waar zijn de sweaters van de ponyruiters gebleven??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kylan

Re: waar zijn de sweaters van de ponyruiters gebleven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:10

Er is in Gelderland nog steeds wel heel veel met dressuur en springen tegelijk hoor. En zo af en toe ook afdelingsdressuur erbij.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:19

Klopt, maar dan ook met 1000 pony's of 1000 paarden? Ik zie hier ook wel wedstrijden waar dat verreden werd, maar die zijn echt een heel stuk kleiner. In het verleden was het ook 1 dressuurproef rijden, maar wel 40 ringen met 20 tot 30 starts per ring!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:30

Klopt, Neonlight! Dat soort wedstrijden bedoel ik. Knipoog
Je rende je rot langs al die ringen als je clubgenootjes moest helpen met voorlezen of zo.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 19:04

Jaaaa!! En met zijn allen aan de ring als clubgenootjes moesten rijden. Pony's vast aan de trailer. Super gezellige (maar wel lange) dagen!
Jemig ik word oud... Haha!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:24

Ha, Shera!
Kop op, zo te zien zijn we met meerdere leeftijdgenoten en genieten we nog steeds van de paardjes.
Wij hebben gewoon al langer plezier gehad Haha!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 21:28

hahaha zo kun je het ook bekijken. Dan moet ik mijn dochter tzt ook maar zonder morren in een jasje hijsen Haha! en niet zo ouderwets zeuren over die leuke truitjes....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:51

Aan de trailers? Nee, wij gingen vaak met z'n allen met vrachtwagens, of van die veewagens met een trekker ervoor. Pony's stonden allemaal aan een gespannen draad, per vereniging, zadelwagens erbij......

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:02

Ja, wij ook met grote wagens en de ponies aan de wagens en aan touwen.
De wedstrijden waren gewoonlijk op grote weilanden, niet bij een manege.
Ik woonde in een relatief klein dorp (Bavel, bij Breda) maar ik geloof dat we wel iets van 100 ponyruiters hadden. Veel boerderijen en vrij veel kinderen hadden dan wel een pony lopen. En dan ging je bijna automatisch bij de club, of je nou serieus wedstrijden reed of alleen een beetje voor de lol.
Je moest ook eerst een proef afleggen voor je in de B mocht starten, dan de caprilliproef halen en pas daarna mocht je B-springen starten kan ik me herineren.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:49

Haha, toch leuk om te lezen hoe het vroeger was Haha!
Ik denk toch dat er nu veel verandert omdat paardrijden steeds
meer als een sport gezien wordt. Het draait nu ook veel meer
om geld. Ouders kopen sneller een dure dressuur of springpony,
waarmee zoveelmogelijk wedstrijden gereden moet worden.

- En dan heb ik het nog niet eens over sommige ouders, die bij
de springring staan te schreeuwen als hun dochter aan de beurt is. -

Dus wat dat betreft weet ik niet wat beter is, vroeger of nu..

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:07

Het is tegenwoordig niet verplicht, maar er zijn veel verenigingen die niet een speciale clubtrui hebben. Vind het ook wel schattig, van die kleine kindjes in een rijjasje Bloos

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:12

Bij ons is er ook een aparte clubtrui en die heb ik, maar ik rijd toch veel liever met mijn jasje. Dat vind ik te paard toch een stuk fijner en gevoeliger zitten en het staat ook veel chiquer!

Die clubtrui draag ik eigenlijk alleen thuis of als ik ziek ben Tong uitsteken

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:34

bij ons op de club (achterhoek) is het verplicht om in clubtenue te rijden. dus rode trui.
pas in het Z is het toegestaan op met een jasje te rijden...en ja, ze zijn er errug streng op.

ik vind die kleine kindjes nog wel leuk met een trui, maar toen ik 16/17 was vond ik het echt
lelijk en lomp en was ik blij dat ik met een jasje mocht rijden. ik vind bij de wat oudere kinderen
een jasje ook gewoon veel mooier en stijlvoller.

maar die clubs zijn er dus nog wel Knipoog

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:57

Neonlight schreef:
Maar dat is nog niet zo lang geleden Danielle. Wij hebben het over de tijden dat de enige wedstrijden die er waren grote CH's waren. Nu komen die nog maar zelden voor. Meeste wedstrijden zijn aparte dressuurwedstrijden, een enkele wedstrijd heeft er nog springen bij, maar ook dat is meer en meer apart. Vroeger waren de wedstrijden zo dat 's morgens dressuur was, van 9 tot ongeveer 14 uur, ook de afdelingsdressuur was in de ochtend (vaak begon dat wel iets later), ponyspelen was in de ochtend en springen was de hele dag door. En dan om 16 uur de parade, met een 1000 pony's tegelijk op het springterrein. Daar werden de uitslagen van de afdelingsdressuur bekend gemaakt, en de uitslag van de ponyspelen, in ieder geval de verenigingsuitslag daarin. Na de parade was tegen 17 uur de uitslag van de dressuur, en dan was het vaak ook nog prijs ophalen op je pony. Die wedstrijden zijn echt niet meer te vergelijken met de wedstrijden van nu. En al een jaar of 15 niet meer.

Oh ja, heerlijk die nostalgie! Met z'n allen tegelijk op weg naar concours, alle trailers achter elkaar. De parade vond ik altijd zo leuk. Vooral als je de prijs op mocht halen van het afdelingsdressuur en het rijden van de ereronde. En als iemand de eerste prijs had ging die de waterbak in.
En alle pony's bij elkaar bij de zadelwagen (klein aanhangertje met naam van de ponyclub erop).
Heerlijke tijd.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:40

Ons clubpie rijdt nog steeds in de zelfde outfit als in de beginjaren.... http://www.stmartinus-somerendorp.nl. Witte blouse, zwarte stropdas, rood hesje en zwarte broek (ideaal bij ponyruiters!) En nog een voordeel..... het is makkelijk om iemand terug te vinden op het concours terrein.... Knipoog

Afbeelding

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:46

Skygirl schreef:
Wij hadden eerst altijd een gele bloes met zwarte body warmer, maar nu heeft iedereen een tenue met jasje van de club.

Dan rijd jij vast bij Bathmen! (die hadden toch ook altijd gele dekjes met zo'n molentje erop?)

Ik had vroeger ook een groene velours trui (barchem) en daarna een heel courant (not) groen jasje. Nu start ik lekker in het blauw, alhoewel mijn wat groot uitgevallen groene jasje prima uitkomst bood toen ik vorig jaar zwanger op wedstrijd ging!
Edit: owja, en wij hadden eerst ook nog van die fraaie beige rijbroeken...

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:10

Heeey'
Volgens mij is het niet verplicht om in een jasje te rijden, Maar ik vind het wel veel netter staan ik heb zelf ook een jasje ipv een dikke slobbertrui Clown
X

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:10

Nee, tot de Z is het alleen wel verplicht om in verenigingstenue te rijden. Knipoog

En die kleding uit Someren ken ik! In mijn tijd reden die ook al zo rond. Haha! Wat ik ook erg herkenbaar vind is de kleding van Haps, die cobalt-blauwe jasjes. Kun je ook niet missen.

djoeke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:51

het is niet verplicht om met jasje te rijden maar ik denk dat mensen het gewoon mooier vinden staan.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:53

WowAmigo schreef:
Skygirl schreef:
Wij hadden eerst altijd een gele bloes met zwarte body warmer, maar nu heeft iedereen een tenue met jasje van de club.

Dan rijd jij vast bij Bathmen! (die hadden toch ook altijd gele dekjes met zo'n molentje erop?)

Ik had vroeger ook een groene velours trui (barchem) en daarna een heel courant (not) groen jasje. Nu start ik lekker in het blauw, alhoewel mijn wat groot uitgevallen groene jasje prima uitkomst bood toen ik vorig jaar zwanger op wedstrijd ging!
Edit: owja, en wij hadden eerst ook nog van die fraaie beige rijbroeken...

Ja idd! Knipoog Dekjes hebben we ook nog steeds alleen iets anders gemaakt, maar nog steeds geel en met molentje Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:59

Heel vroegah (in mijn tijd, zo'n 20 jaar geleden) reed Bathmen met zwarte velours truien met een gele blouse of polo eronder (geel kraagje dus). En idd die gele dekjes met molentjes. Haha!

Ik vond die truien altijd zo leuk, vooral in de parade. Vond het eigenlijk jammer dat onze club in jasjes reed.

Bedenk net dat ik ooit een paradefoto heb geplaatst hier op Bokt, ponyconcours Rijssen, september 1989:

Afbeelding

Rechts/midden vooraan is duidelijk Haha! (die ene trui is duidelijk te enthousiast gewassen), in het midden achteraan vind je de Bergruitertjes uit Holten (rode sweaters), uiteraard voorop in de parade de Oosterhoffruitertjes uit Rijssen, in het midden met blauwe sjabrakjes Markelo (daar reden de jongere ruitertjes in een blauwe trui en de oudere in een zwart jasje) en verder is de foto te vaag om iets op te herkennen.

Overigens reed (en rijdt) de ponyclub van Hellendoorn in een heel praktisch tenue: zwarte broeken met donkerblauwe truien (en witte kraagjes). Geen gedoe met witte rijbroeken die niet meer schoon willen worden. Hoewel dan wel weer onpraktisch als je schimmel aan het verharen is. Clown

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:17

O wat leuk, Karin, die paradefoto! Zo herkenbaar!
Ik vond het altijd leuk, vooral toen ik met mijn jonge pony nog niet zoveel kon. Dan voelde ik me toch echt meedoen als ik in de parade meereed.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:09

Ja super en inderdaad heel herkenbaar die paradefoto. Ik ga ook eens mijn fotoalbums doorspitten!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:59

Leuk z'on paradefoto! Ik heb helaas niet veel parade's meer meegemaakt, maar vond het toch altijd erg leuk! Haha! Soms was er ook een paradeprijs voor de club die het netst de parade had gereden. Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:09

De paradeprijs ging hier 9 van de 10 keer naar de Paltheruitertjes uit Haarle. Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:17

Martie schreef:
Ja, wij ook met grote wagens en de ponies aan de wagens en aan touwen.
De wedstrijden waren gewoonlijk op grote weilanden, niet bij een manege.
Ik woonde in een relatief klein dorp (Bavel, bij Breda) maar ik geloof dat we wel iets van 100 ponyruiters hadden. Veel boerderijen en vrij veel kinderen hadden dan wel een pony lopen. En dan ging je bijna automatisch bij de club, of je nou serieus wedstrijden reed of alleen een beetje voor de lol.
Je moest ook eerst een proef afleggen voor je in de B mocht starten, dan de caprilliproef halen en pas daarna mocht je B-springen starten kan ik me herineren.

Dit kan ik me helemaal herinneren!
Wij reden in een v-hals trui, met wit overhemd eronder en een soort van stropdasje. Onze clubkleur was groen.
We hadden, alle clubs trouwens, dan ook een groot vaandel waarmee we tijdens de parade rondreden. Alle clubs achter elkaar, en degene met het vaandel voorop. Tot groot vermaak van iedereen was er natuurlijk wel eens een paard dat het nodig vond om aan de kletter te gaan met de vaandeldrager... eng ding, zo'n vaandel Haha!
Wij gingen inderdaad ook altijd met de vrachtwagen op pad met de gehele club. De mijne presteerde het altijd zichzelf onder te poepen onderweg Boos!
Het was altijd groot.... erg groot, je moest einden lopen om van hot naar her te komen.... erg leuk!
En na de wedstrijd tussen de pony's in het gras lekker patat eten met z'n allen....

Tjee, wat een leuke herinneringen eigenlijk.... Haha! Haha! Haha! Haha!