk ontspannen met ze aan het werk gaan. je moet alleen even de hormonen in je achterhoofd houden. Dus met andere paarden in bak moet je meer op je hoede zijn.
Thats all.....