Buitengedrag..!! Eerst braaf nu niet meer?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DionnexA

Re: Buitengedrag..!! Eerst braaf nu niet meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:15

Is het niet gewoon een soort van proefperiode voor jou? Je moet haar laten zien dat jij de baas bent.. ! anders neemt ze het geheel over.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:23

Volgens mij heeft dit dier erg veel lol op deze manier, het klinkt alsof het een spelletje met je speelt en gewoon spanning zoekt.
Fjorden zijn erg slim, sterk en kunnen onwijs stout zijn. Knipoog
En als een gewoon trensje niet werkt, hang er dan een stang en trensje in, ik denk niet dat je je moet afvragen op dit punt of een bitje ethisch acceptabel is of niet; veiligheid is een groot goed.

Loop je steeds hetzelfde stukje? Misschien verveelt ze zich..

Een join up in een longeerbak zou je ook kunnen helpen. Als het dier jou volgt en jou accepteerd als leider wordt het makkelijker. Is wel handig dat iemand je helpt bij hoe dit werkt. Ach gut

Maar vooral: als je onzeker bent geworden, zoek er hulp bij, want het wordt anders niet beter. Sterkte! Ach gut
Laatst bijgewerkt door detour op 08-07-08 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:25

MissDonna schreef:
Maar nanet, als bertha door je heen gaat rennen, zal ze dat later ook doen. En dan is zij, de baas. Misschien als je 1x echt goed duidelijk bent van klaar! dat het over is?

ze rent niet door me heen.. Als ik met haar naar buiten ga begint ze raar te doen en gaat ze rennen.
Ik ben bang dat als ze zo doorgaat dat ze dan de weg op rent !
Ik ga ook nog wel een keer proberen gewoon met haklster aan de weg staan en dan kijken of ze de neiging heeft.
Desnoods trensje in, Als het dan echt moet.....

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:26

detour schreef:
Volgens mij heeft dit dier erg veel lol op deze manier, het klinkt alsof het een spelletje met je speelt en gewoon spanning zoekt.

Scherp bitje er in ljikt me optie, maar een join up in een longeerbak zou je ook kunnen helpen. Als het dier jou volgt en jou accepteerd als leider wordt het makkelijker.

Maar vooral: als je onzeker bent geworden, zoek er hulp bij, want het wordt anders niet beter. Sterkte! Ach gut

Maar dat is zo raar, Want in de bak en op het terrein is ze Superbraaf! en loopt ze als een zombie achter me aan..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:44

Dan denk ik helemaal dat ze een spelletje speelt; kennelijk zijn die terreinen zo geeikt dat ze er niks om geeft en kan ze buiten ff lekker klieren en d'r ei kwijt; de fjord die ik vroeger reed had buiten streken maar was verder een dier wat ongeintersseerd achter je aansjokte in de wei of op het land. ben half jaar aan het prutsen geweest en toen waren we dikke maatjes. Maar die was stout hoor, zag overal spoken, holde, bokte, remde, draaide zich om; eerst was het grashappen maar je leert er mee om te gaan en gaat anticiperen. Toen hij doro kreeg dat hij me de baas neit meer was werden we vriendjes.

Houd vol. En waarom geen bitje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:49

Detour, een bitje is sielugh. Vandaar dat ook de meeste paarden blij de oren naar voren hebben als ze een bit inhebben Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:06

Oh. Nou, dan maar sjielug hoor, beter dan met mekaar in de sloot te belanden of i.d., bitloos op je eigen terrein, oke, maar als ze zo doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:08

Nanette, wordt het geen tijd om dit paard aan het werk te zetten en eens serieus te laten beleren?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:57

Citaat:
En als een gewoon trensje niet werkt, hang er dan een stang en trensje in, ik denk niet dat je je moet afvragen op dit punt of een bitje ethisch acceptabel is of niet; veiligheid is een groot goed.
stang en trens voor een 3 jarige? wel heel radicaal, dan toch maar liever een cursusje grondwerk.... Lachen en ga wandelen met touwhalster met leadrope die lang genoeg is, heb je meer mee te vertellen dan met bitje. Als je aan het bitje moet hangen de hele tijd dan krijgt de pony een waffel van beton en wat dan?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:59

Radicaal? Waarom???? Is de mond van een direjarige anders gebouwd fysiek gezien dan de mond van een 10 jarige? En de Fjorden van drie die met een Liverpoolstang lopen dan?..
Touwhalster met leadrope? is dat dubbelop? Bit geeft meer te zeggen dan een touwtje.
Bij een stang en trensje hoef je niet te hangen mits je het goed toepast.
Teveel softheid bij zo'n slimme koudbloed lijkt me niet altijd handig.
Tuurlijk, via grondwerk is het ht mooiste maar je moet dat wel goed hanteren.
Liever een stang en trens dan verkeerd grondwerk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:08

nee die mond is anatomisch hetzelfde, maar een stang en trens wordt gebruikt bij paarden die verder zijn in de africhting en ruiters die verder zijn in de africhting, en dat is TS dus duidelijk niet. Hoezo leadrope dubbelop? dt is gewoon een lang halstertouw wat je aan een touwhalster vastmaakt. Ik heb meer te vertellen met een touwhalster dan met een bitje hoor! bijkomend voordeel: de mond blijft heel en zacht

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:25

Ik heb mijn paardje vaak kort beet. (zie je ook aan me fotos). eigenlijk gewoon bij het klipje van de lijn. soms halster als ie gek dreigt te doen Tong uitsteken

heb geen prutsmuts meer terwijl ik niet eens zo vaak of veel druk zet.
bitje vind ik wel kunnen. als je daar maar niet constant aan hoeft te trekken om haar rustig te houden.

edit

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:50

cissy schreef:
nee die mond is anatomisch hetzelfde, maar een stang en trens wordt gebruikt bij paarden die verder zijn in de africhting en ruiters die verder zijn in de africhting, en dat is TS dus duidelijk niet. Hoezo leadrope dubbelop? dt is gewoon een lang halstertouw wat je aan een touwhalster vastmaakt. Ik heb meer te vertellen met een touwhalster dan met een bitje hoor! bijkomend voordeel: de mond blijft heel en zacht

Als jij een goed passen stangetje en trensje gebruikt sloop je werkelijk helemaal niks aan een mond van een paard.

Onze Shet heeft maar even een gebroken trensje gehad, goed bedoeld, toen ze 3 was, voor de wagen. Ze nam ons in de maling en ging aan de kletter.

Leve stangetjes en trensjes en weet je? Haar mond is top in orde!

Met rijden gaat eht met een trensje prima trouwens.

Ik ben het dus niet met je eens, leadrope aan touwhalster heeft onze jonge Tinker die we destijds hadden niet veel druk gegeven, hoor. Was mooi setje maar niet geheel safe. Knipoog

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:53

detour schreef:

Loop je steeds hetzelfde stukje? Misschien verveelt ze zich..

Een join up in een longeerbak zou je ook kunnen helpen. Als het dier jou volgt en jou accepteerd als leider wordt het makkelijker. Is wel handig dat iemand je helpt bij hoe dit werkt. Ach gut

idd.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:00

Probeer het halster touw is aan de andere kant aan de zijkant vast te maken met de klip, onder de kin door en dan het touw door de zijkant aan jouw kant.

Probeer is om je halster touw onder de kin over de neus en dan aan jouw kan door het halster gat (zijkant).

Probeer is het halster touw door haar mond te doen. mocht ze dit er goed uitwerken onder de kin door door haar mond en dan door die lus weer terug onder de kin. (snap je het nog?)

Ze is nu gigantische aan het puberen en je moet de eigenwijsheid van de Fjorden niet onderschatten. PB me anders maar

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:00

Detour, als je dan zo graag gelijk wilt hebben, bij deze! Jij je zin. Laat de TS maar lekker een join up doen en als dat niet werkt met stang en trens gaan wandelen. Prima!

maar ik werk nou eenmaal liever met een degelijk touwhalster (van Parelli en niet een of ander zelfgeknoopt halstertje) en een dito leadrope en kan daar meer mee dan een hoofdstel en geloof me ik heb er ook etters aan gehad met trailerladen.....

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:03

detour schreef:
Als jij een goed passen stangetje en trensje gebruikt sloop je werkelijk helemaal niks aan een mond van een paard.

Onze Shet heeft maar even een gebroken trensje gehad, goed bedoeld, toen ze 3 was, voor de wagen. Ze nam ons in de maling en ging aan de kletter.

Leve stangetjes en trensjes en weet je? Haar mond is top in orde!

Met rijden gaat eht met een trensje prima trouwens.

Ik ben het dus niet met je eens, leadrope aan touwhalster heeft onze jonge Tinker die we destijds hadden niet veel druk gegeven, hoor. Was mooi setje maar niet geheel safe. Knipoog

Beetje cru detour sorry maar ook ik ben het niet met je eens. Dit is de laatste stap die ik zou maken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:08

cissy schreef:
Detour, als je dan zo graag gelijk wilt hebben, bij deze! Jij je zin. Laat de TS maar lekker een join up doen en als dat niet werkt met stang en trens gaan wandelen. Prima!

maar ik werk nou eenmaal liever met een degelijk touwhalster (van Parelli en niet een of ander zelfgeknoopt halstertje) en een dito leadrope en kan daar meer mee dan een hoofdstel en geloof me ik heb er ook etters aan gehad met trailerladen.....

MIsschien kan je haar dan wel helpen, want een join up zonder ervaring is niet slim. Knipoog
En jij denkt at een trensje niet werkt maar wie weet- gaat dat best.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:09

Er zijn toch eerst andere opties aangegeven? Als niks werkt ljikt het me niet verkeerd. Maar ieder zijn ding. Heb zelf nooit gestoorde paarden gehad als ik iets dergelijks deed. Mischien heb ik geluk gehad.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:14

detour schreef:
Er zijn toch eerst andere opties aangegeven? Als niks werkt ljikt het me niet verkeerd. Maar ieder zijn ding. Heb zelf nooit gestoorde paarden gehad als ik iets dergelijks deed. Mischien heb ik geluk gehad.

Ik vind jouw altijd heel duidelijk en vol zelfvertrouwen overkomen beetje als of alleen klopt wat jij zegt. Alleen kan het soms ook een beetje vervelend over komen terwijl je het misschien niet zo bedoeld.
Misschien dat je daar is op kunt letten. Het is super om tips te geven maar laat het daar dan ook bij. Heb verschillende topics gezien waar je zo op iedereen ingaat. Zonde van de sfeer. Ik val je niet aan maar dit viel mij gewoon op en wilde ik even zeggen.

Verder zou ik idd net wat je zegt iedereen geeft tips en zoals jij zegt als het echt niet lukt probeer dit eens. Mijn mening is om dit als laatste hulpmiddel te gebruiken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:16

Detour, jij gaf zelf het advies om een join up doen, dat zul je mij van zn levensdagen niet horen adviseren, levensgevaarlijk voor een beginner!

TS heeft een serieus probleem en ik zou beginnen met grondwerk (met hulp van ervaren persoon) om de verhoudingen weer even duidelijk te krijgen en na gedegen voorbereiding dan pas gaan wandelen langs de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:19

Arnjojo, met alle respect maar Detour heeft een staat van dienst in de paardenwereld waar menigeen nog een puntje aan kan zuigen!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:21

suleilitha schreef:
Arnjojo, met alle respect maar Detour heeft een staat van dienst in de paardenwereld waar menigeen nog een puntje aan kan zuigen!

Dat is alleen maar super als dat zo is. Daarom zeg ik ook ik bedoel er niks vervelends mee. Ik vind alleen de manier van reageren niet helemaal fijn overkomen. Alsof je weet dat je goed bent dus ook de beste bent en geen tegenspraak dult, zo komt het over. Dat is jammer want juist met kennis kun je andere zo goed helpen alleen is het jammer als je juist mensen op deze wijze afstoot.

Nogmaals zo moest het niet overkomen. Sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:25

Zo uit ze zich anders niet, ze reageert in bijna elk topic waar iemand een probleem heeft met een pony of paard en steekt daar veel tijd en moeite in. het punt is meer dat tegenwoordig meiden met lastige pownies weinig oor meer hebben voor ouderen die al jaren in de paarden zitten en wel vaker met dit soort bijltje hebben gehakt.
Ik zeg dus in dit geval met deze pony: bit er in of hengstenketting er vaan en dat wordt me ook niet in dank afgenomen, maar zo hou je met de minste moeite en de minste stress een lastig te controleren dier, zoals deze, moeiteloos bij je.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:41

Ik heb even een stukje terug gelezen. Ik zag in eerdere post in dit topic van detour dat ze idd niet zo reageerd. Mijn fout door neit het hele topic te lezen. Mijn excuses
Laatst bijgewerkt door arnjojo op 08-07-08 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt