Rollen op stal/ vastliggen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prummel

Re: Rollen op stal/ vastliggen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:19

De stal die nu 3,5 x 5 meter is wordt opgespiltst in 2. Dus ene kant iets groter dan de andere kant. Ze komen dan naast elkaar, dit inderdaad al om te kijken of het rolgedrag verandert.
Mocht dit een probleem opleveren, voor eentje of beide, dan hebben we nog een stal,en kunnen ze tegenover elkaar. Ik heb een klein beetje hoop dat "moeders"het in kleinere stal misschien niet meer doet, mocht ze het wel doen, dan is kans op vastliggen natuurlijk groter, daarom blijft de singel gewoon om. Ik heb nog ergens een filmpje van het veulen en het rollen, zal kijken of ik het ermorgen opzet, hebben jullie ook een beter beeld van het hoe en wat.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:25

@ellepel: was bericht aan het typen en dus jou bericht toen nog niet gezien. Ik had zelf het idee ook al dat nog groter geen verschil/oplossing zal zijn. Dus dat wat we morgen gaan doen, stal opsplitsen zou een "doorbraak" kunnen zijn....
Ik ben echt blij dat jullie meedenken, Dank jullie!!!!!! Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:30

ja op zich is het logisch he?
hoe groter de ruimte hoe meer gelegenheid tot rollen..

nou moet ik zeggen dat er ook wel dieren zijn die in een 3x3 nog makkelijk een keertje heen en weer rollen hoor.
kwestie van uitproberen.
en het is misschien wat minder aardig tegenover je paard want die heeft minder ruimte..
staan ze daar bij jou lang op stal?

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:51

Ze gaat zowiezo nu elke dag naar buiten omdat we een soort van paddok hebben gemaakt. Hoelang verschilt wel hoor, soms 1a2 uurtjes maar soms ook een halve dag. Ligt eraan of ik thuis ben of ben werken. als ik moet werken gaat ze voor werk zowiezo een uur naar buiten, dat is wel kort maar beter dan binnen blijven.
De stal kleiner is minder aardig, klopt, maar de singel 24 uur per dag om was ook al minder aardig( vindt ik). Maar je moet in zo`n geval toch wat.............? Puur om haarzelf te beschermen.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:12

De eerste avond in de kleinere stal heeft ze wel gerold. Gisteren hadden we verjaardag dus kunnen we het gemist hebben, maar toen we thuis waren heb ik niks "verdachts"gehoord, dus weet niet. Het is natuurlijk nog te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen....We wachten maar af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:16

dus toch rollen he?
ja als ze dat gewoon echt fijn vind om te doen...
hopelijk blijft het goed gaan

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:20

Hihi, inderdaad. Ik denk ook dat de vele keren voor haar dat het goed gaat blijven hangen en die x dat het niet fijn is en ze vast komt te liggen snel vergeet.
Als de jaarling het maar niet weer afgaat kijken

kickassgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:29

Heb een groot paard van 1,76 die ook weleens vast ligt. Het gebeurd niet vaak. Heb een extra grote stal. Hij staat van 8 tot 17.30 uur buiten en als hij binnen staat is er regelmatig controle.. Ik heb het niet, maar je zou een anti rol singel om kunnen doen.

Verder weet ik niet wat je er verder aan zou kunnen doen.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:51

@kickassgirl: Zo`n singel heeft ze al. Maar helpt dus niet.
Rolt jou paard wel altijd als ze in haar stal komt? Of gewoon soms?