Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
grobo schreef:@ikke:
Kun je de kogeldruk niet verhogen door een andere trekhaak eronder te plaatsen? Of heeft het met meer factoren te maken?
kakanox schreef:Heb de trekhaak van de Ssang Yong eens bekeken, en die van onze Golf GTI ook.
Ssang Yong mag 2800 kg trekken met 140 kg kogeldruk, Golf mag 1200 kg trekken met 75 kg kogeldruk.
Het ziet er vergelijkbaar uit, dus in die trekhaak zit het verschil niet... De auto (met name de achteras/overhang achter/torsiestijfheid/wegligging/remvermogen) bepalen die maximum aanhangergewichten.
Ook ontdekte ik afgelopen weekend een plaatje op onze trailer waar een minimumlast op staat van 750 kg. Het gewicht moet dus tussen de 750 en 1300 kg zijn...?
Dit zou corresponderen met het gedrag met een lege trailer: Rem je bescheiden, dan doet de trailer niks. Trap je door, dan blokkeren alle vier de wielen. Zou betekenen dat de trailer zonder paard erin ongeremd is...? Een splinternieuwe tweepaards trailer gedraagt zich precies hetzelfde (Henra Contessa XL, max. massa 2700 kg, met een '05 Pajero 2.5TD ervoor), dus aan de technische staat van onze trailer zal het niet liggen...
anneliesdj schreef:Waventy schreef:Oke ik ben dus van mening: Het gaat om het maximale laadvermogen van de trailer. Als de auto deze mag trekken is er niets aan de hand. Mag de auto geen 2p trekken met 2 paarden, maar wel een 2p met 1 paard, wordt er toch (volgens mij) gekeken naar het maximale laadvermogen van de trailer en maakt het niet uit of je er nu een koe of 3 paarden op hebt staan.
Dit klopt helemaal. Als jij onderweg wordt aangehouden gaat meneer agent niet met jou in discussie of het paard wat achterin staat nu 400 of 600 kilo weegt, ze nemen dus als uitgangspunt altijd het volledig laadvermogen.
Wat je auto mag trekken staat in de papieren, dat weet ik zo niet.
ikke schreef:grobo schreef:@ikke:
Kun je de kogeldruk niet verhogen door een andere trekhaak eronder te plaatsen? Of heeft het met meer factoren te maken?
De fabrikant geeft op wat de toegestane kogeldruk is. De meeste trekhaken mogen die 75kg wel hebben, maar als de autofabrikant maar 50kg toestaat, dan is dat leidend.
Trixy schreef:ikke schreef:De fabrikant geeft op wat de toegestane kogeldruk is. De meeste trekhaken mogen die 75kg wel hebben, maar als de autofabrikant maar 50kg toestaat, dan is dat leidend.
Ik dacht dat maximale kogeldruk te maken heeft met
1. afstelling van de auto, namelijk bij een grotere kogeldruk, staan de koplampen van de auto hoger 'afgesteld'. Dit is zeer storend voor medeweggebruikers. Let maar eens op in het donker. Meer dan de helft van alle tegenliggers die groot licht lijken te voeren, blijken een aanhanger te trekken...
2. wegligging van de auto. Bij een te hoge kogeldruk, komen de voorste wielen min of meer vrij van de weg, bij een te lage kogeldruk 'hangt' de achterkant van de auto min of meer aan de trailer. In beide gevallen ontstaat er een gevaarlijke situatie bij heftig remmen omdat de drukverdeling niet goed is, en kan de auto makkelijker in de slip raken.