Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MissDonna schreef:Maar nanet, als bertha door je heen gaat rennen, zal ze dat later ook doen. En dan is zij, de baas. Misschien als je 1x echt goed duidelijk bent van klaar! dat het over is?
detour schreef:Volgens mij heeft dit dier erg veel lol op deze manier, het klinkt alsof het een spelletje met je speelt en gewoon spanning zoekt.
Fjorden zijn erg slim, sterk en kunnen onwijs stout zijn.![]()
Scherp bitje er in ljikt me optie, maar een join up in een longeerbak zou je ook kunnen helpen. Als het dier jou volgt en jou accepteerd als leider wordt het makkelijker.
Maar vooral: als je onzeker bent geworden, zoek er hulp bij, want het wordt anders niet beter. Sterkte!
stang en trens voor een 3 jarige? wel heel radicaal, dan toch maar liever een cursusje grondwerk....Citaat:En als een gewoon trensje niet werkt, hang er dan een stang en trensje in, ik denk niet dat je je moet afvragen op dit punt of een bitje ethisch acceptabel is of niet; veiligheid is een groot goed.
en ga wandelen met touwhalster met leadrope die lang genoeg is, heb je meer mee te vertellen dan met bitje. Als je aan het bitje moet hangen de hele tijd dan krijgt de pony een waffel van beton en wat dan? 
cissy schreef:nee die mond is anatomisch hetzelfde, maar een stang en trens wordt gebruikt bij paarden die verder zijn in de africhting en ruiters die verder zijn in de africhting, en dat is TS dus duidelijk niet. Hoezo leadrope dubbelop? dt is gewoon een lang halstertouw wat je aan een touwhalster vastmaakt. Ik heb meer te vertellen met een touwhalster dan met een bitje hoor! bijkomend voordeel: de mond blijft heel en zacht
detour schreef:Volgens mij heeft dit dier erg veel lol op deze manier, het klinkt alsof het een spelletje met je speelt en gewoon spanning zoekt.
Fjorden zijn erg slim, sterk en kunnen onwijs stout zijn.![]()
En als een gewoon trensje niet werkt, hang er dan een stang en trensje in, ik denk niet dat je je moet afvragen op dit punt of een bitje ethisch acceptabel is of niet; veiligheid is een groot goed.
Loop je steeds hetzelfde stukje? Misschien verveelt ze zich..
Een join up in een longeerbak zou je ook kunnen helpen. Als het dier jou volgt en jou accepteerd als leider wordt het makkelijker. Is wel handig dat iemand je helpt bij hoe dit werkt.![]()
Maar vooral: als je onzeker bent geworden, zoek er hulp bij, want het wordt anders niet beter. Sterkte!
detour schreef:Als jij een goed passen stangetje en trensje gebruikt sloop je werkelijk helemaal niks aan een mond van een paard.
Onze Shet heeft maar even een gebroken trensje gehad, goed bedoeld, toen ze 3 was, voor de wagen. Ze nam ons in de maling en ging aan de kletter.
Leve stangetjes en trensjes en weet je? Haar mond is top in orde!
Met rijden gaat eht met een trensje prima trouwens.
Ik ben het dus niet met je eens, leadrope aan touwhalster heeft onze jonge Tinker die we destijds hadden niet veel druk gegeven, hoor. Was mooi setje maar niet geheel safe.
cissy schreef:Detour, als je dan zo graag gelijk wilt hebben, bij deze! Jij je zin. Laat de TS maar lekker een join up doen en als dat niet werkt met stang en trens gaan wandelen. Prima!
maar ik werk nou eenmaal liever met een degelijk touwhalster (van Parelli en niet een of ander zelfgeknoopt halstertje) en een dito leadrope en kan daar meer mee dan een hoofdstel en geloof me ik heb er ook etters aan gehad met trailerladen.....
detour schreef:Er zijn toch eerst andere opties aangegeven? Als niks werkt ljikt het me niet verkeerd. Maar ieder zijn ding. Heb zelf nooit gestoorde paarden gehad als ik iets dergelijks deed. Mischien heb ik geluk gehad.
suleilitha schreef:Arnjojo, met alle respect maar Detour heeft een staat van dienst in de paardenwereld waar menigeen nog een puntje aan kan zuigen!