Asociale ruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Asociale ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 15:49

Zelfs op ruiterpaden hou ik aan mijn mening vast. Kruisingen met andere paden (voor zover je in de omgeving bekend bent en dus weet waar die zijn) passeer je toch ook stapvoets? Oke, het is mij ook wel eens gebeurd dat ik in galop een voetpad ben gepasseerd omdat ik onbekend was in de omgeving, ik ben geen heilig boontje.

Wel zou ik aan voetgangers uitleggen dat ze voor hun eigen veiligheid toch echt beter op het voetpad kunnen blijven, ruiterpaden zijn er immers niet voor niets. En bij bochten in het pad kan je lelijk verrast worden als wandelaar (en als ruiter) door voorbij galopperende ruiters die de wandelaar echt niet gezien hebben. In de meeste gevallen is het namelijk gewoon onwetendheid van de wandelaars, dus is voorlichting geven wel zo netjes. Meestal wordt dat ook enorm gewaardeerd.

Over het ruiterbewijs, zoveel hoef je daarvoor niet te doen hoor, een beetje braaf manegepaard doet het zelf wel voor je. Een sprongetje van niets, een stukje langs de weg lopen, laten zien dat je kan blijven zitten in stap, draf en galop. Hoe maakt niet zoveel uit, en dat je een beetje in verlichte zit kan rijden in draf. En een beetje amateurruiter die graag wil buitenrijden en de algemene verkeersregeltjes min of meer kent en logisch kan nadenken, beheerst de benodigde theorie ook wel. Sorry, maar ik vind dat niet zoveel met paardrijden te maken hebben en neem het dus niet echt serieus. Als je een beetje leuk kan rondhobbelen op een braaf paard ben je al snel geslaagd. Vooral als je lief lacht naar de examinator.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:46

Het is me niet zo duidelijk of het verhaal van het 11 jarige meisje een voorbeeld is of een concreet schadedegeval?

Is het concreet dan wil ik er per PB wel wat over kwijt.

Is het een voorbeeld dan wil ik er in het topic als ik goede zin heb morgen wel wat over zeggen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:09

LDRD schreef:
Het is me niet zo duidelijk of het verhaal van het 11 jarige meisje een voorbeeld is of een concreet schadedegeval?

Is het concreet dan wil ik er per PB wel wat over kwijt.

Is het een voorbeeld dan wil ik er in het topic als ik goede zin heb morgen wel wat over zeggen.

Volgens mij is het een concreet geval, en is de schoonvader van de TS het slachtoffer.
Misschien kun je naast je PB aan de TS en de details waarmee heel Bokt niets te maken heeft ook nog wat algemene uitleg geven?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:27

Jawel, maar dat wordt wel morgen. Heb nu even 'vrij' Knipoog .

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:25

Ik vind dat als je ergens anders op rijd dan op een ruiterpad, moeten wij rekening houden met!
Ik heb ook wel eens gehad dan reed ik met mijn paard op een smal weggetje, met aan de beide kanten een smal slootje, maar om de 150 a 200 meter was er een inhammetje van een huis. En stel en was een auto achter mij die mij helaas niet kon passeren, ging ik in dat inhammetje staan en dan stak ik mijn hand op!

Ik vind het niet netjes van dat meisje en die familie. Het lijkt me logisch dat als er een groep fietsers aankomt, dat je al een overgang naar stap maakt, en dat je dan als fietser en als ruiter oplet of het allemaal netjes gaat!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:38

In het verkeer? Wij gaan op het fietspad en als er fietsers afkomen proberen we zo goed mogelijk in de berm te rijden, allemaal netjes achter elkaar. Ik bedank ook altijd automobilisten die vertragen of zelf al opzij gaan.
Ik zie ook idd veel ruiters die geen auto's laten passeren e.d.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 22:00

Het geval met het 11-jarige meisje is een concreet geval, met in dit geval mijn schoonvader als slachtoffer, maar je maakt mij niet wijs dat hij de enige is die in een vergelijkbare situatie gewond is geraakt. Hij heeft een week in het ziekenhuis gelegen en kan sindsdien niet goed meer meekomen met het fietsen, heeft dus zeer duidelijk, concrete schade (buiten het feit dat zijn fiets in een stuk schroot was veranderd) want fietsen is en was zijn hele wereld. Hij is tot in het extreme zuinig op zijn fiets, en weet hoe met paarden om te gaan (opgegroeid op een boerderij in de "goeie oude tijd" dat het werk op het land nog met paarden gedaan werd).

Ik denk dat enige juridische kennis in dit soort gevallen trouwens voor elke Bokker die buiten rijdt nuttig is, het kan immers iedereen overkomen! Zelfs als je paard bomproof is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:51

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:57

als ik met mijn paard over de weg stap(meestal aan de hand want ik kom daar alleen als ik hem van de wei afhaal) dan stap ik ook altijd in het midden van de weg(afgelegen weg bij het bos met alleen wat boerderijen)
waarom?? om dat aan beide kanten van de weg een zeer diepe sloot ligt en als mijn paar schrikt door een auto, motor of iets dergelijks ben ik bang dat hij in de sloot valt
en op die weg wordt altijd ontzettend hard gereden; ook door motorcrossers die de bossen ingaan
dus ik blijf bewust midden op de weg totdat ze echt vlak achter me zitten en dan ga ik opzij een inritje in of zo zodat ze kunnen passeren; op deze manier kunnen ze me niet te snel van achteren naderen want ik rem ze dus af omdat ik midden op de weg loop
en ik weet dat veel ruiters het zo doen dus ik vind het niet echt verkeerd

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:03

Toch reageer ook ik even.
Ik ben 15 en rij met mijn tinker altijd alleen door het bos, ik kan haar super vertrouwen en als ik ontspanning zoek ga ik lekker het bos in. in tegenstelling tot mijn arabier die ik nooit op buitenrit meeneem omdat hij een gevaar voorzichzelf en anderen is.
Ik probeer altijd in de berm te rijden (ook beter voor de hoeven) maar mocht iemand hard aankomen rijden maak ik met mijn hand gewoon het rustig aan gebaar en knik altijd vriendelijk als ze voldoende afstand houden.
Ik zorg iig ervoor dat ik niemand hinder, mocht er iemand in het meertje bezig zijn met zijn hond, dan ga ik niet in de weg lopen en sla ik die dag het water over.
Maar het moet wel van 2 kanten komen.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:38

LDRD schreef:
Lees in ieder geval dit maar even door, daar staat al een hoop informatie in:

Maya @ [TAO] FAQ TAO

Is duidelijk. Alleen de verzekering stelt dat het meisje te jong is om aansprakelijk gesteld te worden, wat ik begreep uit het verhaal. In zo'n geval zijn de ouders toch aansprakelijk? (zie mijn vorige reakties)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:56

Dit heeft eigenlijk helemaal niets met de leeftijd van het meisje te maken . Op zich bijzondere reactie van de verzekeringsmaatschappij en ik zou dat graag zwart op wit zien Ja .

Het gaat hier gewoon om een eigen gedraging van het paard waarvoor de bezitter van het paard aansprakelijk is. De ouders zullen bezitter zijn in dit geval en zijn dus aansprakelijk.

Overigens zijn ouders aansprakelijk voor daden van hun kinderen. Daarvoor is wel noodzakelijk dat het kind zelf aansprakelijk zou zijn geweest als zijn leeftijd daaraan niet in de weg had gestaan. Maar dat speelt hier gewoon helemaal niet.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:57

Bedankt voor je antwoord LDRD, kon het zelf niet vinden hoe het nu zit met een 11 jarig kind. Dus de schoonvader van Mick75 staat volledig in zijn recht en zal hij in dit geval zijn recht kunnen halen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 19:38

Je recht hebben is iets anders dan het ook krijgen, en leuke, fancy advocaten kunnen dat heel lang blokkeren. Dat mijn schoonpa in zijn recht staat weet ik ook wel, dat was voor mij vanaf het begin af aan duidelijk, het is geen onredelijke man die zomaar iets gaat roepen. Zou zowaar kunnen dat het in de praktijk nog erger was dan hij het vertelde want hij houdt niet van al dat gedoe.

De advocaten van dat gezin zetten echter volledig in op dat die groep fietsers nooit toen ze op geruime afstand waren hadden mogen bellen/ waarschuwen dat ze eraan kwamen (geruime afstand is geen 10 meter. Zal eerder richting de paar honderd meter gelopen hebben) want dat je met "gezond verstand" kan weten dat paarden daarvan kunnen schrikken. En dat je als je als fietser naast een ruiterpad rijdt je dus bedacht moet zijn op schrikkende paarden die een natuurlijke reactie vertonen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:44

Montignac schreef:
De ouders van dit meisje moeten aansprakelijk gesteld worden. Het is geen eenzijdig ongeval van je schoonvader maar door een klap van haar paard is hij gewond geraakt. Een goede advocaat weet hier wel raad mee. Sterkte!

Inderdaad, zij kan niet ongestrafd wegkomen lijkt mij.

Verder ben ik het helemaal met de TS eens, je zie weleens van die situatie, niet normaal.
Maar ik denk dat er weinig tegen te doen valt.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 00:06

In ieder geval heel veel sterkte!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 00:36

Het gaat er niet om of zo'n kind gestraft wordt. Ik denk dat het kind van de hele situatie voldoende geleerd heeft (zou in elk geval in de meeste gevallen zo zijn) en dat lijkt me voldoende straf voor het kind zelf. Je kan niet een dergelijke verantwoordelijkheid bij een kind van 11 leggen. Ik zei het al eerder, je mag pas een motorvoertuig (brommer) besturen vanaf je 16e, en ik heb nog nooit een geschrokken brommer gezien. Dat ding doet gewoon wat je zegt als ie technisch min of meer in orde is. Een paard is een ander verhaal, dat blijft een levend wezen met een eigen mening, en nogal wat complexer te besturen dan een brommer. En als de wetgever al stelt dat een persoon jonger dan 16 niet in staat is de gevaren van een gemotoriseerd voertuig in het verkeer in te schatten, hoe kan je dan verlangen dat een kind de gevaren/ risico's van het alleen buitenrijden te paard kan inschatten? Imo, de ouders zijn verantwoordelijk aangezien zij hebben toegestaan dat hun kind met een paard de weg op is gegaan, met alle risico's van dien. Als ik kinderen zou hebben echt niet dat die alleen op buitenrit zouden mogen voordat ze 16 zijn. Al rijden ze Grand Prix, kan me geen moer schelen. Veiligheid voor alles!

Het gaat mij verder niet om een heksenjacht of zo, ik ken die ruiter en haar familie niet en dat hoeft voor mij ook niet, weet niet eens waar het is gebeurd want schoonpa fietst door het hele land, wel is het een waarschuwing voor ruiters dat het ook makkelijk fout kan gaan, zelfs met een oude knol die zogenaamd bomproof is. Ook die kan de kolder in de kop krijgen. En er bestaat iets als gezond verstand en een beetje fatsoen (al schijnt dat beide tegenwoordig zeldzaam te zijn) als je dan de weg op gaat.

En ik zou niet kunnen leven met het schuldgevoel als iemand door mijn toedoen serieus gewond raakt. Of dat nou te paard, te fiets of met de auto is.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:29

Met mijn vorige paard reed ik heel veel buiten, maar dan maak je heel wat mee. Een groepje ruiters wat het normaal schijnt te vinden om je hard voorbij te galopperen, jongelui met brommers die het leuk vinden als je paard schrikt, honden die aanvallen, mensen die je uitschelden omdat je paard mest ik ben zelfs uitgescholden door mensen die op het ruiterpad aan het wandelen waren en vonden dat ik daar niets te zoeken had. Maar ook ruiters, die zich ronduit onbeschoft gedroegen.Gelukkig ook veel vriendelijke mensen, die er rekening mee houden dat je op een vluchtdier zit Fatsoenlijke mensen zijn er gelukkig wel, maar een heropvoeding zou bij sommige ruiters en weggebruikers wel op zijn plaats zijn. Ik denk dat het meisje ook wel geschrokken moet zijn en haar lesje geleerd heeft. Maar een beetje belangstelling en fatsoen van de ouders had toch wel op zijn plaats geweest.

coontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:50

Nou, zelfs mensen die zouden moeten weten hoe het hoort weten het niet.

Regelmatig als ik met mijn paard rijd zie ik aan het overkant van de sloot een les (met een instructrice dus).

Die gaan dan lekker galopperen terwijl ik met mijn hete paardje aan het overkant probeer te rijden.
Ok, er ligt een sloot tussen, maar mijn paard is nog jong en die wil er evengoed achteraan. Al steigerend probeer ik hem dan rustig te houden.
Als ik ze later weer zie: ook al zit er geen sloot tussen. Ze gaan gewoon draven of galopperen gewoon door.
Ik dacht altijd dat je andere ruiters in stap moest passeren?!
De volgende keer dat dat weer gebeurt ga ik er gewoon achteraan en rijd lekker met de les mee. Dan zullen ze het waarschijnlijk niet zo snel nog eens doen. Cool